1396/09/20 - 14 : 2
کد خبر: 16668
در کرسي آزاد انديشي « فضاي مجازي تهديد يا فرصت » مطرح شد
نشر اکاذيب، توهين و اهانت، عمده ترين جرائم سايبري در استان
کرسي آزاد انديشي، تحت عنوان « فضاي مجازي، تهديد يا فرصت » به همت سازمان جهاد دانشگاهي استان با حضور رئيس پليس فتاي استان و جمعي از دانشجويان مرکز علمي - کاربردي جهاد دانشگاهي تبريز و مراکز آموزشي جهاددانشگاهي استان برگزار شد.

رئيس پليس فتا استان در اين کرسي آزاد انديشي با بيان اينکه جهاد دانشگاهي همواره در موضوعات مربوط به آسيب‌ها و تهديدات فضاي مجازي پيشرو بوده، اظهار کرد: اکنون فضاي مجازي فراگير شده و در تمامي ابعاد شاهد حضور و تاثيرگزاري فضاي مجازي هستيم. 

  

سرهنگ محسن محمودي گفت: پليس فتا از سال 1390با هدف ايجاد امنيت کاربران در فضاي مجازي شروع به فعاليت کرد. پليس فتا تنها پليسي است که بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در سنديکاي پليس‌ها داراي نمايندگي بوده  و به عنوان پليسي فني و تخصصي و علمي با رويکرد دانش محور و دانش بنيان در بخش هاي مختلف فضاي مجازي فعاليت مي کند.

  

وي افزود: در بحث جرائم، اکثر مردم جرائم سايبري را نمي شناسند و‌ جامعه ي ما در خصوص سواد سايبري آشنايي کاملي ندارد و اين امر موجب بروز برخي مشکلات از جمله جرائم فارمينگ، هک و نفوذ و... مي شود. 

  

رئيس پليس فتا آذربايجان شرقي با تاکيد بر اينکه مرز در حوزه ي جرائم فضاي مجازي شکسته شده و ما در حوزه ي  قلمرو زماني و مکاني در فضاي مجازي با چالش مواجه هستيم، افزود: در حال حاضر شکل رسيدگي به جرائم سايبري متفاوت از ساير جرائم شده است، به همين دليل پليس فتا در خصوص اطلاع رساني در جامعه گام موثري برداشته است به عنوان مثال در قالب محافلي با همکاري جهاد دانشگاهي، ادارات و نهادها در خصوص آسيب هاي فضاي مجازي، پدافند غيرعامل سايبر، انواع حملات سايبري و ويروس هاي صنعتي و...  در با حضور اساتيد و دانشجويان در اتاق فکر مطرح کرده است. 

  

وي با بيان اينکه عمده ترين جرائم سايبري در استان ما نشر اکاذيب، توهين و اهانت است، افزود: علي رغم اينکه مردم آذربايجان شرقي، مردمان با فرهنگ، با غيرت ومذهبي هستند و اين آسيب در مقابل ارزش هاي اجتماعي ما قرار گرفته است، ولي در فضاي مجازي ادبيات، گفتار و کردار ما داراي وجه متمايز با فضاي حقيقي شده که آثار و تبعات رواني را به همراه دارد. 

  

وي با اشاره به اينکه در حوزه ي اعتياد اينترنتي با چالش بزرگي مواجه هستيم، افزود: ميزان استفاده از اينترنت در يک ماه، 16ساعت يعني نيم ساعت در روز برآورد شده است، ما ايرانيان روزانه حدود چهار الي هشت ساعت زمان خود را صرف اينترنت مي کنيم و اين يک نوع اعتياد اينترنتي است در حالي که در خيلي از کشورها، مراکز ترک اعتياد اينترنت راه اندازي شده و مردم در اين مراکز با کسب آرامش روحي، اعتياد به اينترنت را  ترک مي کنند. 

  

سرهنگ محمودي با اشاره به فرمايشات رهبر انقلاب اسلامي که تاکيد مي کنند؛ "اهميت فضاي مجازي به اندازه ي اهميت انقلاب اسلامي است و اگر من رهبر نبودم، رئيس  فضاي مجازي کشور مي شدم"، اظهار کرد: مردم بايد آگاهي خود را نسبت تهديدات فضاي مجازي افزايش دهند و توجه به اين موضوع مهم را جزو ضروريات زندگي خود قرار دهند‌. 

