1394/11/03 - 7 : 35
کد خبر: 10488
برداشت نمک زير آفتاب داغ بي‌توجهي‌ها/ درياچه اروميه همچنان در عطش
احرار خبر: بارش هاي مناسب نيمه دوم امسال هر چند توانسته تب درياچه اروميه را کم کند اما نجات نگين فيروزه‌اي آذربايجان همچنان نيازمند توجه بيش از پيش مسئولان و مشارکت مردم است.

به گزارش احرار خبر به نقل از مهر، اين روزها مردم ما بيش‌تر از هميشه نگران درياچه اروميه‌ هستند، درياچه بانمکي که براي تک‌تک ما خاطره‌هاي زيبايي خلق کرده، اما سالهاست که زخم‌خورده و امروز بيشتر از هميشه دست ياري به‌ سوي ما دراز کرده تا به نفس‌هاي خود عمق بخشد، درياچه‌اي که روزي نگين آذربايجان بود و امروز تبديل به دفتر نقاشي شده است.

تک‌تک ما که از درياچه اروميه فيروزه‌اي‌ترين خاطرات راداريم براي زنده ماندنش دعا مي‌کنيم و هرکدام به‌اندازه توان خود مي‌خواهيم درياچه را زنده نگه‌داريم تا بتواند براي نسل‌هاي بعد نيز خاطرات زيبا خلق کند، نفس کشيدن دوباره درياچه تنها با دستان مسئولاني ممکن خواهد شد که امکانات و صدالبته اراده لازم را براي انجام اين مهم داشته باشند و لزوم اين توجه و تعجيل زماني اهميت بيش‌ازپيش مي‌يابد که بدانيم برخي کارشناسان از غيرممکن بودن بازگشت شرايط درياچه به وضعيت طبيعي سخن مي‌گويند.  

برداشت 97 ميليارد مترمکعب آب به‌جاي 27 ميليارد از منابع تجديد پذير

به گفته دبير کارگروه ملي احياي درياچه اروميه، سقف برداشت از آب‌هاي تجديد پذير در کشور 40 درصد است و  در حال حاضر به‌جاي برداشت 27 ميليارد مترمکعب از اين منابع 97 ميليارد مترمکعب برداشت مي‌کنيم و اين مصرف بي‌رويه همچنان ادامه دارد.

عيسي کلانتري بابيان اينکه 18درصد از کاهش آب درياچه اروميه مربوط به کاهش بارندگي است، افزود: حق آبه درياچه در سال‌هاي گذشته قطع‌ شده و امروز بايد آن را پس بدهيم چرا که چيزي از آب‌هاي زيرزميني باقي نمانده است و در مسدود کردن چاه‌هاي غيرمجاز و جلوگيري از مصرف بي‌رويه آب نبايد کوتاهي کرد.

تاکنون ريالي از اعتبارات درياچه اروميه در بخش ديگري هزينه نشده است

نماينده ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان شرقي نيز بابيان اينکه تاکنون ريالي از اعتبارات درياچه اروميه در بخش ديگري هزينه نشده است، اظهار داشت: براي احياي درياچه اروميه 25 پروژه تعريف‌شده که تمام اعتبارات آن‌ها اختصاص‌يافته و حتي دستگاه‌هاي اجرايي استان مازاد بر اعتبارات ابلاغي نيز هزينه کرده‌اند.

خليل ساعي بابيان اينکه نويد احياي درياچه اروميه را به مردم مي‌دهم، افزود: سال گذشته براي احياي درياچه اروميه اعتبار 82 ميلياردي ابلاغ‌شده بود که از اين ميزان 42 ميليارد آن تخصيص‌ يافته است.

وي با بيان اينکه مردم براي احياي درياچه اروميه اميدوار باشند، گفت: مرداد امسال روزهاي نااميدي براي احياي درياچه اروميه بود چون دماي هواي استان به بيش از 40 درجه سانتي‌گراد رسيد و به گفته کارشناسان اين وضعيت بعد از 35 سال براي شرايط جوي استان به وجود آمده بود و باعث کاهش ارتفاع آب درياچه از سطح زمين شده بود.

نماينده ستاد احياي درياچه اروميه در يادآور شد: بر اساس آمار  سطح آب درياچه در تابستان 1270.04 سانتي‌متر بود که خوشبختانه اين ميزان هم‌اکنون با افزايش ?? سانتي‌متري در مقايسه با شهريور سال گذشته به 1270.42 سانتي‌متر رسيده است.

آب درياچه اروميه افزايش‌يافته است

نماينده ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان شرقي گفت: در سال گذشته آب درياچه اروميه يک ميليارد و 500 ميليون مترمکعب بود درحالي‌که اين ميزان اکنون به دو ميليارد و 300 مترمکعب افزايش‌يافته است.

ساعي با اشاره به اقدامات ستاد احياي درياچه اروميه، افزود: سال گذشته يکي از پروژه‌ها براي احياي درياچه اروميه لايروبي حدود ?? کيلومتر از مسير آجي چايي منتهي به درياچه بود که درزمينه? بيشترين آورد آب درياچه ‌ايفاي نقش کرد به‌طوري‌که در مسير آچي چايي آب داخل کانال منتقل مي‌شود و با افزايش بارش‌ها آب زيادي از طريق اين کانال‌ها به سمت درياچه اروميه حرکت مي‌کند درحالي‌که سال‌هاي گذشته آب هيچ‌کدام يک از کانال‌ها به درياچه منتقل نمي‌شد.

