1395/06/03 - 14 : 1
کد خبر: 13780
گوجه فرنگي ملکان خريدار ندارد!
احرارخبر: اين روزها همچون سال‌هاي گذشته، به علت عدم بازاريابي و خريد تضميني، گوجه فرنگي شهرستان ملکان باز هم خريدار ندارد.

بر اساس اطلاعات موجود امسال 1500 هکتار گوجه فرنگي در شهرستان ملکان زير کشت رفته و روستاي لکلر واقع در بخش مرکزي با حدود يک هزار هکتار مقام نخست کشت گوجه فرنگي در شهرستان را به خود اختصاص داده است.

 

 

اباذر توکلي باغدار و گوجه فرنگي کار اهل روستاي لکلر با بيان اينکه گوجه فرنگي به قيمت هر کيلو 280 تومان به واسطه فروخته مي‌شود، افزود: تا امروز هزار تن گوجه به واسطه فروخته ولي تاکنون ريالي دريافت نکرده است و براي دريافت پولم آن هم با اين قيمت، بايد چند ماه صبر کنم.

 

 

وي زمين زراعي خود و اکثر باغداران را استيجاري خواند و اظهار کرد: با احتساب اجاره بها زمين‌ها و هزينه کارگر و سم و آب، هر کيلو گوجه براي کشاورزان 600 الي 700 تومان تمام مي‌شود اين در حالي است که هر کيلو گوجه را براي واسطه‌ها تنها 280 تومان آن هم به طور نسيه مي‌فروشيم!

 

 

وي با بيان اينکه گوجه فرنگي روستاي لکلر در دست چند واسطه افتاده است، گفت: متاسفانه هيچ گونه حمايتي چه در زمان کاشت و چه در زمان برداشت و بازاريابي و غيره از مسئولان و دستگاه‌هاي مربوطه مشاهده نکرده‌ايم!

 

 

محمدجعفر اويززاده يکي ديگر از گوجه فرنگي کاران روستاي لکلر نيز که يک هکتار باغ گوجه دارد با بيان اينکه هر ليتر گازوئيل را به قيمت 600 تومان از بازار آزاد تهيه مي‌کند، افزود: به علت عدم تخصيص سهميه و عدم حمايت مسئولان مربوطه مجبوريم هر کيسه کود شيميايي را از بازار آزاد 60 هزار تومان بخريم.

 

وي با بيان اينکه براي دستمزد يک روز کارگر نيز بايد حداقل 50 هزار تومان پرداخت کرد، گفت اگر در اين شهرستان صنايع تبديلي مرتبط وجود داشت باغدار ملکاني مجبور نبود حاصل دسترنج خود را مفت و مجاني به دست واسطه ها بسپارد.

 

 

يعقوب ابراهيم زاده گوجه کار ديگري نيز به درد دل با خبرنگار ما نشست و گفت: تنها منبع درآمدي گوجه فرنگي کاران همين گوجه است، لذا بجاست مسئولان با احساس مسئوليت بيشتري در خصوص اختصاص سهميه کودشيميايي و گازوئيل و بخصوص پيدا کردن بازار و يا خريد تضميني هر کيلو حداقل 500 تومان به کمک گوجه کاران اين شهرستان بشتابند.

 

 

وي با بيان اينکه يک هکتار باغ گوجه دارد از عدم سرکشي و حمايت دستگاه‌هاي مربوطه به خصوص جهادکشاورزي طي چند ماه گذشته انتقاد کرد: علاوه بر زحمت خود و خانواده‌اش با قيمت فعلي حتي هزينه گازوئيل و کارگر و کودشيميايي را نيز نمي‌تواند تامين و پرداخت کند و حتي گازوئيل را از خودروها به قيمت هر ليتر 8000 الي 12000 تومان تهيه مي کنند.

