1394/07/03 - 15 : 22
کد خبر: 5835
عداد جان باختگان احتمالا به دو هزار تن خواهد رسيد/ خطر هنوز در کمين حجاج است/ اسامي جان باختگان ايراني/ نخستين آمار از مفقودان ايراني
احرارخبر:صبح امروز در حالي رمي جمرات وسطي آغاز شد که نه تنها هنوز ازدحام جمعيت خطرناک به نظر مي‌رسد، بلکه آمار و اخبار مرتبط با تلفات روداد تلخ و دردناک روز گذشته ادامه دارد

. اميدواريم که ديگر شاهد بروز حادثه ديگري نباشيم. رئيس سازمان حج و زيارت با انتقاد از اعلام نشدن آمارهاي صحيح توسط مسئولان عربستاني احتمال داد شمار جان باختگان به دو هزار تن برسد!

خبرهاي رسيده از عربستان حاکي از آن است که شمار جان باختگان رويداد روز گذشته در مسير رمي جمرات در سرزمين منا از 1300 کشته متجاوز نشده است که بر اساس آمارهاي ارائه شده توسط مسئولان ايراني، 133 تن از اين جان باختگان، هموطنانمان هستند.

بر اساس گزارش‌هاي رسيده هنوز بسياري از زائران ايراني مفقود هستند ولي يکي از زائران اهل تسنن ايراني که از شب گذشته مفقود بود امروز در رمي جمرات پيدا شد که وضعيت وي مساعد است.

هنوز 2 نفر از خبرنگاران صدا و سيما مفقود هستند و از گروه تواشيح و قرآني که در محل حضور داشت 3 نفر فوت کردند.

هنوز حادثه در کمين است!

به رغم آنکه تا اينجاي کار دو حادثه بسيار بزرگ به حج امسال سنجاق شده و هنوز نمي‌توان درباره ابعاد واقعي حادثه دوم که روز گذشته در منا رقم خورده سخن گفت، حاجياني که امروز براي رمي جمره حضور يافته‌اند از ازدحام شديد جمعيت در جمره وسطي روايت مي‌کنند تا معلوم شود که هنوز خطر در کمين است.

اميدواريم امروز شاهد حادثه جديدي نباشيم و سعودي ها که پيشتر ثابت کرده‌اند در مديريت حجاج و پيش گيري از وقوع حوادث تلخ هيچ تبحري ندارند، امروز با حضور گسترده نيروهاي امنيتي بتوانند کيفيت پايين اين نيروها را با کميت زياد تا حدودي جبران کرده و مانع از رقم خوردن هرگونه اتفاق ناخوشايند ديگري شوند.

آتش سوزي چادرهاي حجاج در منا

به گزارش ميزان، ساعاتي پيش رسانه هاي مصري گزارش دادند که در جديدترين حادثه در عربستان چادر حجاج مصري در منطقه منا طعمه حريق گسترده اي شد.

بر پايه اين گزارش، اين آتش سوزي موجب ايجاد وحشت در ميان حجاج شد. 8 خودروي آتش نشاني پس از اعزام به محل حادثه توانستند آتش سوزي گسترده در چادر حجاج مصري را مهار کنند.


پيام تسليت رئيس جمهور در پي فاجعه منا

حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس جمهوري در بدو ورود به نيويورک پيام تسليتي درباره فاجعه دردناک منا صادر کرد که در بخش هايي از آن آمده: اينجانب با تسليت فاجعه دردناک منا ... از جناب آقاي جهانگيري معاون اول محترم مي‌خواهم تا در اسرع وقت با تشکيل ستاد ويژه رسيدگي به اين فاجعه و تجميع امکانات لازم، .... اقدامات زير را انجام دهد:

1- با اعزام تيم هاي امداد در صورت لزوم و ارسال هواپيما به کشور عربستان، رسيدگي به امور حجاج بيت الله الحرام، مجروحين فاجعه، و انتقال درگذشتگان به کشورمان را در اولويت اقدامات ستاد قرار دهند...

2- از استانداران محترم خواسته شود با حضور در منازل درگذشتگان و مجروحين فاجعه ضمن ابلاغ پيام تسليت اينجانب، کمک هاي لازم و تسهيلات مکفي براي انجام امور مربوطه را دراسرع وقت ارائه نمايند.

