1394/12/16 - 18 : 55
کد خبر: 11058
آبشارهاي آذربايجان چشم به راه تماشا
احرارخبر:يکي از مناظر بي‌نظير و گردش‌پذير استان آذربايجان‌شرقي آبشارها است.

صداي پاي بهار در کوچه پس کوچه‌هاي شهرها پيچيده است و بهار زيبا و  دلنواز با نغمه‌هاي پرندگان و هواي لطيف و روح نواز از راه مي‌رسد و روح و جان تازه‌اي در کالبد طبيعت دميده مي‌شود.

بهار فرصت مغتنمي مي‌شود براي گشت و گذار در دل طبيعت  و لذت بردن از جاذبه‌هاي طبيعي و چشم نواز آن. در اين ميان آبشارها يکي از جلوه‌هاي زيباي خلقت هستند که  خيل مشتاقان گردشگري جاذبه‌هاي طبيعت را به سوي خود جلب مي‌کنند و در اين ميان استان آذربايجان‌شرقي با داشتن آبشارهاي زيبا و طبيعت چشم‌نواز آن پذيراي گردشگران براي لذت بردن از اين مواهب الهي است.

آبشار ميرکي

آبشار ميرکي يکي از آبشارهاي زيباي آذربايجان است که براي تماشاي اين آبشار بايد به شهرستان سراب برويد. روستاي ميرکي يا ميرکوه يکي از روستاهاي شهرستان زيباي سراب است که در حومه روستاي رازليق قرار دارد. بعد از شهرستان سراب بايد طبيعت زيباي روستاهاي ديزج، شيره جين، آبرس و اسبقران را پشت سر بگذاريد تا به روستاي ميرکي برسيد.

از روستاي ميرکي تا رسيدن به آبشار خود را براي يک پياده‌روي 2 ساعته آماده کنيد و در مسير رسيدن به آبشار از طبيعت اطراف آن لذت ببريد. براي رسيدن به اين آبشار بايد در چند جا اگر آب رودخانه اجازه داد از رودخانه گذشت؛ در غير اينصورت بايد از کوهستان و گذرگاه‌هاي اطراف عبور کرد.

آبشار گل‌آخور

زلزله شهرستان ورزقان در سال 91 نام اين شهرستان را بر سر زبان‌ها انداخت اما اين شهرستان قبل از اينکه با زلزله شناخته شود با آبشار گل‌آخور معرفي مي‌شد.

آبشار «گل‌آخور» که در زبان ترکي آذربايجاني به گل‌ريز نيز مشهور است در روستاي گل آخور از توابع دهستان ارزيل بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده است. اين آبشار از دو چشمه خروشان سرچشمه گرفته و پس از عبور از داخل روستا در آخر به يک آبشار زيبا تبديل مي‌شود.

آب اين آبشار بسيار خنک بوده و ارتفاع آبشارگل اخور حدود 12 متر است و گردشگراني که اين آبشار را از نزديک تماشا کرده‌اند آن را يکي از دل‌انگيزترين و بکرترين مناطق طبيعي استان آذربايجان‌شرقي توصيف مي‌کنند.

شهرستان ورزقان که در دل جنگل‌هاي زيباي ارسباران قرار دارد يکي از شاهکارهاي آفرينش است و براي رسيدن به آبشار بايد يک کيلومتر طي طريق کنيد. يعني از دهستان ارزيل تا خود آبشار يک کيلومتر راه خاکي بايد طي کرد.

آبشار سرکندديزج

در دو کيلومتري روستاي سرکندديزج بخش صوفيان شهرستان شبستر و در غرب کوه‌هاي ميشاب آبشاري واقع شده است که با 300 متر مربع مساحت پذيراي گردشگران بهاري و تابستاني است.

اين آبشار که با نام آبشار «سرکند ديزج» شناخته مي‌شود با مناظر زيبا و چشم نواز آن با درختان متراکم و طبيعت دلچسب آن يکي از جاذبه‌هاي بسيار ديدني استان آذربايجان شرقي به حساب مي‌آيد.

کوه‌هاي سر به فلک کشيده ميشاب داراي چشمه‌سارهايي است که آب اين آبشار از طريق چشمه‌سارهاي ارتفاعات ميشاب تأمين مي‌شود.

 

آبشار آسياب‌خرابه

به جرات مي‌توان گفت يکي از مناظر بي‌نظير و گردش‌پذير استان آذربايجان‌شرقي آبشار «آسياب خرابه» است. اين آبشار يکي از آبشارهاي منحصر به فرد کشورمان به شمار مي‌آيد که در شهرستان جلفا و چند کيلومتري مرز ايران با جمهوري آذربايجان واقع شده ‌است.

آسياب‌خرابه، آسيابي آبي است که سال‌ها پيش مورد استفاده مردم منطقه بوده است و در زبان محلي به آن (خارابا دييرمان) مي‌گويند البته در حال حاضر به دليل تخريب قسمت‌هاي عمده آن کاربردي ندارد و به همين دليل به «آسياب‌خرابه» شهرت يافته ‌است.

وجود چشمه‌هاي متعدد ظرفيت بزرگي است براي تامين آب اين آبشار، چرا که آب آبشار «آسياب خرابه»  از چشمه‌هاي متعدد موجود در بالاي آسياب که از کوه کيامکي سرچشمه مي‌گيرند، تأمين مي‌شود.

سرازير شدن آبشارهاي کوچک و بزرگ از ارتفاع 10 متري به مساحت200 مترمربعي  محوطه پائيني  اين آبشار زيبايي و جلوه خاصي به آن بخشيده است و گردشگران را مسحور زيبايي خود مي‌کند.

براي رسيدن به اين مکان بسيار دل‌انگيز بايد از جاده مرند ـ جلفا به مهدي‌شهر (علمدارگرگر) وارد شد و با عبور از يک جاده خاکي در نوار مرزي ايران و جمهوري آذربايجان و گذشتن از يک جاده فرعي، به دره‌اي باصفا رسيد که محل آسياب خرابه است. از تبريز تا جاده فرعي جلفا به علمدار 106 کيلومتر است.

آبشار عيش‌آباد

اگر تصميم گرفتيد با خواندن  اين گزارش آذربايجان را مقصد سفر بهاري خود  انتخاب کنيد و از تماشاي آبشارهاي آن لذت ببريد پس  طبيعت سحر انگيز و مسحور کننده آبشار عيش آباد با ارتفاع 15 متر را نيز  از دست ندهيد.

براي رفتن به اين آبشار بايد فاصله 71 کيلومتري تبريز تا مرند را طي کنيد .چرا که اين آبشار در نزديکي روستاي عيش‌آباد از توابع دهستان ميشاب شهرستان مرند قرار گرفته ‌است. البته بايد گفت بخشي از جاده منتهي به آبشار ماشين رو و بقيه راه کوهستاني است.

اين آبشار حدود 300 مترمربع وسعت دارد و در جوار کوه و دره منظره بديعي از زيبايي طبيعت را به نمايش گذاشته است.

البته بايد گفت آذربايجان اين همه هست و باز هم اين همه نيست.

در اين گزارش به صورت اجمال به معرفي برخي از آبشارهاي آذربايجان‌شرقي پرداخته شد.

معرفي ساير آبشارها و جلوه‌هاي زيباي بصري و گردشگري اين استان را به گزارش‌هاي بعدي موکول مي‌کنيم.

نگارنده: معصومه درخشان

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 5

  آخرین اخبار
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.