1395/02/11 - 15 : 1
کد خبر: 12635
انتخابات آذربايجان‌شرقي در يک نگاه
مردم استان به کدام جريان سياسي راي دادند؟
پرونده مرحله دوم انتخابات در آذربايجان‌شرقي در حالي بسته شد که بازهم شاهد رقابت تنگاتنگ بين کانديداهاي ليست اميد و کانديداهي مورد حمايت جبهه اصولگرايان بوديم.

ريان اصلاح طلبي و اصولگرايي در مرحله دوم انتخابات هم همچون مرحله اول ليست واحد کانديداهاي مورد حمايت را ارائه دادند، در طول ايام تبليغات نيز کانديداهاي هر يک از ليست‌ها با برگزاري همايش‌هاي مشترک، علاوه بر شناساندن و تبليغ خود، مردم را به ليستي رأي دادن ترغيب مي‌کردند، با بررسي نتايج مرحله دوم انتخابات مجلس در شش حوزه انتخابيه استان، به اين نتيجه مي‌رسيم که شش نفر از 9 نفر راه يافته به مجلس، عضو يکي از دو ليست اميد و يا ليست اصولگرايان بودند و سه نفر نيز به صورت مستقل به مجلس راه يافتند.

 

نتايج انتخابات دومين دوره مجلس شوراي اسلامي را مرور مي‌کنيم تا با ميزان اعتماد مردم به ليست‌ جريان‌هاي سياسي آشنا شويم.

 

*در حوزه انتخابيه اهر و هريس، بيت‌الله عبدالهي (ليست اميد) و مهدي حسينيان (ليست اصولگرايان) با يکديگر رقابت کردند که عبداللهي با کسب 32 هزار و 586 راي موفق به تصاحب کرسي اهر و هريس در بهارستان شد.

 

*در حوزه انتخابيه مراغه و عجب شير، محمد علي حسين زاده (ليست اصولگرايان) و مهدي دواتگري (ليست اميد) با يکديگر رقابت کردند که حسين زاده با کسب 50 هزار و 980 رأي حائز اکثريت آراء شد.

 

*در حوزه انتخابيه شبستر، معصومه آقاپور (ليست اميد) و علي عليلو (ليست اصولگرايان) با يکديگر رقابت کردند که در نهايت آقاپور با کسب 24 هزار و 952 راي صندلي سبز بهارستان را از آن خود کرد.

 

* در حوزه انتخابيه مرند و جلفا، محمد حسن نژاد (مستقل) و کريم شافعي (ليست اميد) با يکديگر رقابت کردند که حسن نژاد با کسب 60 هزار و 55 رأي به مجلس دهم راه يافت. 

 

*در حوزه انتخابيه سراب، يوسف داوودي (مستقل) و مجيد نصيرپور (ليست اميد) با يکديگر رقابت کردند که در نهايت داوودي با کسب 31 هزار و 158 راي توانست کرسي سراب در مجلس را از آن خود کند.

 

*همچنين در حوزه انتخابيه تبريز، اسکو و آذرشهر، مير علي اصغر الموسوي (ليست اميد)، زهرا ساعي (ليست اميد)، شهاب الدين بيمقدار (ليست اميد)، حجت الاسلام عباس عباس زاده (ليست اميد)، محمد حسين فرهنگي (ليست اصولگرايان)، حجت الاسلام محمدرضا مير تاج الديني (ليست اصولگرايان)، محمد اسماعيل سعيدي (ليست اصولگرايان) و عليرضا منادي (مستقل) با يکديگر رقابت کردند که در نهايت زهرا ساعي با 134 هزار و 131 راي، محمد حسين فرهنگي با 116 هزار و 738 راي، شهاب الدين بيمقدار با 112هزار و 345 راي و عليرضا منادي سفيدان با 109 هزار و 149 راي توانستند چهار كرسي بهارستان را از آن خود كنند.

 

*در مجموع دور اول و دوم انتخابات در آذربايجان‌شرقي، فردين فرمند (مستقل) و يعقوب شيوياري (ليست اصولگرايان) از حوزه انتخابيه ميانه، سلمان خداداي (مستقل) از حوزه انتخابيه ملکان، قلي الله قلي زاده (ليست اصولگرايان) از حوزه انتخابيه کليبر، خداآفرين و هوراند؛ ضياء الله اعزازي (ليست اصولگرايان) از حوزه انتخابيه بناب،  بيت الله عبداللهي (ليست اميد) از حوزه انتخابيه اهر و هريس، يوسف داوودي (مستقل) از حوزه انتخابيه سراب، معصومه آقاپور (ليست اميد) از حوزه انتخابيه شبستر، محمد وحدتي هلان (مستقل) از حوزه انتخابيه بستان آباد، محمد حسن‌نژاد (مستقل) از حوزه انتخابيه مرند و جلفا، سيد حمزه اميني (مستقل) از حوزه انتخابيه هشترود و چاراويماق، رضا عليزاده (ليست اصولگرايان) از حوزه انتخابيه ورزقان و محمد علي حسين زاده از حوزه انتخابيه مراغه و عجب شير موفق به کسب کرسي هاي شهرستان هاي آذربايجان‌شرقي در مجلس دهم شدند.  

 

در حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو نيز مسعود پزشکيان (ليست اميد) ، احمد عليرضا بيگي (ليست اصولگرايان)، زهرا ساعي (ليست اميد)، محمد حسين فرهنگي (ليست اصولگرايان)، شهاب الدين بيمقدار (ليست اميد) و عليرضا منادي (مستقل) از حوزه انتخابيه تبريز، اسکو و آذرشهر به مجلس شوراي اسلامي راه يافتند.

 

*در مجموع از 19 کرسي استان در مجلس شوراي اسلامي، هفت نفر از ليست اصولگرايان، پنج نفر از ليست اميد و هفت فرد به صورت مستقل بهارستاني شدند.

 

* با بررسي آراي مردم مشخص مي‌شود که شاخص توسعه يافتگي سياسي مردم آذربايجان‌شرقي بسيار بالاست؛ چرا که مردم فقط يک ليست ارائه شده از سوي يک جريان سياسي را کپي نکرده‌اند، بلکه با بررسي سوابق، برنامه ها و عملکرد افراد، در برخي مواقع، مستقل ها، در برخي مواقع اصولگرايان و در برخي مواقع اصلاح طلبان را به عنوان اصلح تشخيص داده‌اند.

 

*در واقع در رقابت ميان دو جريان اصولگرايي و اصلاح طلبي، در سطح استان اصولگرايان پيروز شدند، ولي در حوزه انتخابيه تبريز، اسکو و آذرشهر که مهمترين حوزه انتخابيه استان به شمار مي‌روند، اصلاح طلبان پيروز شدند.

 

ولي در شرايط کنوني رسانه‌هاي نزديک به هر يک از دو جريان، با منتسب کردن برخي منتخبان مستقل به گروه سياسي مورد علاقه‌شان، تعداد منتخبان جريان سياسي خود را افزايش مي‌دهند.    

 

بر اساس اين گزارش؛ انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در فضاي رقابتي به پايان رسيد. اکنون وقت آن رسيده رقابت‌ها به رفاقت تبديل شود و نمايندگان مردم استان در مجلس دهم با وحدت رويه و به صورت همدل در راستاي توسعه استان و خدمت به مردم تلاش کنند.

 

گزارش از: سامان عيوضي

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 5

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.