1395/02/20 - 17 : 12
کد خبر: 12750
بعد از گذشت يک دهه تاخير؛
پتروشيمي مهاباد آماده افتتاح رسمي/ايجاد اشتغال مستقيم براي 600نفر
احرارخبر:مجتمع پتروشيمي مهاباد بزرگترين طرح صنعتي استان بعد از گذشت يک دهه تاخير و خلف وعده ها به صورت رسمي همزمان با سفر رياست جمهوري و هئيت دولت به بهره برداري مي‌رسد.

کلنگ احداث مجتمع پتروشيمي مهاباد شهريور ماه 83 با حضور رئيس جمهور وقت به زمين زده شد ولي عمليات اجرايي با شش سال تاخير از سال 89 کليد خورد اما کمبود اعتبار، معارض ملکي و تحريم‌هاي اقتصادي از همان ابتدا از جمله مسائلي بود که پتروشيمي مهاباد را طي يک دهه با فراز و فرودهاي زيادي مواجه کرد.

کندي روند اجراي طرح خط لوله اتيلن شمالغرب کشور از عسلويه به مهاباد نيز در اين مدت از مهم‌ترين دلايل اجراي طرحي سه ساله طي يک دهه شده بود که با ورود اين خط لوله به خاک آذربايجان غربي اين مشکل نيز برطرف و روند اجراي کار سرعت گرفت.

هم اکنون اين واحد توليدي محصولات خود را به بازارهاي جهاني عرضه مي کند که در اين راستا اولين محموله صادراتي بعد از لغو تحريم ها به هند صادر شد و در ماه هاي آتي کشور چين مقصد بعدي محصولات توليدي اين مجتمع خواهد بود.

مجتمع پتروشيمي مهاباد در بهمن ماه سال گذشته به صورت کامل به اتمام و بهره برداري رسيده و هم اکنون در حال توليد محصول است اما افتتاح رسمي از اين پروژه موکول شده است به سفر رئيس جمهوري وهئيت دولت به استان که بر اساس اعلام مسئولان استان اواخر ارديبهشت يا اوايل خردادماه سالجاري است.

در مسير اين خط انتقال شش واحد پتروشيمي در مناطق محروم چون خرم آباد، گچساران، چهارمحال بختياري، کرمانشاه، مهاباد و سنندج احداث مي‌شود و منبع تأمين کننده اتيلن مورد نياز واحدهاي پتروشيمي واقع در مسير اين خط لوله واحدهاي بندر امام و عسلويه هستند.

 

ايجاد اشتغال مستقيم براي 600نفر در مجتمع پتروشيمي مهاباد

اين واحد توليدي بزرگ قادر است علاوه بر ايجاد اشتغال مستقيم براي 600، سالانه 300هزار تن پلي اتيلن سبک و سنگين و 30 هزار تن «بوتن 1» را توليد و روانه بازارهاي مصرف داخلي و خارجي کند.

احداث مجتمع پتروشيمي مهاباد در قالب احداث خط انتقال اتيلن از عسلويه به غرب کشور به طول 1600کيلومتر ايجاد مي شود که با احتساب انشعابات آن به حدود دو هزار کيلومتر مي رسد.

مديرعامل شرکت پتروشيمي مهاباد در خصوص آخرين وضعيت اين طرح توليدي و صنعتي  با بيان اينکه فعاليت اين مجتمع توليدي از ماه‌هاي گذشته آغاز شده است، افزود: هم اکنون در هر ساعت 15تن اتيلن با فشار 32بار از خط لوله اتيلن غرب دريافت مي‌کند که پيش بيني مي‌شود با توجه به وارد مدار شدن کامل پتروشيمي کاويان و نيز راه اندازي کامل ايستگاه‌هاي تقويت فشار، اين ميزان به مرز دريافت 40تن خوراک در هر ساعت افزايش پيدا کند.

محسن مجيدي با بيان اينکه براي احداث اين مجتمع عظيم 12هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري شده است که شامل 252ميليون يورو سرمايه گذاري ارزي و سه هزار 536ميليارد ريال سرمايه گذاري ريالي است اظهارداشت: با بهره برداري رسمي از اين مجتمع شاهد تحولي عظيم در بخش اقتصاد استان و منطقه خواهيم بود.

 

مجتمع پتروشيمي مهاباد نقش مهمي در تحقق اقتصاد مقاومتي دارد

مديرعامل شرکت پتروشيمي مهاباد با اشاره به نقش پتروشيمي در تحقق اقتصاد مقاومتي اظهارداشت: با توجه به اين که شرکت پتروشيمي مهاباد توليدکننده محصولات مياني است در صورتي که صنايع پايين دست اين محصول در استان فعال شوند، زنجيره توليد کامل مي شود و با توجه به صادراتي بودن محصولات توليدي، اين مسئله در اشتغال زايي و نيز اقتصاد کشور تاثيرگذار خواهد بود.

وي با بيان اينکه پلي اتيلن توليدي اين شرکت به کشورهاي مختلف صادر خواهد شد و افزون بر بازارهاي مناسب در کشورهاي همسايه آماده ورود به بازارهاي اروپايي نيز هستيم عنوان کرد: همزمان با افزايش توليد عرضه محصولات اين مجتمع پتروشيمي نيز آغاز شده است.

