احرار خبر: جاده تبريز آذرشهر در بيشتر ايام سال ترافيک سنگيني دارد، بايد براي تردد در آن ساعتها در ترافيک بمانيد تا تريليها و کاميونهاي شهرک صنعتي سليمي آذرشهر از جاده اصلي خارج شوند و راه باز شود.
«ترافيک سنگين است» عنواني است که هميشه جاده پرحادثه و پرترافيک تبريز – آذرشهر آن را با خود يدک ميکشد، اين جاده 40 کيلومتر طول دارد که 30 کيلومتر آن تا شهرک صنعتي شهيد سليمي همواره شلوغ است، کاميونها و تريليهاي شهرک صنعتي يا براي خالي کردن بار به اين شهرک ميروند و يا از کارخانههاي اين شهرک کالا به تبريز و ساير شهرهاي کشور منتقل ميکنند.
اگر ميخواهيد به اين جاده بزنيد بايد ساعتها زودتر از موعد مقرر حرکت کنيد، ممکن است 40 کيلومتر را با خودروي سواري در سه ساعت هم نتوانيد طي کنيد. ترافيک سنگين در اين جاده امري عادي براي مردم منطقه است، مردمي که عادت کردهاند به گرفتار شدن در ترافيک چند کيلومتري و اتلاف زمان و هزينه و مهمتر از همه تحمل فشارهاي عصبي.
کمعرض بودن و داشتن ترافيک سنگين تنها مشکلات اين جاده محسوب نميشوند، همين چند ماه پيش بود که نداشتن روشنايي کافي و عدم وجود تابلو و حفاظ در کنار جاده باعث شد تا فرزندان خانوادهاي يتيم شوند، پدري که شبهنگام از سرکار برميگشت با خودروي خود به داخل زيرگذر کوچک مخصوص عبور حيوانات در حاشيه جاده سقوط کرد و در آتش سوخت.
اين جاده يکي از غيراستانداردترين جادههاي کشور بوده که جالب است مسئولان به آن آزادراه نيز ميگويند! اين آزادراه به قول مسئولان، فقط يک تقاطع غيرهمسطح آنهم به شهر جديد سهند دارد و در بقيه جاها دوربرگردانهاي خطرناک و تقاطعهاي همسطح عاملي شده است براي به وجود آمدن بسياري از حوادث در اين محور.
درحاليکه با توجه به تعريف آزادراه و استانداردهاي جادهاي نبايد اين تقاطعهاي همسطح را داشته باشد که متأسفانه اين دوربرگردانهاي متعدد و عدم وجود تقاطعهاي غيرهم سطح و يا زيرگذرها خود عامل اصلي بسياري از تصادفات خونين در اين محور به شمار ميرود.
روزانه 20 هزار کارگر و کارمند شهرک صنعتي سليمي از اين جاده رفتوآمد ميکنند
فرماندار شهرستان آذرشهر با بيان اينکه روزانه 20 هزار کارگر و کارمند شهرک صنعتي سليمي از اين جاده رفتوآمد ميکنند، ميگويد: شش بانده شدن اين جاده يکي از نيازهاي اساسي مردم منطقه است.
عليار راستگو با تأکيد بر اينکه تعريض اين جاده پرترافيک وظيفه حاکميتي فرمانداري شهرستان آذرشهر است، ادامه ميدهد: تلاش ميکنيم تا با جذب منابع و اعتبارات لازم اين پروژه را بهپيش ببريم.
وي به وجود شهر جديد سهند و شهرک صنعتي شهيد سليمي در کنار اين جاده اشاره ميکند و ميافزايد: مردم شهر جديد سهند و نيز کارکنان شهرک سليمي هرروز از اين جاده براي رفت و يا برگشت از تبريز استفاده ميکنند که اين جاده باتوجه به اهميت آنيکي از با اولويتترين محورهاي حملونقلي در شمال غرب کشور براي توسعه به شمار ميرود.
فرماندار شهرستان آذرشهر ادامه ميدهد: جاده تبريز آذرشهر محور ارتباطي استانهاي آذربايجان غربي و کردستان به آذربايجان شرقي و کلانشهر تبريز است که براي همين اين جاده در بيشتر روزهاي سال ترافيک سنگيني دارد.