انسداد چاه‌هاي غيرمجاز يکي از پروژه‌هاي مهم شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي براي نجات درياچه

وي با اشاره به پروژه مهم آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي براي احياي درياچه اروميه نيز گفت: يکي از پروژه‌هاي مهم شرکت آب منطقه‌اي استان مسدود کردن چاه‌هاي غيرمجاز است و تاکنون يک هزار و 117 حلقه چاه غيرمجاز توسط اين شرکت مسدود شده است و علت اين امر نيز استفاده غيرمجاز از آب بود.

نماينده ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان شرقي از نصب کنتورهاي هوشمند بر روي چاه‌هاي آب توسط شرکت منطقه‌اي استان نيز خبر داد و افزود: نصب اين کنتورها بر روي چاه‌ها ميزان برداشت آب را کنترل مي‌کند.

ساعي بابيان اينکه تصفيه پساب‌هاي توليدشده از مصارف خانگي از ديگر برنامه‌هاي شرکت آب و فاضلاب آذربايجان شرقي، غربي و کردستان است، اظهار داشت: حدود يک‌ماه گذشته تصفيه‌خانه آذرشهر کلنگ زني شد و قرار است مدول دوم تصفيه‌خانه پساب شهر تبريز در بهمن امسال کلنگ زني شود و با اين اقدامات تمام فاضلاب‌هاي خانگي شهري به سمت اين تصفيه‌خانه‌ها جريان مي‌يابند و پس از تصفيه در اختيار بخش کشاورزي و صنعتي قرار مي‌گيرد و مابقي آب نيز به پيکره درياچه اروميه سرازير مي‌شود.

آزادسازي 200 ميليون مترمکعب آب از پشت سدهاي آذربايجان شرقي و غربي

وي با اشاره به رهاسازي آب از پشت سدهاي آذربايجان شرقي و غربي افزود: آب خط دوم انتقال زرينه‌رود که پيش از اين در بخش کشاورزي و صنعتي استفاده مي‌شد، آزادسازي شده و به درياچه اروميه سرازير مي‌شود که در اين صورت 200 ميليون مترمکعب آب از پشت سدهاي استان آزاد خواهد شد.

نماينده ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان شرقي بابيان اينکه اصلاح الگوي کشت يکي ديگر از پروژه‌هاي اين ستاد است، اظهار داشت: در شهرستان بناب در منطقه يک هزار هکتاري به‌جاي کشت پياز اکنون کلزا، گندم و زعفران کشت مي‌شود و اين محصولات به لحاظ آبي کم‌مصرف هستند و ذخيره آب در اصلاح آبياري‌هاي قطره‌اي، باراني، تحت‌فشار و کم‌فشار باعث تزريق ميزان آب موردنياز به‌پاي درخت مي‌شود.

بحران درياچه اروميه جزو اولويت‌هاي گروه‌هاي مردم‌نهاد است

مديرعامل انجمن سبز انديشان تبريز که به‌عنوان گروهي برخاسته از ميان مردم مهرورز در کنار اقدامات مسئولان بيکار ننشسته و براي احياي اين درياچه تلاش مي‌کنند، اظهار داشت: انجمن سبز انديشان تبريز در سال 1380 با ثبت رسمي و اخذ مجوز فعاليت توانسته است فعاليت‌هاي خود را در قالب قوانين و چارچوب‌هاي قانوني ادامه دهد و هم‌اکنون با اولويت دادن به بحران درياچه اروميه تمامي فعاليت‌هاي خود را در اين مسير قرار داده است.

مهناز اسلامي با اشاره به فعاليت‌هاي اين انجمن افزود: فعاليت‌هاي اين انجمن در موضوع درياچه اروميه، آموزش زنان روستايي، ايجاد تعامل سازنده و خوب با ادارات و سازمان‌ها، ارسال دو نامه به رهبر معظم انقلاب، ارائه طرح‌ها و پروژه‌ها به سازمان‌هاي مرتبط با درياچه اروميه، ارائه پروژه فرهنگي به شوراي اسلامي کلان‌شهر تبريز و مهم‌تر از همه تشكيل نخستين ستاد مردمي تخصصي احياي درياچه اروميه و معرفي آن به نمايندگي احياي درياچه اروميه در استان است.

وي بابيان اينکه با شعار «همياري و مشاركت با دولت در اجراي مصوبات برنامه‌هاي احياي درياچه» وارد عرصه عمل شديم و توانستيم راه‌هاي هرچند باريكي را به سمت اين هدف باز کنيم، اظهار داشت: مهم‌ترين تأثير اين اقدام، ايجاد اميد در مردم و مسئولان بود كه تعداد نه‌چندان اندكي معتقد بودند درياچه کاملاً مرده و نابود شده است که ما با مباحث علمي و منطقي ثابت كرديم درياچه زنده است و مي‌تواند احيا شود و همه باهم، هم دولت و هم مردم بايد اين وظيفه را به عهده بگيريم.

عناصر بسيار خطرناكي در نمك درياچه اروميه موجود است

اسلامي گفت: با آزمايش نمك درياچه اروميه متوجه شديم عناصر بسيار خطرناكي در اين نمك موجود است كه نه‌تنها قابليت مصرف حتي در صنعت را ندارد بلكه با پخش آن به‌صورت ريزگرد در طوفان‌هاي نمكي قادر است ميليون‌ها انسان ساكن منطقه را با بيماري‌هاي لاعلاج از جمله بيماري‌هاي ريوي، تنفسي، پوستي، سقط‌جنين در انسان و دام و جهش ژنتيكي آلوده کند.

وي با انتقاد از برداشت نمک درياچه اروميه اظهار داشت: از سه سازمان مرتبط از جمله بهداشت، صنعت و معدن و محيط‌زيست با ارسال نامه و نمونه آزمايش خواستيم تا اجازه برداشت نمك از بستر درياچه داده نشود كه متأسفانه هنوز هم اين کار ادامه دارد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 5

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.