1395/02/11 - 14 : 54
کد خبر: 12633
از راه‌اندازي دفتر مشاوران شورا تا بستن آن در برج بلور
دبيري از دستگيري‌هاي اخير شورا و شهرداري تبريز مي‌گويد
رئيس‌شوراي شهر تبريز گفت: عضو شورا و يا مشاور به تنهايي نمي‌تواند تخلفي و کاري بکند و اگر مدير شهرداري و يا پيمانکار با او همکاري نکند کاري از پيش نمي‌رود.

مصاحبه سنتي امسال با رئيس شوراي شهر تبريز  به مناسبت روز شوراها مصاحبه سختي است. از يک طرف قرار ملاقات به سختي هماهنگ مي‌شود از طرف ديگر سايه سنگين اتفاقات اخير شوراي شهر تبريز راه را بر هر پرسش و سئوال ديگري مي‌بندد.

امسال خبري از مراسم و بزرگداشت روز شوراها هم نيست و دبيري را در ساعت‌هاي پاياني پنج‌شنبه و پس از بازگشت از تهران ملاقات مي‌کنم. ماحصل گفت‌وگويي که بدون هيچ قضاوتي تنها در پي آگاهي از اتفاقات تلخ ماه‌هاي اخير بوده است را اينجا بخوانيد:

فارس: سال گذشته در سالروز گراميداشت روز شوراها اصلا به اين فکر مي‌کرديد که ممکن است يک سال بعد گراميداشت اين روز مقارن با دستگيري تعدادي از اعضاي شوراي شهر تبريز و احضار تعدادي ديگر از اعضا و اتفاقات نظير اين باشيد؟

نه. به هيچ وجه فکر نمي‌کردم اين اتفاق‌ها بيفتد اما اين آمار را نمي‌دانم شما از کجا مي‌گوييد. تنها 3 عضو شهر تبريز بازداشت موقت هستند و نفر چهارمي که در خبرها اعلام شده بود اصلا صحيح نبود و در پيگيري‌هاي ما به ما گفتند نفر چهارمي از شورا وجود ندارد.

اما اين مسايل از طرف مقام‌هاي رسمي اعلام شد است؟

در پيگيري‌هاي ما به ما گفتند که  فقط سه نفر از شورا در بازداشت هستند و ممکن است آمار ديگر احضارشدگان يا دستگيري‌ها به نهادهاي ديگر مرتبط باشد.

*به قوه قضاييه اعتماد کامل داريم و اگر کسي تخلف کرده باشد حتما بعد از محرز شدن آن اعلام مي‌شود

در روزهاي اخير اخبار غيررسمي از دستگيري دو تن از مديران شهرداري شنيده مي‌شود؟ اين اخبار را قبول داريد؟ چرا دستگيري مديران شهرداري به اندازه شورا رسانه‌اي نشد؟

بله اين اخبار در مورد شهرداري شنيده مي‌شود اما اينکه قسمت مربوط به شورا خيلي برجسته شد به خاطر مصاحبه‌هايي بود که در آن روزها انجام شد و قضيه متاسفانه خيلي برجسته شد و به شبکه خبر و 20:30 و حتي شنيده‌ام به کانال بي.بي.سي هم رسيد که به نظر من نبايد اين مسائل تا مشخص شدن ماجرا رسانه‌اي مي‌شد.

شايد هم رسانه‌اي شدن اخبار شورا از طرف ديگر به خاطر اين بود که شورا نهاد مهمي است. اعضاي شورا نمايندگان و معتمدين مردم هستند و از اين جهت انتظار از آن‌ها بالاتر و بيشتر هست.

در هر صورت اين مسئله مي‌توانست براي هر مديري و در هر نهادي اتفاق بيفتد و بهتر بود تا زماني که پرونده در مرحله تحقيق است به اين صورت رسانه‌اي نشود چرا که هنوز چگونگي و چرايي ماجرا مشخص نيست. بهتر است صبر کنيم قوه قضاييه در کمال آرامش به موضوع رسيدگي کند و ما هم به قوه قضاييه اعتماد کامل داريم و اگر کسي تخلف کرده باشد حتما بعد از محرز شدن آن اعلام مي‌شود.

شهردار تبريز در اظهارنظري که اعلام کرده بود دستگيري‌ها تنها به شورا ارتباط دارد و به شهرداري ارتباطي ندارد و اين در حالي بود که هم در آن روز ها و هم اخيرا اخبار دستگير شدگان شهرداري هم وجود دارد؟

بله اما من در مورد آن مصاحبه با ايشان صحبت کردم و ايشان گفت «منظور من تکذيب دستگيري معاونان جديد در شهرداري بود.»

