1395/03/25 - 15 : 6
کد خبر: 13181
دادستان عمومي و انقلاب تبريز خبر داد
ممنوعيت برداشت و ايجاد اعياني در اطراف رودخانه‌ها/ برخورد با چاه‌هاي غيرمجاز
احرارخبر: دادستان عمومي و انقلاب تبريز از قانون ممنوعيت برداشت و ايجاد اعياني در اطراف رودخانه‌ها خبر داد و گفت: با کساني که با حفر چاه غيرمجاز که قطعا بر روي کاهش ميزان آب درياچه‌ اروميه تاثير دارد برخورد قاطع مي‌شود.

موسي خليل‌الهي اظهار داشت: به موجب اصل 45 قانون اساسي و ماده يک قانون نحوه توزيع عادلانه آب تمامي درياها و درياچه‌ها، رودخانه‌ها و همچنين آب‌هاي زيرزميني در مالکيت جمهوري اسلامي ايران هستند و اگر کسي از آب‌هاي دريا و رودخانه‌ها برداشت کند و يا حفر چاه انجام دهد مکلف است در اجراي اين قوانين و آيين‌نامه از وزارت نيرو مجوز بهره‌برداري بگيرد.

وي افزود: بر اساس قانون نحوه توزيع عادلانه آب ماده يک تبصره 3 هر گونه برداشت و ايجاد اعياني در اطراف رودخانه‌ها ممنوع بوده و اگر چنين عملي صورت پذيرد در بدو انجام اين عمل با تذکر آب منطقه‌اي استان اگر رفع اثر از طرف مالک و متصرف صورت نگيرد با حضور نماينده دادستان تمام اعيان‌ها قلع خواهد شد.

خليل‌الهي گفت: متاسفانه اين قانون  درحوزه چاه‌هاي غيرمجاز که بيشترين هدر رفت آب نيز در اين بخش است و تاثيرات منفي در احياي درياچه اروميه دارد صورت نگرفته است.

دادستان تبريز گفت: اگر شخصي داراي چاهي باشد و بخواهد آن چاه را تعميق کند و يا محل آن را تغيير دهد باز به موجب ماده 45 قانون توزيع عادلانه آب بايد مجوز آب منطقه‌اي استان را با طرح در شورا و تاييد آن داشته باشد وگر‌نه عمل ارتکابي فرد جرم شناخته شده و قانونگذار مجازات حبس و شلاق را براي اين عمل در نظر گرفته است. 

وي اضافه کرد: دستگاه قضايي استان آذربايجان‌شرقي در سه حوزه پيشگيري، برخورد، تقنين (قانون گذاشتن) همراه احياي درياچه اروميه خواهد بود.

خليل‌الهي اظهار داشت: در حوزه پيشگيري، با هماهنگي آب منطقه‌اي استان و ايجاد گشت‌هاي تلفيقي با همراهي گشت‌هاي نيروي انتظامي مناطق آسيب‌پذير شناسايي و از حفر چاه‌هاي غيرمجاز جلوگيري مي‌گردد.

دادستان تبريز گفت: در حوزه برخورد شعب ويژه براي اين جرم در نظر گرفته شده است و اگر شخصي بر خلاف اقدامات پيش‌گيرانه رفتار کند مانند حفر چاه غيرمجاز که قطعا بر روي کاهش ميزان آب درياچه اروميه تاثير دارد برخورد قاطع خواهد شد.

وي تصريح کرد: از آنجا که، يک پيشنهاد در حوزه تقنين، قلع و قمع اين چاه‌ها پروسه طولاني دارد بدين صورت که آب منطقه‌اي بايد به دستگاه قضايي گزارشي ارائه دهد و در دادسرا مطرح گردد و اگر خلافي احراز شد کيفرخواست به دادگاه و دادگاه تجديدنظر منتقل شود و نهايتا اجراي حکم صورت گيرد.

دادستان تبريز گفت: پيشنهاد ما اين است که از طريق مجلس شوراي اسلامي، بحث چاه ملحق شود به قانون ماده 1 تبصره 3؛ بدين صورت که اگر تشخيص داده شود که چاهي غيرمجاز و يا بر خلاف مقررات تعميق شده است، آب منطقه‌اي با حضور نماينده دادستان اين چاه‌ها را مسدود نمايد و اگر چنين اتفاقي بيفتد قطعا تاثير مثبتي براي تامين منابع آب درياچه اروميه روي خواهد داد.

وي افزود: بعضي از افراد چندين سال است که کشاورزي مي‌کنند و نمي‌دانستند که بايد مجوز برداشت بگيرند در قانون صراحتا هر نوع حفاري و دخل و تصرف در منابع آبي ممنوع است مگر با اجازه دولت که رسيدگي به اين پرونده‌ها در آيين‌نامه‌اي به نام کميسيوني پيش‌بيني شده است و از کشاورزان عزيز خواهشمنديم قبل از اينکه منتهي به محکوميت حبس و شلاق شوند به آب منطقه استان مراجعه کنند و شايد در منطقه‌اي که مشکل کم آبي وجود ندارد اين در خواست‌ها منتهي به بحث مجوز شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 1

  آخرین اخبار
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.