1395/01/04 - 17 : 22
کد خبر: 11245
در سفر به آذربايجان‌شرقي
رئيس سازمان ميراث فرهنگي بر احياي کاروانسراي پيام مرند تأکيد کرد
احرارخبر:رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از مراحل بازسازي و احياي کاروانسراي پيام در شهرستان مرند بازديد و بر انجام اين امر تأکيد کرد.

به گزارش احرار به نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان‌شرقي، مسعود سلطاني‌فر معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري که براي بازديد از چند پروژه گردشگري و بررسي وضعيت خدمات عوامل اجرايي و خدماتي ستاد هماهنگي خدمات سفر به استان آذربايجان شرقي سفر کرده است با حضور در کاروانسراي پيام شهرستان مرند در شمال غربي تبريز از مراحل بازسازي و احياي اين اثر تاريخي و فرهنگي و تبديل آن به مکان پذيرايي و اقامتي بازديد کرد.

کاروانسراي پيام مرند در منطقه روستاي يام شهرستان مرند و در حاشيه جاده اصلي تبريز - مرند واقع شده است، اين کاروانسرا متعلق به دوره شاه عباس دوم صفوي است و کاربرد اصلي آن چاپارخانه بوده است، چاپارخانه محلي است راي نگهداري و تعويض اسب‌هاي پيام‌رسان‌هاي آن دوره بوده است و کاروانسراها به نوعي پايگاه‌هاي سيستم ارتباطي عصر صفوي محسوب مي‌شده است که در آن دوره اسب‌هاي تازه نفس را در اختيار پستچي‌ها قرار مي‌داده است.

اين کاروانسرا به دليل قرار گرفتن در مسير گردشگري ايران به اروپا و مورد توجه بودن گردشگران از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. کاروانسراي شاه عباسي پيام مرند يکي از مهمترين تاسيسات بين راهي جاده ابريشم به شمار مي رفت که به عنوان بزرگترين کاروانسراي شمال غرب کشور از مهمترين ابنيه تاريخي و گردشگري کشور محسوب مي‌شود. اقدامات انجام گرفته در تامين کليه امکانات رفاهي، تبديل کاروانسراي پيام مرند به يک مرکز اقامتي تفريحي به صورت سنتي و مرمت مناسب اين اثر شاخص قابل توجه و چشمگير بوده است.

اين کاروانسرا به علت اهميت مکاني و مبادلات وسيع کالا در قرون گذشته بر خلاف کاروانسراهاي کوهستاني، داراي حياط مرکزي وسيع و از نوع کاروانسراهاي چهار ايواني است که از سردر رفيع، گنبدخانه حياط مرکزي به شکل هشتي، اتاقها و ايوان‌هاي مشرف به حياط براي اقامت کاروانيان تشکيل مي‌شود. منطقه نمونه گردشگري پيام شهرستان مرند داراي پتانسيل‌هاي طبيعي و تاريخي قابل توجهي براي جذب گردشگران است.

اين کاروانسرا از موقعيت مکاني سوق‌الجيشي بسيار مهمي برخوردار است به طوري که در حال حاضر نيز مي‌تواند مورد استفاده کليه مسافران ايراني و گردشگران خارجي که از مرز بازرگان به اروپا بر عکس عزيمت مي‌کنند واقع گردد. کاروانسراي پيام داراي سر در رفيع، گنبدخانه و حياط مرکزي بشکل هشتي بود و داراي اتاق‌ها و ايوان‌هاي مشرف به حياط براي اقامت مسافران و کاروانيان بوده است.

در سال 1378 با توجه به اهميت محور شمال به جنوب کشور و آماده‌سازي ايستگاه‌هايي براي اقامت و استراحت گردشگران داخلي و خارجي بناي کاروانسراي پيام به صورت کالبد اوليه ولي با تأمين تمام امکانات رفاهي جديد با طرح معماري سنتي به همت سازمان ميراث فرهنگي کشور آغاز به بازسازي شد و هم اکنون در شرف اتمام است. اين بناي عظيم داراي بدنه آجري و ايوان‌ها و طاق‌هاي رفيع به همراه برج‌هاي مدور در چهار گوشه آن است و در آينده نزديک مي‌تواند به عنوان يکي از جاذبه‌هاي مهم گردشگري مورد استفاده مسافران قرار گيرد.

کاروانسراي پيام در مزايده اخير صندوق احيا و بهره‌برداري از اماکن تاريخي به بخش خصوصي واگذار شده است و بهره‌بردار بخش خصوصي هم‌اکنون در حال بازسازي و تجهيز اين مکان تاريخي به واحد اقامتي و پذيرايي است.

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در اين بازديد رهنمودهاي لازم را به بهره‌بردار اين کاروانسرا ارائه کرد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 4

  آخرین اخبار
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.