1395/04/07 - 14 : 21
کد خبر: 13349
نخستين شهر شيميايي شده جهان؛
بوي خردل به لاهه رسيد ولي استشمام نشد/ سردشت هنوز بوي تاول مي‌دهد
احرارخبر: سه دهه از فاجعه انساني بمباران شيميايي نخستين شهر جهان توسط رژيم بعث عراق مي گذرد اما هنوز سردشت تيرماه که مي شود بوي تاول هاي خوني و سرفه هاي خشک مکرر مي دهد.

هفتم تيرماه سال 1366سردشت به عنوان نخستين شهر جهان غيرنظامي جهان چهار بار پياپي در اوج جنگ تحميلي عراق عليه ايران توسط رژيم بعثي مورد هدف بمباران شيميايي قرار گرفت.

بلافاصله بعد از بمباران 110نفراز مردم مظلوم و بي دفاع اين شهرستان مرزي به شهادت رسيده و هزاران نفر از زنان، کودکان و مردان مظلوم اين ديار دچار مصدوميت ناشي از گازهاي شيميايي و سمي شدند مصدوميتي که سه دهه است نه تنها التيام نيافته بلکه هر سال سرباز مي زد.

سردشت اولين شهري بود که بعد از جنگ جهاني اول و تصويب کنوانسيون هاي منع سلاح هاي شيميايي مورد حمله شيميايي قرار گرفت و به مراتب بدتر و فاجعه آميزتر از حلبچه بمباران شيميايي شد.

در اين فاجعه انساني بنا به اعلام رسانه ها پنج هزار نفر مصدوم شدند ولي آمار غير رسمي با توجه به جمعيت 13هزار نفري سردشت، 10 هزار نفرمصدوم بود، مصدوماني که با گذشت سالها هنوز هم از عوارض اين گازهاي سمي رنج مي برند.

کمبود امکانات درماني، نبود پزشکان متخصص، عدم تجهيز تنها کلينيک درماني مصدومان شيميايي در کنار محروميت و نبود اشتغال و بيکاري در اين شهر سالهاست به درد ناشي از مصدوميت بمباران شيميايي در سردشت افزوده است.

 

تنها کلنيک درماني مصدومان شيميايي سردشت فاقد امکانات درماني است

در حال حاضر تنها کلينيک مصدومان شيميايي سردشت فاقد امکانات درماني مورد نياز مصدومان بوده و يک طبقه از آن نيز توسط بنياد شهيد و امور ايثارگران سردشت اشغال شده است.

كمبود مراكز درماني مجهز هنوز هم بزرگترين مشكل مصدومان شيميايي سردشت است اين مشكل در كنار عدم پذيرش پرونده بسياري از كساني كه بر اثر بمباران شيميايي مصدوم شده‌اند با گذشت 29سال از حادثه بمباران شيميايي اين شهر خودنمايي مي ‌كند.

مقام معظم رهبري در سال 78دستور احداث مجهزترين کلينيک خاورميانه مختص مصدومان شيميايي را در سردشت صادر کردند هرچند اين کلينيک احداث شد، اما سالها بدون کوچکترين امکانات و بدون پزشک متخصص همچنان نيمه تعطيل است و مصدومان و جانبازان شيميايي مجبور هستند براي مداوا راهي اروميه يا تهران شوند.

عضو هئيت مديره مرکزي انجمن دفاع از مصدومان شيميايي سردشت در خصوص آخرين وضعيت شهرستان مرزي سردشت و مصدومان شيميايي گفت: کمبود امکانات درماني همچنان مهمترين مشکلات مردم اين شهرستان مرزي است.

صالح عزيزي پوراقدم با بيان اينکه تنها کلينيک مصدومان شيميايي سردشت بدون امکانات درماني و پزشکان متخصص مورد نياز نيمه تعطيل است، اظهارداشت: هنوز بنياد شهيد و امور ايثارگران سردشت در اين کلينيک مستقر بوده و تلاشي در راستاي حل مشکلات درماني جانبازان و مصدومان شيميايي سردشت صورت نمي گيرد.

وي با بيان اينکه در جريان آخرين سفر وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در سالروز مصدومان شيميايي سردشت مقرر شد بنياد شهيد ساختمان کلينيک را تخليه کرده و اين مرکز تجهيز شود ادامه داد: متاسفانه هيچ کدام از اين وعده ها هنوز عملي نشده است.

