1395/01/06 - 19 : 46
کد خبر: 11260
عضو هيئت مديره اتحاديه فرش دستباف روستايي آذربايجان‌شرقي خبر داد
آمريکا، کانادا، آلمان و اتريش خواهان فرش دستباف مهربان
احرارخبر:عضو هيئت مديره اتحاديه فرش دستباف روستايي آذربايجان‌شرقي از صادرات فرش مهربان به کشورهاي آمريکايي، اروپايي و حوزه خليج فارس خبر داد.

قاسم وفادار امروز در حاشيه افتتاح اولين نمايشگاه فرش دستباف مهربان و شربيان در شهر مهربان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبريز اظهار داشت: برگزاري نمايشگاه‌هاي مختلف فرش دستباف با توجه به زمينه اشتغالزايي بالايي که در اين هنر و صنعت وجود دارد، در حل معضل مهم بيکاري بسيار موثر خواهد بود به شرط آن که مسئولان در وزارت صنعت و معدن و تجارت و مرکز ملي فرش ايران و مسئولان استاني طبق فرمايش مقام معظم رهبري در عمل از اين ظرفيت نهفته بالقوه منطقه حمايت کنند.

 

مديرعامل شرکت تعاوني فرش دستباف روستائي منطقه مهربان به يک نکته مهم در خصوص اشتغالزايي فرش دستباف اشاره کرد و گفت: معروف است که بافت فرش از زماني که پشم آن بر روي پوست گوسفند قرار دارد تا لحظه‌اي که به صورت کاملي به خريدار عرصه مي‌شود حدود 110 شغل بوجود مي‌آورد، که اگر چنين آماري مبالغه آميز هم باشد بايد اذعان کنيم که واقعا اين هنر صنعت دستي اشتغالزاست و اين امر به خصوص در شهرها و روستاهاي کوچک محل کسب درآمدي براي تعداد بي‌شماري از هموطنان محسوب مي‌شود.

وفادار در ادامه به تاريخچه، قدمت و در کنار آن به  ويژگي‌هاي ممتاز و منحصر بفرد فرش دستباف منطقه مهربان اشاره و افزود: فرش مهربان شهرت جهاني دارد و در سال‌هاي بسيار دور فرش در رج 20 به شکل انسان و حيوانات در مهربان بافته مي‌شد.

مدير عامل شرکت تعاوني فرش دستباف روستائي منطقه مهربان، به نقشه‌هاي مشهور فرش دستباف مهربان اشاره کرد و گفت: نقشه هاي محلي مهربان معروف به نام هاي آبي گل، حاج محرم، افشان، صياد و بيگلر معروف است که در اندازه هاي 1.5*1 متري -3*2 متري- 3.5*2.5 متري و 4*3 متري بافته مي‌شود.

وفادار با اشاره به ديگر ويژگي‌هاي فرش دستباف مهربان گفت: از ويژگي مهم فرش مهربان دوام زياد آن است بطوري که ارزش فرش کهنه مهربان در بسياري از موارد از فرش تازه بافته شده بيشتر است  و در واقع امروز جايگاه فرش کهنه مهربان در بازراهاي مهم جهاني دست نخورده باقي مانده و منحصر به مهربانيان است و در مورد رنگ بندي فرش مهربان نيز سليقه بافنده ملائک است، بطوري که هر بافنده‌اي بنا به تجربه‌اي که کسب کرده است، نسبت به رنگ آميزي خامه‌هاي تهيه شده اقدام مي‌کند.

مدير عامل شرکت تعاوني فرش دستباف روستايي منطقه مهربان به علل دوام و عمر طولاني فرش دستباف مهربان اشاره کرد و افزود: چاقويي که بافندگان فرش در مهربان از آن براي بافت فرش و قالي استفاده مي‌کنند در دوام فرش مهربان اهميت زيادي دارد و بر خلاف ساير شهرها که قلاب و وسيله بافت موجب کاهش عمر تار و پود فرش مي‌شود ، چاقوي هنرمندان مهرباني کوچک‌ترين صدمه‌اي به بافت فرش نمي‌زنند و در واقع هنرمندان فرش و قالي در مهربان به بدن خود ضربه مي‌زنند و زخم ها را تحمل مي‌کنند ولي اجازه نمي‌دهند که کوچک‌ترين آسيبي به فرش بافته شده وارد شود.

وفادار افزود: مواد اوليه مورد نياز براي بافت فرش مهربان از بهترين پشم گوسفندان تهيه مي‌شود و با وجود افزايش روزافزون قيمت مواد اوليه ، هيچ بافنده مهرباني به طرف مواد نامرغوب و بي کيفيت نمي‌رود و در واقع هنرمندان فرش و قالي در مهربان کيفيت را فداي هزينه نمي‌کنند و از سرمايه خود مي‌گذارند ولي اجازه نمي‌دهند که کوچک‌ترين خدشه‌اي به اصالت و قدمت فرش اصيل مهربان وارد شود.

صادرات فرش مهربان به آمريکا و کانادا و آلمان و اتريش

عضو هيئت مديره اتحاديه فرش دستباف روستايي آذربايجان‌شرقي به جايگاه بالاي فرش مهربان در ارز آوري براي ايران اسلامي اشاره کرد و افزود: فرش مهربان در قاره آمريکا به کشورهاي آمريکا و کانادا و در کشورهاي اروپايي به آلمان، ايتاليا و اتريش و همچنين کشورهاي حاشيه خليج هميشه فارس صادر مي‌شود و در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي از جمله هامبورگ و دموتکس و تورنتو کانادا فرش مهربان جايگاه مناسبي دارد.

7 هزار بافنده فرش در شهرهاي مهربان، شربيان و روستاها

مدير عامل شرکت تعاوني فرش دستباف روستائي منطقه مهربان، تعداد بافندگان فرش دستباف در منطقه مهربان و در شهرهاي مهربان، شربيان و روستاهاي تابعه را در حدود 7 هزار نفر عنوان کرد و افزود: ميزان توليدات سالانه فرش دستباف در منطقه مهربان حدود 90 هزار متر مربع و ارزش توليدات سالانه آن به طور متوسط 400 تا 500 ميلياردريال است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 6

  آخرین اخبار
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.