احرار خبر: کرسي نقد نظريه پردازي فلسفه و حکمت با موضوع "اعتباريات" علامه طباطبايي با حضور رييس دانشگاه علمي کاربردي آذربايجانشرقي، رييس سازمان بسيج اساتيد استان و اساتيد دانشگاه و حوزه به ميزباني بسيج اساتيد استان برگزار شد..
به گزارش احرار خبر، "مسلم اورنگي" رييس سازمان بسيج اساتيد آذربايجانشرقي در اين مراسم گفت: رهبر معظم انقلاب بحث کرسي هاي آزاد انديشي را براي دانشجويان و کرسيهاي نظريه پردازي را براي اساتيد دانشگاه مطرح کردند که لازم است به اين دو موضوع توجه ويژه داشته باشيم.
وي اظهار اميدواري کرد: با برگزاري اين کرسيها، شاهد تحولاتي در حوزه علوم انساني باشيم.
اورنگي اظهار کرد: بسيج اساتيد استان برنامههايي را در اين حوزه تدارک ديده است که کرسي نقد نظريه پردازي فلسفه و حکمت از جمله اين برنامههاست و چنين برنامه هايي به صورت مداوم برگزار ميشوند.
ميکائيل جمالپور، عضو هيات علمي گروه فلسفه و الهيات دانشگاه پيام نور آذربايجانشرقي و استاد فلسفه دانشگاههاي استان و حوزه هاي علميه در اين جلسه با بيان اينکه يکي از وظايف طبيعي ما اين است که بزرگان خود را بشناسيم، افزود: علامه طباطبايي با اصول فلسفه و روش رئاليسم خود ستون فقرات مارکسيسم را شکست و بعد از انقلاب اسلامي ضربه نهايي به مارکسيسم وارد شد و در نهايت دنيا به تزلزل فکري آن پي برد.
وي از ايجاد انجمن حکمت و فلسفه در بسيج اساتيد استان خبر داد و گفت: هر کس در حوزه علوم انساني فعاليت کند بايد به مباحث اعتباريات علامه طباطبايي (ره) واقف باشد.
جمالپور در خصوص معنا و مهوم اعتباريات، بيان کرد: اعتباريات وجود خارجي ندارد و قابل رويت نيستند و مفاهيم کلي به شمار مي رود، مفهوم ديگر اعتباريات در مقابل اصالت است که به معناي فاقد اثر خارجي مي باشد.
وي با بيان اينکه "اعتباريات" اصول و روش زندگي است و علامه طباطبايي در کتاب الانسان في الدنيا و ساير کتاب هاي خود را بر اساس همين نظريه اعتباريات، مد نظر قرار داده است.
اين استاد فلسفه با اشاره به کتاب "ولايت" علامه طباطبايي، عنوان کرد: در اين کتاب به "اعتباريات" نيز پرداخت شده و تعريف آن اينگونه بيان شده است که "حکم و حد يک چيز را به ديگر دادن" که در اين تسري حکم از قوه خيال و وهم استفاده ميشود.
جمالپور ادامه داد: مبناي اين اعتباريات نيازها و احساسات فردي و اجتماعي است که انسان با عنايت به اهميت و ارزش حيات فردي، اموري را براي تداوم زندگي خود اعتبار مي کند و يا در زندگي اجتماعي، بر اساس معيار و ملاک حفظ جامعه و اجازهي هرج و مرج ندادن، قاطبه ي عقلاء، نسبت به جعل قانون اقدام مي کند.
وي افزود: بر اساس اصل استخدام گري انسان و مصلحت عمومي و آزادي هاي جمعي و رشد و توسعه آن از اعتباريات متعدد استفاده ميشود.
جمال پور گفت: هرچه جامعه پيشرفته تر باشد، اعتباريات آن هم بيشتر خواهد بود.
وي در پايان جلسه عنوان کرد: انتظار مي رود اين نظريه از جهات مختلف همچون، منطق، فلسفه، روان شناسي، جامعه شناسي و علوم سياسي مورد توجه قرار گيرد.
در پايان اين جلسه اساتيد حاضر نيز در خصوص مباحث و نظريات مطرح شده مباحثي را بيان کردند.