1391/11/25 - 11 : 18
کد خبر: 80
اشرف نيا خبر داد:
پرداخت تسهيلات 30 ميليون توماني به زلزله زدگان
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي گفت: از زمان وقوع زلزله 21 مرداد ارسباران، در مجموع، بيش از 30 ميليون تومان وام و تسهيلات براي هر يک از خانواده‌هاي زلزله زده پرداخت شده است.

 

 به گزارش  احرار نيوز، محمد  اشرف‌نيا با بيان اين مطلب، به تاثير تخريبي زلزله اشاره کرد و گفت: اين زلزله در مساحتي شامل 5500 کيلومتر داراي اثر جدي تخريبي بوده و 10 هزار کيلومترمربع از استان را نيز تحت تاثير قرار داد.
 
وي با بيان اين که بر اثر زلزله، 311 روستاي استان از شهرستان هاي اهر، هريس، ورزقان، کليبر، خداآفرين و جلفا آسيب ديد، خاطرنشان کرد: در جريان زلزله، 18 هزار و 781 واحد مسکوني روستايي دچار آسيب‌ديدگي 30 الي 100 درصدي شده که 5 هزار و 229 واحد مسکوني روستايي تخريب صد‌در‌صدي شد.
 
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي گفت: در اين راستا، دولت، بازسازي واحدهايي را که ميزان آسيب‌ديدگي‌شان بيشتر از 60 درصد بود، در دستور کار خود قرار داد.
 
اشرف‌نيا با اشاره به توزيع رايگان 38 هزار تخته چادر، از اولين ساعات وقوع زلزله يادآور شد: آواربرداري 16 هزار واحد مسکوني در مناطق زلزله زده، در عرض يک ماه به اتمام رسيد و اين امر، با توجه به پراکندگي سکونتگاه ها، موقعيت جغرافيايي صعب العبور و کوهستاني و همچنين پيامدهاي خاص اجتماعي، حيرت بسياري از بازديد‌کنندگان و کارشناسان خارجي را در پي داشت.
 
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي وي يادآور شد: با توجه به احتمال بارش زودرس برف در منطقه ارسباران، در کنار ساخت واحدهاي مسکوني، بيش از 10 هزار کانکس نيز در مناطق زلزله زده توزيع شد.
 
وي در ادامه با برشمردن تسهيلات ارائه شده در بخش مسکن روستايي مناطق زلزله‌زده، تصريح کرد: براي هر واحد مسکوني، حدود 15 ميليون تومان وام مسکن روستايي در قالب تسهيلات واگذار شده است که 14 ميليون تومان آن توسط بنياد مسکن و يک ميليون تومان آن نيز توسط تعاوني ناجا اعطا شده است.
 
اشرف‌نيا با اشاره به اعطاي وام بلاعوض 6 ميليون توماني به هر واحد زلزله زده خاطرنشان کرد: از اين مقدار، سه ميليون براي امور دامي، دو ميليون براي واحدهاي مسکوني و يک ميليون نيز براي امور معيشتي زلزله زدگان در نظر گرفته شد.
 
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي افزود: همچنين 5 ميليون تومان وام براي احداث واحدهاي دامي و يک ميليون تومان نيز براي تامين اقلام ضروري زندگي پرداخت شده است.
 
وي با بيان اين که هر کانکس اهدا شده جمعاً به ارزش تقريبي سه ميليون تومان بوده و به طور رايگان در اختيار زلزله‌زدگان قرار گرفته‌است، اظهار داشت: با در نظر گرفتن مجموع مساعدت‌هاي صورت گرفته، مي‌توان گفت به هر خانوار زلزله‌زده حدود 30 ميليون‌تومان در قالب وام و کمک بلاعوض و خدمات زيربنايي صورت گرفته است.
 
اشرف‌نيا با برشمردن آخرين وضعيت ساخت خانه‌هاي روستايي گفت: در حال حاضر بتن ريزي 15 هزار و 400 واحد، پوشش سقف 12 هزار و 345 واحد و مرحله گچ‌و‌خاک 11هزار واحد مسکوني به اتمام رسيده و هم اکنون در 5600 واحدمسکوني افراد، ساکن هستند.
 
