1397/09/28 - 19 : 47
کد خبر: 18306
هزينه‌هاي شب يلدا در تبريز/ تازه دامادها بايد ميليوني خرج کنند
احرار: آخرين شب پاييز و شب يلدا در پيش است و بسياري از خانواده ها و به خصوص تازه دامادها در فکر تهيه مايحتاج اين شب و خريد آجيل، ميوه و شيريني هستند که بطبع هزينه‌هاي بسيار بالا دارد.

شب نشيني و دور هم جمع شدن در بلندترين شب سال سنتي است که از ديرباز در فرهنگ کشورمان جايگاه ويژه اي داشته است و ميزبانان در اين شب که موسوم به شب يلداست با آجيل هفت قلم، هندوانه، انار و شيريني از ميهمانان خود پذيرايي مي‌کنند.

با اينکه سال‌ها قبل صميميت و ساده زيستي بيشتري در ميان خانواده‌ها در شب يلدا موج مي‌زد ولي الان چند سالي است که خريد آجيل و ميوه دغدغه مردم شده و از ميزان معنويت اين شب کاسته شده است و ‌مردم کامل و بي نقص اجرا شدن مراسم شب يلدا را در خريد همه رقم خوراکي و تنقلات مي‌بينند.

همين علاقه به خريد باعث شده تاميوه‌فروشي‌ها، خشکباري‌ها و قنادي‌ها در اين شب کسب و کار پررونق‌تري داشته باشند و با توجه به استقبال مردم از خريد، قيمت محصولات خود را افزايش دهند.

يلداي نه چندان سرد 97درحال رسيدن است و بازهم مثل سال‌هاي گذشته با خود گراني را به خانه‌هاي گرم چله نشينان به ارمغان آورده است.

هزينه 400هزار توماني خانواده چهار نفري براي يک شب!

با اينکه فقط چند روزي به شب محبوب يلدا مانده است، ولي براي جور کردن تنقلات يلدايي بايد حساب و کتاب قيمت‌ها را از همين حالا داشت. در اين گزارش هزينه‌هاي شب يلدا در تبريز و قيمت خريدهاي اين شب را بررسي مي‌کنيم.

 

خريدهاي شب يلدا

قيمت هر کيلوگرم به طور متوسط

مقدار مصرف شده براي يک شهروند

آجيل

120تا 160هزار تومان

50هزار تومان

ميوه

10هزار تومان

10هزار تومان

کيک مخصوص يلدا

90هزار تومان

20هزار تومان

شيريني

20هزار تومان

10هزار تومان

هندوانه

10هزار تومان

5هزار تومان

با بررسي اين هزينه‌ها مشخص مي‌شود که هزينه تقريبي يک شهروند براي شب يلدا نزديک 100هزار تومان مي‌شود و پدر يک خانواده 4نفري بايد براي اين شب نزديک 400هزار تومان هزينه کند.

شب چله‌اي گران تازه دامادها

البته در اين بين با نزديک شدن به شب يلدا برخي از تازه‌دامادها براي عروس خانم‌ها مراسم شب چله‌اي برگزار مي‌کنند و با توجه به‌رسم و رسوم ديرينه در کنار تهيه هديه، تزيين ميوه و آجيل را نيز انجام مي‌دهند که در اين شرايط اقتصادي و گراني‌ها هزينه‌هاي ميليوني با خود به همراه دارد.

خريد يک کادو، تزئين سبد ميوه و خريد ميوه و شيريني، حکاکي روي هندوانه و کدو حلوايي و کيک مخصوص يلدا جزو کارهايي است که بايد تازه‌دامادها در شب يلدا انجام دهند.

با بررسي‌هاي ميداني مشخص مي‌شود که براي حکاکي روي هندوانه با توجه به طرح آن بين 50تا 80هزار تومان هزينه دريافت مي‌شود و با در نظر گرفتن قيمت هندوانه که 40هزار تومان است کل هزينه بين 100هزار تا 130هزار تومان تعيين مي‌شود.

هزينه تزيين کدو حلوايي نيز 40تا 60هزار تومان است

آجيل موردنياز براي شب يلداي عروس خانم نيز بالاي 300هزار تومان تخمين زده مي‌شود که با هزينه تزئين آن اين هزينه به بالاي 350هزار تومان مي‌رسد. 

در کنار اين هزينه‌ها بايد به خريد گل، کيک و کادو نيز اشاره کرد که شامل خريد لباس، پالتو، کفش زمستاني، شال و کلاه مي‌شود و درمجموع هزينه بالاي 1ميليون توماني خواهد داشت.

با اين تفاسير با در نظر گرفتن هزينه‌هاي جانبي و خريد ميوه، آجيل و حکاکي هندوانه، مراسم شب چله‌اي براي تازه‌دامادها ممکن است بالاي1.5 ميليون تومان هزينه داشته باشد و اين در حالي است که برخي از خانواده‌ها در کنار اين رسم‌ها، براي عروس طلا هم خريداري مي‌کنند.

يلدا بهانه‌اي براي افزايش قيمت‌ها

دراين‌بين بسياري از مردم معتقد هستند که يلدا فقط بهانه‌اي براي افزايش قيمت‌ها از ميوه و مرغ گرفته تا آجيل و شيريني شده است.

بااينکه طي سال جاري شاهد افزايش 30تا 100درصدي بسياري از کالاها و مايحتاج زندگي مردم بوديم ولي در روزهاي اخير بررسي در بازار تبريز نشان داد که مرغ، ميوه و لبنيات بازهم گران شده است و اين موضوع دليلي ندارد جز نزديک شدن به شب يلدا.

با گذر از خيابان‌هاي سطح شهر تبريز و به‌خصوص منطقه بازار، مي‌توان بسياري از واحدهاي صنفي را ديد که حال و هواي شب يلدا را به خود گرفته‌اند. در آخرين فرصت‌هاي باقي‌مانده تا شب يلدا، بازار عرضه ميوه، شيريني و آجيل رنگ و بوي ديگري به خود گرفته است، بازار ميوه‌فروشي‌هاي بازار بزرگ تبريز داغ است.

بازار تبريز شلوغ و پرهياهو

در بازار تبريز آجيلي فروشي‌ها بيشتر از قبل شلوغ است چراکه به اعتقاد مردم، يکي از اقلام اصلي در شب يلدا آجيل و انواع مختلف خشکبار است.

قيمت خشکبار در روزهاي عادي سال گران است و تمامي اقشار جامعه توانايي خريد آن را ندارند؛ چه برسد به آجيل شب يلدا که فروشندگان خشکبار با زيرکي خاصي قيمت آن‌ را افزايش مي‌دهند.

انگار که شب عيد است، از هندوانه فروشي‌ها و ميوه‌فروشي‌ها گرفته تا مرغ فروشي‌ها همه و همه پر است از مشترياني که مي‌خواهند بلندترين شب سال را دور خانواده باشند و براي همين از چند روز قبل به فکر تأمين مايحتاج و خوراکي‌هاي اين شب هستند که فقط چنددقيقه‌اي از ديگر شب‌ها بلندتر است.

اسد بابايي

مهر

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 4

  آخرین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.