1395/02/11 - 7 : 24
کد خبر: 12629
جواب صداوسيما به اطلاعيه فدراسيون فوتبال
براساس اسناد و مصوبات قانوني حقي به‌ نام «حق پخش» وجود ندارد!
احرار خبر: روابط عمومي صدا‌و‌سيما در پاسخ به اطلاعيه فدراسيون فوتبال بيانيه مهم صادر کرد.

به گزارش احرار خبر، در پي انتشار اطلاعيه فدراسيون فوتبال در موضوع حق پخش، روابط عمومي صداوسيما ضروري دانسته توضيحاتي را در اين خصوص ارائه کند.

متن اين توضيحات به شرح زير است:

«1- براساس اسناد و مصوبات قانوني، حقي به‌ نام «حق پخش» که رسانه ملي را ملزم به پرداخت وجهي به فدراسيون فوتبال يا باشگاه‌ها کند وجود ندارد. براساس نظر شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام، هرگونه پرداخت به فدراسيون‌ها بايد از محل بودجه‌هاي دولتي تامين شود و اگر در گذشته، صداوسيما براي حل مشکل فدراسيون فوتبال با AFC مساعدتي کرده از رديف بودجه سازمان نبوده، بلکه بر اساس کمک مالي دولت وقت به سازمان انجام شده است. در واقع، اين اقدام صرفاً به‌ منظور ايجاد راهکار قانوني در زمينه پرداخت حق پخش مسابقات بر اساس توصيه مجمع تشخيص مصلحت نظام و مصوبه کميته سه نفره (رييس صدا و سيما، وزير کشور، وزير ورزش و جوانان) بوده است. از سويي نيز مقرر شده بود که دولت درخصوص حق پخش به ايجاد رديف مستقلي در بودجه صداوسيما اقدام کند که اين امر محقق نشد. بنابراين، از آنجا که سازمان صداوسيما به عنوان دستگاه حاکميتي از نظر قانون محاسبات عمومي، يک شرکت دولتي محسوب مي‌شود، لذا اجازه پرداخت هيچ‌گونه وجهي را از محل اعتبارات مصوب قانوني‌اش به بخش خصوصي ندارد.

2- اطلاعيه فدراسيون فوتبال با وجودي که مسئولان محترم فدراسيون از نقش رسانه در موفقيت‌هاي ورزش کشور آگاهي دارند، تهديدي را در خود دارد که به هيچ وجه برازنده اين فدراسيون نيست. به نظر مي‌رسد مدير مستعفي فدراسيون پيش از رفتن مي‌خواهد منافع و مصالح فدراسيون فوتبال را فدا کند؛ ظاهرا بايد براي مشکلات فدراسيون و ورزش فوتبال بهانه‌اي تراشيد و توپ را به زمين کسي يا سازماني انداخت. برخي حقايق ناگفته را بيان مي کنيم تا مخاطبان محترم، ارزيابي دقيق‌تري از واقعيت‌ها کنند:

اولاً بايد گفت صداوسيما به ورزش فوتبال و ديگر ورزش‌ها به لحاظ وظايف رسانه‌اي کمک‌هاي زيادي کرده است که در اين مقال نمي‌گنجد، اما به لحاظ مالي نيز از سوي رسانه ملي کمک فراواني به ورزش فوتبال شده است؛ به عبارتي، درآمد 18 ميلياردي آن‌ها از تبليغات محيطي اطراف زمين به 80 ميليارد تومان افزايش يافته است و اگر شرکت‌هاي تجاري به دادن تبليغات محيطي اطراف زمين مسابقه رغبت دارند، نه به‌ واسطه حضور تماشاگران، بلکه به‌ واسطه پخش آن از تلويزيون است و اين در حالي است که سازمان صداوسيما هيچ مبلغي بابت اين تبليغات دريافت نمي‌کند.

ثانياً سامانه‌هاي پيامکي 9090 و 3090 که پيش از اين درآمدي براي باشگاه‌ها نداشته‌اند، تبليغات رسانه ملي از اين شماره‌ها باعث شده که درآمد 35 ميلياردي براي سامانه 3090 و درآمد 24 ميلياردي براي سامانه 9090، عايد تيم ملي و باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس شود. به عبارتي، سازمان صداوسيما از طريق نشان‌دادن تبليغات محيطي و همچنين معرفي سامانه‌هاي پيامکي در قالب زيرنويس و از زبان مجريان برنامه‌هاي ورزشي راديويي و تلويزيوني، مجموعاً حدود 140 ميليارد تومان کمک‌رساني کرده است.

3- در خصوص مطلب عنوان شده در اطلاعيه فدراسيون فوتبال مبني بر تامين حقوق فوتبال از طريق IPTV بايد يادآوري کرد که:

اوّلاً، زيرساخت‌هاي IPTV در مرحله آماده‌سازي است و اين پروژه به مرحله بهره برداري نرسيده است و فعلاً درآمدي از آن محل براي سازمان صداوسيما کسب نشده ‌است.

ثانياً و مهم‌تر از آن اينکه، تفاهم‌نامه همکاري صدا و سيما و فدراسيون فوتبال در موضوع IPTV، با نگاه حمايتي به ورزش فوتبال بحث و بررسي شده است و نه به رسميت شناختن حق پخش تلويزيوني.

بديهي است مساله‌اي مانند فوتبال يک تبادل دوسويه ميان رسانه ملي و فدراسيون فوتبال کشور است که سودآوري آن فقط يک‌طرفه نيست و اينگونه نيست که صدا و سيما به‌ واسطه پخش اين بازي‌ها صرفا آنتن خود را پر مي‌کند. قطعاً کارشناسان فوتبال اذعان دارند که پخش مسابقات فوتبال از صداوسيما چقدر در رونق اين ورزش، هم از حيث اقتصادي و هم اجتماعي موثر است. از اين رو، اين جمله تهديدآميز فدراسيون فوتبال که: «براي فصل بعد جاي فوتبال را پر کنيد»، نه تنها هيچ کمکي به ورزش کشور و به‌ خصوص فوتبال نمي‌کند، بلکه هيچ تهديدي براي صداوسيما نخواهد بود.»

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 6

  آخرین اخبار
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.