1397/04/24 - 17 : 37
کد خبر: 17979
پابه‌پاي سطرها و واژه‌ها در کتابخانه راننده خوش‌ذوق تبريزي
اين تاکسي، با همه تاکسي‌ها فرق دارد. جايي نيست که تا سوار مي‌شويد، سرگرم موبايل و انواع اپليکيشن‌ها شويد. مبدا تا مقصد شما هر چند که کوتاه و گذرا باشد، «فرصت جذاب آموختن» است.

به گزارش احرار به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تبريز، آقاي کاظمي، تاکسي خود را به کتابخانه‌اي کوچک و سيار تبديل کرده و بي‌آن‌که ادعا و يا ژست فرهنگي به خود بگيرد، منشاً يک جريان فرهنگي شده است؛ جرياني که اگر چه در نگاه نخست، جمع‌وجور به نظر مي‌رسد، اما بينشي عميق در خود نهفته دارد که در روزگار ديجيتال امروز، گوهر کيميايي است.
مهدي کاظمي، متولد  1351 است، اصالتاً اهل محله بيلانکوه است. ديپلمه و اهل‌وعيال‌دار است. از همان روز نخست تاکسي‌راني، ماشين خود را به يک فضاي فرهنگي دنج تبديل کرده‌است. چهار سال است که روي تاکسي Roa مدل 86 کار مي‌کند. دوره آموزش زبان انگليسي ديده و در فضاي مجازي، مطلقاً حضوري ندارد. سال‌‌هاست که پابه‌پاي کلمات و سطرها، شرافتمندانه مسافرکشي مي‌کند. گراني لاستيک و لوازم يدکي، کرايه‌هاي اندک، گرماي هوا و چانه‌زدن‌هاي خسته‌کننده برخي از مسافران در اين چهار سال، نتوانسته کاظمي را از شوق و ذوق خود، دور کند.

اين فعال فرهنگي، درباره ايده‌اي که در تاکسي‌اش اجرا کرده‌است، مي‌گويد: خيلي درد است که کسي تبريزي باشد و نتواند از ميان 384 شاعر و عارف مدفون در مقبره‌الشعرا، اسم  پنج نفر را ببرد؛ چطور مي‌توان باور کرد که کسي تبريزي باشد اما شعر پروين و شهريار را نشناسد؟ همين‌ها باعث شد که به عنوان کسي که عاشقانه شهرش را دوست دارم، دست به کار شوم.


وي که کتاب را قديمي‌ترين دوست زندگي خود مي‌خواند،ادامه مي‌دهد: مي‌توانم بگويم زندگي‌ام را از سِير در کتاب آموخته‌ام و از اين نظر، به اين دوست عزيز مديونم. از روزي که مشغول اين تاکسي شدم، سعي کردم دِين خود را به کتاب، ادا کنم. به همين خاطر مشغول شدم و با نصب يک سري طبقات، در هر قسمت از ماشين که ممکن بود، کتاب‌هايي را قرار دادم. سعي مي‌کردم کتاب‌هاي کوچک و کم‌حجم و تا حدودي ساده، در دسترس مسافران قرار دهم تا امکان مطالعه در فرصت‌هاي يک‌ربعي و بيست دقيقه فراهم باشد.
کاظمي با اشاره به اين‌که تامين کتاب‌ها مهم‌ترين مشکل ايده‌اش بوده، يادآور مي‌شود: بخش اعظم اين کتاب‌ها را خودم خريده‌ام. مردم، موقع سوارشدن به تاکسي، در نگاه اول کمي جا مي‌خورند! بعد که متوجه اين ايده مي‌شوند، فضاي تاکسي براي‌شان خوشايند مي‌شود و مشغول مطالعه مي‌شوند. اين لحظه، برايم بي‌نهايت لذت‌بخش است. البته برخي از مسافران، کتابها را با خود مي‌بَرند و فرصت نمي‌کنند برگردانند، اما همين ذوق کتاب‌خواندن، باعث مي‌شود دلخوري از کسي نداشته باشم.
اين راننده تاکسي، با اظهار خوشحالي از حمايت سازمان فرهنگي و هنري، خاطرنشان مي‌کند: حمايت سازمان فرهنگي‌وهنري واقعاً باعث دلگرمي است و باعث مي‌شود که از نظر فضاي کتابداري و تعداد کتاب، در مضيقه نباشم.

گفتني است ميکائيل نظري، سرپرست سازمان فرهنگي هنري شهرداري تبريز در ديدار با اين راننده خوش‌ذوق،  خاطر نشان کرد: افزايش سرانه مطالعه باري سازمان ما در حال حاضر يک دغدغه است و براي رسيدن به نقطه ايده آل برنامه ريزي هاي گسترده اي داريم.
وي افزود: بي ترديد چنين اقدامات خودجوشي مي تواند ياري رسان ما در نتيجه بخشي مطولب به اين مقصود باشد و جا دارد صميمانه از اين خلاقيت و اقدام اين شهروند وظيفه شناس قدرداني کنيم.
نظري با بيان اينکه سازمان آمادگي دارد در تامين کتاب هاي مورد نياز براي ايشان همکاري لازم را صورت دهد، گفت: سازمان به دليل ارتباط با قشر فرهنگي و اصحاب قلم، آثار ممتاز و فاخري در اختيار دارد و مي تواند با کمال ميل اين آثار را در اختيار ايشان قرار دهد.
سرپرست سازمان فرهنگي هنري شهرداري تبيز همچنين قول مساعد باري مناسب سازي  فضاي داخل تاکسي به منظور ارائه بهترکتاب را به آقاي مهدي کاظمي داد و ابراز اميدواري کرد زمينه هاي تعامل و همکاري سازمان با چنين افرادي بيش از پيش فراهم آيد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 4

  آخرین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.