1398/02/10 - 15 : 59
کد خبر: 18744
بعد از سه دهه؛
قطار تبريز - اروميه کد اجرايي گرفت/وعده اي که به ثمر نشست
احرار: بعد از گذشت سه دهه از تصويب طرح راه اندازي قطار سريع السير اروميه - تبريز وعده هاي مسئولان به ثمر نشست و اين طرح کد اجرايي گرفت.

 تردد روزانه 10هزار خودرو در مسير اروميه – تبريز به همراه تردد سه هزار نفر در محور شهيد کلانتري به همراه اهميت اقتصادي و اجتماعي اتصال دو کلان شهر اروميه و تبريز ضرورت احداث قطار سريع السير اروميه – تبريز را دوچندان مي‌کند.

ضرورتي که با وجود پيگيري‌هاي نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي برخي مسئولان استاني به دلايل نامشخص چندان تمايلي به اجرايي شدن و احداث اين طرح ندارد هر چند تلاش‌هاي نماينده اروميه توانسته بر تمام سنگ اندازي برخي مسئولان فائق آيد و اين طرح کد اجرايي دريافت کند.

تردد زياد، مصرف بالاي سوخت، تصادفات و تلفات زياد در اين مسير به همراه عدم بهره مندي مناسب از هم مرزي اروميه با سه کشور خارجي و هموار کردن مسير ترانزيتي، توسعه اقتصادي منطقه و بهبود وضع معيشتي مردم تنها بخشي از ضرورت‌هاي احداث اين طرح است که تاکنون ناديده گرفته شده‌اند.

سه دهه انتظار براي يک پروژه

قابل تأمل اينکه سه دهه قبل زمان اجراي طرح ميانگذر شهيد کلانتري مسير قطار سريع السير اروميه – تبريز تعبيه و مشخص شده و توجيه اقتصادي آن از سالهاي قبل انجام شده اما وزارت راه براي اجراي اين طرح دنبال دلايل اقتصادي زيادي بود که بالاخره تلاش‌هاي نماينده مردم اروميه در مجلس و مسئولان به ثمر نشست و اين وعده يک گام تا عملي شدن فاصله دارد.

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي اروميه در خصوص جزئيات طرح قطار اروميه – تبريز گفت: اين طرح که فکر اوليه آن با اجراي ميانگذر شهيد کلانتري اروميه همزمان بوده است در آخرين سفر رئيس جمهوري به استان مورد تصويب قرار گرفت.

هادي بهادري  با بيان اينکه اين طرح با وجود برخي مخالفت‌هاي مسئولان استاني سال گذشته در جدول 19لايحه بودجه 97 قرار گرفت اظهار داشت: بعد از امکان سنجي و پيگيري‌هاي صورت گرفته توانستيم طرح مذکور را در جدول 20لايحه قرار دهيم.

امکان سنجي و مطالعات اجراي قطار سريع السير اروميه - تبريز مراحل پاياني را طي مي‌کند بهادري از اجراي مطالعات احداث قطار سريع السير اروميه – تبريز طي سال گذشته خبر داد و گفت: امکان سنجي و مطالعات اجراي اين طرح خاتمه يافته و هم اکنون طرح کد اجرايي گرفته است.

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: مقرر شده است اين طرح به صورت مشارکتي توسط جذب سرمايه گذار و دولت وارد فاز اجرايي شود که در تلاش براي جذب سرمايه گذار هستيم.

بهادري کاهش مدت زمان تردد بين دو کلان شهر اروميه و تبريز به کمتر از يک ساعت، توسعه اجتماعي و اقتصادي در منطقه به همراه توسعه ترانزيتي و تجاري را از مزيت‌هاي اجراي اين پروژه عنوان کرد و اظهار داشت: اين پروژه همزمان با اجراي ساخت ميانگذر درياچه اروميه طراحي شده ولي تاکنون به مرحله اجرا در نيامده است.

وي اهميت و نقش راه اندازي قطار سريع السير تبريز - اروميه در توسعه و تحول اقتصادي و تجاري منطقه را مورد تاکيد قرار داد و خاطرنشان کرد: هم اکنون اين طرح که مي‌تواند منطقه را به لحاظ اقتصادي، اجتماعي و علمي متحول کند کد اجرايي گرفته و از وزارت راه و شهرسازي نيز درخواست داريم در اين زمينه، مساعدت لازم را داشته باشد.

احداث قطار اروميه – تبريز 2,000 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه با اجرايي شدن اين طرح جمعيت ? ميليوني دو کلانشهر اروميه – تبريز را تحت پوشش قرار داده و زمينه تحول اقتصادي منطقه را فراهم مي‌کند افزود: براي اجراي اين طرح در مجموع دو هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است.

