1395/02/07 - 14 : 49
کد خبر: 12587
توسط دانشگاه تبريز صورت مي‌گيرد
بررسي اثرات جاده ميان‌گذر بر اکوسيستم درياچه اروميه
اثرات جاده ميانگذر شهيد کلانتري بر اکوسيستم درياچه اروميه، از طرح‌هاي مطالعاتي مصوب ستاد ملي احياي درياچه اروميه از سوي محققان دانشگاه تبريز در مرحله پاياني است.

به گزارش احرار به نقل از روابط عمومي دانشگاه تبريز، رئيس دانشگاه تبريز با تاکيد بر اينکه با روي کار آمدن دولت تدبير و اميد و با تشکيل کارگروه‌هاي تخصصي ستاد احياي درياچه اروميه، اجراي طرح‌هاي مصوب اين ستاد به دستگاه‌ها و دانشگاه‌هاي مختلف محول شده است، اظهار داشت: بر همين اساس طرح مطالعه و بررسي اثرات جاده ميان‌گذر شهيد کلانتري بر اکوسيستم درياچه اروميه و ارائه راهکارهاي اصلاحي آن نيز و پايش اجراي مصوبات ستاد احياي درياچه به دانشگاه تبريز واگذار شده است.

محمدرضا پور محمدي با اشاره به روند اجراي مطالعه اثرات جاده ميانگذر بر اکوسيستم درياچه اروميه افزود: در اين طرح بررسي مطالعات گذشته در خصوص ارزيابي اثرات زيست محيطي، پايه حوضه درياچه، مدل‌سازي اندرکنش هيدروديناميکي بخش‌هاي شمالي و جنوبي درياچه، ارزيابي سناريوهاي اصلاح ميانگذر و ارايه مناسب‌ترين گزينه اصلاحي بر اساس الزامات اجتماعي، اقتصادي، زيست محيطي و سازه‌اي مورد مطالعه و بررسي محققان اين دانشگاه قرار گرفته است.

رئيس دانشگاه تبريز در ادامه با اشاره به وضعيت پيشرفت اين طرح اضافه کرد: الگوي جريان در سه حال وجود، عدم وجود و سناريوهاي اصلاحي و اجرايي بازشو در سه اندازه تصميم‌گيري شده و براي سه تراز کم‌آبي، پرآبي، و اکولوژيک و با در نظر گرفتن دو نوع شرايط طوفاني مختلف به صورت کمي مدسازي شده است.

وي، با اشاره به برخي نتايج اين طرح گفت: افزايش ابعاد دهنه‌هاي آب‌گذر و پيشنهادهاي ديگري در جهت بهبود ارتباط هيدروليکي بخش‌هاي شمالي و جنوبي درياچه و راهکارهاي مختلف براي بازگشت درياچه به حالت طبيعي خود از نظر رسوب‌گذاري مطالعه شده و پس از جمع‌بندي به ستاد ملي احياي درياچه اروميه ارائه خواهد شد.

واگذاري مطالعه پايش اجراي مصوبات ستاد ملي احياي درياچه اروميه

پورحمدي همچنين با اعلام اينکه مطالعه پايش اجراي مصوبات ستاد ملي احياي درياچه اروميه به اين دانشگاه واگذار شده است، يادآور شد: در اين راستا با مشارکت 27 نفر عضو هيات علمي اين دانشگاه 6 کميته با عناوين کميته آبياري و منابع طبيعي، محيط زيست و کاداستر، آموزش و اطلاع‌رساني، تصفيه و انتقال پساب، کميته معيشت و مشاغل جايگزين و ستاد شناسايي کانون‌هاي توليد ريزگرد و ارائه راهکارهاي مناسب تثبيت آن تشکيل شده که کار پايش را انجام مي‌دهند و گزارش اقدامات تا اين مرحله آماده ارائه است.

پورمحمدي با اشاره به نتايج مثبت اقدامات انجام يافته نظير لايروبي مسير رودها، تامين حق آبه درياچه از سدها و پيوند دادن زرينه‌رود و سيمينه رود در تثبيت وضعيت درياچه، احياء کامل آن را نيازمند کارهاي علمي و مطالعاتي دقيق دانست و گفت: با همت همگاني و استفاده از تمام نيروي کشور اعم از سازمان‌هاي دولتي و مردم نهاد، اين ثروت ملي قابل احياء است.

طرح بررسي اثرات جاده ميانگذر بر درياچه، از سوي دو تن از اساتيد دانشگاه تبريز، دکتر عليرضا مجتهدي و دکتر جواد پارسا از گروه‌هاي مهندسي آب دانشکده‌هاي مهندسي عمران و کشاورزي دانشگاه تبريز انجام مي‌شود و مسئوليت پايش اجراي مصوبات ستاد ملي احياي درياچه اروميه به عهده دکتر احمد فاخري فرد، استاد دانشکده کشاورزي اين دانشگاه است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 8

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.