1395/01/07 - 16 : 29
کد خبر: 11273
شهردار تبريز خبر داد
بهره‌برداري از طرح توسعه مقبرةالشعرا تبريز با 600 ميليارد ريال تا بهمن 96
احرارخبر:شهردار تبريز از صرف هزينه 600 ميليارد ريالي شهرداري براي طرح توسعه مقبرةالشعراي تبريز خبر داد و گفت: اين طرح تا بهمن ماه سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد.

صادق نجفي امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبريز، اظهار داشت: توسعه بخش گردشگري شهر در کانون توجه شهرداري قرار دارد و ما بخش عمده‌اي از اعتبارات عمراني شهر را صرف توسعه صنعت گردشگري تبريز مي‌کنيم تا بدينوسيله شهر اولين‌ها به جايگاه شايسته تاريخي خود باز گردد.

وي با اشاره به تاسيس مجهز‌ترين پايانه مسافربري شمال‌غرب کشور در تبريز تصريح کرد: معتقديم برنامه‌هاي گردشگري، در وهله اول بايد در ابعاد ملي تقويت شود؛ از اين رو، اين مرکز با بخش‌هاي متنوع جنبي، در خدمت اهداف گردشگري 2018 خواهد بود.

اين مسئول با تقدير از مجموعه ميراث فرهنگي در همراهي با رويکردهاي گردشگري شهر، اظهار اميدواري کرد که همدلي و هماهنگي مجموعه دستگاه‌هاي اجرايي با جلوه «اقدام و عمل» زمينه‌هاي توسعه برنامه‌‌هاي گردشگري 2018 را فراهم آورد.

شهردار تبريز خاطرنشان کرد: با حمايت شوراي اسلامي شهر و مجموعه مديريت استان، بسته‌هاي حمايت از رويکردهاي سرمايه‌گذاري به خصوص در توسعه هتل‌ها و مراکز گردشگري پيش‌بيني شده است.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به پيشينه پرافتخار مجموعه ربع‌رشيدي افزود: شهرداري تبريز بدون عهده‌دار شدن مسئوليت سامان‌دهي ربع رشيدي، نمي‌تواند تحولي در اين مجموعه تاريخي صورت دهد؛ بنابراين اميدواريم زمينه‌هاي واگذاري قانوني اين مرکز تاريخي به شهرداري فراهم شود.

نجفي ابراز داشت: اگر سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، مديريت اين پروژه را به ما سپرده و خود وظيفه نظارت را به عهده بگيرد قول مي‌دهيم در کم‌ترين زمان آن را احيا کنيم.

اين مسئول در عين حال يادآور شد: تاکنون در راستاي انجام پروژه ربع رشيدي 3.5 هکتار زمين آزادسازي شده است.

 

 

 

 

*آشنايي با مقبره الشعراي تبريز

کوي‌ها و محله‌هاي قديمي تبريز از دير باز محل و مأوايي براي سالکان حق و شاعران نام‌آور بوده است و بي‌ترديد تبريز به خاطر جاي دادن عارفان و شاعران صاحب نام در دل خود، جايگاه ويژه‌ايي را در بين شهرهاي ديگر کشورمان داراست.

هر چند برخي از آنان تبريزي يا آذربايجاني‌الاصل نبوده‌اند اما با اين حال هر کدام به علتي به تبريز گذري داشته و به مرور زمان شيفته آن شده و در اين مکان ساکن و طبق وصيت شان در تبريز به خاک سپرده شده‌اند.

کوي سرخاب به جهت انتساب به شاعران نامي، ارج و قرب بسياري در بين مردم داشته است به طوري که زندگي در آن و حتي دفن شدن در اين کوي معروف، آرزوي بسياري از بزرگان محسوب مي‌شد.
وجود اماکن، بناها، تکيه‌ها و مقابر معروفي چون ربع رشيدي، تکيه حيدر، بقعه عون بن علي، بقعه سيدحمزه، صاحب‌الامر و سيد ابراهيم يا حظيره بابا حسن، حظيره بابا مزيد، صفوه الصفا و مقبره الشعرا به تقدس و معروفيت آن افزوده است.

گزارش حاکي است، از مقبرة‌الشعرا يا آرامگاه شاعران در سرخاب تبريز تا قبل از قرن هشتم نامي برده نشده است. قديمي‌ترين کتبي که نام مقبره الشعراي تبريز را به صراحت نوشته است، تاريخ گزيده و نزهه‌القلوب حمدالله مستوفي است که در سال‌هاي 730 و 740 هجري قمري تاليف شده است.

بايد گفت که نام مقبره الشعرا سرخاب ظاهرا پس از دفن شدن شاعران معروف قرن ششم مانند خاقاني و ظهير و شاعراني که بعد از آنها در آنجا دفن شده‌اند در کتب تاريخ و تذکره آمده و رفته رفته معروفيت يافته است.

شهر تبريز پس از آنکه در قرن ششم مرکز حکومت اتابکان آذربايجان شد پناهگاه شاعراني که زندگي آرام و آسوده‌ايي را دور از جنگ و نزاع مي‌جستند گرديد، خاقاني و ابوالعلا و فلکي از شروان و گنجه، ظهير فاريابي و شاهپور نيشابوري از خراسان به تبريز آمدند و در اين شهر ساکن شدند و پس از مرگ، يکايک آنان در حظيره مخصوصي دفن شدند که اين حظيره را در تاريخ و تذکره‌ها به عنوان مقبره‌الشعرا ياد کرده‌اند، شاعران ديگري نيز از عهد ايلخانيان تا ايلکانيان و دوره آق‌قويونلو در تبريز بودند و يا از نقاط ديگر به تبريز آمده و در اين شهر در گذشته‌اند که غالبا در همين حظيره و در جوار خاقاني مدفون هستند.

مقبره الشعرا قبلا با نام‌هاي حظيره الشعرا، حظيره القضاه، قبرستان سرخاب معروف و مشهور بوده است اما متاسفانه گذشت روزگاران و مهم‌تر از آن حوادث طبيعي چون سيل و زلزله،  شکل ظاهري آن را از بين برده و آثاري از مقابر اين بزرگان بر جاي نمانده است.

چنانچه طباطبايي صاحب کتاب اولاد اطهار که در سال 1294 هجري قمري تاليف شده، نوشته است که به علت زلزله‌هاي بسيار مخصوصا زلزله سال 1193 و بعد از آن در سال 1194 آثاري از آن به جاي نمانده است.

در شهريور ماه 1350 هجري شمسي آگهي دعوت به مسابقه طرح ياد بود مقبره الشعرا به روزنامه‌هاي کيهان و اطلاعات و مجله يغما فرستاده شد و پس از طي مراحل اداري بالاخره طرح پيشنهادي غلامرضا فرزانمهر انتخاب و عمليات عمراني آن آغاز شد.

در حال حاضر اين بنا توسط شهرداري تبريز از دو سال قبل مرمت و بازسازي آن آغاز شده است و شهردار تبريز قول داده تا بهمن 96 به پايان برسد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 4

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.