عزيزي پور اقدام با گلايه از بي توجهي به مشکلات درماني نخستين شهرغيرنظامي شيميايي شده جهان افزود: اين کلينيک که هديه مقام معظم رهبري است و مقرر بود به عنوان مجهزترين کلنيک مصدومان شيميايي خاورميانه تجهيز و فعاليت کند هم اکنون به جز يک ساختمان و يک تابلو به اسم کلينيک کارايي ديگري ندارد.

 

وعده هايي که فقط به سالروز بمباران شيميايي سردشت ختم مي شود

عضو هئيت مديره مرکزي انجمن دفاع از مصدومان شيميايي سردشت با بيان اينکه سالهاست از احداث ساحتمان کلينيک مصدومان شيميايي سردشت مي گذرد، افزود: اين کلينيک هم اکنون تحت تصرف بنياد شهيد و امور ايثارگران است و با وجود اصرارها براي تخليه اين ساختمان اقدامي صورت نمي گيرد.

عزيزي پور اقدم کمبود پزشک متخصص، کمبود امکانات درماني، عدم تعيين درصد جانبازي مصدومان شيميايي سردشت بعد از گذشت سه دهه، دوري بيمارستان سردشت از شهر در کنار بيکاري و محروميت از مهمترين مشکلات پيش روي مردم اين شهرستان مرزي است.

وي با بيان اينکه تاکنون وعده هاي زيادي از سوي مسئولان مبني بر تامين پزشک متخصص، تجهيز کلنيک مصدومان شيميايي سردشت داده شده است، افزود: هر سال سالروز اين فاجعه انساني که مي شود سردشت سرتيتر رسانه ها مي شود و مسئولان وعده مي دهند اما بعد از اتمام مراسم همه اين وعده ها به فراموشي سپرده شده و مردم مجدد با مشکلات عديده دست و پنجه نرم مي کنند.

عضو هئيت مديره مرکزي انجمن دفاع از مصدومان شيميايي سردشت با اشاره به گاز مورد استفاده شده در بمباران شيميايي سردشت و ماندگاري بالاي آن گفت: با گذشت 29سال با توجه به ماندگاري بالاي خردل فرزندان مصدومان شيميايي نيز دچار عوارض اين گاز شده اند كه نمود بارز اين عوارض را مي توان در نازايي زنان، افزايش سكته هاي قبلي و مغزي و... به راحتي مشاهده كرد كه نمي توان به راحتي از كنار آنها گذشت.

عزيزي پوراقدم با اشاره به بمباران شيميايي اين شهر توسط رژيم عراق اظهارداشت: در اين بمباران از گاز خردل به همراه آرسنيک و سيانور استفاده شده که بر اساس تحقيقات اثرات شيميايي اين گازها تا 50الي 100سال ماندگاري دارد و امروز به نوعي تمام مردم سردشت از آثار اين فاجعه رنج مي برند.

وي با بيان اينكه مصدومان اين فاجعه با كوچكترين گرد و غبار و آلاينده ها دچار مشكلات اساسي مي شوند بر رفع آلاينده هاي هوايي و محيطي شهر، آسفالت معابر و كوچه ها، تامين پزشك عمومي و تخصصي ريه وقلب و...براي كاستن از آلام اين مصدومان تاكيد كرد.

 

نتايج کميسيون پزشکي تعيين درصد جانبازي مدعيان شيميايي سردشت اعلام نشده است

عزيزي اقدام عدم تعيين درصد جانبازي هزاران مدعي شيميايي سردشت را يکي از مهمترين مطالبات مردم اين شهرستان عنوان کرد و گفت: تنها مرجعي که در قانون پيش بيني شده است، کميسيون هاي تخصصي تعيين مصدوميت هستند که در صورتي که نتايج اعلامي از سوي اين کميسيون ها مورد اعتراض قرار گيرد، هيچ مرجع ديگري حتي ديوان عدالت اداري در موضوع دخالت نمي کندچون به زعم ديوان نظر نهايي تشخيص تخصصي است و نتيجه کميسيون را تاييد مي کند، در نتيجه اعتراض و پيگيري مدعيان در خلاء قانوني بي نتيجه مي ماند.