اصلا فکر مي‌کنيد چرا اين اتفاق‌ها افتاد. با وجود اينکه اعضاي شورا اعلام مي‌کنند که به ما گفته‌‌اند در اين موارد تا مشخص شدن ماجرا اظهار نظر نکنيم اما صحبت‌هايي در صحن علني نشان مي‌دهد که آغاز اتفاقات به دفتر مشاوران شورا در برج بلور ارتباط دارد؟ شما اين مساله را قبول داريد؟ چرا دفتر مشاوران شورا باعث اين مساله شد؟

 نه من قبول ندارم که اين دفتر باعث اين مسايل شده باشد.

اما اعضاي شورا مانند جعفري و يا باغبان در صحن علني اين مساله را مطرح کردند و گفتند «اگر براي مثال زماني که در 6 ماه قبل غيرقانوني بودن فعاليت اين دفتر در صحن شورا مطرح شد جلوي فعاليت آن گرفته مي‌شد ديگر اتفاقات و دستگيرهاي اخير بوجود نمي‌آمد»

اينکه کسي در آن دفتر بوده و منشا اين کارها از آنجا آغاز شده درست است اما به اين معني نيست که اين دفتر باعث به وجود آمدن اين مساله شده است. تنها شايد اين دفتر در يک جاهايي باعث تقويت مسايلي شد و سبب شده تا ارتباطاتي راحت‌تر به وجود بيايد! اما مشاور بودن يا داشتن دفتر مشاوره صرفا دليل خلاف و جرم نيست.

عضو شورا و يا مشاور به تنهايي نمي‌تواند کاري بکند و اگر مدير شهرداري و يا پيمانکار با او همکاري نکند کاري از پيش نمي‌رود. اصلا اگر کسي بخواهد خلاف کند خلاف خواهد کرد و اين ربطي به دفتر ندارد. اين دفتر زمينه خلاف نبوده بلکه زمينه خلاف در افرادي بوده است که از اين دفتر استفاده کرده‌اند.

اما اين مساله عنوان مي‌شود که در 6 ماه قبل مي‌توانستيد جلوي اين مساله را بگيريد؟

در واقع 6 ماه نبوده و اين مساله تير يا مرداد ماه سال گذشته مطرح شده بود. من هم توضيح دادم که اين دفتر را من تشکيل نداده‌ام بلکه من به يک نفر حکم مشاور داده‌ام و اين مشاور هم گفت که مي‌تواند دفتر برج بلور را در اختيار بگذارد. اين فرد هم مشاور من بود يعني مشاور رئيس شورا بود و نه کل شورا.

اين شخص دفتر را در اختيار يک تعداد مشاوران شورا قرار داد و چند جلسه هم انجام داد و مشاوره‌هاي اين شخص نيز براي اصلاح ساختار شهرداري و ... بود. يعني حرف‌ها، حرف‌هاي خوبي بود و اين شخص با کميسيون بودجه هم هماهنگ شده بود و کارشناس‌هاي بودجه نيز به آنجا مي‌رفتند اما اينکه اين دفتر را دو يا سه ماه زودتر تعطيل مي‌کرديم باز هم هيچ اتفاقي نمي‌افتاد. اگر اين دفتر نبود اين افراد به جاي ديگري مي‌رفتند. حالا اين دفتر جايي بود که اين فرد با استفاده از اسمش توانست تعدادي از پيمانکاران يا مديران شهرداري را به آنجا دعوت کند.

خب خودتان قبول داريد که اين دفتر توانسته است براي اين فرد رانت ايجاد کند؟

نه اگر رانتي بوده قبلا وجود داشته است. مگر شما مي‌دانيد که پرونده مال چه زماني است يا در چه موردي بوده که الان داريد قضاوت مي‌کنيد؟

من فقط حرف‌ها و سئوالات افکار عمومي را مي‌پرسم.

ببينيد ما الآن هر حرفي که مي‌زنيم بدون اطلاع از جزئيات و ابعاد قضيه است و فقط در حال قضاوتيم و مي‌گوييم از فلان جا آغاز شده است.

خوب تمام اين حرف‌ها در صحن علني مطرح شده است؟

خوب ماجرا اين بود که آن زمان در صحن علني بعضي‌ها گفته بودند ما از اتفاقات اين دفتر اطلاع نداريم؛ من هم بدنبال اين حرف‌ها با يک تعداد اعضاي شورا جلساتي گذاشتم و يادم مي‌آيد خانم آهور، آقاي باغبان و اسوتچي و به نظرم خانم خاماچي هم در اين جلسه بودند و نظر اين افراد را پرسيدم و نتيجه اين شد که شايد اين فرد دلال باشد و من در همان جلسه گفتم که خوب شايد فعاليت اين فرد خوب نباشد و به او مي‌گوييم اين دفتر جمع شود!

بعد دفتر جمع شد و حکم مشاوره لغو شد.

اين مساله مال چه زماني بود؟

مهر ماه دفتر بسته شد و آبان هم حکم مشاوره اين فرد لغو شد.

