1395/03/23 - 19 : 9
کد خبر: 13161
کرسي نقد نظريه‌پردازي "اقتصاد مقاومتي" در دانشگاه تبريز برگزار شد
احرارخبر: کرسي نقد نظريه‌پردازي پيرامون اقتصاد مقاومتي با حضور رئيس سازمان جهاد دانشگاهي آذربايجان‌شرقي، رئيس سازمان بسيج اساتيد استان و همچنين جمعي از اساتيد دانشگاه در سالن اجتماعات استاد شهريار دانشگاه تبريز برگزار شد.

"نجف قراچورلو" رئيس سازمان جهاد دانشگاهي استان آذربايجان‌شرقي در اين جلسه، اظهار کرد: بايد ترجمه اقتصاد مقاومتي را با دو رويکرد چگونگي اقدام و روش‌هاي مقاومتي، آسيب‌شناسي کرد؛ چرا که از اين طريق متوجه خواهيم شد که با چه نوع رويکردي مقابل هستيم و با چه نقشه راهي مي‌توانيم آن را پياده‌سازي کنيم.

وي با اشاره به منويات رهبري در خصوص "شجره طيبه" در زمينه نام‌گذاري سال‌ جديد با عنوان اقتصاد مقاومتي بيان کرد: براي دستيابي به يک تعريف درست از توسعه، ابعاد مختلفي را براي اين موضوع مي‌توان متصور شد.

وي افزود:در زمينه توسعه سياسي کمتر کشوري مي‌توان يافت که مانند نظام مقدس جمهوري اسلامي، در توسعه فناوري در چند سال اخير رشد بي‌نظيري داشته باشد.

رئيس سازمان جهاد دانشگاهي استان با اشاره به اينکه در حوزه اقتصاد سهم زيادي وجود ندارد تاکيد کرد: مقام معظم رهبري اين موضوع را يک مشکل اصلي دانسته و ضرورت اين است که آگاه باشيم چگونه از توسعه‌هاي ديگر مانند سياسي و اجتماعي در توسعه اقتصادي استفاده نمود.

وي خاطرنشان کرد: بحثي که اقتصاد اسلامي از ساير موارد متمايز مي‌نمايد برنامه ريزي فرهنگ اقتصادي است که سبک زندگي اسلامي نيز جزئي از آن مي‌باشد که مقام معظم رهبري نيز بر آن تأکيد فراوان داشته است.

داور کرسي نقد نظريه‌پردازي اقتصاد مقاومتي در اين خصوص ادامه داد: بايد اين فرهنگ را از ابتدا براي خود تعريف کرده و تبعيت کنيم و همچنين بايد اقتصاد مقاومتي بر پايه فرهنگ اقتصاد بيشتر تعريف و تبيين شود تا هيچ گونه شبهه‌اي در آن نباشد.

"محمدعلي متفکر آزاد" استاد اقتصاد دانشگاه تبريز نيز در اين کرسي، اظهار کرد: علم اقتصاد يک علم اخلاق مدار است و برخلاف برخي از تعاريف، ارزش‌ها در آن دخيل هستند.

وي افزود: علوم اقتصادي داراي پشتوانه اخلاقي بوده که اين حالت به دو صورت غريزه مبنا که در حالت اول مبتني بر اخلاق بوده و در حالت دوم نيز مبتني بر علم اقتصاد است که اقتصاد اسلامي يا الهي نيز از اين نوع مي‌باشد.

وي ادامه داد: دو نوع سبک زندگي و حياتي که مبناي فطرتي از آن گرفته شده است و سبک زندگي نفساني که غريزه مبنا است نيز وجود دارد که بر اساس هر يک نظام اقتصادي و نظريه‌شناسي صورت مي‌گيرد.

متفکر آزاد با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر اينکه سبک زندگي که در غرب ترويج مي‌شود شهوت‌آلود و گناه است، خاطرنشان کرد: علم اقتصاد از دو بخش قوانين عيني اقتصادي است که شرقي و غربي ندارد و همچنين بخش مباني ارزي مانند انگيزه‌هاي توليد است تشکيل شده است.

وي با اشاره به نفوذ اقتصاد ليبراليسم در نظام سرمايه‌داري، گفت: با توجه به عقبه ??? ساله اين روش اقتصادي و توجه به وضعيت عملکرد آن مي‌توان نتيجه گرفت که اين روش جواب‌گوي مناسبي در وضعيت بحراني جامعه نبوده و نتوانسته است که وضعيت را بهبود بخشد.

وي با بيان اينکه اقتصاد اسلامي به وضعيت رفاهي جامعه نيز توجه دارد، يادآور شد: تفاوت اساسي بين اقتصاد اسلامي و اقتصاد سرمايه‌داري در قرارگيري اهداف آنها است؛ چرا که اقتصاد اسلامي الگوي پيشرفتي و معنويت را در اولويت خود قرار داده در صورتي که اقتصاد سرمايه‌داري هدف اصلي خود را بر مبناي رفاه قرار داده است.