وي اضافه کرد: طبق آمار رسمي ارائه شده، حدود ??درصد از افرادي که دچار مصدوميت شيميايي شده اند، تحت پوشش بنياد شهيد و امور ايثارگران قرار گرفته اند و ساير افرادي که برايشان پرونده پزشکي تشکيل شده است، کمتر از 400نفر مصدوميت شان زير 20درصد تشخيص داده شده است (مصدوميت بالاي 25درصد، لازمه برخورداري از حقوق و مزايا است).

عضو هئيت مديره مرکزي انجمن مصدومان شيميايي سردشت با بيان اينکه هم اکنون بيش از 8الي 0هزار نفر از مردم اين شهرستان مدعي مصدوميت شيميايي هستند، عنوان کرد: آذرماه سال گذشته کميسيون تعيين درصد جانبازي برخي از مدعيان برگزار شد اما هنوز با گذشته بيش از 7ماه نتايج آن مشخص و اعلام نشده است.

وي با تاکيد بر اينکه حل مشکلات پيش روي مردم سردشت نيازمند عزم ملي و بين المللي است، افزود: سکوت مدعيان حقوق بشر با گذشت سه دهه از اين فاجعه انساني خود گوياي هزاران حرف نگفته است در حالي که با وجود اينکه در خصوص شهر سردشت در دادگاه لاهه جلسات متعددي برگزار شده اما هنوز مردم به حق واقعي و قانوني خود نرسيده اند.

عضو هئيت مديره مرکزي انجمن دفاع از مصدومان شيميايي سردشت در خصوص مطالبات مردم سردشت گفت: مردم اين شهرستان مرزي که سالهاست مرزدار کشور هستند با مشکلات و کمبودهاي زيادي مواجه اند و در سالهاي اخير بيکاري و نبود اشتغال نيز درد مضاعفي بر اين مشکلات بوده است اميدواريم مسئولان نگاه ويژه اي به اين شهرستان داشته باشند.

عزيزي پوراقدام در خصوص برنامه هاي بزرگداشت بيست و نهمين سالروز بمباران شيميايي سردشت نيز گفت: امسال برنامه‌هاي متنوعي در در روزهاي پنجم، ششم و هفتم تيرماه در شهر سردشت برگزار مي‌شود که از آن جمله نمايش فيلم مستند "سپيده دمي که بوي ليمو مي‌داد" با حضور آزاده بيزار گيتي کارگردان آن است.

وي با بيان اينکه در روز ششم تيرما نيز با هدف بررسي زواياي مختلف حقوقي، روانشناسي، اجتماعي بمباران شيميايي سردشت يک همايش علمي تحت عنوان "سردشت، شهر صلح" با حضور کارشناسان و اساتيد دانشگاه برگزار مي‌شود، افزود: از پژوهشگراني که در تحقيقات دانشگاهي و پايان نامه و آثار هنري خود فاجعه سردشت و مشکلات قربانيان شيميايي اين شهر را مورد کنکاش و مطالعه قرار داده‌اند براي شرکت در اين همايش دعوت شده است.

عضو هئيت مديره مرکزي انجمن دفاع از حقوق مصدومان شيميايي سردشت گفت: مراسم روز هفتم تير نيز با هماهنگي ستاد گراميداشت هفتم تير با حضور مقامات سياسي و اداري در روز هفتم تير در مسجد جامع  برگزار مي‌شود و پيش از آن در گلزار شهدا با قربانيان شيميايي اين شهر تجديد ميثاق مي‌شود در اين مراسم مهماناني از شهر حلبچه و اعضاي انجمن قربانيان شيميايي اين شهر و تعدادي از قربانيان شيميايي ساير شهرهاي کشور براي شرکت در مراسم دعوت شده‌اند.

احداث شعبه بيمارستان ساسان در سردشت، ايجاد امکانات رفاهي، ورزشي و درماني در سردشت، پيگيري حق و حقوق مدعيان شيميايي ازمجامع بين المللي، آخرين نتيجه تخليه کلينيک مصدومان شيميايي سردشت از مواردي بود که خبرنگار مهر تلاش کرد از نماينده مردم شهرستانهاي پيرانشهر و سردشت، فرماندار و نيز مسئولان استاني پيگيري کند اما هيچ کدام از مسئولان مربوطه حاضر به پاسخگويي نشده و ارائه اطلاعات را منوط به حضور خبرنگار مهر در مراسم بزرگداشت اين فاجعه انساني در سردشت کردند.

منبع: مهر

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 1

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.