1391/11/25 - 11 : 14
کد خبر: 78
وعده مشروط رئيس مجلس ترکيه براي جمع‌آوري پاتريوت‌ها
لاريجاني به ترک‌ها اعتراض کرد
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه ايران دوست ترکيه است، در عين حال از استقرار موشک‌هاي پاتريوت در مرز اين کشور با سوريه ابراز ناخرسندي کرد.
به گزارش احرار نيوز به نقل از فارس، علي لاريجاني صبح امروز در حاشيه سفرش به پاکستان براي شرکت در مجمع مجالس عضو کشورهاي اکو با جمال چيچک همتاي ترک خود ديدار و درباره مهمترين مسائل منطقه‌اي بحث و گفت‌وگو کرد.
وي با بيان اينکه روابط ايران و ترکيه بسيار خوب و خصوصا  در ابعاد اقتصادي رو به گسترش است متذکر شد که جمهوري اسلامي ايران خواهان تقويت اين روابط است.
رئيس مجلس ايران و ترکيه را دو کشور مهم منطقه دانست و يکي از مسائل مهم منطقه را بحث سوريه عنوان کرد و گفت: ايران و ترکيه مي‌توانند نقش آرامش بخش داشته باشند.
لاريجاني افزود:‌فضايي که وجود دارد اسرائيل از آن بهره‌برداري مي‌کند و ما در وقايع اخير سوريه ديديم که چگونه با استفاده از فرصت برخي مراکز را بمباران کردند.
وي تاکيد کرد:‌ما دوست شما هستيم و در قضيه سوريه بايد به گونه‌اي عمل کنيم که مانع کشتار مسلمانان شويم.
رئيس مجلس گفت: اصلاحات سياسي در سوريه را قبول داريم اما دموکراسي نبايد با سرنيزه و سلاح باشد.
وي تصريح کرد: ايران و ترکيه مي‌توانند نقش مثبتي در پايان بحران در سوريه داشته باشند و در اين خصوص مذاکره داشته باشند.
لاريجاني مسئله مهم ديگر را استقرار موشک‌هاي  پاتريوت در مرز ترکيه و سوريه دانست و با ابراز ناخرسندي از اين موضوع تصريح کرد: بر اساس تجربه‌اي که با غربي‌ها داريم آنها به سادگي اين موضوع را رها نمي‌کنند.
رئيس مجلس کشورمان با بيان اينکه مشکلات منطقه‌اي، کل کشورهاي منطقه‌ را در بر مي‌گيرد، اظهار داشت: کشورهاي بزرگ به منطقه مي‌آيند و ديگران را به جان هم مي‌اندازند و بحران درست مي‌کنند و مي‌روند.
لاريجاني با بيان اينکه آنها اختلافات بين کشورها و مردم مسلمان را عميق مي‌کنند، تصريح کرد: ما چون ترکيه را دوست و برادر خود مي‌دانيم معتقديم که بيشتر بايد با همديگر درباره مسائل منطقه گفت‌وگو کنيم.
جمال چيچک رئيس مجلس ترکيه نيز در اين ديدار اظهار داشت: ايران همواره براي ترکيه کشور دوست و برادر محسوب مي‌شو و رابطه دو کشور ريشه در تاريخ دارد.
وي افزود: روابط ميان دو دولت هر چقدر رسمي‌تر شود و توسعه يابد از يک سو به نفع هر دو طرف و از سويي ديگر به سود مردم منطقه است.
وي ادامه داد: از چندي پيش تحولات بسيار مهمي در منطقه رقم خورده و خون مسلمانان ريخته مي‌شود که قطعا اين مسئله به نفع بيگانگان است.
وي تصريح کرد: اين تحولات از يکسو روند ثبات منطقه را به خطر مي‌اندازد و از سوي ديگر منابع منطقه را نابود کرده و باعث مي‌شود با از بين رفتن ثروت منطقه‌اي مردم بيشتر در سختي قرار گيرند.
