1394/11/14 - 7 : 53
کد خبر: 10655
روحاني در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني:
اصلاً نمي‌خواهيم از پول‌هاي آزاد شده استفاده کنيم
احرار خبر: رئيس‌جمهور درباره پول‌هاي بلوکه شده ايران در خارج از کشور گفت: اين پول‌ها هر چقدر که بوده آزاد شده و ما اصلاً از اين پول‌ها نمي‌خواهيم استفاده کنيم.

به گزارش احرار خبر، حسن روحاني رئيس‌جمهور کشورمان در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني با مردم که از شبکه اول سيما پخش شد، اظهارداشت: بنده ايام دهه فجر انقلاب اسلامي را به مردم عزيز ايران تبريک و تهنيت عرض مي‌کنم.

وي افزود: خداوند را شاکريم براي تمام نعمت‌هايي که به ملت بزرگ ما ارزاني داشته است. از پيروزي انقلاب تا دفاع مقدس و تا موفقيت‌هاي اخير در صحنه مذاکرات هسته‌اي، همچنين به ملت بزرگ و عزيز ايران به خاطر شرايط نو در تعامل ما با جهان و شرايط جديد براي فعاليت تمام تلاشگران در زمينه مسائل اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي تبريک و تهنيت عرض مي‌کنم.

رئيس قوه مجريه گفت: اين ايام، ايام بسيار خاطره انگيزي است از آن روزهايي که مردم در انتظار امام بودند تا روزي که امام وارد اين کشور شد و تا روزي که انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد و مردم توانستند با اتکا به لطف خدا و عنايت حق و وحدت و اتحاد و همچنين رهبري امام پيروزي عظيم تاريخي را براي تاريخ اين سرزمين به ارمغان آورند.

روحاني گفت: اميدواريم ملت ما همچنان در همه صحنه‌ها سرافراز باشد و ما بتوانيم از اين فرصتي که به وجود آمده بهره‌برداري و استفاده کنيم.

رئيس‌جمهور اضافه کرد:‌ از اينکه امشب در محضر مردم عزيزمان، زنان و مردان و جوانان،‌ روستايي و شهري هستيم بسيار خوشحالم و اميدوارم از اين فرصت براي بيان شرايط جديد کشور استفاده و بهره‌برداري کنيم.

در ادامه اين گفت‌وگوي زنده تلويزيوني مجري برنامه با بيان اينکه شما يکي از همراهان امام راحل در پاريس بوديد، حال و هواي آن روزهاي پاريس چطور بود، رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سؤال گفت: بنده در هر دو سفر هم در آن ايامي که در محضر امام بودم در نوفل لوشاتو در حومه پاريس که در آنجا مجد و عظمت ملت ايران، انقلاب بزرگ اين ملت و احترامي که براي رهبري اين انقلاب جهانيان قائل بودند و آن صف طولاني خبرنگاران و اجتماعات مردم و دانشجويان که از کشورهاي مختلف مي‌آمدند و حتي تعدادي از مقامات ارشد انقلاب به پاريس آمدند براي ديدن امام که روزهاي فراموش ناشدني بود.

وي افزود: اين سفرم اتفاقا در همان ماه بهمن بود و بنده باز هم شاهد عظمت ملت ايران بودم. يکي از اهدافي که از ابتداي دولت يازدهم بنده آن را دنبال کردم به عنوان يک وظيفه بزرگ اين بود که چهره واقعي ملت بزرگ را نشان دهم. زيرا نسبت به اين ملت در ساليان گذشته بسيار ظلم شده است.

رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش گفت: در سال‌هاي گذشته نسبت به ملت ايران ظلم شده بود و صهيونيست‌ها و دشمنان اين ملت چهره خشني از ملت بزرگ ايران و چهره غيرواقعي و مخوفي را براي مردم منطقه ترسيم کرده و  ايران‌هراسي واقعي را به وجود آورده بودند.

وي افزود: يکي از اهداف ما اين بود که چهره واقعي ملت ايران را به دنيا نشان دهيم و معرفي کنيم، مردم ايران ملت بسيار با فرهنگي هستند، ملتي بااخلاق هستند و با مدارا و تحمل بالا هستند، انقلاب اسلامي ايران تنها انقلابي است که بدون جنگ خياباني و خونريزي به پيروزي رسيد، کدام ملت است که گل را در تفنگ افرادي بگذارد که به سمت آنها تيراندازي مي‌کردند.

رئيس‌جمهور ادامه داد: ملت ايران گل را در جواب گلوله انتخاب کردند و حتي مخالفان اين انقلاب با ديدن اين صحنه‌ها جذب اين مردم و انقلاب شدند، همان انتخاب گل به‌جاي گلوله بود که توانست همه را جذب کند. ايرانيان ملتي هستند اهل منطق و مدارا و البته تهديدي براي کسي نيستند، ملت ايران مي‌توانند ثباتي براي خودشان و منطقه باشند و امروز دنيا به گونه ديگري به ملت ما نگاه مي‌کند.

وي با بيان اينکه چهره واقعي ملت ايران امروز در جهان آشکار شده است، درباره اهداف سند برجام، گفت: همه تلاش ما در دولت يازدهم براي اين بود که حصاري که بدخواهان دور کشور به وجود آورده بودند، بشکند، دشمنان مي‌خواستند ديگران را هم براي فشار به ايران با خودشان همراه کنند،اما ناموفق بودند، در سال‌هاي اخير توانستند به‌اصطلاح خودشان بسياري از کشورها را همراه خود کنند، به‌عنوان مثال وقتي مي‌خواستيم فعاليت بانکي انجام دهيم بحث اين نبود که غرب با ما کار بانکي انجام نمي‌داد، بلکه همسايگان و دوستان ما هم با ما کار بانکي انجام نمي‌دادند يا اگر مي‌خواستيم در شرايط تحريم يک بشکه نفت بيش‌تر بفروشيم، دوستان و همسايگان ما هم نفت نمي‌خريدند.

