1393/6/30 - 10 : 31
کد خبر: 1514
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي
تلاش‌ها براي حفظ بافت تاريخي «ميدان ساعت» تبريز
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: بافت ارزشمند و تاريخي ميدان ساعت تبريز با ثبت در فهرست آثار ملي حفظ مي‌شود.

فرزين حق پرست در گفت وگو با خبرنگاران افزود: تمامي سازه هاي معماري اين ميدان تاريخي که در بافت مرکزي شهر تبريز قرار دارد، از گزند هرگونه تغيير يا تخريب در امان مي مانند.

وي با تاکيد بر اين که بناهاي متعددي در محدوده نفوذ اين اثر ثبت شده است، تصريح کرد: ساختمان شهرداري تبريز به شماره 2055، ساختمان دفتر ثبت اسناد به شماره 14 هزارو 644، نماي ساختمان اتحاد به شماره 16 هزارو 651، نماي ساختمان تاجر اردبيلي به شماره 2055، نماي ساختمان فتحي به شماره 14 هزارو 948 و نماي ساختمان دکتر هوشيار به شماره 19 هزارو 212 در فهرست آثار فرهنگي تاريخي کشور به ثبت رسيده اند.

حق پرست با اشاره به قدمت اين ميدان يادآور شد: همزمان با انجام خيابان کشي هاي متقاطع در مرکز شهرهاي ايران در دوره پهلوي اول که محل تقاطع اصلي اين خيابان ها با ميداني مدور (فلکه)، تعريف مي شد، اجراي اين ميدان نيز از حدود سال 1314 با ساخت بناي اصلي آن، آغاز شد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خاطرنشان کرد: چون اولين و مهم ترين ساختمان اين ميدان، ساختمان شهرداري معروف به ساختمان ساعت بود، در عرف عمومي به اين ميدان ساعت قاباغي (جلوي ساعت) نيز گفته مي شود.

حق پرست ميدان ساعت را ترکيبي نوين بين بافت کهن و عناصر الحاقي جديد توصيف کرد و گفت: عليرغم اين که ساختار اين ميدان(فلکه) برگرفته از ميدان هاي غربي بوده و در سازه هاي معماري فراگرفته آن نيز اين موضوع مشهود است، اما با اين وجود در مدتي کوتاه، بافت کهن همجوار اين ميدان که دچار برش و انفصال شده بود توانست، با ترکيب بافت کهن و عناصر الحاقي جديد، ساختار قابل ارزش شهري-فرهنگي-تاريخي ايجاد کند.

وي اصلي ترين بناي اين فلکه را ساختمان شهرداري(موزه شهر کنوني) خواند که نماد تغيير ساختار مديريت شهري در ساختار حکومتي-شهري ايران آن زمان بود و افزود: باني ساخت اين بنا که در سال 1314 شروع و در سال 1318 به اتمام رسيده ارفع الملک جليلي شهردار وقت شهر تبريز و مهندس طراح و مجري آن آوِديس اوهانجانيان بوده که بر روي گورستان تاريخي نوبر ساخته شده است.

وي با بيان اين که تمامي آثار تاريخي از جمله ميدان ساعت متعلق به تمام مردم هستند، ضمن تاکيد بر نقش جدي قانون در حمايت و حفاظت آثار تاريخي در مقابل تخريب يا آسيب رساندن عامدانه، اظهار کرد: اثر تاريخي «ميدان ساعت» تبريز تحت حفاظت و نظارت سازمان ميراث فرهنگي کشور بوده و هرگونه دخل و تصرف يا اقدام و عملياتي که منجر به تخريب يا تغيير هويت آن شود برابر ماده 558 لغايت 569 قانون مجازات اسلامي، جرم محسوب مي شود و مرتکب مشمول مجازات هاي قانوني خواهد شد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان هرگونه مرمت و بازسازي آثار تاريخي ثبت شده در فهرست آثار ملي را صرفا با تائيد و نظارت اين اداره کل ممکن اعلام کرد.

حق‎ پرست خاطرنشان کرد: ميدان ساعت تبريز به طول و عرض 100 متر و به قدمت پهلوي اول به شماره 31091 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 7

  آخرین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.