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي تاکيد کرد: تعهد دولت در ساخت مسکن زلزله زدگان، تا پايان مرحله گچ‌و‌خاک و تامين سقف بوده و مرحله سفيدکاري بر عهده خود فرد است.
 
وي با اشاره به تفکيک ساکنان اصلي و مهاجر مناطق زلزله زده و تاثير آن در روند بازسازي خانه هاي روستايي يادآور شد: گروهي از متوفيان زلزله زده با اصرار خانواده هايشان، در تبريز مدفون شدند که اين امر نشان دهنده جمعيت قابل‌توجه مهاجر در اين مناطق است.
 
اشرف نيا تصريح کرد: هم اکنون، با توجه به وجود برخي مهاجرت هاي فصلي در مناطق روستايي ارسباران، شاهد واحدهاي تازه‌احداثي هستيم که خالي از سکنه هستند.
 
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به تخريب 12هزار واحد دامي در جريان زلزله، افزود: در بخش دامي با 14 هزار و 244 واحد دامي، قرارداد عقد شده و 10 هزار و 102کانکس دامي توسط سپاه و بنياد بتن بنياد مسکن تحويل زلزله‌زدگان روستايي شده است.
 
اشرف‌نيا با بيان اين که تسهيلاتي که به صورت وام و کمک بلاعوض به هر واحد روستايي شده است 30 ميليون تومان است، گفت: اين رقم، به جز کمک‌هاي رايگاني است که در قالب هزينه انشعاب شبکه آب و برق و گاز واگذار شده است.
 
وي با بيان اين که در رابطه با احداث منازل مسکوني، احداث اماکن دامي و همچنين تامين کانکس‌هاي دامي و مسکوني هيچ کمک مالي به دولت نشده است، خاطرنشان کرد: کمک هاي صورت گرفته از طرف مردم، بيشتر به حساب بهزيستي، هلال احمر و کميته امداد امام خميني (ره) واريز شده و صرف تجهيز منازل و امور معيشتي مردم زلزله زده شد.
 
اشرف نيا تاکيد کرد: تنها آن دسته از کمک هاي مردمي که به حساب بنياد مسکن واريز شده است، صرف امور بازسازي شد؛ که البته مقدار آن نيز بسيار کم بود.
 
معاون عمراني استاندار استانداري آذربايجان شرقي در ادامه به وضعيت مناطق زلزله‌زده شهري اشاره کرد و افزود: شهر ورزقان، با توجه به نزديکي به کانون زلزله و وجود ساختمان هاي غيرمقاوم و فرسوده قديمي، متوجه بيشترين تاثير تخريبي زلزله شده بود.
 
اشرف‌نيا با بيان اين‌که از مجموع 1 هزار و 310 واحد مسکوني شهر ورزقان، 872 واحد دچار خسارت جدي شده بود، افزود: بخشي از خانه‌هاي اين شهر نيز بدون تخريب‌ديدگي شديد، دچار ترک‌‌هاي جزئي شده بود که اين امر با توجه به وقوع بيش از سه‌هزار پس لرزه، نگراني و واهمه ساکنان اين خانه ها را در پي داشت؛ به همين دليل، براي تامين آرامش روحي و رواني اين افراد، مقرر شد اين افراد نيز تا مرحله احداث مسکن، در کانکس‌ها استقرار يابند.
 
وي ادامه داد: در مراحل بعدي با دستور رئيس‌جمهور محترم مقرر شد تا مساعدت‌ها و تسهيلات لازم براي تامين مسکن زلزله‌زدگان شهري، به روال زلزله‌زدگان روستايي، پيگيري شود.
 
اشرف‌نيا خاطرنشان کرد: در اين راستا، ضمن اعطاي کمک بلاعوض دو ميليون توماني به زلزله‌زدگان شهري، وام 22 الي 25 ميليون توماني در اختيار آن‌ها قرار گرفت.
 
وي همچنين گفت: هزينه‌هاي جانبي ساخت مسکن در مناطق زلزله‌زده، اعم از طراحي، تهيه نقشه و صدور پروانه ساختمان، به حساب دولت بوده و از طرف شهرداري رايگان است.
کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 1

  آخرین اخبار
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
  پربازدیدترین اخبار
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
خدمت به مردم افتخاري براي قرارگاه پيشرفت و اباداني
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
اصحاب فرهنگ و هنر پاي کار انقلاب هستند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.