3- وزارت امورخارجه و سفير ايران در عربستان موظف‌اند ... تمامي اقدامات لازم جهت احقاق حقوق درگذشتگان و حادثه‌ديدگان را به عمل آورده و از دولت عربستان نيز مي خواهم ضمن به عهده گرفتن مسئوليت اين فاجعه، به وظائف قانوني واسلامي خود دراين زمينه عمل نمايند. 

پيکرهاي زائران ايراني، اوايل هفته آينده به کشور بازگردانده مي‌شود

رئيس سازمان حج و زيارت در بيان آخرين وضعيت حادثه‌ديدگان فاجعه منا گفت: هماهنگي‌ها در حال انجام است تا در نخستين روزهاي هفته آينده پيکرهاي جان‌باختگان ايراني فاجعه مرگبار منا به کشور بازگردانده شوند. اولويت ما اکنون بازگرداندن پيکر زائران ايراني و رسيدگي به وضعيت مجروحان حادثه است.

وي افزود: اکنون شناسايي پيکرها در سردخانه‌ها ادامه دارد و اعضاي بعثه مقام معظم رهبري به همراه افراد سازمان حج و زيارت در تلاشند تا زائران ايراني جان باخته اين حادثه را پيدا کنند. اکنون وضعيت 60 زائر مجروح اين حادثه مساعد است و تيم پزشکي حج و زيارت در تلاش است،  اقدامات مقتضي براي آنها انجام شود.

 


اعلام پروازهاي فوق العاده به عربستان تا ساعتي ديگر

رييس سازمان هواپيمايي با بيان اينکه تا چند ساعت ديگر برنامه پروازهاي فوق العاده مشخص مي شود، گفت: در حال برنامه ريزي براي انجام پروازهاي فوق‌العاده به عربستان هستيم.

علي عابدزاده با بيان اينکه از تمام توان شرکت هاي هواپيمايي داخلي براي برقراري پروازهاي فوق العاده استفاده خواهيم کرد، به ايلنا گفت: هنوز چيزي در خصوص اينکه اجساد کشته شدگان حادثه منا چه زماني به کشور ارسال مي‌شود اعلام نشده است.

آخرين آمار مصدومان و جان باختگان فردا مشخص مي‌شود

رئيس سازمان حج و زيارت ضمن اعلام اسامي جانباختگان گفت: آخرين آمار مصدومان و جانباختگان حادثه منا فردا بعد از نماز ظهر هنگامي که حاجيان عازم مکه مي شوند به دست مي آيد.

اوحدي در گفتگوي تلفني با شبکه خبر افزود: تا ساعت 17 و 30 دقيقه روز گذشته که امکان دسترسي واحدهاي امداد سازمان حج و زيارت در مرکز پزشکي اين سازمان وجود داشت 131 نفر جانباخته ايراني داشتيم که از اين تعداد 125 نفر با نام شناسايي شدند و شش نفر نيز مجهول الهويه هستند. 85 نفر مجروح در بيمارستان ها بستري هستند که از اين تعداد 30 نفر در بيمارستان هاي عربستان و در مکه و طائف و جده و رياض بستري شدند و 55 نفر نيز در مرکزي پزشکي حج و زيارت بستري هستند.

اوحدي گفت: دولت عربستان به علت ابعاد بسيار وسيع اين فاجعه تأسف بار از ساعت 18 روز گذشته دسترسي همه کشورها را به مرکز درماني قطع کرد، اما با پيگيري هاي صورت گرفته از سوي سازمان حج و زيارت آن ها را قانع کرديم که چهار کميته تشکيل شود و با هماهنگي نماينده وزارت حج عربستان عازم مراکز درماني به منظور شناسايي مصدومان شوند.

وي با بيان اينکه مراکز درماني عربستان وضعيت خوبي ندارند افزود: بر اساس دستور رئيس جمهور هماهنگي هاي لازم انجام شده و کميته اي نيز براي انتقال جانباختگان تشکيل شده است. البته اجساد جانباختگان اين حادثه در اختيار سازمان حج و زيارت نيست و روز گذشته به سردخانه ها منتقل شدند که اميدواريم تا دوشنبه و يا سه شنبه عمليات انتقال اجساد صورت پذيرد.

رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به اوضاع زائران حاضر در مکه گفت: زائران رمي جمرات را انجام دادند و فردا هم رمي بعدي را هم انجام خواهند داد و ان شاء الله اعمال شان کامل خواهد شد.

اوحدي افزود: زائران مجروحي که در مني هستند چون نيت بيتوته را انجام دادند رمي را به نيابت شان مي شود انجام داد. براي بقيه زائران هم با هماهنگي روحانيون کاروان ها به گونه اي عمل خواهد شد که مسائل آن ها مديريت شود.


آمار تلفات حادثه منا به بيش از 2000 کشته رسيد

در حالي که مسئولان ايراني تاکيد دارند آمار جان باختگان هزار تن است، رئيس سازمان حج و زيارت گفت: براساس آخرين آمار دريافتي، آمار تلفات حادثه روز گذشته در منا به بيش از دو هزار کشته رسيده است.

به گزارش ميزان، اوحدي افزود: براساس آخرين آمار دريافتي، آمار تلفات حادثه روز گذشته در منا به بيش از دو هزار کشته رسيده است.

کدام افراد معروف در بين مفقودين منا هستند؟

به گزارش ميزان، حجت‌الاسلام مومن که روز گذشته در حادثه منا مفقود شده بود امروز پيدا شد. چهره ديگر غضنفر رکن آبادي سفير سابق ايران در لبنان است که اطلاعي از سر نوشت وي در دست نيست. مرتضي رکن آبادي، برادر سفير سابق ايران در لبنان، روز جمعه گفت: «از ديشب تاکنون که جوياي احوال وي هستيم نتوانسته‌ايم هيچ گونه خبري به دست بياوريم. تلفن همراه برادرم از زمان حادثه تاکنون هيچ پاسخي به تماس‌هاي مکرر ما نمي‌دهد. فعلا هيچ خبري از فوت وي براي ما مسجل نشده است و فقط مي‌توانيم بگوييم که برادرم جزء مفقودان حادثه منا است.»

همچنين دو نفر از اعضاي تيم رسانه ملي مفقود شدند که جستجو براي يافتن خبري از آن‌ها همچنان ادامه دارد. رئيس ستاد حج و زيارت صدا و سيما در گفت‌وگويي از مفقود شدن 2 تن از اعضاي تيم اعزامي صدا وسيما خبر داد و بيان داشت: متأسفانه در بين اعضاي اعزامي صدا و سيما دو تن از همکارانمان اکه در محل حادثه حضور داشتند از زمان بروز حادثه تاکنون مفقود شده‌اند. به رغم  ممانعت‌هاي عوامل عربستان و همکاري نکردن آن‌ها در جستجوي مفقودين اما تلاش هاي زيادي صورت گرفت تا اين عزيزان را پيدا کنيم.

علاوه بر اين افراد، 5 نفر از اعضاي کاروان نور فعالان قراني در حادثه منا مفقود شدند و بر اساس اخبار رسيده، نام حسن دانش و محسن حاجي حسني کارگر نفرات اول مسابقات بين المللي قران در بين اسامي مفقودين وجود دارد.

يحيي آل اسحاق وزير سابق اقتصاد و رئيس سابق اتاق بازرگاني تهران که در مراسم حج به سر مي برد بر اساس برخي اخبار رسيده و تائيد نشده در حادثه ديروز در منا در ميان مفقودين به سر مي‌برد. (آل اسحاق بر اساس آخريم اخبار رسيده پيدا شد و در سلامت کال به سر مي‌برد)

بازار داغ شايعات در دنياي مجازي

سيدعلي ضيا، مجري برنامه «امشب» که امسال به سفر حج مشرف شده، شب گذشته از طريق ويژه برنامه «مهر باران» شبکه پنج سيما اخباري را به صورت تلفني اعلام کرد و گفت: يکي از کارهاي ما اکنون در مکه با توجه به حادثه رخ داده در منا خدمت رساني به حجاج است. وي در اين تماس تلفني  توضيح داد که او و ساير همکاران و کاروانيان کار خود را رها کرده اند و به کمک رساني به حجاج مکه مشغول شده اند.
 
