احرار خبر: ماه محرم فرصتي مناسب براي تبيين اهداف امام حسين (ع) و فلسفه قيام عاشورا است اما با اين وجود برخي از افراد سودجو و منفعت طلب با نام محرم نسبت به تبليغات تجاري و شخصي خود اقدام ميکنند.
به گزارش احرار خبر، با آغاز ماه محرم و حتي در برخي مواقع مدتي قبل از آغاز اين ماه، برخيها به صورت خودجوش نسبت به نصب بنرهاي ويژه محرم اقدام ميکنند و اين امر موجب لطمه به زيبايي فضاي شهر و مهمتر از آن سد معبر ميشود.
بر اساس اين گزارش، در اين روزهاي معنوي و پر فيض نهادهاي متولي وظيفه دارند که با همکاري يکديگر نسبت به کنترل نصب بنرها اقدام کنند، چرا که عدم همکاري مسئولان باعث ايجاد فرصتي براي منفعتطلبان و سودجويان ميشود.
ضرورت تبيين اهداف قيام عاشورا در بنرها
معاون فرهنگي اداره کل تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي ضمن تسليت سوگواري اباعبدالله الحسين (ع) بر ضرورت تبيين اهداف قيام امام حسين (ع) و عاشورا در بنرهاي نصب شده ويژه محرم تاکيد کرد.
حجت الاسلام اسکندري از داشت: متاسفانه برخي از کارخانهها، شرکتها و افراد با ذکر نام در بنرهاي ويژه محرم به منفعت خود تبليغات انجام ميدهند.
وي ادامه داد: اميدواريم تذکرات نماينده ولي فقيه در استان و ستاد ساماندهي شئونات مراسم هاي مذهبي مثمر ثمر واقع شده و بعضي انحراف ها و بهم زدن چهره بصري شهر اصلاح شود.
سوء استفاده برخي از شرکتها براي تبليغ خود از فضاي محرم
رئيس اداره فرهنگ و تبليغ اداره کل تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي اظهار داشت: در آستانه ماه محرم ظرفيت و فضايي براي تبليغ هيئت هاي مذهبي وجود دارد و اين تبليغات توسط مردم و هيئت هاي مذهبي انجام مي شود و در اين راستا چندين نهاد متولي هستند که به علت کثرت بنرهاي نصب شده کنترل اين امر از عهده نهادها خارج است.
حبيب طاهري اضافه کرد: در نصب بنرها بايد به نحوه نصب توجه کرد تا سد معبر افراد نباشد.
اگر شرکت ها بخواهند در زمان ديگري شرکت خود را تبليغ کنند مستلزم هزينه هاي کلاني است و متاسفانه برخي از شرکت ها براي تبليغ خود از فضاي محرم استفاده مي کنندوي همچنين از کاهش آسيب هاي محتوايي بنرها در سالهاي اخير خبر داد و افزود: با اين حال تجاري کردن نام برخي از شرکت ها و افراد نسبت به محتواي بنرها از نوشته بزرگتري برخوردار است، اگر شرکت ها بخواهند در زمان ديگري شرکت خود را تبليغ کنند مستلزم هزينه هاي کلاني است و متاسفانه برخي از شرکت ها براي تبليغ خود از فضاي محرم استفاده مي کنند و تبليغات آنها به مراتب برجسته تر از محتواي ويژه محرم است.
رئيس اداره فرهنگ و تبليغ اداره کل تبليغات اسلامي استان ادامه داد: با توجه به اينکه در آستانه انتخابات مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته ايم، بايد نظارتهاي خود را بر تبليغات کانديداهاي احتمالي افزايش دهيم تا آنها از فضاي ايجاد شده در ماه محرم سوء استفاده نکنند.
طاهري ابراز داشت: کانديداهاي احتمالي مجلس شوراي اسلامي بايد فضاي ايجاد شده در اين ماه را پاک نگه داشته و محل تبليغ خود قرار ندهند.
وي تصريح کرد: ما در برخي از موارد شاهد وجود چهره مداحان بر روي بنرهاي تبليغاتي ويژه محرم هستيم، اما مي توان بدون استفاده از چهره مداحان نيز پيام هاي تسليتي را در روي بنرها ذکر کرد.
رئيس فرهنگ و تبليغ اداره کل تبليغات اسلامي استان از کاهش شمايل ائمه اطهار بر روي بنرهاي چاپ شده خبر داد و گفت: با وجود کاهش اين امر ما باز هم در برخي از شهرستان ها به خصوص در شهرستان مراغه شاهد اين امر هستيم که اميدواريم با همکاري نهادهاي مختلف بتوانيم از عواملي که موجب وارد شدن ضربه به ماهيت اصلي ماه محرم مي شوند جلوگيري و کنترل کنيم، چرا که به عقيده فقها استفاده از شمايل ائمه اطهار بر روي بنرها حرام است.
طاهري با بيان اينکه محتواي بنرهاي تبليغاتي غني نيستند، اظهار داشت: بهترين محتوا براي بنرهاي ويژه محرم "هيهات من الذله" و همچنين استفاده از پيام هاي مختلف امام حسين (ع) از زمان حرکت منزل خود تا روز عاشورا است.
وي همچنين در ادامه با بيان اينکه بنرهاي تبليغاتي بايد فرصت نشر معارف اهل بيت (ع) باشند، تاکيد کرد: امروز در محتواي بنرها علاقه به چشم زيباي حضرت ابوالفضل العباس دردي را درمان نمي کند و علاقه مندان بايد از پيام هاي اجتماعي و سبک زندگي ائمه اطهار استفاده کنند.
