1395/02/07 - 14 : 54
کد خبر: 12591
شور مرحله دوم انتخابات در حوزه هاي تبريز، آذرشهر و اسكو
احرارخبر: مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي در حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسكو به دليل دو قطبي بين داوطلبان جريان اصولگرايي و اصلاح طلبي راه يافته به اين مرحله، از حساسيت هاي بسيار بالائي برخوردار است.

حضور چهار نفر از ليست مورد حمايت اصلاح طلبان و سه نفر از اصول گريان در اين مرحله به همراه يك نامزد مستقل، اوج حساسيت و رقابت انتخاباتي را در حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسكو كه بزرگترين و مهمترين حوزه از جمع 13 حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي به شمار مي رود، موجب شده است كه اين رقابت سخت و فشرده همزمان با آغاز تبليغات مرحله دوم بيش از پيش نمود يافته است.
با توجه به نتايج مرحله اول انتخابات در اين حوزه انتخابيه و راهيابي دو نفر از ليست مورد حمايت اصلاح طلبان و اصول گرايان به مجلس شوراي اسلامي، رقابت بين اين دو جريان از همان ابتدا بسيار سخت و نفس گير مي نمود كه همين روند در مرحله دوم نيز قابل پيش بيني و محتمل مي باشد.
نگاهي به آمار آراي نفرات راه يافته به مجلس شوراي اسلامي در مرحله اول شامل مسعود پزشكيان با 261 هزار و 605 راي از ليست مورد حمايت اصلاح طلبان و احمد عليرضابيگي با 235 هزار و 314 راي از ليست اصول گرايان كه با اختلاف 26 هزار و 291 راي منتخب مردم حوزه شدند، حكايت از رقابتي تر بودن انتخابات در اين حوزه دارد.
با اتمام مرحله اول انتخابات در حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسكو و به فاصله چند روز، تبليغات غير رسمي و محفلي نامزدهاي راه يافته به مرحله دوم كه هشت نفر را شامل مي شود، آغاز شد و در اين ميان نفرات راه يافته در مرحله اول براي همفكران خود نقش مهمي را ايفا كرده و تبليغات براي ساير اعضاي ليست خود را در سرلوحه فعاليت هاي هفته هاي اخير قرار دادند.
در اين ميان مسعود پزشكيان و احمد عليرضابيگي بازيگران اصلي همايش ها، نشست ها و برنامه هاي مختلف تبليغاتي بوده اند و در كمتر نشستي مشاهده مي شود كه اين دو چهره سياسي استان در آنها حضور نداشته باشند، كه اين موضوع به ساير حوزه هاي انتخابيه نيز كشيده شده و هر دو نفر مزبور براي اعلام حمايت از نامزدهاي جريان هاي اصلاح طلبي و اصولگرايي سفرهاي شهرستاني را نيز در برنامه هاي خود گنجانده اند.
با توجه به نزديكي آراي هشت نامزد راه يافته به مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي از حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسكو و همچنين جايگاه هاي آنها به لحاظ رتبه اي، اين مرحله از انتخابات نيز بسيار رقابتي بوده و براي هواداران هر دو جريان از حساسيت و هيجانات ويژه اي برخوردار خواهد بود.
طبق نتايج مرحله اول انتخابات، چهار نفر از ليست اصلاح طلبان در ميان هشت نامزد راه يافته به ترتيب رده هاي دوم، پنجم، هفتم و هشتم را به خود اختصاص داده و نفرات مورد حمايت اصول گرايان نيز در اين رتبه بندي در جايگاه هاي اول، چهارم و ششم قرار گرفته اند كه البته نفر سوم به نامزد مستقل اختصاص دارد.

