1394/11/01 - 7 : 48
کد خبر: 10475
خروج پتروشيمي از بورس کالا پاک کردن صورت مسئله است/جزييات جلسه شوراي رقابت بر سر خروج پتروشيمي از بورس
احرار خبر: شيوا با اشاره به جزييات جلسه اخير وزارت صنعت و بورس کالا بر سر خروج محصولات پتروشيمي از بورس، گفت: نبايد با خروج از بازار شفاف بورس اقدام به پاک کردن صورت مسئله کرد.

به گزارش احرار خبر به نقل از فارس، رضا شيوا رييس شوراي رقابت  با اشاره به جزييات دويست و سي و هفتمين جلسه شوراي رقابت در روز دو شنبه هفته جاري گفت: اين جلسه  با موضوع «بررسي خروج پتروشيمي از بورس کالا» با حضور اعضاي اين شورا و آقايان  مجتبي خسرو تاج قائم مقام وزير صنعت ، معدن و تجارت و سلطاني نژاد مديرعامل بورس کالا در محل اين شورا در حالي برگزارشد که با وجود پرسش و پاسخ ها و شنيدن استدلال هاي دو طرف به دليل نياز به بررسي اطلاعات بيشتراز سوي شوراي رقابت، بدون نتيجه پايان يافت.

رضا شيوا با بيان اينکه اظهار نظر در زمينه موضوع خروج نيمي از محصولات پتروشيمي از بورس کالا به دليل لزوم بررسي اطلاعات تکميلي در اين زمينه به جلسه ديگري در دو هفته ديگر موکول شده است، افزود: در جلسه اخير مواضع وزارت صنعت در حالي مطرح شد که با ابزار نگراني  نسبت به دغدغه  برخي فعالان بالا دستي صنعت پتروشيمي عنوان شد که امکان فروش و معامله همه محصولات پتروشيمي هم اکنون در بورس کالا وجود نداشته و اغلب کالاها روي دست عرضه کنندگان پتروشيمي مي ماند.

وي افزود: عمده محصولات پتروشيمي در انبارها انباشته مي شوند تا بعد از 2 هفته دوباره امکان عرضه براي آنها بوجود آيد که براي کارخانجات پتروشيمي هزينه هاي انبارداري و زمان فروش مجدد کالا با هزينه هاي سنگين در بر دارد.

رئيس شوراي رقابت تصريح کرد: فعالان پتروشيمي مدعي هستند که اگر فرصتي براي آنها فراهم باشد که بتوانند ضمن رايزني با خريدار بتوانند از طريق معاملات اعتباري محصولات خود را به فروش برسانند با هزينه انبارداري و از دست رفتن زمان تا موعد فروش مجدد مواجه نخواهند بود.

شيوا از مواضع متوليان بورس کالا نيز سخن گفت و افزود: دراين جلسه مدير عامل بورس کالا با ارايه استدلال هاي خود معتقد بود که بورس هيچ مخالفتي با مذاکره فعالان پتروشيمي با خريداران خود ندارد و براي حل مشکلات عرضه و تقاضا معتقد است بايد شرايط معاملات براي همه فعالان بازار اعلام شود تا خريداران ديگري نيز بتوانند قيمت هاي پيشنهادي خود را ارايه دهند. از سوي ديگر بورس کالا در اين جلسه از آماده سازي زمينه انجام معاملات اعتباري و سلف و ديگر ابزارهاي معاملاتي در اين بازار نيز خبر داده است.

رييس شوراي رقابت با اشاره به استدلال هاي مدير عامل بورس کالا در اين جلسه عنوان کرد: سلطاني نژاد معتقد بود در حال حاضر برخي شرکت هاي پتروشيمي مجموع کل محصولات خود را در اين بازار عرضه نمي کنند تا بتوانند با برهم زدن مکانيزم عرضه و تقاضا در فرايند کشف قيمت تعادلي ، بتوانند کالاي عرضه نشده خود را در بازار خارج از بورس کالا به قيمت بورس بفروش برسانند.

شيوا با بيان اينکه شوراي رقابت به دليل نياز به بررسي اطلاعات بيشتري در زمينه موضوع خروج محصولات پتروشيمي در جلسه روز دو شنبه 12 بهمن ماه امسال مجدد اين موضوع را در دستور کار خود قرار خواهد داد؛ عنوان کرد: بطور حتم بورس به عنوان مظهر شفافيت و بازاري متشکل و تحت نظارت همواره مورد تاکيد متوليان کشور و شوراي رقابت است، چرا که وقتي کل حجم عرضه در برابر کل حجم تقاضا قرار مي گيرد هيچ نقطه مبهم و غير شفافي براي توليد و مصرف واقعي و فرآيند هاي مالياتي وجود نخواهد داشت .

وي افزود: معتقدم اگر محصولات مهمي همچون پتروشيمي ها در بورس کالا عرضه نشوند ، عدم شفافيت در اقتصاد ايجاد مي شود، اما بايد حل مشکلات توليد کنندگان پتروشيمي را نيز مد نظر داشت . خروج محصولات  پتروشيمي از بورس کالا پاک کردن صورت مسئله است و اين در حالي است که بايد ديد چگونه مي توان با تاکيد بر حضور پتروشيمي ها در بورس کالا امکان حل دغدغه اين صنايع از جمله مشکلات انبار داري و هزينه زمان تلف شده را حل کرد.

رييس شوراي رقابت با بيان اينکه موضوع بررسي خروج نيمي از محصولات پتروشمي از بورس کالا در جلسه روز دوشنبه 12 بهمن ماه دوباره در دستور کار اين شورا قرار مي گيرد ، عنوان کرد: در جلسه روز دوشنبه هفته آينده شوراي رقابت موضوع بررسي بازار خودرو و نظام قيمت گذاري آن به بحث گذاشته مي شود

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 2

  آخرین اخبار
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.