1395/05/04 - 15 : 25
کد خبر: 13588
سرکنسول ترکيه: موضع ايران در قبال کودتا قابل تقدير است
13000نفر از مظنونين در کودتاي ترکيه دستگير شده‌اند/"وضعيت فوق‌العاده" تاثيري در جذب گردشگران ندارد
احرارخبر: سرکنسول ترکيه در اروميه گفت: تا کنون 13هزار نفر از مظنونين دست داشتن در حادثه کودتاي ترکيه بازداشت شده‌اند و در اين ميان موضع سياسي ايران در قبال کودتاي ترکيه قابل تقدير است.

، محمت بولوت ظهر امروز در نشست خبري با خبرنگاران محلي در استان آذربايجان غربي با تشريح چگونگي وقوع کودتا در ترکيه و آثار و تبعات آن اظهار داشت: ترکيه در تاريخ 25 تير ماه 1395 جمعه شب مواجه با يک اقدام به کودتا و يک فعاليت تروريستي منفور و خائن شد است.

وي افزود: گروه تروريستي به رهبري فتح الله گولن (FETO) در آن روز توسط تروريست‌هايي که لباسهاي نظامي بر تن داشتند  اقدام به يک حرکت منفور کرده است.

بولوت تصريح کرد: اين باند خائن که اقدام به کودتا کردند با اراده قوي رئيس جمهور جناب آقاي رجب طيب اردوغان و ايستادگي مصمم ملت و حکومت عزيز ما در راستاي دفاع از دموکراسي در مدت کوتاهي خنثي گرديده است، قدم‌هاي لازم براي مجازات مستحق باندي که اقدام به اين کودتا کردند برداشته مي‌شود.

وي گفت: مبارزه تأثير گذار و فعاليت پاکسازي بر عليه اين گروه تروريستي در حال انجام است. تا به الان بيشتر از 13000 نفر بازداشت و تقريباً 6000 نفر دستگير شدند.

سرکنسولگري جمهوري ترکيه در اروميه اظهار داشت: مقامات ايراني در نخستين ساعات کودتا اعلام موضع کردند  و در کنار دموکراسي و دولت انتخابي ترکيه ايستاده‌اند، اين موضع مقامات ايران و مردم ايران براي ما بسيار ارزشمند است.

وي گفت: در اين چارچوب بايد به موارد زير تاکيد کرد، اين اقدام به کودتاي منفور خارج از سلسله مراتب فرماندهي نيروهاي مسلح ترکيه صورت گرفته است اين اقدام از سوي يک گروه خائن متشکل از اعضاي سازمان تروريستي  FETO  که در ميان نيروهاي مسلح ترکيه لانه کرده انجام شده است،  اساساً اين اقدام به کودتاي نافرجام يک فعاليت تروريستي بوده و چهره واقعي FETO  را نشان داده است.

به ولوت افزود: اين فعاليت تروريستي به اندازه‌اي پيش رفته که به خود جرات داده تا مجلس ملي کبير ترکيه نماينده مردم را بمباران و به سوي مردم ترک تيرندازي کند.

وي گفت: تمام مسئولين و در رأس آنها رئيس جمهور از خود درايت بسياري نشان داده و در ارتباط با همه اقشار جامعه تحولات را مديريت کرده‌اند، از ابتداي اقدام به کودتا رئيس جمهور محترم ما، نخست وزير محترم ما، دولت ما،  اعضاي مجلس والاي ما، احزاب سياسي ما، نيروهاي مسلح ترک ما، رسانه‌ها در همبستگي با کل مردم ما در کنار دموکراسي و حکومت حقوق قرار گرفتند و مانع از تحقق اين کودتا شدند.

سرکنسولگري جمهوري ترکيه در اروميه اظهار داشت: سازمان امنيت (پليس)، دادستان‌هاي جمهوري ترکيه در اسرع وقت تدابير لازم را در مقابل اين اقدام به عمل آورده ند، مردم ترک که همگام با حکومت يک همبستگي تاريخي را به نمايش گذاشتند در کوچه‌ها جلوي تانکهاي باند کودتاگر ايستاده و با بهاي جان خود از اين اقدام به کودتا جلوگيري کرده‌اند، 62 پليس 179 شهروند ترک، 5 سرباز جمعاً 246 شهيد و 2186 نفر از مردم زخمي شدند،  مردم ما از آن روز تاکنون در ميدانها به کشيک دموکراسي ادامه دادند.

بولوت گفت: اقدام کودتاگران جهت تصرف مسلحانه سازمان راديو تلوزيون کشور ترکيه (TRT) و عمليات القايي که تلاش مي‌نمودند با استفاده از ابزارهاي اطلاعاتي اعم از اينترنت انجام دهند به سرعت متوقف شده است، کودتاگران به تصرف مراکز رسانه‌هاي خصوصي نيز اقدام کرده‌اند، حال آنکه با مخالفت جامعه مدني اين اقدام نيز بي نتيجه مانده است طي اين روند مردم و رسانه‌هاي ترک يک درس دموکراسي داده‌اند.