  

وي با بيان اينکه ما نبايد آموزش ها را در قالب شهروندي و کنشگران اجتماعي براي همه يکسان اجرايي کنيم، افزود: ما اکنون بايد تربيت شهروندان فرهنگي را به صورت جدي آغاز کنيم، بر همين اساس طي جلسه اي با شهردار تبريز در خصوص مسائل شهروندي، پيش بيني شد که همزمان با تبريز ????، رويداد فرهنگي تربيت شهروندان تحقق يابد. 

  

وي تاکيد کرد: ما در حوزه هاي اجتماعي نياز به باز تعريف و مهندسي اجتماعي داريم به عنوان مثال آيا نحوه ي استفاده صحيح  از اينترنت را در جامعه به حد کافي تبليغ مي کنيم؟ ما بايد گروه هاي سني مختلف افراد را نسبت به اين مسائل آگاه کنيم چرا که تهديدات فضاي مجازي نسبت به جنسيت و سن افراد متفاوت است. 

  

وي با اشاره به اينکه فضاي مجازي جاذب، گسترده و زود بازده است، افزود: به طوري که جرم در فضاي مجازي براي برخي افراد يک نوع افتخار محسوب مي شود در حالي که سرقت در فضاي حقيقي با ننگ و سرافکندگي فرد در جامعه همراه است. 

  

وي در بخش ديگر سخنان با اشاره آسيب هاي فضاي مجازي، اظهار کرد: والدين بايد با فرزندان خود ارتباط تنگاتنگ داشته باشند، ما در منازل خود بايد اتاق رسانه داشته باشيم در حالي که برخي فرزندان در گوشه اي از خانه بدون محدوديت غرق فضاي مجازي مي شوند، ولي بايد کودکان را در فضاهاي پرتردد و پرحضور منازل و در مقابل ديد خود قرار دهيم. 

  

سرهنگ محمودي با اشاره به آسيب هاي اجتماعي،جسمي، روحي و رواني فضاي مجازي، اظهار کرد: يکي از تاثيرات فضاي مجازي تبديل کردن انسان ها از حالت حسي به شهودي است و آسيب هاي چشمي، مچ دست، کم صحبتي، چاقي و عدم تحرک، گوشه گيري، عصباني و پرخاشگري، تحت تاثير قرار گرفتن فرهنگ هاي نادرست ديگر، بلوغ زود رس جزو آثار مخرب فضاي مجازي هستند. 

  

وي  افزود:  از ديدگاه يونسکو سواد در قسمت‌هاي سواد عاطفي، سواد ارتباطي، سواد مالي، سواد رسانه، سواد آموزش و پرورش و سواد يارانه به ترتيب در سطح اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم و ششم قرار مي گيرد. 

  

وي ادامه داد: ما بايد به فرزندانمان در بحث آموزش و پرورش ابتدا بايد عمل تزکيه و تعليم را آموزش دهيم تا بعد از آن آموزش تعليم تحقق يابد ولي در بحث تربيت فرزندانمان بايد بر اساس نظرات کارشناسان اجتماعي و ديني تربيت کنيم. 

  

وي با بيان اينکه در حال حاضر ما با قدرت نرم و‌ فرا نرم مواجه هستيم، افزود:  جنگ سخت همراه با جنگ نرم برابر با قدرت هوشمند است و ما در حال حاضر با قدرت هوشمند مواجه هستيم. 

  

رئيس پليس فتا آذربايجان شرقي با تاکيد بر اينکه ما بايد در مقابل آسيب ها به خانوادهايمان، خود کنترلي را آموزش دهيم، افزود: جامعه ي فعلي ما در معرض خطر است و بايد جامعه در معرض خطر خود را بشناسيم تا از راهکارهاي مختلف از اين آسيب ها جلوگيري کنيم.

 

 

وي ادامه داد: کودکان به رفتار و اعمال ما نگاه مي‌کنند و اگر خودمان را در حوزه ي استفاده از فضاي مجازي تغيير دهيم، بي شک دنياي اطرافم نيز تغيير مي يابد. 

   

معاون فرهنگي سازمان جهاد دانشگاهي آذربايجان‌شرقي نيز در اين جلسه، اظهار کرد: سازمان جهاد دانشگاهي استان به عنوان يک سازمان پژوهشي و آموزشي  در حوزه ي اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهي و تجاري سازي فناوري فعال بوده و همچنين به عنوان يک سازمان فرهنگي و اجتماعي پيشرو در حوزه ي فضاي مجازي با خبرگزاري هاي ايسنا و خبرگزاري قرآني ايکنا وظايف رسانه اي خود را انجام مي دهد. 

  

احد حاجي بلند از راه اندازي سومين خبرگزاري تخصصي جهاددانشگاهي با نام سينا پرس در استان خبر داد و گفت: اين خبرگزاري در حوزه علم و فرهنگ به صورت تخصصي فعاليت مي کند. 