کاهش ميزان تصادفات، کاهش تردد دو کلانشهر اروميه – تبريز به کمتر از يک ساعت، کاهش مصرف سوخت و انرژي به دليل تردد روزانه ?? هزار خودرو از اهداف و مزاياي اجراي قطار اروميه - تبريز است بهادري با تاکيد بر اينکه در صورت تخصيص اعتبارات مورد نياز اين طرح در طول سه سال اجرا مي‌شود اضافه کرد: کاهش ميزان تصادفات، کاهش تردد دو کلانشهر اروميه – تبريز به کمتر از يک ساعت، کاهش مصرف سوخت و انرژي به دليل تردد روزانه 10هزار خودرو از اهداف و مزاياي اجراي اين طرح است.

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه بخشي از زيرساخت‌هاي اوليه ايجاد قطار اروميه – تبريز در ميانگذر اروميه ايجاد شده است گفت: در اين زمينه يک تونل نيز در مسير اروميه به تبريز احداث مي‌شود.

وي خاطر نشان کرد: بخشي از اجراي مسير ريلي در محور شهيد کلانتري و ميانگذر درياچه اروميه از سالهاي قبل پيش بيني شده و با اجراي اين طرح، دسترسي کلان شهر تبريز و شبکه ريلي کشور در ?? دقيقه مسير خواهد شد.

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه شهروندان زيادي در اين مسير به دليل تصادف‌هاي جاده‌اي جان خود را از دست مي‌دهند، گفت: بيشتر مردم آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي علاوه بر مراودات اقتصادي، نسبت خويشاوندي دارند يا به دليل فرهنگ يکسان در دانشگاه‌هاي يکديگر تحصيل مي‌کنند و همين امر تردد در اين مسير را رونق بخشيده است.

وي با اعلام اينکه احداث خط ريلي اروميه - تبريز تصويب شده و نامه‌اي در همين راستا به کميسيون ماده 23ارجاع داده شده است، ادامه داد: احداث اين خط ريلي يکي از وعده‌هاي رئيس جمهوري به مردم آذربايجان است و اميدواريم عملي شود.

اراده و عزم مسئولان براي اجراي قطار سريع السير تبريز – اروميه راسخ است

اين طرح در طول چندين سال واکنش‌ها و اظهار نظرهاي متعددي را در پي داشت که آخرين آن مربوط به دي ماه سال گذشته است، معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان امور اداري و استخدامي کشور ديماه سال گذشته در آخرين جلسه گفتگوي دولت و بخش خصوصي آذربايجان غربي با بيان اينکه احداث راه آهن اروميه - تبريز سود اقتصادي براي اروميه ندارد، بيان کرد: هزينه‌هاي احداث خط ريلي اروميه - تبريز با سود اقتصادي حاصل از آن همخواني ندارد.

انصاري تعداد تردد مسافر بين اروميه و تبريز را اندک عنوان کرد و هزينه ايجاد خط ريلي در اين مسير را غيرضروري دانست و افزود: انتقال بار نيز از خط ريلي تبريز به مراغه و سپس به اروميه صرفه اقتصادي بهتري دارد و قابل توجيه است.

با وجود اين اظهارنظرها سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري آذربايجان غربي در خصوص آخرين وضعيت قطار اروميه – تبريز گفت: اين طرح پس از امکان سنجي در مرحله اتمام مطالعات قرار دارد که با اتمام اين بخش وارد فاز اجرايي خواهد شد.

پيمان آرامون در خصوص برخي مخالفت‌ها در خصوص اجراي اين طرح عنوان کرد: هر طرح عمراني قبل از اجرا بايد مطالعات و امکان سنجي آن طي شود و توجيه اقتصادي داشته باشد که به دليل داشتن هزينه زياد اجراي راه آهن وزارت راه و شهرسازي در احداث قطار سريع السير اروميه – تبريز تعلل مي‌کرد.

وي با بيان اينکه افق احداث راه آهن 50ساله بوده و هزينه بر است گفت: با همکاري و تلاش نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي و مسئولان توانستيم اين طرح را به لحاظ توجيه اقتصادي در وزارت راه مطرح و کد اجرايي براي آن دريافت کنيم.

آرامون کاهش تصادفات، کاهش هزينه و مصرف سوخت به همراه کاهش مسير دو کلانشهر اروميه و تبريز را از اهداف مهم اجراي اين طرح ذکر کرد و گفت: با احداث اين طرح با توجه به سريع السير بودن قطار و نيز اتصال آن به بخش باري تهران ضمن جذابيت بالاي سفر شاهد مطلوبيت بالا و نيز اقتصاد و معيشت مناسب مردم منطقه نيز خواهيم بود.

وي با اشاره به اينکه اين طرح مراحل پاياني مطالعات را طي مي‌کند اضافه کرد: تردد حدود سه هزار نفر در محور شهيد کلانتري و نيز اهميت اجتماعي و اقتصادي اتصال دو کلان شهر اروميه و تبريز در حوزه شمال غرب کشور به لحاظ جابجايي کالا و مسافر و همچنين حجم ترانزيت القايي از شهرستان‌هاي همجوار اروميه و مرز سرو ضرورت بهره گيري از اين محور ريلي را در ميانه استان دوچندان مي‌کند.

گزارش : سکينه اسمي

مهر

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 8

  آخرین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.