روحاني بر همين اساس خاطرنشان کرد: دشمنان ما موفق شده بودند حصاري را اطراف ايران ايجاد کنند بر مبناي يک اتهام واهي و غيرواقعي مبني بر اينکه جمهوري اسلامي ايران يک تهديد براي کشورهاي منطقه است و امنيت جهاني را تهديد مي‌کند، هدف اين بود اين ديوار مخوف برداشته شود تا راه براي مردم و زندگي‌شان باز شود.

رئيس‌جمهور متذکر شد: ما به دنبال اين بوديم که با اجراي برجام راه براي فعاليت‌هاي اقتصادي مردم باز شود و موانع برطرف گردد، يکي از اهداف مهم ما در برجام اين بود که مردم در رفاه بيش‌تري قرار گيرند، رفاه مردم،‌ معيشت بهتر مردم، يکي از اهداف اصلي ما بود، درست است که ما در برجام به دنبال آن بوديم که قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عليه ايران لغو شود و حقوق جمهوري اسلامي ايران در غني‌سازي اورانيوم به رسميت شناخته شود، اما يکي از اهداف ما اين بود که مردم در رفاه بيش‌تري زندگي کنند.

روحاني با بيان اينکه يکي از اهداف ما اين بود تحريم‌هاي ظالمانه با اجراي برجام برداشته شود، تصريح کرد: ما نيازمند صادرات و واردات هستيم و به تعامل با جهان احتياج داريم، البته اين بدان معنا نيست که همه مشکلات کشور با تعامل با جهان حل مي‌شود، اما يکي از شرايط رفاه اجتماعي و رشد و توسعه يک کشور در تعامل با دنياست، البته اساس فعاليت داخلي خود ماست و مردم ما بايد فعال شوند، کارآفرينان ما بايد از اين پس بيش‌تر تلاش کنند، ولي ما بايد موانع را از پيش پاي مردم برمي‌داشتيم.

رئيس‌جمهور يادآور شد:‌ با فرجام برجام شرايط جديدي در فضاي اجتماعي به وجود آورديم و آنچه امروز در تمام زمينه‌ها براي پيشرفت و توسعه کشور اهميت دارد، اميد مردم است.

وي با بيان اينکه اگر مردم اميد و انگيزه داشته باشند، در هر زمينه‌اي موفق مي‌شويم، خاطرنشان کرد: ملت ما در همه زمينه‌ها ايستادگي و مقاومت کرده است، همه قوا در جريان برجام دست به‌دست هم دادند و رهنمودهاي راه‌گشاي مقام معظم رهبري موجب شد امروز شرايط جديدي ايجاد شود که همه بايد از اين شرايط استفاده و بهره‌برداري کنند.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه گفته مي‌شود درماه‌هاي اخير مردم منتظر فرجام برجام بودند، دولت شما وعده‌هايي در اين زمينه داده بود که خوشبختانه اين اتفاق افتاد و مردم اميدوار شدند موضوع بيکاري و اشتغال حل شود و چرخ‌هاي صنعت بچرخد، مقام معظم رهبري فرمودند نبايد چشم به دست بيگانگان بدوزيم و بايد به اقتصاد مقاومتي تکيه کنيم، مي‌توانيد زماني را به مردم اعلام کنيد که اولين آثار اجراي برجام را در زندگي خود مشاهده کنند؟ توضيح داد: اميد ما به مردم است و چشم ما به تلاش مردم دوخته شده است، دولت به تعبيري مي‌توانم بگويم که معتقد نيست در صحنه‌هاي سياسي و اقتصادي بازيگر اصلي است، بلکه دولت ياريگر اصلي است و کار بايد در دست مردم باشد، يکي از شعارهاي اصلي اين دولت اين بود که کار را بايد به کاردانان سپرد، کار بايد به بخش خصوصي سپرده شود.

روحاني ادامه داد: اداره کشور ما به‌دست مردم است و اين مردم هستند که مسئولان‌شان را انتخاب مي‌کنند و در برابر بيگانگان ايستادگي مي‌کنند، اين مردم هستند که مسير را براي فعاليت جوانان‌شان آماده مي‌کنند.

وي يادآور شد: در برجام موانع را براي رقابت برداشتيم، جمهوري اسلامي ايران کشوري است که مي‌خواهد در رقابت‌هاي جهاني حضور داشته باشد، موانعي براي اين رقابت‌ها وجود داشت که دولت مي‌بايست اين موانع را برمي‌داشت، ما در برجام اين ديوار را برداشتيم.

رئيس‌جمهور همچنين گفت: با لطف و عنايت حق و در کنار ايستادگي و استقامت مردم و تلاش همه ارکان کشور و قواي سه‌گانه، با اجراي برجام اين موانع برداشته شد، مقام معظم رهبري فرمودند تحريم‌ها 40 درصد مشکلات را ايجاد کرده بود، 60 درصد مشکلات مربوط به تحريم‌ها نمي‌شود، مربوط به مسائل داخلي خودمان مي‌شود.

وي ادامه داد: امروز شما اشتياق دنيا را براي تعامل با ايران مشاهده مي‌کنيد و شرکت‌ها، کارآفرينان و مديران اقتصادي که از شرق به غرب سراسر جهان به ايران مي‌آيند و ما کاملا مي‌بينيم که دنيا احساس مي‌کند در ايران هم ثبات وجود دارد،‌ هم مردم خوب و بافرهنگي است و هم جوانان تحصيلکرده هستند، هم انرژي وجود دارد و هم جايگاه استراتژيک ايران است که همه دست به دست هم دادند و امروز اين اشتياق را براي حضور در ايران و فعاليت در کشورمان ايجاد کرده است.

روحاني خاطرنشان کرد: آنچه من به ملت خود قول مي‌دهم آن است که دولت حمايت خود را از کارآفرينان انجام مي‌دهد، در همين سفر اخير که به دو کشور اروپايي داشتم، اعضاي دولتمردان محدود بود و جمعيت اصلي مربوط به صنعتگران، کارآفرينان و بخش خصوصي بود که در همه جا حضور داشتند.