  

وي با بيان اينکه جهاد دانشگاهي استان در قالب هاي مختلف، فضاي مجازي را مورد بررسي قرار داده، افزود: فعاليت خبرگزاري هاي ايسنا، ايکنا و مرکز افکار سنجي دانشجويان ايران(ايسپا) در اين موضوع موثر بوده و گروه جامعه شناسي توسعه پژوهشکده برنامه ريزي و توسعه جهاد دانشگاهي نيز به تناسب اين موضوع مطالعاتي نيز انجام داده اند. 

  

رباب نوروزي، رئيس مرکز علمي-کاربردي جهاد دانشگاهي تبريز نيز در اين نشست با بيان اينکه امروزه نمي توان تکنولوژي را در زندگي ناديده گرفت، افزود: فضاي مجازي در جامعه کنوني به عنوان فرصت محسوب مي شود و با توجه به نوع استفاده ي افراد، بايد سطح آگاهي و فرهنگ خود را جهت استفاده ي صحيح تکنولوژي هاي روز دنيا ارتقا دهند و همواره در آموزش نسل آينده جهت استفاده از آن اهتمام جدي ورزند. 

  

در ادامه اين نشست دانشجويان نظرات خود را به عنوان موافق و مخالف فضاي مجازي بيان و در اين خصوص با يکديگر گفت‌وگو کردند. 

  

باقرزاده يکي از دانشجويان شرکت کننده در اين  کرسي آزاد انديشي به عنوان عضو موافق با فضاي مجازي، با بيان اينکه فضاي مجازي تهديد و فرصت شمرده مي شود، اظهار کرد: در زمينه فضاي مجازي برخي از فرزندان نسبت به والدين خود داراي اطلاعات زيادي هستند، معتقدم والدين در اين زمينه بايد آموزش هاي کافي را در مقابله با فضاي مجازي کسب کنند. 

  

وي بيان کرد: آموزش استفاده ي صحيح از فضاي مجازي بايد از سنين پايه ي فرزندان تحقق يابد. در حال حاضر کودکان، نوجوانان و جوانان چگونه مي‌توانند با عرصه ي فضاي مجازي آشنايي پيدا کرده و استفاده ي صحيح از فضاي مجازي را آموزش ببينند‌. 

  

مينا شهبازي به عنوان دانشجوي موافق فرصت هاي فضاي مجازي، با بيان اينکه والدين بايد از آسيب ها و مزايا و تهديدات و فرصت هاي فضاي مجازي اطلاعات کافي کسب کنند تا بهتر بتوانند کودکان خود را کنترل کنند، اظهار کرد: ما بايد به کودکان راه و روش صحيح استفاده از فضاي مجازي را آموزش دهيم چرا که ما نمي توانيم کودکان خود را از استفاده ي تکنولوژي روز دنيا منع کنيم در حالي که خودمان استفاده مي کنيم. 

  

وي تاکيد کرد: در حال حاضر خانواده ها در فقر فرهنگي فضاي مجازي قرار گرفته اند و آگاهي کافي نسبت به اينترنت و فضاي مجازي ندارند. در نتيجه  ابتدا بايد والدين آگاه شوند تا بتوانند راه و روش صحيح را به فرزندان خود نشان دهند‌. 

  

مريم جديري به عنوان فرد مخالف صدرصدي فضاي مجازي، با بيان اينکه سرعت پيشرفت تکنولوژي با سرعت آگاهي يافتن ما مطابقت ندارد، اظهار کرد: طبق مطالعات در حوزه ي فضاي مجازي چهار يا پنج مورد جزو فرصت ها و ?? مورد جزو آسيب هاي فضاي مجازي محسوب مي شود.  

  

وي ادامه داد: زماني که ما مي خواهيم وارد فضايي نا آشنا شويم بايد با آمادگي کافي خود را با آن فضا وفق دهيم ولي در فضاي مجازي بدون هيچ آگاهي و اطلاعات و سلاحي وارد فضا مي شويم که اين موضوع بسيار نگران کننده است. 

  

وي با بيان اينکه فضاي مجازي آسيب‌هاي زيادي به حريم خانواده وارد مي‌کند، گفت: در حال حاضر وجود فضاي مجازي در جمع فاميل و دورهمي‌هاي خانوادگي موجب کم رنگ شدن ارتباطات خانوادگي شده چرا که افراد به جاي تعامل با يکديگر به سرگرم بودن با موبايل و فضاي مجازي اکتفا مي کنند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 9

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.