 

 

وي افزود: 10 سال قبل که قيمت هر کيسه کودشيميايي 7000 تومان بود هم قيمت گوجه 280 تومان بود و طي 10 سال گذشته با اينکه هزينه‌هاي کاشت و برداشت 10 برابر و شايد هم بيشتر شده ولي مالاوصف قيمت گوجه افزايشي نداشته است!

 

 

ابراهيم زاده گفت: پارسال به علت صادرات گوجه به کشور عراق که 20 روز ادامه يافت، قيمت گوجه مناسب بود ولي امسال خبري از صادرات اين محصول نيست و اين باعث افت قيمت اين محصول شده است.

 

 

وي ادامه داد: اگر جهادکشاورزي به ما کود شيميايي بدهد، ما مجبور نمي‌شويم از مغازه‌هاي بقالي هر کيسه کود را به قيمت 60 هزار تومان بخريم.

 

 

يکي ديگر از باغداران لکلري که خود تحصيلات عاليه دانشگاهي دارد ولي به علت بيکاري مجبور است درآمد خود و خانواده اش را از باغداري تامين کند هم گفت: گوجه لکلر در دست چند دلال و واسطه افتاده و حتي هزينه چيدن گوجه نيز براي باغداران با توجه به حق الزحمه کارگر و کرايه خودروها مرقوم به صرفه نيست، از اين رو برخي باغداران ترجيح مي‌دهند از چيدن محصولات خود صرف نظر کنند!

 

 

وي با بيان اينکه تنها منبع درآمدي اهالي از کاشت و فروش گوجه فرنگي است و هيچ دستگاهي نيز از ما حمايت نمي کند اظهار کرد: با توجه به اينکه با گذشت چندين ماه هنوز غرامت و خسارت بيمه باغداران ملکاني هم پرداخت نشده، از اين رو قيمت پايين محصولات کشاورزي نيز بر شدت مشکلات معيشتي باغداران اين شهرستان افزوده است.

 

 

رسول افزود: واسطه‌ها هر کيلو گوجه رابه قيمت 280 تومان از باغداران خريده و بدون هيچ زحمتي و تحمل هيچ هزينه‌اي به گفته خودشان هر کيلو گوجه را به قيمت 480 تومان به کارخانجات رب منطقه مي‌فروشند.

 

 

وي افزود: جهادکشاورزي ملکان تاکنون حمايتي از باغداران به خصوص گوجه کاران نکرده است و مردم نياز دارند مسئولان تشريف آورده حداقل پاي صحبت باغداران بنشينند.

 

 

يک جوان اهل روستاي لکلر بنام مجيد حسينيان هم از عدم حمايت دستگاه‌هاي مربوطه گلايه کرد و گفت: باغ خود را به قيمت 600 هزار تومان اجاره کرده‌ام جالب است بدانيد حتي کرايه اجاره خود را هم نمي‌توانم تامين و پرداخت کنم.

 

 

فرماندار ملکان هم از آغاز گفتگو با يکي از خريداران کشور جهت فروش گوجه فرنگي اين شهرستان خبر داد و گفت: به منظور هماهنگي در خصوص فروش گوجه ملکان با حضور اين سرمايه‌گذار، جلسه‌اي هفته آينده در فرمانداري اين شهرستان برگزار مي‌شود.

 

 

محمدباقر خاني افزود: کشاورزان در کاشت محصول خود استانداردهاي لازم را رعايت کنند تا در موقع فروش به خريداران با مشکلي برخورد نخوريم.

 

 

وي، عدم تخصيص سهميه کودشيميايي به کشاورزان و باغداران را تکذيب کرد و افزود: دستگاه‌هاي دولتي با تمام توان خود در جهت حمايت از کشاورزان منطقه تلاش مي‌کنند.

 

 

فرماندار ملکان افزود: با توجه به واگذاري امورات دولتي به بخش خصوصي، لذا دولت بيشتر به دنبال واگذاري امورات بخش کشاورزي به مردم بوده و لذا در اين راستا به دنبال خريد تضميني محصولات کشاورزي هم نيست.