وي ادامه داد: شايد براي اولين بار بود که در اين کشور رئيس يک دولت به يک کشور اروپايي مي‌رفت و همراه خود ده‌ها نفر از صنعتگران و مديران اقتصادي خصوصي در کنار بخش دولتي در همه صحنه‌ها حضور داشتند. براي مثال در مراسم شام نخست‌وزير ايتاليا جمع بزرگي از کارآفرينان ايران و ايتاليا حضور داشتند که خود نخست‌وزير مي‌گفت اين اجتماع بي‌سابقه بوده است که در آن جمع بزرگي از تمام شرکت‌هاي مهم دعوت شده باشد، اين امر به اين معناست که دنيا اشتياق دارد و کار دست بخش خصوصي ما بايد قرار بگيرد.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه اين اشتياق دنيا براي ارتباط با ما براي اين است که ما مصرف‌کننده باشيم و يا بازارهاي آنها را در دست خود بگيريم، تصريح کرد: من قبلا در گفت‌وگوي صميمي به مردم خود گفتم که بعد از برجام يک خطري که وجود دارد آن است که ما به شيوه سابق برگرديم و آن شيوه مبتني بر اين بود که ما نفت مي‌فروختيم و با پول نفت کالاهاي مصرفي خود را وارد مي‌کرديم. البته کالاي غيرمصرفي که ايراد ندارد که ما وارد کننده باشيم اما برخي ضرورت‌ها بوده است که ما برخي کالاها را مانند ذرت، گندم و شکر نداشتيم و آن را وارد مي‌کرديم.

وي ادامه داد: واردات هميشه بد نيست اما واردات در جايي که کشور قدرت توليد دارد و ما از قدرت توليد بيرون استفاده کنيم درست نيست. در حالي که اگر واردات براي کالاهاي واسطه‌اي يا کالاهاي سرمايه‌اي و يا کالاهاي اساسي ضروري باشند مشکلي ندارد.

روحاني تصريح کرد: شيوه آن بود که ما نفت بفروشيم و با پول آن و واردات کشور را اداره کنيم. کاهش قيمت نفت فشار زيادي را به ما وارد کرد اما شايد بتوان در کنار تهديد کاهش نفت فرصت را ديد که ما کم کم از يک اعتياد غلطي که اقتصاد ما داشت و آن اعتياد وابستگي کامل ما به نفت بود نجات پيدا کنيم.

رئيس‌‌جمهور خاطرنشان کرد: ما قدم به قدم از اين اعتياد فاصله پيدا مي‌کنيم و ما در بودجه‌اي که تقديم مجلس کرديم تکيه ما به بودجه نفت حدود 25 درصد است و 75 درصد به غير از نفت وابسته شديم.

وي در پاسخ به اين سؤال که آيا کاهش وابستگي به بودجه نفت امري ناگريز بوده يا مبتني بر برنامه‌ريزي بوده است،‌ تصريح کرد: گاهي وقت‌ها حوادثي انسان را وادار به اقداماتي مي‌کند، براي مثال ما در جنگ خيلي چيزها را ساختيم به خاطر اينکه جنگ بود و دنيا به ما سلاح نمي‌داد. شايد اگر جنگ نبود ما آن کالاها را با تاخير مي‌ساختيم اما شرايط ما را وادار کرد که کالاها را سريع‌تر بسازيم و همه توان خود را به کار بگيريم.

روحاني اظهار داشت: اين امر جزو برنامه‌هاي کلي و سياست‌هاي کلي است که مقام معظم رهبري ابلاغ کرده‌اند، که قدم به قدم از وابستگي به نفت فاصله بگيريم و حتي از خام‌فروشي نيز فاصله بگيريم. بنابراين در قدم‌هاي بعدي به جاي آنکه گاز را بفروشيم بايد گاز را تبديل به پتروشيمي کرده و در آن صورت بفروشيم.

وي ادامه داد: ميعانات را به جاي آنکه بفروشيم، پالايشگاه ايجاد کرده و آن را به فراورده تبديل کنيم و بعد بفروشيم و اين برنامه ما بود اما اين فشار باعث شد که اين امر تسريع شود و ما را وادار کند بنابراين کاهش بودجه نفت عليرغم آنکه تهديد براي بودجه و منابع ما بود، يک فرصت نيز براي ما بود.

رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سؤال که آيا امکان دارد که اتکاي ما به بودجه نفتي به روش سابق برگردد، خاطرنشان کرد: بايد اجازه ندهيم و اراده بايد در دولت و ملت باشد که اگر نفت افزايش پيدا کرد، اتکاي ما به نفت افزايش پيدا کند.

وي ادامه داد: کاهش نفت با اين شدت قابل پيش‌بيني نبود که از 110 و 120 دلار به زير 30 دلار برسيم بنابر اين بايد اراده ما آن باشد که اگر قيمت نفت بالا رفت اتکاي ما به صادرات غيرنفتي باشد، چرا که ما بازار مي‌خواهيم.

روحاني تصريح کرد: ما در شرايط جديد شاهد سفر رئيس‌جمهور روسيه در اوايل آذر ماه بوديم،؛ همچنين رئيس‌جمهور چين اوايل بهمن ماه به ايران آمد و من سفري به دو کشور مهم اروپايي داشتم و هيأت‌هاي تجاري به طور منظم به تهران مي‌آيند و هم اکنون ده‌ها هيأت تجاري در تهران هستند و فعاليت مي‌کنند. بنابراين اساس برنامه آن است که ما نمي‌خواهيم نگاه به غرب داشته باشيم، اينکه بگوييم حال که راه باز شده است پس به سمت غرب و اروپا برويم بلکه ما بايد از تمام کشورها استفاده کنيم و ايران بايد يک فضايي باشد که ما در يک فضاي رقابت باکساني که مي‌خواهند با ما کار کنند، انتخابگر باشيم چرا که در دوران تحريم يکي از مشکلات اين بود که ما نمي‌توانستيم انتخاب کنيم و کشورهايي که با ما کار مي‌کردند محدود بودند.

