1395/02/11 - 7 : 27
کد خبر: 12630
دوران حبس آمار «رشد اقتصادي» 9 ماهه شد/ درود بر سانسور، مرگ بر آمار
احرار خبر: مصلحت انديشي‌هاي دولت اين بار هم گزارش بانک مرکزي را جرح و تعدل کرد و به جاي عدد رشد اقتصادي و توليد ناخالص داخلي در نماگرها oo را قرار داد.

به گزارش احرار خبر، همان طور که انتظار مي‌رفت فيلتر مصلحت‌انديشي دولت، قبل از انتشار نماگرهاي اقتصادي سه ماهه سوم 94 (مانند سه ماهه دوم و اول) به کار افتاد و اعداد توليد ناخالص داخلي سه ماهه سوم و نرخ رشد اقتصادي را از نماگرها حذف و به جاي آن oo را قرار داد.

اين فيلتر به طور قطع تا زماني که رشد اقتصادي در سطح اعداد نزديک به صفر و منفي قرار گرفته باشد به کار خود ادامه مي‌دهد و به سبک و سياق گذشته‌هاي نه چندان دور، بعد از آنکه رشد اقتصادي مثبت شد و در سطح قابل قبولي قرار گرفت، از کار مي‌افتد و ارقامي که اين روزها فيلتر شده، نمايش درخواهد آمد.

اما هيچگاه آن سخنراني‌ها و دعوي‌ها از ياد نمي‌رود. آن روزهايي که دولت يازدهم تازه مسئوليت قوه مجريه را بر عهده گرفته بود و آمارهاي جديد و داغ روي خروجي بانک مرکزي و مرکز آمار مي‌رفت. آمارهايي که ارتباطي با دوره مسئوليت آنها نداشت.

خوب، با آن آمارها خيلي کارها مي‌شد کرد. مي‌شد سر را بالا گرفت و گفت ما به آمار اهميت مي‌‌دهيم و چقدر کار بدي کردند آنهايي که تازه تازه آمار نمي‌دادند و در کار سانسور بودند و کم مانده بود بگويند زنده باد شفافيت و مرگ بر سانسور.

رشد اقتصادي سال 93 و چهار فصل آن مثبت شد و دولت هم با آغوش باز از انتشار آمارها استقبال مي‌کرد و حتي کار به جايي رسيده بود که برخي نهادهاي غيرمرتبط مانند نهاد پژوهشي زير نظر مشاور اقتصادي رئيس جمهور به فکر رقابت با بانک مرکزي در توليد آمار افتادند و کارهايي هم کردند که نتايج جالبي براي دولت در بر نداشت، اما رسيد آن روزهايي که نبايد مي‌رسيد. کاهش شديد رشد اقتصادي در سه ماهه اول بهار. آماري که در شهريور ماه آماده شده بود اما زور بانک مرکزي به رفع فيلترهاي مصلحت انديشان دولت نرسيد و در نهايت با حذف آمار رشد اقتصادي و توليد ناخالص داخلي و ارقام مرتبط با آن، نماگرهاي اقتصادي سه ماهه اول در دي ماه منتشر شد.

گزارش نماگرهاي سه ماهه دوم و سوم هم تقريبا به همان سرنوشت دچار شدند و بر همگان مسجّل شد که چگونه منافع فردي، گروهي، حزبي و جناحي بر مصالح ملي مي چربد و با وجود همه وعظ‌ها و جلوه‌ها در پشت تريبون‌ها، وقتي به قدرت مي‌رسد آن کار ديگر مي‌کنند.

شايد اگر آن حرف و سخن‌ها و درود بر آمارهاي روزهاي اوليه دولت نبود، اين گزارش و گزارش هايي از اين دست در رسانه ها منتشر نمي شد.

صداقت و شفافيت دو عنصر مهم و اساسي در ارتباط مسئولان با مردم است که اقداماتي به اين سبک، اين دو عنصر را از بين خواهد برد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 2

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.