1403/02/20 - 10 : 58
کد خبر: 49992
ورزش و سلامتي کارکنان
احرار: امروزه با توجه به پيشرفت تکنولوژي و کاهش فعاليهاي بدني، عدم رعايت تغذيه مناسب و استفاده از داروهاي شيميايي، فرآيند سلامتي افراد هم در بسياري از مواقع در زندگي روزمره، باعث ايجاد اختلال شده است. 

ورزش و سلامت کارکنان
امروزه با توجه به پيشرفت تکنولوژي و کاهش فعاليهاي بدني، عدم رعايت تغذيه مناسب و استفاده از داروهاي شيميايي، فرآيند سلامتي افراد هم در بسياري از مواقع در زندگي روزمره، باعث ايجاد اختلال شده است. 
اين موضوع، شايد براي‌تان چالش‌برانگيز و ارزشمند هم باشد، اما واقعيت اين است که تداوم در نشستن و بي تحرکي يکي ديگر از آفتهاي سلامتي شماست، بنابراين ورزش در محل کار را جدي بگيريد. 
اغلب فضا‌هاي اداري طوري طراحي مي‌شوند که کارمندان کم‌ترين رفت‌وآمد را داشته باشند. ساختار چنين فضاهايي، افزايش وزن را آسان مي‌کند. درنتيجه ناگهان متوجه مي‌شويد وزن‌تان اضافه شده است.
همانطور که گفتم نشستن پشت ميز، علاوه بر افزايش وزن، آسيب‌هايي هم به ستون مهره‌ها، مفاصل، چشم‌ها و گردن وارد مي‌کند.
بنابراين در ابتدا به فرآيندهاي فوايد متعدد ورزش و فعاليت بدني ، اشاره مي کنيم (هم جسمي و هم ذهني)  زيرا اين موارد مي توانند براي افزايش سلامت محيط کار مناسب باشند.
افزايش بهره وري و کارايي
بهبود کار تيمي و روحيه‌ي همکاري
ايجاد تفکر استراتژيک
اعتماد به نفس بيشتر
خداحافظي با اسپاسم
کاهش هزينه‌هاي پزشکي
بهبود مهارت‌هاي ارتباطي
در همين راستا به مناسبت گراميداشت هفته سلامت، اين مناسبت را بهانه قرار داديم و به سراغ خانم دکتر مريم اکبري، مدير تربيت بدني و رئيس اداره تربيت يدني کارکنان دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني تبريز رفته و سوالات مربوط در اين رابطه را با وي در ميان گذاشتيم که پاسخهاي ايشان را با هم مي خوانيم:
 با سلام و احترام
لطفا براي ما بفرماييد:

 نقش و اهميت ورزش در سلامتي انسانها چيست؟
در خصوص نقش ورزش در سلامتي انسان بايد عرض کنم فعاليت ورزشي منظم مي‌تواند در افزايش قدرت، استقامت عضلاني و استقامت قلبي تنفسي، انعطاف پذيري و بهبود ترکيب بدني نقش داشته باشد. ورزش هم از منظر درماني و هم از منظر پيشگيري مي تواند فوايد زيادي براي عموم افراد جامعه به همراه داشته باشد و باعث حفظ سلامتي و شادابي انسانها گردد. فوايد ورزش آنقدر متنوع است که از آن به عنوان دارويي براي تمام دردها ياد مي شود. فعاليت ورزشي مي تواند درکاهش خطر ابتلا به بسياري از بيماري ها مثل مشکلات قلبي عروقي، کبد چرب، پوکي استخوان، ديابت، فشار خون و تحليل عضلاني و عصبي و حتي سرطان نقش داشته باشد. به گونه اي سازمان بهداشت جهاني  3تا 5 جلسه در هفته و هر جلسه 30 تا 60 دقيقه انجام فعاليت ورزشي با شدت سبک تا متوسط را براي افراد جامعه توصيه مي‌کند. حتي ?? تا ?? دقيقه پياده‌روي سريع، دويدن، حرکات موزون، انجام تمرينات مقاومتي در هر روز مي تواند در بهبود سلامتي و کاهش عوارض ناشي از بي تحرکي و چاقي سهم بسزايي داشته باشد . 

نقش ورزش در تمرکز دانشجويان و پيشرفت آنها در کار و زندگي 
فعاليت ورزشي مي تواند به سلامت مغز و حافظه کمک ‌کند. ورزش مي‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و باعث تقويت حافظه و مهارت‌هاي تفکر دانشجويان شود. در آغاز فعاليت ورزشي ضربان قلب بالا مي‌رود و جريان خون و اکسيژن را به مغز افزايش مي‌دهد. همچنين ورزش کردن باعثِ افزايش توليد هورمون‌هايي مي‌شود که رشد سلول‌هاي مغزي را تحريک مي‌کنند. دانشجويان با انجام فعاليت ورزشي به آرامش رسيده و فشارها و استرسهاي جسمي، روحي و رواني ناشي از محيط کار ، آموزش و زندگي خود را تعديل کرده و تمرکز بيشتر بر روي کارهاي ديگر مانند درس خواندن مي‌کنند و علاوه بر آن داشتن بدني آماده، حس سرزندگي بسياري به دانشجو خواهد داد. همچنين حضور در مسابقات ورزشي و رقابت، حس غيرقابل وصفي در دانشجويان ايجاد مي‌کند که مي‌تواند در باقي مراحل زندگي هم با اعتماد به نفس بالاتر و مثبت‌انديشي بيشتري به آينده نگاه کند.