روحاني تصريح کرد: ما از مزيت همه کشورها بايد استفاده کنيم. کشورهاي مهمي مانند ژاپن و هند در آسيا وجود دارد و براي ما رابطه با آسيا بسيار مهم است و ما در سفر رئيس‌جمهور چين تصميم گرفتيم به يک قرارداد بلندمدت 25 ساله برسيم و اين را اعلام کرديم و تصميمات مهمي در اين سفر اتخاذ شد.

وي ادامه داد:‌ در سفري که رئيس‌جمهور روسيه به ايران داشت ما تصميمات مهمي را براي روابط دوجانبه و مسائل منطقه گرفتيم و در سفر به اين کشور اروپايي نيز تصميمات مهمي گرفتيم که شکل آن با گذشته متفاوت بود چرا که در گذشته بحث آن بود که کالا را بخريم و کالا را وارد کنيم و نفت را بفروشيم اما امروز مبناي ما اين است که سرمايه خارجي وارد ايران شود و با اين سرمايه در توليد براي اشتغال جوانان‌مان با يکديگر شراکت کنيم و بازارها را تصرف کنيم.

رئيس جمهور در ادامه سخنان خود افزود: به طور مثال خودرو يک صنعت بسيار مهمي به شمار مي‌رود زيرا هم اشتغال‌آفرين است و هم موجب رفع ضرورت مردم در حوزه حمل‌ونقل مي‌شود و ما در مسئله خودرو بايد به کلاس جهاني برسيم و بايد خودرو را صادر کنيم.

روحاني افزود: هم اکنون در قراردادهاي اخير که با کشورهايي که اخيراً سفري به آنها داشتم انجام گرفته مبنا بر اين است که آنها سرمايه خود را وارد کشورمان کنند و خودرو در کلاس بالا توليد شود و حداقل 30 درصد از توليد اين خودروها صادر شود، ما تا وارد رقابت و صادرات نشويم نمي‌توانيم کيفيت کالاها را افزايش دهيم و نمي‌توانيم با دنيا درباره صادرات کالاي غيرنفتي رقابت کنيم.

رئيس جمهور در پاسخ به اين سؤال که براي تحقق بخشيدن اين سرمايه‌گذاري‌ها در کشور و اينکه صادرات توليدات داخل کشور انجام بگيرد چه تمهيدات ويژه‌اي در اين قراردادها انديشيده شده است، اظهار داشت: نگاه دنيا به ايران يک نگاه بلندمدت است چين وقتي که به ايران مي‌آيد اظهار مي‌کند که مي‌خواهد قرارداد 25 ساله با ايران ببندد و بحث يک سال، 2 سال و 5 سال نيست وقتي که با کمپاني‌ها و شرکت‌هاي مختلف فرانسوي مذاکره مي‌کنيم بحث قراردادهاي 16 ساله و 20 ساله است به طوري که هم اکنون براي خريد هواپيما قراردادي که شرکت ايران اير بسته يک قرارداد 16 ساله است يعني تا پرداخت قسط آخرش 16 سال است از طرفي ما از پول نفت براي خريد هواپيما استفاده نمي‌کنيم در حالي که قبلاً پول نفت را مي‌داديم و هواپيماي دست دوم مي‌خريديم.

روحاني با بيان اينکه هم اکنون حتي يک دلار از پول نفت را براي خريد هواپيما استفاده نمي‌کنيم، گفت: هواپيما وارد کشور مي‌شود و اينجا حمل مسافر مي‌کند و بخشي از درآمد ايجاد شده را به عنوان اجاره پرداخت مي‌کند و سپس ظرف 8 سال با پرداخت اين اجاره‌ها که بابت قيمت هواپيما هم حساب مي‌شود به عنوان مالک هواپيما شناخته خواهد شد، بنابراين اين طور نيست که ما پول نفت را بدهيم و هواپيما بخريم زيرا بحث اين است که هواپيما وارد کشور شود و اشتغال ايجاد کند و شاهد توسعه ناوگان حمل‌ونقل هوايي باشيم.

وي افزود: همانطور که مي‌دانيد در سال گذشته ميلادي مردم کشور ما 5 ميليارد دلار پول بليت هواپيماي خارجي پرداخت کردند که بيشتر هم شامل کشورهاي همسايه ما مي‌شود. اين در حالي است که در اين منطقه ما از نظر حمل‌ونقل هوايي رتبه اول را داشتيم و اکنون چرا نبايد اول باشيم و چرا مردم ما با پروازهاي ديگر بليت بخرند تا به شرق و غرب و کشورهاي ديگر بخواهند سفر کنند و حتي در ايام حج بخش قابل توجهي از انتقال حاجيان توسط هواپيماي خارجي صورت گيرد بنابراين خريد اين هواپيماها يک کار بزرگي است و اشتغال هم ايجاد مي‌کند و هم به طريقي اين هواپيماها توريست را وارد کشور مي‌کنيم.

رئيس قوه مجريه با تأکيد بر اينکه يکي از راه‌هاي ايجاد اشتغال فعال کردن بخش خدمات است که يکي از اين بخش‌ها توريسم است، افزود: بر اساس آمار کشور فرانسه در سال گذشته ميلادي 83 ميليون توريست داشت اين در حالي است که ايران از نظر جاذبه تاريخي بيشتر از فرانسه است و کشوري چهار فصل با اين همه جاذبه هستيم بنابراين بايد صنعت توريست را فعال کنيم که يکي از لزوم فعال کردن اين صنعت ساخت هتل، راه‌آهن و حمل‌ونقل هوايي است. بنابراين شرايط امروز ما براي حرف زدن با دنيا و معاملات اقتصادي ما با گذشته کاملاً متفاوت است.