جاده تبريز - آذرشهر غيراستاندارد است
يکي از نمايندگان مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي ميگويد: جاده تبريز – آذرشهر يکي از جادههاي پرترافيک و بااهميت آذربايجان شرقي است که غيراستاندارد و کمعرض بودن آن باعث شده تا آمار تصادفات در اين محور روزبهروز افزايش يابد.
مير هادي قره سيد با بيان اينکه جاده تبريز آذرشهر غيراستاندارد است، ادامه ميدهد: اين جاده يکي از اصليترين محورهاي ترانزيتي استان است که روي جاده ابريشم واقعشده است و نياز است تا با احداث باندهاي جديد عريضتر شود.
وي با تأکيد بر اينکه اين جاده استراحت گاه ندارد و در بيشتر روزهاي سال ترافيک در آن سنگين است، ميافزايد: اصليترين خواسته مردم منطقه از مسئولان شش بانده کردن اين جاده است که سالها از اجراي پروژه عريضتر کردن جاده سپري ميشود ولي هنوز پيشرفتي در کار مشاهده نميشود.
قره سيد با اشاره به اهميت اين جاده و رفتوآمدهاي آن ميگويد: جاده تبريز – آذرشهر يکي از مهمترين راههاي مواصلاتي استانهاي آذربايجان غربي و کردستان به آذربايجان شرقي و کشورهاي ارمنستان و جمهوري آذربايجان بوده و پرترافيکترين محور در آذربايجان شرقي بهحساب ميآيد.
شش بانده شدن اتوبان تبريز- آذرشهر تا پليسراه
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي با بيان اينکه اتوبان تبريز- آذرشهر به جهت موقعيت جغرافيايي خاص خود جزو پرترافيکترين جادههاي آذربايجان شرقي است، ميگويد: اين جاده ترانزيتي است و محور اتصالي استانهاي آذربايجان غربي و کردستان به آذربايجان شرقي و کلانشهر تبريز به شمار ميروند و نياز است اين اتوبان شش بانده شود.
محمدصادق پورمهدي از اتمام 90 درصدي پروژه شش بانده شدن اتوبان تبريز- آذرشهر تا پليسراه که کمتر از 8 کيلومتر ميشود خبر داد و ميافزايد: مسير رفت تقريباً شش بانده شده ولي هنوز خط برگشت تکميلنشده است.
وي شش بانده کردن اين جاده تا شهرک صنعتي شهيد سليمي را ضروري ميداند و ميگويد: بايد اين جاده تعريض شود چراکه اتوبان تبريز – آذرشهر مسيري ترانزيتي است و ميتوان با شش بانده شدن اين جاده شاهد کاهش ترافيک و نيز تصادفات جادهاي در اين محور بود.
نياز به اعتبار 20 ميليارد توماني براي اتمام پروژه شش بانده کردن جاده
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي نيز به اعتبارات موردنياز براي اتمام پروژه شش بانده کردن جاده تبريز – آذرشهر اشاره ميکند و ميگويد: 20 ميليارد تومان اعتبار براي اتمام اين پروژه نياز است.
توحيد اخلاقي با اشاره به اهميت اين جاده ترانزيتي ميافزايد: پروژه شش بانده کردن جاده تبريز – آذرشهر بهصورت پيماني اجرا ميشود که از سال 89 اين طرح آغازشده و اميدواريم هرچه زودتر به پايان برسد چراکه با اتمام آن شاهد روانتر شدن ترافيک اين محور خواهيم بود.
وي هزينههاي صرف شده براي فاز نخست اين پروژه را 10 ميليارد تومان بيان ميکند و ادامه ميدهد: براي اين پروژه در سال 93 بيش از پنج ميليارد تومان هزينه شد و توانستيم در هفته دولت امسال از تقاطع پتروشيمي تبريز تا تقاطع سردرود را در فاز رفت از تبريز شش بانده کنيم.
همين بهار امسال بود که عروس و داماد جواني بعد از برخورد خودرويشان با يک تريلي در حوالي شهرک صنعتي شهيد سليمي آذرشهر زندهزنده در آتش سوختند. اين البته پايان ماجرا نبود، هرروز و هر هفته در اين مسير تصادفاتي رخ ميدهد که يا جان انسانها را ميگيرد و يا موجب قطع عضو و نقصان سلامتي آنان ميشود و معلوم نيست اين 40 کيلومتر کمعرض کي شش بانده ميشود.
منبع: مهر
خبرنگار: محمدرضا علي اشرفي