وي افزود: تمام احزاب سياسي از دموکراسي، اراده ملي و مجلس ملي کبير ترکيه به عنوان نماينده آن حمايت نموده‌اند، مجلس ملي کبير ترکيه روز شنبه مورخ 25 تير ماه 1395 نشست فوق العادهاي انجام داده و يک بيانيه مشترک را تصويب کرده است.

سرکنسولگري جمهوري ترکيه در اروميه گفت: ترکيه به صورت کلي و جان خراش يک امتحان موفق دموکراسي پس داده است.

وي افزود: اقدام به کودتاي اين سازمان تروريستي به سرکردگي فتح الله گولن درستي تمام تدابيري که تا اکنون توسط دولت ما انجام گرفته است را تائيد کرده و همچنين مجبوريت رهايي کامل کشور ما از اين گروه مجرم را در پي دارد، در اين رابطه، در تاريخ  31 تير 1395 هيئت دولت ما در رأس آن رئيس جمهور محترم جلسه‌اي را برگزار کرد و تصميم وضعيت فوق العاده را به مدت 3 ماه گرفتند، وضعيت فوق العاده تدبيري است که در قانون اساسي مندرج است.

بولوت افزود: همانگونه که هم اکنون در فرانسه در حال اجرا است در کشورهاي ديگر هم در زمانهاي مورد نياز اجراء مي‌شود، وضعيت فوق العاده در ترکيه يک دسته تدابير است که در چارچوب قانون اساسي و براي افزايش تدابير امنيتي با هدف مبارزه دولت با تهديدهاي عليه حق و آزادي‌هاي مردم اجرايي خواهد شد، اين وضعيت يک وضعيت حکومت نظامي نيست.

سرکنسولگري جمهوري ترکيه در اروميه گفت: طبق توضيحاتي که مسئولين ما و در رأس آنها رئيس جمهور محترم ما، نخست وزيرمحترم ما دادند تصميم به وضعيت فوق العاده تصميمي نيست که به زندگي روزمره شهروندان ترکيه و گردشگران در ترکيه تأثير منفي داشته باشد، در اين روند هيچ اقدام مختل کننده‌اي در روال طبيعي زندگي اجراء نخواهد شد، ضرر و زيان ناشي از اقدام به کودتا جبران خواهد شد، دغدغه‌ها متعلق به امنيت کشور و شهروندان ما برطرف خواهد شد.

وي اظهار داشت: هارموني در مدريت فراهم خواهد شد، تنظيمات‌هاي لازم سريعتر انجام خواهد گرفت و هيج عمل محدود کننده‌اي بر خلاف حقوق تحقق نخواهد يافت، اين تصميم بسيار مهم که براي بقاء و آرامش حکومت و ملت ما به‌صورت الزامي گرفته شده يک تصميم متعلق به اجراعات نظام حکومت در دايره حقوق است، همه تنظيماتي که در مدت زمان وضعيت فوق العاده انجام خواهد گرفت به صورت سريع به مجلس ملي کبير ترکيه ارائه خواهد گشت.

بولوت افزود: اين دسته تدابير هيچ مورد محدود کننده حقوق و آزادي اصلي را در خود جاي نداده، تدابير امنيتي که اجرا خواهد شد به هيچ وجه در زندگي روزمره شهروندان ترک، سفرهاي گردشگراني که به ترکيه خواهند آمد و به تعطيلات آنها تأثير گذار نخواهد بود و هيچ مانعي براي سفرهاي گردشگري بين المللي و ترافيک هوايي ايجاد نمي‌کند، در همه اماکن گردشگري هيچ وضعيت نامناسبي نيست که مهمانان ما تعطيلات خود را در امنيت پشت سر نگزارانند.

وي گفت: طبق گفته‌هاي مسئولين ما اقدام به کودتا بر اقتصاد ترکيه تأثير منفي نداشته است همه چيز بر اساس مقررات بازار آزاد اجرا مي‌شود و اجرا خواهد شد ملت ترک به کشور و اقتصاد خود اعتقاد دارند. سرمايه گذاري‌هاي ما با همين قاطعيت ادامه دارد در بخش مالي هم به صورت قوي فعاليت مي‌کند.

بولوت اظهار داشت: خلاصه، به رهبري رييس جمهور محترم ما جناب آقاي اردوغان تمام تدابير لازم توسط دولت ما در حال انجام بوده و ترکيه  فردا بسيار قويتر از ترکيه امروز خواهد بود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 7

  آخرین اخبار
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
  پربازدیدترین اخبار
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
خدمت به مردم افتخاري براي قرارگاه پيشرفت و اباداني
اصحاب فرهنگ و هنر پاي کار انقلاب هستند
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.