روحاني بيان کرد: ما امروز از برجام و تحريم عبور کرديم و امروز بايد بحث‌ها بر سر سازندگي کشور باشد البته نقد و انتقاد اشکالي ندارد، امروز روز کوشش عمومي ما براي ساختن کشور است. همان تعامل سازنده‌اي که بنده از روز اول به عنوان شعار اعلام کردم امروز تعامل جهان براي ساختن ايران است. البته اين نيست که بخش اقتصاد ما فقط در تعامل با جهان درست شود و نقش و سهم اين موضوع حداکثر 40 درصد است و 60 درصد اين موضوع مربوط به داخل کشور است.

وي تأکيد کرد: ما بايد محيط کسب و کار را بهبود ببخشيم، شرايط بانکي را اصلاح کنيم همچنين شرايط گمرکي و بيمه کشور را اصلاح کنيم و همچنين بايد مبارزه جدي با فساد داشته باشيم بنابراين همه بايد دست به دست هم دهيم تا ايران ساخته شود به اعتقاد بنده اميد مردم و اميد دولت به اين مردم و آينده کشور از هر زمان ديگري بيشتر است و به خوبي مي‌توانيم با همکاري يکديگر اشتغال جوانان را درست کنيم و رشد و توسعه براي کشور بيافرينيم و هم بتوانيم در رقابت با کشورهاي منطقه و بزرگ جهان پيش برويم.

رئيس جمهور ادامه داد: ما بايد از تجارب کشورهاي ديگر در بخش‌هاي مختلف از جمله ايجاد اشتغال استفاده کنيم، تمام کشورهايي که در بخش اقتصاد موفق بوده‌اند توانسته‌اند سرمايه خارجي را جذب کنند که از جمله اين کشورها مي‌توان به چين، هند، کره جنوبي اشاره کنيم و به طور کلي اين کشورها توانسته‌اند سرمايه خارجي را به خوبي جذب کنند و مشارکت بالايي داشته باشند و بتوانند بازار به دست بياورند. بنابراين ما هم بايد مشارکت کنيم، بازار خارجي به دست بياوريم و با مشارکتمان اشتغال براي جوانان ايجاد کنيم.

روحاني در پاسخ به اين سؤال که آيا در گفت‌وگوهاي اقتصادي خود با کشورهاي ديگر به بازارهاي خارجي مورد نظر پرداخته‌ايد يا خير، گفت: الان در قراردادهاي اخير بحث روي اين است که 30 درصد از توليدات در داخل کشور صادر شود يعني در يک جايي با هم مشارکت کنيم و 30 درصد آن به خارج از کشور صادر شود.

وي درباره پول‌هاي بلوکه شده ايران در خارج از کشور تصريح کرد: گفته نشود که پول ما صد ميليارد يا بيشتر يا کمتر است هر چقدر که مي‌خواهد باشد به هر حال هر چقدر که بوده اين پول‌ها آزاد شده و ما اصلاً از اين پول‌ها نمي‌خواهيم استفاده کنيم، اگر امروز مي‌خواهد سرمايه‌گذار خارجي وارد کشور شود قرار است آنها با سرمايه‌گذار و صنعتگر داخلي ما با يکديگر مشارکت کنند و عمدتاً هم بخش خصوصي بايد وارد ميدان شود و با هم مشارکت کنند و در اين ميان هم دولت تسهيلات لازم را فراهم کند و از صادرات آن کالا به خارج و با مصرف بخشي از ‌آن کالا در داخل اقساط پرداخت شود و ما مالک شويم، مبناي ما در بخش‌هاي نفت، گاز، خودرو و غيره اين نيست که پول نفت را ببريم و خرج کنيم زيرا مبناي اصلي آن است که سرمايه‌گذاري خارجي بيايد و با هم مشارکت کنيم که کارآفرينان ما بايد اين بار را بر عهده بگيرند.

رئيس جمهور در پاسخ به اين سؤال که در قراردادهاي اخير خريد هواپيماها شاهد خريد 12 هواپيماي غول‌پيکر هستيم که تنها استفاده آن در عرصه بين‌المللي است، لزوم خريد اين هواپيماها در حالي که استفاده داخلي ندارند چيست، گفت: خريد هواپيماهايي که قراردادشان بسته شده و يا تعدادي هم در حال عقد قرارداد هستند که شامل 140 فروند هواپيما مي‌شود که از اين تعداد هواپيماهاي بزرگ 380 که اشاره کرديد تنها 12 فروند را شامل مي‌شود و 7 فروند آن را هم مي‌توانيم تعويض کنيم بنابراين تنها 5 فروند قرارداد آن بسته مي‌شود که براي امسال هم نيست و در سال‌هاي آتي تحويل ما مي‌شد.

روحاني ادامه داد: شما مي‌دانيد که مسافرت‌هاي طولاني را هم شاهد هستيم و مردم ما قصد مسافرت به کشورهاي مختلف از جمله استراليا، ژاپن و ... را دارند که در اين شرايط ناچارند به کشورهاي همسايه بروند و از آنجا و از هواپيماهاي کشورهاي ديگر استفاده کنند که در اينجا بايد تأکيد کنم ما به هواپيماهاي دورپرواز نياز داريم و قطعاً هم به اين 12 فروند هواپيما هم نياز داريم.

رئيس‌جمهور درباره قراردادهاي جديد ايران براي خريد هواپيما از فرانسه، توضيح داد: هواپيماهاي دورپرواز قطعاً موردنياز جمهوري اسلامي ايران است، ما قطعاً به اين 12 فروند هواپيما نيازمنديم، ثانياً اين اولين هواپيماهايي نيست که در اختيار ما قرار مي‌گيرد، براي دورپرواز چه کاري بايد انجام دهيم، يا بايد سراغ شرکت‌هاي ديگر برويم و يا بايد از همين شرکت خريداري کنيم، اين هواپيماها جزو هواپيماهايي هستند که بسياري از کشورها از آنها استفاده مي‌کنند.

