1395/01/04 - 13 : 24
کد خبر: 11241
نگاهي به اظهارات سه روز پيش رئيس جمهور ترکيه؛
آيا اردوغان از وقوع حملات امروز بروکسل اطلاع داشت؟
احرارخبر:انفجارهاي امروز در بروکسل، نگراني‌ها درباره توسعه فعاليت‌هاي تروريستي در اروپا و از کنترل خارج شدن آن را که از زمان حملات تروريستي پاريس شکل گرفته بود، بيش از پيش تشديد کرد. در اين ميان، نگاهي به اظهارات چند روز پيش رئيس جمهور ترکيه درباره احتمال وقوع چنين حملاتي در اروپا، اندکي ماجرا را پيچيده‌تر مي‌کند.

در پي وقوع چند انفجار زنجيره‌اي در فرودگاه و مترو بروکسل، حدود ?? تن کشته و ده‌ها تن ديگر نيز زخمي شدند. اين تازه‌ترين اقدام تروريستي در اروپاست که با وجود تشديد تدابير امنيتي پس از حملات ماه نوامبر پاريس، به وقوع مي‌پيوندد. اين واقعه همچنين بيانگر آن است که اوضاع در کشورهاي اروپايي به شکل روز افزوني از کنترل خارج مي‌شود.

اما نکته جالب توجه درباره اين انفجار‌ها که بلافاصله پس از وقوع آن‌ها مورد توجه قرار گرفت، اظهارات رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه بود که درست سه روز پيش و در پي بروز واقعه تروريستي استانبول بيان شد. اردوغان در آن روز در واکنش به انفجار استانبول، اظهار داشت: «دليلي ندارد بمبي که در استانبول منفجر شد، در بروکسل منفجر نشود»! و اکنون، نخستين واقعه تروريستي مهم بين المللي پس از واقعه استانبول، درست در‌‌ همان جايي رخ مي‌دهد که وي به آن اشاره کرده بود.

گفتني است، از چند ماه پيش و در پي افزايش روزافزون موج ورود پناهجويان به کشورهاي اروپايي، ترکيه و اين کشور‌ها درگير مباحثي طولاني و جدي درباره نحوه برخورد با پناهجويان بوده‌اند. در اين روند، ترکيه مستمراً تأکيد داشته که به دليل ورود پناهجويان، شرايط اقتصادي، سياسي و امنيتي‌اش در معرض ريسک قرار گرفته و اگر اروپايي‌ها مي‌خواهند ترکيه از ورود اين افراد به کشور‌هايشان جلوگيري کند، بايد امتيازاتي براي آنکارا در نظر بگيرند.

مجموعه اين مباحث سبب شد برخي تحليلگران حتي اين گمانه را مطرح کنند که اردوغان با استفاده از اهرم پناهجويان و همچنين احتمال سرايت بي‌ثباتي و ناامني به کشورهاي اروپايي، به نوعي اتحاديه اروپا را تهديد و از آن‌ها باج خواهي کند؛ بدين معنا که اگر با تدابير لازم و در نظر گرفته شدن امتيازات مورد نظر، جلوي ناامني و تروريسم در ترکيه گرفته نشود، اروپايي‌ها بايد در خانه خود منتظر وقوع اتفاقات مشابه باشند.

به هر حال، هرچند نمي‌توان صريح و قاطع گفت که اردوغان از برنامه ريزي تروريست‌ها براي انجام عمليات در بروکسل اطلاع داشته، از يک سو، مي‌توان چنين گفت که اين گونه اظهارات و موضع گيري‌ها، به نوعي مسير را براي تروريست‌ها روشن و براي آن‌ها مشخص کرده که مي‌توانند با بهره گيري از روابط پرتنش اروپا و ترکيه، اقدامات خود را در قلب اروپا پيگيري کنند.

از سوي ديگر، بر کسي پوشيده نيست که دولت ترکيه دست کم در مراحل اوليه شکل گيري و رشد داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي، نقش مهمي در حمايت از آن‌ها داشته و اين حمايت‌ها همواره مستقيم يا غيرمستقيم ادامه داشته است؛ هرچند مقامات آنکارا مدعي هستند که پس از پيوستن به ائتلاف آمريکايي ضد داعش، کشورشان مستقيم در معرض تهديد اين گروه تروريستي قرار گرفته، اين امر نافي مسئوليت آن‌ها در دامن زدن به افراط گرايي و تروريسم بين المللي که اکنون قلب اروپا را هدف قرار داده، نيست.

منبع: تابناک

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 6

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.