رئيس مجلس ترکيه گفت: ترکيه از بدو بروز بحران به لحاظ دوستي با کشور مورد بحث اقدامات متعددي براي جلوگيري از اين درگيري‌ها انجام داد و فعاليت‌هاي سياسي گسترده‌اي داشتيم که کار به اينجا نرسد اما موثر واقع نشد.
چيچک افزود: تابلويي که ما آنجا مي‌بينيم ناخوشايند است و هر روز مي‌بينيم خون بسياري از مردم به ويژه کودکان ريخته مي‌شود و گروه‌هاي زيادي از سوري‌ها به کشورهاي ديگر پناه مي‌برند و وضع به شکلي است که حکمراني يک فرد ممکن نيست.
رئيس مجلس ترکيه با بيان اينکه کشورش از تماميت ارضي سوريه دفاع مي‌کند و راضي نيست اين تماميت خدشه‌دار شود، درگيري‌هاي قومي که به اعتقاد وي ريشه در مذهب دارد را محکوم کرد.
چيچک افزود: بايد به سرعت تلاش کرد درگيري‌هاي خوني در سوريه متوقف شود تا گروه‌هاي جدايي طلب از جو موجود سوءاستفاده نکرده و مشکلات داخلي را به کشورهاي ديگر سرايت ندهند.
وي ادامه داد:‌اصرار داريم موضوع زودتر حل و فصل شود و تاکيد مي‌کنم بايد دست به دست هم بدهيم تا اين جنگ به پايان برسد. زيرا ما نگران آن هستيم که گروه‌هاي بين‌المللي وارد ماجرا شده و شرايط فرصت طلبي عناصر نامطلوب فراهم شود که در اين صورت سايرين متضرر مي‌شوند.
رئيس مجلس ترکيه با اشاره به بررسي مسائل سوريه در اجلاس قاهره براي رسيدن به راه حل بحران اين کشور اظهار داشت: مي‌دانيم توجه دولت جمهوري اسلامي ايران به حل بحران سوريه مثبت است و ما هم فعاليت‌هايي را اخيرا براي رسيدن به نتيجه مطلوب آغاز کرده‌ايم.
جمال چيچک درباره استقرار موشک‌هاي پاتريوت در کشورش توضيح داد: ترکيه جزو پيمان ناتو است و ما هم ناخواسته وارد اين پيمان شديم اما پاتريوت‌ها براي رفع احتياجات ترکيه مستقر شده‌آند.
وي تصريح کرد: هدف اصلي از اين کار صرفا دفاعي است و ترکيه قصد تعرض به هيچ کشوري را ندارد و قويا تاکيد داريم ايران نگران اين موضوع نباشد.
وي اضافه کرد: ‌ما با ايران دوست هستيم و اگر به محل استقرار موشک‌ها توجه کنيم در مناطقي مستقر شدند که اوج درگيري‌هاي سوريه است و اگر با تلاش‌هاي شما و ما قضيه سوريه حل شود مطمئنا پاتريوت‌ها را جمع‌آوري مي‌کنيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين ديدار از همتاي ترک خود براي سفر به تهران دعوت کرد که جمال چيچک اين دعوت را پذيرفت و قرار شد زماني براي اين کار تعيين شود.
کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 8

  آخرین اخبار
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
ورزش و سلامتي کارکنان
توسعه فضاهاي تفريحي تبريز با احداث شهربازي‌هاي جديد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
  پربازدیدترین اخبار
حماسه حضور در انتخابات امروز تکميل مي شود؛ تبريزي‌ها با شور و شوق پاي صندوق‌هاي راي آمده‌اند
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
خدمت به مردم افتخاري براي قرارگاه پيشرفت و اباداني
نبايد نسبت به تعيين سرنوشت خود بي تفاوت باشيم
اصحاب فرهنگ و هنر پاي کار انقلاب هستند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.