وي يادآور شد: از 140 فروند هواپيما، 12 فروند مورد نياز ماست، دو نوع هواپيما در قراردادهاي جديد قرار است خريداري شوند و از اين دو نوع قرار است 140 فروند هواپيما خريداري شوند و  اين تعداد بسيار کم است و براي پروازها و مسيرهاي دور مورد نياز است، قبلاً هم هواپيماهاي دورپرواز داشته‌ايم که مي‌توانستند 14 الي 15 ساعت پرواز داشته باشند، الان هم به اين نوع هواپيماها نيازمنديم.

رئيس‌جمهور يادآور شد: ما در خريد اين هواپيماها مسئله سلامت و جان مردم که برايمان بسيار مهم است را نيز در نظر گرفته‌ايم، قراردادهاي ما فقط در زمينه خريد هواپيما نيست، ما براي خروج خودروهاي فرسوده از صنعت حمل‌ونقل کشور تدابيري انديشيده‌ايم، ما در اين زمينه از صنعت داخلي و خارجي استفاده خواهيم کرد و برنامه‌هاي بسيار وسيعي داريم، با چين و ايتاليا قراردادهايي در اين زمينه در حال منعقد کردن هستيم و يا قبلاً منعقد کرده‌ايم، براي حمل‌ونقل ريلي به دنبال نوع جديد هستيم و حمل‌ونقل ريلي ما تقريباً به‌صورت برقي نبوده است، بايد به سمت برقي‌شدن حمل‌ونقل ريلي پيش رويم و قطارهاي سريع‌السير به ميدان بيايند.

روحاني همچنين گفت:‌ ما به دنبال ورود تکنولوژي‌هاي جديد به کشور هستيم، در حمل‌ونقل ريلي سرمايه‌گذاري‌هاي بيش‌تري انجام مي‌شود تا حمل‌ونقل هوايي، مردم ما به زيارت خانه خدا و عتبات عاليات مي‌روند،‌ به سوريه مي‌خواهند بروند و يا سفرهاي سياحتي دارند،‌ لذا در پروازهاي داخلي ما نيازمند هواپيماهاي دورپرواز هستيم، زماني که در برخي استان‌ها پروازي انجام نمي‌شود و يا ميزان پروازها پايين است، به ما مي‌گويند سرمايه‌گذار و کارآفرين نمي‌آيد، دولت در هر سه زمينه زميني، هوايي و ريلي به دنبال سرمايه‌گذاري‌هاي جديد است.

رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه برنامه‌هاي دولت براي اشتغال و بيکاري جوانان نخبه و نابغه و تسهيل امر ازدواج آنان چيست، گفت: اشتغال تنها با رونق اقتصادي درست مي‌شود،‌ راه ديگري نيست و راه دومي هم وجود ندارد، براي رونق اقتصادي هم بايد از توان داخلي‌مان استفاده کنيم و هم از منابع خارجي بهره‌برداري کنيم، ما در برنامه 5 ساله آن‌طور که سياست‌هاي کلي نظام تدوين شده، به دنبال رشد 8 درصدي بايد برويم.

روحاني ادامه داد: اگر مي‌خواهيم مشکل اشتغال را حل کنيم بايد به رشد اقتصادي 8 درصد برسيم تا بتوانيم بيکاري را رفع کنيم و ان‌شاءالله اميدوارم روزي همه اين موارد تک‌رقمي شود، يعني بيکاري تک‌رقمي شود، تورم تک‌رقمي شود و رشد اقتصادي ما هم به 8 درصد برسد.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه آيا اين اهداف در دولت يازدهم محقق مي‌شود؟ توضيح داد: ممکن است در تورم به عدد 8 درصد برسيم و اين هدف محقق شود، اما در رشد و توسعه اقتصادي براي سال آينده پيش‌بيني دولت اين است که به 5 درصد برسيم، در رفع مشکل بيکاري هدف‌مان اين است که به سمت تک‌رقمي شدن درصد افراد بيکار جامعه پيش رويم،‌ البته همان‌طور که مي‌دانيد سالانه حدود 900 هزار تا يک ميليون نفر جوان تحصيل‌کرده وارد جامعه مي‌شوند و بنابراين اگر بتوانيم وضع موجود را حفظ کنيم، خوب است.

رئيس قوه مجريه کشورمان در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: همان‌طور که مي‌دانيد طي 10 سال گذشته هزار ميليارد دلار درآمد ارزي داشتيم، درحالي‌که ميزان اشتغال خالص صفر بوده و رشد سرمايه‌گذاري هم شرايط خوبي نداشته است. ما بايد رشد سرمايه‌گذاري و اقتصادي داشته باشيم تا در کنار آن اشتغال به وجود آيد.

روحاني بيان کرد: اگر سالانه يک ميليون فرصت شغلي هم ايجاد کنيم باز هم خيلي معلوم نيست که درصد جامعه بيکار کشور پايين آيد، بنابراين اگر بتوانيم وضع موجود را حفظ کنيم، اقدام خوبي انجام شده است، جمعيت تحصيل‌کرده‌اي که هر سال به جمع بيکاران کشور اضافه مي‌شود، حدود يک ميليون نفر هستند.

رئيس‌جمهور همچنين در پاسخ به سؤالي درباره لزوم استفاده صنايع توليدي داخلي از ايده‌هاي نخبگان جوان، گفت: جمهوري اسلامي ايران در برخي زمينه‌هاي دانش، پيشرفت‌هاي بسيار خوبي داشته است، مانند علوم هوافضا، نانو و بيوتکنولوژي، حرکت خوبي در برخي زمينه‌ها در کشور انجام شده و امروز خوشبختانه در برخي زمينه‌ها جزو 10 کشور اول دنيا هستيم.