*جلسه‌هاي غيرعلني شورا تنها براي هبه‌ها است/در جلسات غيرعلني تصميم‌گيري مالي خاصي انجام نداديم

عده‌اي مي‌گويند که زياد شدن تعداد جلسات غيرعلني جزو نشانه‌هاي بدي بوده که اين اواخر اتفاقات افتاده است؟ مثل جلسه غيرعلني راي گيري براي رياست شورا و يا بيان تذکرات در جلسات غيرعلني. چرا اجازه داديد تعداد جلسات غيرعلني اينقدر افزايش يابد؟

اصلا هيچ ربطي ندارد. ما جلسات غيرعلني را تنها براي هبه‌ها برگزار کرديم و در جلسات غيرعلني تصميم‌گيري مالي خاصي انجام نداديم.

در مورد تذکرها هم خوب اصلا چيزي به نام تذکر در قانون پيش‌بيني نشده است.

*علت جلسات غيرعلني براي تذکرها

پس چرا جلسات غيرعلني براي تذکر گذاشتيد؟

ببينيد ما نطق پيش از دستور را داشتيم و داريم اما تذکرات از 3 نفر به 5 و بعد به 10 نفر افزايش پيدا کرد و فقط باعث تلف شدن وقت با تذکرات بيهوده مي‌شد و هيچ نتيجه‌اي نداشت. ما گقتيم اين تذکرات را در حضور شهردار و معاونين در يک جلسه مشخص بدهند

چرا خبرنگاران را حذف کرديد؟

براي اينکه اگر بخواهند مسائل محرمانه‌اي را مطرح کنند راحت باشند اما يک چيزي که ديديم اين بود که اصولا افرادي که در جلسات علني اصرار بر تذکر دارند در اين جلسات هيچ تذکر و مطلبي را بيان نمي‌کنند چون اين‌ها اصلا هيچ حرفي ندارند و تنها مي‌خواهند مسائل را رسانه‌اي کنند. کسي که مي‌خواهد مساله‌اي را رسانه‌اي کند بهتر است برود مصاحبه کند تا اينکه وقت صحن علني را بگيرد.

*اگر کسي خلاف کرد به پاي همان شخص است نه کل شورا

باز خورد مساله شوراي شوراي شهر تبريز را در کشور چگونه ديديد؟ واقعا اين مساله به اعتبار و حيثيت تبريز صدمه نزده است؟

اين مساله در خيلي از شهرها و شوراهاي ديگر هم اتفاق افتاده است. نمي‌توانيم بگوييم شورا شهرهاي و جاهاي ديگر بري هستند و فقط در تبريز اين اتفاق افتاده است. هر کس پاسخگوي عملکرد خودش است و اگر کسي خلاف کرد به پاي همان شخص است نه کل شورا

يعني قبول نداريد که به اعتبار شورا در بين مردم صدمه زده شده است؟

خير، مردم قضاوت کلي مي‌کنند و ما نبايد به مردم خط بدهيم که شورا چنين و چنان است.

برنامه‌اي براي جبران اين اعتبار از دست رفته داريد؟

مردم بايد درست قضاوت کنند. از افرادي که سالم کار کرده و مي‌کنند دفاع مي‌کنيم و اگر اين دوستان ما هم برائت بگيرند از آنها دفاع مي‌کنيم.

*بايد براي انتخابات شوراي دوره‌هاي بعد معيار تاييدصلاحيت از دقت بيشتري برخوردار باشند

من سئوالم اين است که برنامه ما براي اصلاح وضعيت و جبران اين اعتبار از دست رفته چيست؟

بايد بحث‌هاي نظارتي‌مان را بيشتر کنيم و عملکردمان را به مردم يادآوري کنيم. همچنين بايد به اين مساله تاکيد شود که مورد اخير خاص شورا و تبريز نيست و هر جاي ديگر مي‌توانست اتفاق بيفتد

در مورد آسيب شناسي هم بايد صبر کنيم و بعد از مشخص شدن جزييات صحبت کنيم. مثلا به نظر من لازم است براي انتخابات شوراي دوره‌هاي بعدي معيارهاي تاييد صلاحيت از دقت بيشتري برخوردار باشند.

يعني معيارهاي شوراي چهارم با دقت نبود؟

به نظر من شايد اگر به سابقه مديريتي بيشتر توجه مي‌شد بهتر بود

شما امروز براي حضور در مراسم بزرگداشت شورا به تهران سفر کرده بوديد؟ بازخورد اين مساله را در کل ايران چطور ديديد؟

بايد حداکثر تلاش کنيم که اين مساله بزرگنمايي نشود مثلا من امروز با آقاي چمران حرف زدم ايشان اصلا موارد ديگري شنيده بودند و قضيه را کاملا متفاوت فهميده بودند چرا که موضوع  خيلي بزرگ شده بود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 3

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.