مجيدي با تاکيد بر اينکه مجتمع پتروشيمي مهاباد به صورت کامل از بهمن ماه سال 94در حال فعاليت بوده و اين مجتمع پتروشيمي به عنوان يک طرح مهم و استراتژيک در غرب کشور آماده افتتاح رسمي است گفت: اتيلن که خوراک اصلي اين پتروشيمي را تشکيل مي‌دهد در روز چهارم شهريور ماه امسال پس از 2200کيلومتر راه از عسلويه به اين مجتمع رسيد.

مديرعامل مجتمع پتروشيمي مهاباد با بيان اينکه مواد اوليه مورد نياز اين مجتمع نيز سالانه حدود 324هزار تن اتيلن است که از طريق خط لوله سراسري انتقال اتيلن غرب کشور از عسلويه به اين مجتمع منتقل مي‌شود عنوان کرد: اين طرح پس از بهره برداري کامل قادر خواهد بود براي چهار هزار نفر به صورت غيرمستقيم زمينه اشتغال فراهم کند.

مجيدي کل مساحت پروژه را 185هکتار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر زيرساخت هاي مورد نياز پروژه شامل برق 25مگاوات، آب يک ميليون مترمکعب در سال، گاز طبيعي سه هزار متر مکعب در ساعت است.

وي در خصوص آخرين و ضعيت خط توليد اين مجتمع اظهارداشت: هم اکنون واحد بوتن -1 با ظرفيت کامل، واحد پلي اتيلن در کنار آن واحد با ظرفيت 80متر مکعب در ساعت، واحد توليد هيدروژن به همراه واحد هوا و ازت 2500نرمال متر مکعب در ساعت در حال بهره برداري هستند.

مديرعامل مجتمع پتروشيمي مهاباد با اشاره به اينکه آزمايشگاه مرکزي اين پروژه با آخرين تجهيزات پشرفته روز در حال ارائه خدمات است گفت: انبار محصول اين مجتمع با 24هزار مترمربع به همراه انبار قطعات و مواد شيميايي با چهار هزار متر مربع نيز اتمام و در حال بهره برداري است.

 

صدور اولين محصول توليدي مجتمع پتروشيمي مهاباد به خارج از کشور

مجيدي با بيان اينکه در حال حاضر اين پروژه عظيم صنعتي به صورت کامل به بهره برداري رسيده و منتظر حضور مقامات کشوري براي افتتاح رسمي است گفت: در حال حاضر نبود تامين مواد اوليه اتيلن به همراه پرداخت نشدن سرمايه در گردش به ميزان 100ميليارد ريال از سوي بانک ملي مهمترين مشکلات پيش روي اين طرح است.

وي از آغاز صادرات محصولات توليدي اين مجتمع خبر داد و افزود: اولين محموله صادراتي شامل 260تن محصول بوتن يک است که همزمان با لغو تحريم ها به مقصد کشور هند بارگيري و ارسال شد.

مجيدي ارزش اين محموله را بيش از 300هزار دلار اعلام کرد و ادامه داد: اين نخستين محموله توليد شده در مجتمع پتروشيمي مهاباد است که پس از راه اندازي آن در يک ماه گذشته به خارج از کشور ارسال مي شود.

وي محصولات توليد شده در اين شرکت را پلي اتيلن و بوتن يک عنوان کرد و افزود: پيش بيني شده يک محموله ديگر از توليدات اين مجتمع نيز به ميزان 10هزار تن در آينده نزديک به کشور چين ارسال شود که اين محموله اکنون درحال توليد است.

مجيدي ميزان توليدات شرکت پتروشيمي مهاباد را از زمان آغاز به کار آن در يک ماه اخير سه هزار تن اعلام کرد و گفت: پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري ميزان توليد محصولات اين مجتمع به بيش از 20هزار تن برسد.

وي افزود: مجتمع پتروشيمي مهاباد به علت کمبود خوراک تحويلي به آن اکنون با يک سوم ظرفيت خود فعاليت مي کند که درصورت افزايش ميزان خوراک، ظرفيت توليد در اين مجتمع نيز افزايش خواهد يافت.

مجيدي بازار هدف محصولات اين مجتمع را کشورهاي اروپايي عنوان کرد و گفت: با لغو تحريم ها، صادرات اين مجتمع به کشورهاي اروپايي نيز بزودي آغاز مي شود.

نماينده مردم اروميه و عضو کميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه فاز اول مجتمع پتروشيمي مهاباد در حال حاضر راه اندازي شده است افزود: فاز دوم اين طرح نيز بزودي خاتمه يافته و با حضور مقامات کشوري آماده بهره برداري مي شود.

نادر قاضي پور طرح هم اکنون از پيشرفت فيزيکي بالايي برخوردار است گفت: با راه اندازي کامل اين طرح در استان شاهد تحول اقتصادي و اشتغالزايي بالا در استان خواهيم بود.

به هر روي با بهره برداري از مجتمع پتروشيمي مهاباد که در 15کيلومتري محور مهاباد به اروميه در جنوب آذربايجان غربي و 105 کيلومتري مرکز استان واقع شده، تحول شگرفي در بخش صنعت، اقتصاد استان روي داده و چرخهاي صنعت استان شتاب مي گيرد.

منبع: مهر

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 2

  آخرین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.