 

مدير جديد جهادکشاورزي ملکان نيز از تشکيل جلسه بين مديران کل سازمان هاي جهادکشاورزي و تعاون روستايي استان به منظور خريد تضميني گوجه فرنگي از باغداران ملکان خبر داد و گفت: بر اساس صورت‌جلسه با حضور مدير تنظيم بازار استان که بين مديران کل جهادکشاورزي و تعاون روستايي استان امضا شده، مقرر شده اداره تعاون روستايي شهرستان ملکان با حضور در مزارع ،محصول گوجه فرنگي را سريعا از باغداران منطقه خريداري و به کارخانجات منطقه تحويل دهد.

 

عليوند با بيان اينکه به همين منظور مبلغ يک ميليارد ريال اعتبار نيز اختصاص يافته است، افزود: انتظار داريم اداره تعاون روستايي ملکان ظرف 24 ساعت مقدمات آغاز خريد را فراهم کند.

 

وي با بيان اينکه روز سه شنبه هفته گذشته نيز با حضور مدير بازاريابي سازمان جهادکشاورزي استان در خصوص قيمت گوجه فرنگي جلسه تشکيل داديم، افزود: به منظور کالبد شکافي در اين خصوص هفته آينده نيز جلسه‌اي با حضور رئيس سازمان جهادکشاورزي استان و برخي مسئولين استانداري در فرمانداري ملکان برگزار مي‌شود.

 

عليوند بسته بودن مرزها و عدم صادرات را باعث اصلي افت قيمت گوجه فرنگي دانست و اظهار کرد: متاسفانه مديران کارخانجات توليد رب نيز از بسته بودن مرزها و عدم صادرات سواستفاده کرده و اقدام به پايين آوردن قيمت اين محصول کردند.

 

وي در ادامه عدم سرکشي کارشناسان جهاد کشاورزي ملکان به باغات گوجه و ساير باغات در گذشته را رد کرد و گفت: بازديد کارشناسان صحنه اين اداره به باغات و مزارع شهرستان به طور منظم و مستمر وجود دارد و بر اساس تقسيم بندي هر يک کارشناس وظيفه سرکشي به سه روستا را بر عهده دارد.

 

عليوند با بيان اينکه تاکنون مشکل کود شيميايي در جهاد کشاورزي وجود نداشته و کود در همه نمايندگي‌ها به وفور يافت مي‌شود، وعده داد امسال در روستاهاي لکلر،نصرت آباد و سرملو نمايندگي توزيع کود ايجاد خواهد شد.

 

وي ميزان کشت محصول گوجه فرنگي در سال زراعي جاري را کم دانست و گفت: امسال 700 هکتار از باغات شهرستان ملکان به گوجه فرنگي اختصاص يافته و پيش بيني مي‌شود حداکثر 40 هزار تن محصول گوجه از اين مقدار باغات برداشت شود.

 

وي افزود: روستاي لکلر با کاشت 200 هکتار مقام نخست در کشت گوجه را در شهرستان ملکان به خود اختصاص داده است.

 

مدير جهادکشاورزي ملکان از همکاري کم باغداران و کشاورزان روستاي لکلر هم گلايه کرد و افزود: بارها براي موضوعاتي در مسجد روستا جلسه تشکيل داده‌ايم ولي باغداران از اين جلسات استقبال نکرده‌اند.

 

وي افزود: با اين حال قطع يقين دارم که به زودي مشکل قيمت گوجه فرنگي با تدابير انديشيده شده رفع خواهد شد.

 

در عين حال رئيس اداره تعاون روستايي ملکان هم گفت: تا اين لحظه هيچ بخشنامه يا نامه و يا مجوزي در اين خصوص به ما از استان ابلاغ نشده است!

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 3

  آخرین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.