1394/10/21 - 21 : 4
کد خبر: 10309
يادداشت محمد جواد ظريف در نيويورک تايمز
عربستان به دنبال از ريل خارج کردن توافق و تشديد تنش‌هاي فرقه‌اي است
احرار خبر: وزير خارجه کشورمان در مطلبي در روزنامه نيويورک تايمز نوشت: عربستان سعودي داراي يک استراتژي سه وجهي براي خراب کردن توافق هسته‌اي و تشديد تنشهاي فرقه اي در منطقه است.

به گزارش احرار خبر، محمد جواد ظريف وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران در يادداشتي در روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز نوشت: جهان به زودي اجراي توافق تاريخي ميان ايران و گروه 1+5 بر سر بحران غيرضروري هسته‌اي ايران را جشن خواهد گرفت. همه طرفها اميدوار و معتقد هستند که توافق هسته‌اي ما را قادر مي‌کند تا بتوانيم به چالشهاي جدي از جمله مقابله با افراط گرايي براي برقراري ثبات در منطقه خودمان و جهان تمرکز کنيم.

وي نوشت: رئيس جمهور روحاني بارها تاکيد کرده‌اند که اولويت اصلي سياست خارجي ايران دوستي با همسايگان، صلح و ثبات در منطقه و همکاريهاي جهاني به ويژه در مبارزه با تروريسم است. وي در سپتاميز 2013، يک ماه بعد از روي کار آمدن طرح «جهان عليه خشونت و افراطي گري» را ارائه کرد که به اتفاق آرا در سازمان ملل مورد پذيرش قرار گرفت و اميدها را براي مبارزه عليه تروريسم زنده کرد.

ظريف در ادامه نوشت: متاسفانه برخي از کشورها در مسير تعامل سازنده سنگ اندازي مي‌کنند. بعد از حصول توافق موقت هسته‌اي در نوامبر 2013، عربستان سعودي همه منابع خود را براي شکست توافق به کار گرفت. امروز هم برخي در رياض نه تنها مانع عادي شدن شرايط مي‌شوند بلکه به دنبال آن هستند کل منطقه را به رويارويي و تقابل بکشانند. گويي که عربستان سعودي مي‌ترسد که کنار رفتن ابرهاي تهديد ساختگي هسته‌اي ايران تهديد واقعي جهان را هويدا کند؛ حمايت فعال اين کشور از افراط گرايي و خشونت. 

ظريف در ادامه يادداشت خود در اين روزنامه آمريکايي افزود: بربريت کاملا مشخص است؛ در خانه گردن زدن با شمشير. همانطور که اخيرا عربستان در يک روز 47 نفر، از جمله شيخ نمر باقر النمر روحاني برحسته‌اي که همه زندکي خود را وقف مقابله با خشونت و حقوق مدني کرده بود، گردن زده شدند. و در خارج گردن زدن با چاقو توسط مردان نقاب پوش..

اجازه بدهيد به ما که فراموش نکنيم که بسياري از عوامل تروريستي از حادثه 11 سپتامبر تا سن برناردينو و ديگر نمايشهاي ترور، تقريبا همه اعضاي اين گروههاي تروريستي مثل القاعده و جبهه النصره از اتباع عربستان بودند و يا با دلارهاي نفتي شستشوي مغزي شده بودند.

ظريف در اين يادداشت همچنين نوشت: استراتژي عربستان براي از ريل خارج کردن توافق و حتي تشديد تنشها در منطقه داراي سه بخش است؛ فشار به غرب، افزايش بي ثباتي از طريق تشديد جنگ در يمن و حمايت از افراط گرايي و تحريک و برافروختن خشم ايران. کمپين نظامي عربستان در يمن و حمايتش از افراطيها کاملا شناخته شده است اما فتنه انگيزي عليه ايران به لطف خويشتن داري ما در جامعه بين‌المللي برجسته نشده است.

وي ادامه داد؛ دولت جمهوري اسلامي ايران در بالاترين سطح حمله به سفارت عربستان در تهران در تاريخ 2 ژانويه 2016 را محکوم کرده است و نسبت به سلامت ديپلماتها تضمين داده است. ما فورا اقدامات و تدابير لازم را براي بازگرداندن آرامش به محوطه سفارت اتخاذ کرديم و قول داديم که خاطيان را به پاي ميز عدالت بکشانيم. ما همچنين اقدامات انظباطي لازم براي جلوگيري از تکرار حوادث مشابه را اتخاذ کرده‌ايم. در مقابل عربستان سعودي يا جانشينان آن طي سه سال گذشته اماکن ديپلماتيک ايران را در يمن، لبنان و پاکستان هدف قرار دادند و ديپلماتهاي ايراني و کارکنان محلي را کشته‌اند. تحرکات بسيار زياد ديگري نيز وجود داشتند؛ زائران و حجاج ايراني مورد آزار و اذيت سيستماتيک قرار مي‌گيرند، ماموران فرودگاه جده به 2 نوجوان ايراني تعرض کردند و خشم عمومي را در ايران دامن زدند. همچنين سهل انگاري سعوديها در حادثه منا که منجر به کشته شدن 464 حاجي ايراني شد مورد نکوهش ايران قرار گرفت و علاوه بر اين حکام سعودي به مدت چندين روز مانع از دسترسي خانواده‌هاي عزادار و دولت ايران به اجساد اين قربانيان و بازگرداندن اجساد شد. لازم به ذکر نيست که واعظان سعودي نه تنها عليه ايران بلکه عليه همه مسلمانان شيعه سخنراني و نفرت انگيزي مي‌کنند. گردن زدن ظالمانه شيخ نمر به دنبال خطابه يکي از واعظان سعودي در مسجد اعظم مکه صورت گرفت که سال گذشته نيز گفته بود ماداميکه شيعيان روي زمين باشند بايد با آنها بجنگيم. 

ظريف افزود: با همه اينها و با وجود اعتماد به نفس از قدرت خود، ايران از مقابله به مثل يا قطع روابط ديپلماتيک و يا ختي کاهش سطح روابط با عربستان خودداري کرده است. ما تاکنون با خويستن داري برخورد کرده‌ايم اما احتياط يک طرفه چندان پايدار نيست. ايران به دنبال تشديد تنش در منطقه نيست. ما نياز به اتحاد براي مقابله با افراط گرايي داريم.

دولت سعودي اکنون بايد انتخاب کند. آنها مي‌توانند به حمايت از افراط گرايي و تنشهاي فرقه‌اي ادامه دهند يا انتخاب کنند که نقش سانده‌اي در ثبات منطقه داشته باشند

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 5

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.