وي گفت: بر اساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي راهنماي افراد براي انتخاب محتواي بنرها و رفع ايرادات اين حوزه وظيفه اداره کل تبليغات اسلامي است و از متوليان ديگر اين امر خواستار همکاري با اين اداره کل هستيم.
بنرهاي تبليغاتي محيطي در ماه محرم بايد پرمحتوا و داراي پيام باشند
مسئول تشکل هاي ديني اداره کل تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي تاکيد بر اينکه بنرهاي تبليغاتي محيطي در ماه محرم بايد پرمحتوا و داراي پيام باشند، افزود: بنرهاي نصب شده در ماه محرم بايد به منظور پيشبرد اهداف امام حسين (ع) باشد.
محمد فتح اله زاده با بيان اينکه ماه محرم فرصت معنوي، مذهبي و فرهنگي است، اظهار داشت: اين ماه مذهبي داراي ويژگي هاي برجسته اي است که هر سال اتفاق مي افتد و ما بايد اين فرصت را غنيمت بشماريم، البته برخي از دشمنان اسلام نيز سعي مي کنند که موضوع محرم را به بيراهه بکشانند.
وي اظهار داشت: اداره کل تبليغات اسلامي استان با وجود کمبود اعتبارات فرهنگي اقدامات زيادي در راستاي ايجاد فضايي سالم براي عزاداري حسيني انجام داده است.
مسئول تشکل هاي ديني اداره کل تبليغات اسلامي استان با اشاره به آسيب هايي که به فضاي معنوي وارد مي کنند، گفت: يکي از اين آسيب ها مطرح شدن افراد در بنرها و از ياد رفتن موضوع اصلي است، در حاليکه تمام هيئت هاي مذهبي در راستاي تبيين اهداف امام حسين (ع) فعاليت مي کنند.
فتح اله زاده تصريح کرد: شهرداري تبريز براي اطلاع رساني در خصوص عملکرد خود تريبون دارد و جا دارد که در خصوص ايمني در نصب بنر نيز براي مردم اطلاع رساني کنند.
وي اضافه کرد: با توجه به اينکه در نصب بنرهاي ويژه ماه محرم اکثر نهادها متولي هستند، اما متاسفانه همگرايي اين نهادها در خصوص آگاهي مردم بسيار ضعيف است.
بنرهاي نصب شده در سطح شهر فاقد مجوز رسمي از سازمان زيباسازي شهرداري تبريز هستند
مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تبريز اظهار داشت: بنرهاي نصب شده در سطح شهر براي محرم فاقد مجوز رسمي اين سازمان هستند.
اکبر امجدي افزود: در ماه محرم مردم به صورت خودجوش اقدام به نصب بنر در سطح شهر ميکنند.
وي با بيان اينکه سازمان زيباسازي شهرداري تبريز تمام بنرهاي نصب شده در سطح شهر را کنترل ميکند، اظهار داشت: اين سازمان نام شرکت هاي تجاري را از روي بنرهاي تبليغاتي با استفاده از اسپري از بين برده است، اما اين سازمان براي پاک کردن چهره مداحان از روي بنرها نمي تواند اقدامي انجام دهد.
مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تبريز با بيان اينکه نام تجاري شرکت ها و کارخانه هاي تمام بنرهاي تبليغاتي نصب شده در ماه محرم از بين رفته اند، افزود: براي مقابله با نصب بنرهاي تبليغاتي و شخصي در ماه محرم نيازمند همکاري نهادهاي مختلف متولي به خصوص اداره کل تبليغات اسلامي استان هستيم، چرا که آنها مي توانند با لغو مجوز هيئت هاي مذهبي از تبليغات شخصي مداحان جلوگيري کنند.
تمام نهادهاي متولي از جمله اداره کل تبليغات اسلامي، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي، نيروي انتظامي، شهرداري و فرمانداري شهرستان تبريز براي مقابله با نصب بنرهاي تبليغاتي بايد در حوزه خود گام هاي اساسي بردارند.امجدي تاکيد کرد: تمام نهادهاي متولي از جمله اداره کل تبليغات اسلامي، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي، نيروي انتظامي، شهرداري و فرمانداري شهرستان تبريز براي مقابله با نصب بنرهاي تبليغاتي بايد در حوزه خود گام هاي اساسي بردارند.
وي از هزينه هاي ميلياردي براي چاپ و نصب بنرهاي تبليغاتي هيئت هاي مذهبي خبر داد و گفت: دسته جات حسيني مي توانند هزينه هاي بنرهاي تبليغاتي خود را صرف کمک هاي خيريه و يا آگاه سازي فرهنگي کنند.
امجدي از خسارت بنرهاي تبليغاتي به محيط زيست خبر داد و اظهار داشت: بنرها به هيچ عنوان قابل بازيافت نيستند و اين امر به محيط زيست ضربه جدي وارد مي کند.
با اين حال، براي مقابله با سوء استفاده تبليغاتي برخي از کارخانهها و شرکتها و همچنين افراد تنها يک نهاد متولي نمي تواند به خودي خود نسبت به اين رسيدگي و کنترل کند، بنابراين تمام نهادهاي متولي بايد در راستاي فضاسازي سالم براي عزاداران واقعي امام حسين(ع) و تبيين اهداف آن امام شيعيان اقدام کنند.
خبرنگار: زهرا ناصران
منبع: مهر