نقش موثر ورزش همگاني در ايجاد شور و نشاط در بين کارکنان و دانشجويان 
ورزش همگاني مثل پياده روي، کوهنوردي، دوچرخه سواري و ورزشهاي تفريحي و آبي مي‌تواند سلامت رواني و جسماني دانشجويان و کارکنان را بهبود بخشد، حضور در محيط هاي ورزشي و اجراي فعاليت با افزايش کالري مصرفي و بهبود اعتماد به نفس، خود پنداري مثبت و ايجاد فضاي مفرح مي‌تواند بهترين دفاع در برابر بسياري از مسائل و مشکلات پيرامون بهداشت رواني و روحي فرد باشد. دانشجويان و کارکنان در محيط اداري و  زندگي خود ممکن است با استرس‌هاي شديدي روبرو باشند. که منشا آنها مي تواند عوامل مختلفي مثل اضافه‌وزن، نمرات پايين، مشکلات خانوادگي، مشکلات روحي، مشکلات اقتصادي و مالي و …  باشد که ورزش مي‌تواند اين استرس‌ها را کنترل کرده به‌طوري‌که فرد بتواند بين زندگي و تحصيل خود تعادل ايجاد کند. درواقع فعاليت بدني باعث مي شود افراد ازنظر اجتماعي نيز فعال شوند و با اعتماد به ‌نفس  و شور و نشاط بيشتري در محيط کار حاضر شوند که اين امر موجب برقراري ارتباط اجتماعي مثبت در آنها مي‌شود.

کلاسهاي تربيت بدني در کار و زندگي بانوان و آقايان چه اهميتي دارد؟
در اين زمينه کلامي از بزرگان وجود دارد که اشاره مي کند عقل سالم در بدن سالم. به عبارت ديگر جسمي که بيمار بوده و داراي مشکلات باشد و از سلامت کامل برخودار نباشد، ناراحتي هاي آن، اثرات نامطلوب در رشد و پرورش عقل دارد. بنابراين با پرورش جسم سالم، تربيت بدني و ورزش در آراسته نمودن و مناسب ساختن اقامتگاه عقل و تسهيل رشد فکري ابزار مفيدي به شمار مي رود.  کلاس‌هاي تربيت بدني مي‌تواند در دانشجويان تفکر سالم زيستن را ايجاد کند. اين کلاسها  در دانشگاه ها با اهداف و دلايل مختلفي اجرا مي گردد که شامل نقش آنها در موقعيت تحصيلي و فرهنگي دانشجويان، ارتباط با جريان فکري پويا و متعادل دانشجويان، آگاهي و شناخت از ورزش، تندرستي و بيماري، شناخت بدن انسان و سيستم هاي مختلف بدن و اعمال آنها مي شود و لذا مي تواند در سبک زندگي سالم آنها نقش داشته باشد . 


اثربخشي ورزش بر سلامت عمومي (کيفيت خواب، و کيفيت زندگي / بررسي عوامل موثر بر علاقه دانشجويان و اساتيد به ورزش )
محيط هاي ورزشي مي تواند مکاني براي تخليه فشار و استرس هاي روزانه باشد. و در نتيجه در هنگام خواب آرامش و کيفيت خواب را بهبود بخشد. فعاليت بدني منظم به شما کمک کند تا سريع‌تر خواب‌تان ببرد، بهتر بخوابيد و خواب عميق‌تري داشته باشيد. ورزش منظم، صرف نظر از اينکه سبک و طولاني باشد يا تمرينات شديد و قدرتي، مي‌تواند به بالابردن کيفيت خواب شما و احساس انرژي بيشترتان در طول روز کمک کند. اما در اين خصوص شايد عام مهم زمان اجراي فعاليت ورزشي باشد اگر فعاليت ورزشي به قصد سلامتي باشد اجراي نرمش هاي صبحگاهي مي تواند انرژي دوچنداني را براي انجام فعاليتهاي روزانه در اختيار شما قرار دهد اما اگر هدف از ورزش بهبود توانمنديهاي فرد در مسابقات باشد انجام فعاليت در عصرگاه در ساعات بين 4 تا 8 شب مي تواند مناسب و مفيد باشد اما تنها نکته مهم اين است که نزديک به زمان خواب، ورزش نکنيد. اگر در اين زمان ورزش پرشدتي داشته باشيد، ممکن است که در خواب‌تان اختلال ايجاد شود.