وي با اشاره به اينکه مشکل نظام سرمايه‌داري، در توليد زياد است، گفت: نظام‌هاي سرمايه‌داري تعريفي در مورد توزيع نداشته و نظريه‌هاي زيادي نيز در اين مورد بيان شده است که توزيع را جزء علم اقتصادي نمي‌دانند.

متفکر آزاد با استناد به فرمايشات رهبر کبير انقلاب اسلامي مبني بر اينکه رشد و ترقي اقتصاد جامعه بايد همراه با عدالت باشد، بيان کرد: برخلاف اقتصاد سرمايه‌داري، در اقتصاد اسلامي توليد و توزيع باهم معنا پيدا مي‌کند.

وي مشکل اصلي اقتصادي در جامعه را  نداشتن الگوي بومي اسلامي دانست و گفت: مقام معظم رهبري با درايت و آگاهي از وجود چنين مشکلاتي، چندين سال است که الگوي اقتصاد مقاومتي را در قالب شعار سال مطرح مي‌کنند که امسال نيز به اين موضوع تأکيد فراوان داشته‌اند.

وي ادامه داد: مقام معظم رهبري با نام‌گذاري سال‌هاي جديد به "اقتصاد مقاومتيگ حلقه‎هاي منظومه کامل جهت اقتصاد مقاومتي را در راستاي ساماندهي اقتصاد کشور معرفي کردند.

متفکر آزاد با بيان اينکه هميشه امام‌خميني(ره) محاربه اقتصادي را بيان مي‌کردند، تاکيد کرد: هدف دشمن نيز از ابتدا ضربه زدن به رفاه اقتصادي ملت بود؛ به‌گونه‌اي دشمن مي‌خواست الکوي شيلي را در کشور ما نيز اجرا کند؛ چرا که در شيلي با اين روش موفق شده بودن و قص عملياتي کردن ان را بر کمردم ايران نيز داشتند.

اين استاد دانشگاه بيان کرد: دشمن با اجراي اين روش سعي بر ايجاد نارضايتي مردم از دولت و همچنين ايجاد فشار اقتصادي در بين اقشار مردمي داشت که با بصيرت و آگاهي مردم و درايت و تدبير مقام معظم رهبري اين روش به سرانجام نرسيد.

وي با اشاره به اينکه ?? بند در بهمن‌ماه سال ?? در مورد اقتصاد مقاومتي تصويب شده است، گفت: در سه بند از اين ?? بند به عدالت و ترميم درآمد اقشار کم درآمد و متوسط تأکيد و اشاره شده است.

وي با  تشريح ديدگاه مقام معظم رهبري در مورد سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي، اظهار کرد: مقام معظم رهبري هميشه بر فرهنگ انقلاب اسلامي، نظام انقلاب اسلامي و جهاد مقدس و مردمي انقلاب اسلامي تأکيد دارند.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تبريز سه رکن اساسي اقتصاد اسلامي را کارآمدي، عدالت و معنويت دانست و خاطرنشان کرد: به منظور پيشبرد و اجراي کارهاي اقتصادي بايد انقلابي عمل کرد و طبق فرمايش مقام معظم رهبري بايد در اين زمينه جهادي پيش رفت.

وي يادآور شد: در بخش‌هاي خصوصي بايد اين انگيره ايجاد شود که منافع کوتاه مدت جامعه را به منافع بلند مدت خود ترجيح دهند و همچنين بايد اقتصاد مقاومتي در تمامي مدارس، دانشگاه‌ها، محافل خانوادگي و... تبيين شده و به تمامي سوالات در زمينه اقتصاد مقاومتي پاسخ صحيح و مطلوب داده شود.

وي با اشاره به تعبير آيت‌الله جوادي آملي از اقتصاد مقاومتي مبني بر اينکه اين نوع اقتصاد عاقلانه و عادلانه است، تشريح کرد: روح اقتصاد مقاومتي خودباوري است و با توجه به اينکه سرمايه‌گذاري خوب است ولي همراه با شرط بوده و نبايد به طور کامل در اختيار سرمايه‌گذار خارجي باشد؛ چرا که اين ضد اقتصاد اسلامي است.

اين استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تبريز گفت: سرمايه‌گذار، فردي سرمايه‌دار است و قانون سرمايه‌داري نيز يعني حداکثر سود که با توجه به اين موضوع هيج وقت يک سرمايه‌گذار خارجي سود خود را ناديده نمي‌گيرد تا به فکر منافع ايران باشد.

وي تاکيد کرد: مشکل اقتصاد در ايران رکود و بيکاري بوده و احتمال حل رکود با سرمايه‌گذاري خارجي وجود دارد؛ اما معضل بيکاري با اين روش حل نمي‌شود.

براساس اين گزارش؛ کرسي نقد نظريه‌پردازي پيرامون اقتصاد مقاومتي توسط سازمان جهاد دانشگاهي و بسيج اساتيد آذربايجان‌شرقي با حضور جمعي از مسئولان و اساتيد دانشگاه تبريز برگزار شد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 6

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.