پراكندگي جايگاه افراد و همچنين اختلاف اندك آرا بين نفرات اول تا هشتم بدون ترديد مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي در بزرگترين حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي حساس تر از دوره قبل و رقابتي تر كرده است.
در اين ميان تنها نام يكي از نفرات راه يافته به مرحله دوم در ليست هيچ كدام از جريانات اصلي سياسي وجود ندارد كه اين وضعيت رقابت براي تصاحب چهار كرسي مجلس شوراي اسلامي در حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسكو را به دو قطبي بين اصلاح طلبان و اصولگريان تبديل كرده است.
البته نماينده مستقل راه يافته به محرله دوم مجلس دهم در اين حوزه انتخابيه نيز همپاي جريان هاي اصولگرا و اصلاح طلب با فعاليت هاي انتخاباتي پررنگ خود به پويايي هر چه بيشتر فضاي تبليغات انتخاباتي كمك مي كند.
فضاي كنوني تبليغات انتخاباتي در تبريز ، آذرشهر و اسكو نيز به تبع فعاليت جريان هاي سياسي تا حدودي نسبت به مرحله اول انتخابات حساس تر و از سوي هواداران هر دو طيف با علاقمندي و شور و حرارت ويژه اي دنبال مي شود كه اين وضعيت با نزديك تر شدن به ساعات پاياني تبليغات فشرده تر و رقابتي تر خواهد شد.
حضور چهره هاي ملي و شاخص سياسي جريان اصلاح طلبي در برنامه هاي مختلف تبليغاتي چهار نامزد ليست اميد در تبريز و نيز حضور و مشاركت برخي از چهره هاي استاني دولت قبل در ستادهاي انتخاباتي سه نامزد جريان اصولگرايي از ويژگي هاي مرحله دوم انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسكو است كه اين حضور بر جذابيت و رقابتي شدن اين مرحله افزوده است.
البته در اين ميان چهره هاي هنري و ورزشي نيز با حضور و اعلام حمايت از ليست هاي دو جريان اصلي بر گرم شدن تنور مرحله دوم انتخابات در اين حوزه انتخابيه افزوده است.
بدون ترديد يكي از مهمترين و اصلي ترين فعاليت هاي تبليغاتي هر دو جريان اصولگرائي و اصلاح طلبي مربوط به شبكه هاي اجتماعي و فضاهاي مجازي است كه برخلاف دوره هاي قبلي ، فراواني حجم تبليغات محيطي در دوره هاي گذشته امروز جاي خود را به تبليغات مجازي داده است كه البته اثرگذاري بيشتري نيز نسبت به ساير شيوه هاي تبليغاتي دارد.
ايجاد گروه ها و كانال هاي اختصاصي هر هشت نامزد راه يافته به مرحله دوم و هواداران آنها كه گاها' با بحث هاي شديد سياسي و اجتماعي نيز بين اعضا همراه است، شدت رقابت بين جريان اصولگرائي و اصلاح طلبي در حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسكو را نشان مي دهد.
مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي در شش حوزه از 13 حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي برگزار مي شود تا با رقابت 18 نامزد، 9 نفر از منتخبان مردم به مجلس راه يابند.
به گزارش ايرنا، علاوه بر حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسكو، اين مرحله از انتخابات در حوزه هاي اهر و هريس، مرند و جلفا، مراغه و عجب شير، شبستر و سراب نيز برگزار مي شود.
يكهزار و 111 شعبه ثابت شهري، 30 شعبه سيار شهري، 489 شعبه روستايي و 225 شعبه سيار روستايي براي مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي در آذربايجان شرقي تعيين شده است.
آذربايجان شرقي با بيش از سه ميليون و 800 هزار نفر جمعيت داراي 19 كرسي در مجلس شوراي اسلامي است كه در مرحله نخست دهمين دوره اين مجلس تعداد 10 نماينده با كسب اكثريت آرا به مجلس راه يافتند.
انتخابات مرحله دوم مجلس شوراي اسلامي دهم ارديبهشت همزمان در 21 استان كشور برگزار مي شود.
گزارش از : سيديحيي مرتضائي

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 7

  آخرین اخبار
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.