روحاني ادامه داد: در زمينه‌هاي فناوري‌هاي داخلي، شرايط خوبي براي جذب ايده‌ها و فناوري‌هاي جديد وجود دارد و قطعاً ايده‌ها و نظرات جوانان نخبه براي ما حائز اهميت است، هرچه داريم در سايه اعتمادبه‌نفس ملي ماست، بايد از ايده نخبگان جامعه استفاده کنيم.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه برنامه مشخص دولت يازدهم در سياست خارجي چيست، توضيح داد: ما رابطه خوبي با کشور چين داريم و با ژاپن هم ان‌شاءالله در آينده رابطه خوبي خواهيم داشت، همان‌طور که کشور ژاپن رسما اعلام کرده تحريم‌ها برداشته شده است، با هند و کره جنوبي هم روابط خوبي داريم، مي‌خواهيم باکشورهاي آفريقايي هم روابط و مناسبات خوبي داشته باشيم.

رئيس‌جمهور همچنين تأکيد کرد: ما به دنبال داشتن روابط و مناسبات خوب با تمام کشورهاي آسيايي هستيم، در کشورهاي آفريقايي فرصت‌هاي بسيار خوبي براي سرمايه‌گذاري وجود دارد، هر کشوري يک مزيت خاص خودش را دارد، با آمريکا هم همين‌طور، چه آمريکاي جنوبي، چه آمريکاي لاتين و چه آمريکاي شمالي و کشورهاي مختلف‌، حتي اگر کارآفرينان ايالات متحده آمريکا اين آمادگي را داشته باشند که به ايران بيايند و در جمهوري اسلامي ايران سرمايه‌گذاري کنند، ما مشکلي نداريم،‌ما مي‌خواهيم با تمام دنيا کار و فعاليت کنيم، تنها اروپا نيست، البته قاره آسيا براي ما داراي اهميت خاصي است.

وي اضافه کرد: ما در دوران تحريم با برخي از کشورها روابط‌مان به‌طور نسبي خوب بود و در آن شرايط به ما کمک کردند، هر کس ايده‌آل نبود، اما مهم بود و ما نبايد گذشته را فراموش کنيم، ما نمي‌خواهيم با کسي تسويه‌حساب کنيم، ما بايد از فرصت‌ها نهايت استفاده را ببريم.

روحاني گفت: ما دوستان گذشته‌مان را نبايد فراموش کنيم، ما ملت وفاداري هستيم و آن کساني که در روزهاي سخت تحريم به ما کمک کردند را فراموش نمي‌کنيم، مردانگي جزء ويژگي اصلي ملت ايران است که بايد آن را حفظ کنيم و گذشته را از ياد نبريم، اما نگاه‌مان بايد به آينده و فرصت‌هاي پيش رو باشد.

رئيس دستگاه اجرايي کشورمان در ادامه سخنانش تأکيد کرد: ما نبايد جلوي جبران آن کشور يا شرکتي را بگيريم که خودش به ايران آمده و مي‌خواهد گذشته را جبران کند، ما تنش با همسايگان‌مان را دوست نداريم و نمي‌خواهيم اين‌گونه باشد، البته برخي کشورهاي همسايه رفتارهاي بسيار بدي داشتند که نه با برادري و مسلمان بودن منطبق بود و نه با سوابقي که بين دو کشور و در تاريخ دو کشور وجود داشت، انطباقي داشت، ما در اين مدت نپختگي‌هايي را در رفتارهاي برخي کشورها مشاهده کرديم، ملت ايران، ملتي است که اين گذشت را دارد که اگر روزي اين کشورها متنبه شوند و دست از تنش‌آفريني‌هاي خودشان در منطقه بردارند و بخواهند جبران کنند، گذشت مي‌کند.

رئيس‌جمهور همچنين گفت: ملت ايران اين گذشت را دارد که اگر ديگران خطايي کردند، از آن بگذرد، اما به شرطي که خطاي خودشان را جبران کنند، اما اگر اين کشورها به رفتارهاي گذشته‌شان ادامه دهند، اولا به ضرر خودشان است، ثانياً ما اگر موردي لازم باشد که برخورد قاطعي با آن داشته باشيم، انجام مي‌دهيم، چون دوستي و مهر يک‌طرفه امکان‌پذير نيست.

روحاني تصريح کرد: اگر کشوري بخواهد به منافع ملي ما ضربه‌اي بزند، جواب مي‌دهيم، البته اميدواريم به آنجا نرسد. اگر لازم باشد گاهي به برخي رفتارهاي برخي کشورها قاطعانه پاسخ مي‌دهيم، اگر لازم باشد پاسخ تنبيه‌کننده به طرف مقابل مي‌دهيم، اميدواريم کشورهاي منطقه مصالح منطقه را در نظر بگيرند، ما به دنبال آن نيستيم که قدرت فائقه منطقه باشيم.

وي ادامه داد: ما به دنبال منطقه سرافراز و قدرتمند هستيم و مي‌خواهيم همه کشورهاي منطقه در ثبات و با يکديگر در صلح و توسعه باشند و مردم منطقه ما به ويژه همسايگان و مسلمانان منطقه بتوانند رفاه بيشتري داشته باشند، چرا کشورهاي ديگر در حال توسعه باشند و کشورهاي مسلمان از اين امر برخوردار نباشند.

وي با اشاره به وضعيت مسلمانان در کشورهاي عراق، سوريه و يمن تصريح کرد: چرا کشورهاي مسلمان بايد اين همه مشکل داشته باشند و کشوري مانند افغانستان و پاکستان از مشکلات زيادي برخوردار باشند بنابراين خواست ما آن است که بتوانيم به کشورهاي منطقه کمک کنيم و مشکلات آنان را حل کنيم و ان‌شاءالله روزي در مسير همکاري براي توسعه با آنان قرار بگيريم نه آنکه خداي ناکرده به رقابت‌هاي تخريبي با يکديگر بپردازيم.