تاثير ورزش و نقش تربيت بدني در يادگيري و همچنين پيشرفت تحصيلي و دانشجويان 
در اين زمينه نيز منابع علمي نشان مي دهند که مشارکت روزانه در ورزش و فعاليت بدني، با سطح توجه بيشتر در کلاس هاي درس رابطه مثبت دارد. هرچه ميزان فعاليت بدني بيشتر باشد، يادگيري مطالب جديد سر کلاس بيشتر و بهتر مي شود. علاوه بر اين، هنگام دوره و مرور کردن دروس، مغز پردازش سريع تري خواهد داشت. مشارکت در ورزش و فعاليت بدني براي دانش جويان فرصت هاي جديدي را جهت تعامل با يکديگر فراهم مي کند. ترويج روابط دوستانه قوي يکي از مزاياي شرکت در ورزش است. وقتي کاري را با همراهي يکديگر انجام دهيد، بازدهي آن کار به مراتب افزايش مي يابد. فعاليت بدني مي تواند دانش دانشجويان را قادر سازد تا مهارت ها و دانش خود را بهبود بخشند. به اين ترتيب نه تنها در کلاس درس، بلکه در خانه، جامعه و شغل خود نيز به موفقيت هاي فراواني برسند. با پيشرفت مهارت ها و افزايش اعتماد به نفس، دانشجويان پويا تمايل بيشتري به دنبال کردن تحصيلات عالي خود دارند. ورزش و فعاليت هاي بدني به دانشجويان اين امکان را مي دهد تا مهارت هايي را ياد بگيرند که در شغل آينده آن ها تأثير به سزايي خواهد داشت. هرچه اعتماد به نفس بالاتر و مهارت هاي تخصصي بيشتري داشته باشيد، احتمال اشتغال به کار بهتر نيز بيشتر مي شود. 


تاثير تربيت بدني در کاهش افسردگي و استرس و اضطراب و سلامت جسمي و روحي و رواني خانواده ها ؟
ورزش به تقويت پيوندهاي عاطفي نيز کمک مي‌کند و مي‌تواند درماني براي افزايش عزت نفس و از بين بردن استرس و افسردگي در خانواده ها باشد. تحمل، همبستگي، نظم، انضباط و کار گروهي برخي از ارزش‌هايي است که ورزش آن‌ را تقويت مي‌کند. اين فعاليت نه تنها اجازه مي‌دهد آرامش داشته باشيم بلکه ارزش‌هايي مانند مسئوليت، صداقت، احترام و تعهد را تقويت مي کند. تشويق اين عمل بسيار مهم است زيرا با آن مي‌توانيم روال عادي زندگي را توسعه دهيم و از اضطراب رها شويم؛ به‌ عنوان يک خانواده دور هم جمع شويم و سبک زندگي سالمي را در پيش بگيريم که منجر به سلامت جسمي و روحي مي‌شود. فعاليت بدني براي رشد سالم ضروري است و اتخاذ عادات فعاليت بدني در اوايل زندگي احتمال اين که کودکان در بزرگسالي از نظر جسماني فعال باقي بمانند را افزايش مي‌دهد. شرکت در فعاليت‌هاي بدني خانواده به کودکان کمک مي‌کند مهارت‌هاي زندگي همچنين مزاياي سلامتي را کسب کنند. به‌ عنوان مثال فعاليت بدني خانواده مي‌تواند به فرزند شما در يادگيري کار گروهي، مهارت‌هاي رهبري و تصميم‌گيري با کيفيت کمک کند

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 6

  آخرین اخبار
بيانيه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
اجساد مطهر در حال انتقال به معراج شهداي تبريز است
بارندگي و مه تا فرداشب درمنطقه حادثه بالگرد رييس جمهور ادامه دارد
ادامه جستجو توسط بسيجيان براي يافتن بالگرد حامل رييس جمهور
اعزام تيم‌هاي تجسسي ارتش به محل سانحه هليکوپتر رييس‌جمهوري 
محل دقيق سانحه بالگرد حامل رئيس‌جمهور مشخص شد
توضيحات وزير کشور در مورد سانحه بالگرد رئيس‌جمهور
بالگرد حامل رئيس جمهور دچار سانحه شد/گروه هاي امدادي در تلاش براي رسيدن به محل حادثه هستند
پنج نامگذاري جديد در معابر و اماکن عمومي شهر تبريز
رابطه بين ايران و آذربايجان ناگسستني است
  پربازدیدترین اخبار
توضيحات وزير کشور در مورد سانحه بالگرد رئيس‌جمهور
بارندگي و مه تا فرداشب درمنطقه حادثه بالگرد رييس جمهور ادامه دارد
ادامه جستجو توسط بسيجيان براي يافتن بالگرد حامل رييس جمهور
محل دقيق سانحه بالگرد حامل رئيس‌جمهور مشخص شد
اعزام تيم‌هاي تجسسي ارتش به محل سانحه هليکوپتر رييس‌جمهوري 
بالگرد حامل رئيس جمهور دچار سانحه شد/گروه هاي امدادي در تلاش براي رسيدن به محل حادثه هستند
اعزام تيم‌هاي تجسسي ارتش به محل سانحه هليکوپتر رييس‌جمهوري 
اجساد مطهر در حال انتقال به معراج شهداي تبريز است
سيد ابراهيم رئيسي و هيات همراه شهيد شدند
بيانيه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.