1398/04/27 - 21 : 49
کد خبر: 19095
مدير جهاد کشاورزي شهرستان مرند:
مرند قطب توليد زردآلو در کشور است
احرار: مدير جهاد کشاورزي مرند از آغاز برداشت زردآلو از باغ هاي اين شهرستان خبر داد و گفت: مرند قطب توليد زردآلو، قيسي، برگه و لواشک در آذربايجان شرقي و کشور است.

منوچهر رحماني، با اشاره به اينکه شهرستان مرند از نظر توليد زردآلو در سطح استان مقام اول را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: حدود 4هزار و 500نفر در امر توليد و فرآوري زردآلو در اين شهرستان مشغول به کار هستند.

وي اظهار داشت: با شروع تابستان و گذشت نيمه اول تيرماه کم کم باغداران مرندي شروع به برداشت ميوه زردآلو از باغات اين شهرستان مي کنند، شهرستان مرند از قطب هاي مهم توليد زردآلو در کشور بوده و در سطح استان مقام اول را دارد که از لحاظ کيفيت و طعم در برخي رقم ها در کشور حرف اول را مي زند.

به گفته مدير جهاد کشاورزي از بهترين ارقام زردآلوهاي شهرستان مي توان به ارقام عسگر آباد، نصيري، تبرزه، اردوباد و شاهرودي اشاره کرد که هم قابليت تازه خوري و هم قابليت خشکباري دارد.

رحماني سطح باغات زردآلو در شهرستان مرند را 3هزار هکتار دانست و تصريح کرد: 2هزار و 600هکتار از باغ ها بارور است که امسال با توجه به سرمازدگي بهاره و عدم تلقيح درختان در توليد محصول اثر گذاشته است.

وي ادامه داد: پيش بيني مي شود عملکرد شهرستان 4هزار و 500کيلو گرم در هکتار بوده و 12هزار تن محصول توليد شود که 25درصد از محصول توليدي به صورت تازه خوري 75درصد به صورت فرآوري شده به بازار عرضه شود.

رحماني با اشاره به اينکه شهرستان مرند داراي 17نوع زردآلو است، اذعان داشت: از 3هزار هکتار باغ زردآلوي شهرستان به طور متوسط در هر هکتار يک و نيم نفر و در کل حدود 4هزار و 500نفر به طور مستقيم در شهرستان مشغول به کار هستند.

مدير جهاد کشاورزي مرند همچنين از تهيه خشکبار زردآلو در کنار کشت اين محصول خبر داد و عنوان کرد: مرند به عنوان بزرگترين و مهمترين قطب توليد خشکبار (قيسي) در کشور است و هر ساله در شهرستان بيش از نصف توليد زردآلو براي فرآوري و توليد قيسي راهي کارگاه‌هاي توليد قيسي مي شود و در کنار آنها نيز کارخانجات صنايع تبديلي در زمينه توليد برگه زردآلو و لواشک و آب ميوه فعاليت مي کند.

وي در بخش ديگري با اشاره به اينکه کشاورزان از خسارت طبيعي و قهري مثل تگرگ و سرمازدگي بهاره دچار خسارت مي شوند، تصريح کرد: با توجه به اينکه درختان زردآلو در اوايل بهار شروع به شکوفه دادن مي کنند دستگاه هاي ضد تگرگ و ضد سرما به اين منظور پيش بيني شده که براي اين شهرستان حدود 2دستگاه ضد تگرگ 2دستگاه ضد سرما به صورت الگويي در مناطق مختلف شهرستان کار گذاشته شود که 14دستگاه ضدتگرگ ديگر بايد در شهرستان نصب شود.

رحماني در پايان اعلام ديرهنگام تعرفه‌هاي بيمه، مراجعه نکردن کارگزاران بيمه به روستاها و رقابتي نبودن بيمه محصولات کشاورزي از طرف صندوق را از جمله عواملي دانست که در کاهش ميزان عضويت کشاورزان در صندوق بيمه کشاورزي شهرستان تاثيرگذار دانست.

مهر

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 2

  آخرین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.