روحاني در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه با توجه به وضعيت مردم سوريه و اينکه برخي کشورها اجازه نمي‌دهند آرامش به اين کشور برگردد، توصيه شما به کشورهايي که در اين زمينه کمک و اهتمام نمي‌ورزند و کارشکني مي‌کنند، چيست، اظهار داشت: ما در کشورهاي منطقه هدفمان اين است که به مردم منطقه کمک کنيم تا از مشکلاتي که در برابر تروريست‌ها دارند خارج شوند و مبارزه با تروريست را يکي از ضرورت‌هاي ثبات منطقه مي‌دانيم.

وي ادامه داد: متأسفانه برخي کشورها هستند که نادانسته يا دانسته به تروريسم کمک مي‌کنند و ما دلمان مي‌خواهد که تماميت ارضي همه کشورهاي منطقه حفظ شود، تجزيه‌اي رخ ندهد و ما آينده کشورها را به عهده خود مردم هر کشور مي‌دانيم و براي اينکه با تروريسم مبارزه کنند، براي اينکه ما با معارضين خود صلح کنند و يا براي اينکه آتش‌بس کنند ما آمادگي هر گونه کمکي را داريم.

رئيس جمهور اظهار داشت: ما در مذاکرات حضور فعال داريم و مخصوصاً اينکه آينده سوريه را و حل مسائل سوريه را در مسير مذاکرات سياسي مي‌بينيم و با قدرت نظامي مسئله سوريه حل نخواهد شد و در نهايت بايد از طريق سياسي مسائل را حل کنيم و ما در اين راه در کنار مردم سوريه بوده و خواهيم بود.

روحاني در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه گفته مي‌شود تروريست‌هاي کت‌و شلوار پوش قرار است پاي ميز مذاکره بيايند، تصريح کرد: اختلافاتي که اکنون وجود دارد آن است که بحث بر سر اين است که معارضين چه کساني هستند و تروريست‌ها چه کساني هستند چرا که نسبت به برخي گروه‌ها اتفاق‌نظر وجود دارد که آن گروه‌ها تروريست هستند و برخي از گروه‌ها هستند که برخي کشورها آنها را تروريسم مي‌دانند و واقعاً تروريسم هستند، جزو القاعده بودند اما برخي ديگر آنها را تروريسم نمي‌دانند و اين يکي از مشکلاتي است که بايد حل و فصل شود.

رئيس جمهور در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينکه ايران همواره صلح‌دوستي را دنبال کرده است و ايران چه نقشي ايفا کرده است که بتواند صلح‌دوستي و ثبات بهتر را در منطقه ايجاد کند، تصريح کرد: ما هيچ علاقه‌اي به تنش بين کشورهاي منطقه نداريم، مخصوصاً همسايگاني که با ما ارتباط خوبي دارند، ما هم با کشورهايي مانند روسيه و هم ترکيه روابط خوبي داريم و هر دو همسايگان خوب ما هستند و تنش ميان دو کشور بسيار خطرناک است.

روحاني ادامه داد: ما هر تواني داشته باشيم از آن در جهت کاهش تنش استفاده مي‌کنيم و ما مي‌دانيم ادامه تنش به نفع آن کشورها و منطقه نخواهد بود البته کشورهايي هستند که متأسفانه به دنبال تنش ميان کشورهاي ديگر هستند اما خيال واهي دارند که اين تنش‌ها به نفع آنها خواهد بود اما اين تنش به نفع هيچ کشور منطقه نخواهد بود.

رئيس جمهور در پاسخ به سؤال ديگري درباره تلاش دولت درباره حل مسئله محيط زيست و خودروهاي فرسوده و آلودگي کلانشهرها تصريح کرد: يکي از هدف‌هايي که دولت از روز اول دنبال کرده مسئله محيط زيست است که اگر يادتان باشد اولين مصوبه هيأت وزيران در اولين روز در رابطه با درياچه اروميه بود و ما در رابطه با محيط زيست  اهتمام ويژه داريم و برخي نوشته بودند که دولت محيط زيستي و اين حرف به دور از واقعيت نيست که محيط زيست براي ما اهميت ويژه‌اي دارد.

وي ادامه داد: محيط زيست بخش‌هاي مختلفي دارد روزي که گردوغبار از کشور ديگر مي‌آيد همه حواس‌ها به گردوغبار منعطف مي‌شود و روزي که هوا ساکن مي‌شود و در شهرهاي بزرگ ما آلودگي هوا زياد است همه ذهن‌ها به اين امر منعطف مي‌شود بنابراين ما بايد همه مسائل محيط زيست خود را حل کنيم.

روحاني تصريح کرد: يکي از اين مسائل آلودگي هوا در کلانشهرهاست که يکي از دلايل آن خودروهاي فرسوده است که ما بايد اصلاحات زيادي را انجام دهيم و در مسائل گرمايي خانه‌ها بايد تحولي رخ دهد و دولت بايد در اين زمينه اقداماتي را انجام دهد، مردم بايد کمک کنند و ياري دهند، برخي از کارخانه‌ها بايد اصلاحاتي در آن انجام شود تا آلودگي ايجاد نکند و يکي از آنها خودروهاي فرسوده است که مشکلاتي را ايجاد کرده‌اند.

رئيس جمهور تصريح کرد: دولت اين کار را انجام داده است و شروع کرده فعلاً دولت درباره 90 هزار خودروي فرسوده کمک‌هاي بانکي را انجام داده است تا حل و فصل شوند و اين کار را ادامه خواهد داد و اميدواريم.

وي ادامه داد: البته هواي ما نسبت به گذشته بهتر شده است اما بايد اقدامات جدي صورت بگيرد و اميدواريم در سالهاي آينده اين معضل کمتر شود تا حل شود و يادمان باشد که کشورهاي اروپايي در همين زمستان مشکل زيست محيطي داشتند و برخي روزها ورود خودرو را به خيابان‌ها ممنوع کردند و در برخي کشورهاي آسيايي پيشرفته مشکلات فراواني در روزهاي مختلف داشتند و اين گونه نيست که مشکل مخصوص ايران باشد اما وظيفه ما است که در اين زمينه اقدامات لازم را انجام دهيم.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 5

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.