1396/11/16 - 20 : 16
کد خبر: 17727
متخصص زنان و زايمان و فلوشيپ آنکولوژي زنان:
سرطان دومين عامل مرگ و مير زنان کشور است
احرارخبر: متخصص زنان و زايمان و فلوشيپ آنکولوژي زنان با بيان اين‌که سرطان‌ها دومين عامل مرگ‌ومير زنان در کشور است، گفت: پيشگيري از شيوع سرطان بايد در اولويت قرار گيرد.

مريم واعظي در همايش سلامت بانوان با محوريت پيشگيري از سرطان‌هاي شايع زنان، با بيان اين‌که بيماري قلبي‌ و عروقي، حوادث و سرطان‌ها سه علل اصلي مرگ مير مردان در کشور است، اظهار کرد: بيماري قلبي و عروقي و سرطان‌ها به ترتيب اولين و دومين عامل مرگ و مير زنان در کشور هستند.

  

وي با اشاره به اين‌که در گذشته بيمارهاي واگيردار و عفوني مهم ترين علل مرگ‌ومير در جامعه بود، افزود: طبق وضعيت فعلي، اکنون بيماري‌هاي غيرواگير دار مزمن از جمله سرطان‌ها، قلبي و عروقي، فشار خون، چاقي و چربي خون سلامت افراد را تهديد مي‌کند.

  

وي بيماري‌هاي غيرواگيردار مزمن را به عنوان دغدغه‌ي اصلي و جهاني سازمان بهداشت جهاني عنوان کرد و گفت: چاقي با 48 درصد، فشارخون با 19 درصد، قندخون معمول با 13 درصد، چربي خون با 28 درصد، کم تحرکي با 45 درصد و غذاي ناسالم با 88 درصد سلامت افراد را تهديد مي‌کند.

 

متخصص زنان و زايمان و فلوشيپ آنکولوژي زنان با بيان اين‌که سازمان بهداشت جهاني برنامه‌اي در راستاي مقابله با بيماري غير واگيردار در جهان تا سال 2025 اجرايي مي‌کند، گفت: با اجراي اين برنامه‌ها تا سال 1404، 25 درصد مرگ و مير ناشي از بيماري‌هاي غير واگيردار بايد کاهش يابد. 

  

وي با بيان اين‌که سرطان‌هاي دستگاه گوارش، پستان و دهانه‌ي رحم در زنان قابل پيشگيري است، اظهار کرد: سرطان «سرويکس» يکي از عوامل مرگ‌ومير زنان است که در آن قسمتي از سيستم تناسلي دچار نارسايي مي‌شود و به جرات مي‌توان گفت که 90 درصد بيماري سرطاني سرويکس زنان در استان در مرحله‌ي پيشرفته بوده و قابل درمان نيستند که اين فاجعه‌اي براي جامعه است. 

  

وي ادامه داد: سن متوسط جهت تشخيص بيماري سرويکس 52 سالگي بوده و شيوع جغرافيايي آن نيز متفاوت است؛ به طوري که ميزان مبتلايان به اين بيماري در نژاد سياه پوستان نسبت به سفيد پوستان بالاتر بوده است و با بهبود وضعيت اقتصادي و اجتماعي و مراقبت‌هاي بهداشتي افراد، ميزان مبتلايان به اين بيماري کاهش مي‌يابد. 

  

واعظي با بيان اين‌که ويروس HPV در «بيماري سرويکس نوع کم خطر» موجب ايجاد ضايعات زگيلي در بدن بانوان مي‌شود، گفت: هيچ روش درماني جهت درمان سرطان سرويکس نوع کم خطر نداريم؛ چرا که 30 درصد اين نوع بيماري علي‌رغم درمان عود مي‌کند، اما سرويکس نوع پرخطر نياز به غربالگري داشته و در مراحل اوليه‌ي تشخيص با تجويزهاي لازم درمان مي‌شود. 

  

وي با اشاره به اين‌که روش درمان پاپ اسمير موجب کاهش بروز سرطان سرويکس مي‌شود، اظهار کرد: پاپ اسمير روشي از غربالگري است که فرد با انجام آن يک مرتبه در عمر خود موجب کاهش اين بيماري مي‌شود.

  

وي تزريق واکسن گارداسيل را جهت پيشگيري و درمان سرطان سرويکس موثر دانست و گفت: اين واکسن جهت تجويز از سنين  11تا 26 سالگي افراد موثر است و معتقدم که اين طرح جزء واکسيناسيون ملي شود ولي چون داراي هزينه‌هاي بالايي است هنوز با اجراي آن در کشور موافقت نشده است. 

 

متخصص زنان و زايمان و فلوشيپ آنکولوژي زنان در بخش ديگر سخنان عنوان کرد: مرکز آموزشي و درمان الزهرا تبريز در نيمه‌ي دوم 97 به صورت رسمي به عنوان مرکز جامع سلامت زنان معرفي مي‌شود.

 

فريبا بخشيان، کارشناس ارشد مامايي در همايش سلامت بانوان، با اشاره به اين‌که سرطان پستان جزو شايع ترين سرطان‌ها در قشر زنان است، اظهار کرد: معاينه‌ي خودآزمايي پستان بايد به قشر زنان آموزش داده و از طريق ماموگرافي نيز مورد غربالگري قرار گيرد.

ايسنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 5

  آخرین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.