پيش از اين شايعاتي در شبکه هاي اجتماعي دست به دست مي‌شد که حکايت از جان باختن وي داشت؛ شايعاتي که درباره برخي ديگر از چهرهاي مشهور مطرح مي‌شود و از قضا بازار داغي هم دارد تا اين سوال پيش آيد که براستي چرا اجازه مي‌دهيم اين شايعات توقيت شده و به واسطه ما گسترش بيابند؟!

نخستين آمار مفقودان ايراني اعلام شد

حجت الاسلام قاضي عسکر، سرپرست حجاج ايراني در گفت‌وگو با بخش خبري رسانه ملي تعداد مفقودان ايراني حادثه روز گذشته تا ظهر امروز را 365 تن اعلام کرد و گفت که از اين تعداد، سي تن وضعيتشان مشخص شده است.

وي با بيان اينکه در ديدار با نماينده وليعهد و وزير کشور عربستان در چادر بعثه مقام معظم رهبري در منا، کوتاهي و نارسايي ها در انتقال مجروحان و آسيب ديدگان و برخي بي توجهي ها دربيمارستان هاي سعودي را به نماينده وليعهد عربستان بيان داشته، گفت: نماينده وليعهد و وزير کشورعربستان نيز در اين ديدار مراتب تسليت آقاي محمدبن نايف وليعهد و وزيرکشورعربستان را نسبت به جان باختن زائران ايراني درحادثه مني به اطلاع سرپرست حجاج ايراني رساند و قول داد که براي رفع مشکلات و نارسايي ها هرچه سريعتر پيگيري لازم صورت گيرد.

اسامي جان باختگان ايراني

اخبار رسيده از منا حاکي از آن است که آخرين شمار جان باختگان ايراني حادثه مرگبار روز گذشته به 133 تن رسيده است ولي بر اساس اعلام سازمان حج و زيارت که رسمي است، اين آمار کماکان 131 جان باخته است که البته نه تن از اين فهرست، مجهول الهويه هستند  صرفا مشخص شده که زائران ايراني هستند.

اسامي جان باختگان ايراني بدين شرح است: (مي‌توانيد اين فهرست را روي پايگاه رسمي سازمان حج و زيارت (اينجا) مشاهده کرده و از تغييرات آن آگاه شويد)

رديف

نام

نام خانوادگي

کاروان

رديف

نام

نام خانوادگي

کاروان

1

محمد نوري

استادي

19402

71

رضا

عارف خاني

19033

2

مختار

اکبري

24016

72

احمد

عباسي

19289

3

احمد

ابراهيم زاده

36130

73

حسين علي

عباسي

40011

4

محمد ابراهيم

احمد آبادي

19033

74

جمشيد

علم جو

28159

5

بلال

اسلاميان

10003

75

فرامرز

غلامي

40011

6

احمد

اسماعيلي چاوند

28159

76

غلامرضا

غلامي

19373

7

حسن

افشون

12012

77

محسن

غلامي

 

8

نادعلي

اميني

24016

78

ابراهيم

فخري

28159

9

حجت

اوشياني

28159

79

محمد اسماعيل

فخري

19033

10

عبد الله

ايگدري

38036

80

محمد علي

فرخاري

19033

11

گل در يار

بازاي

 

81

حسين

فرخي

40011

12

علي رضا

باغاني

19289

82

محمد رضا

فروزان

30278

13

علي اکبر

باغاني

19289

83

غلامعباس

قادي

 

14

محمد ابراهيم

باقري

40011

84

هدايت

قاسمي شورابي

 

15

بايرامعلي

بخته

10003

85

علي اکبر

قدم گاهي

19033

16

عبد الله

براهويي ژند

38036

86

درسن تقان

قزل

38017

17

علي

برومند

 

87

کاري باي

کاري باي

38017

18

عليرضا

بقايي

19373

88

اقا محمد

کره ش

38002

19

محمد ولي

بهلکه

38017

89

ابراهيم

کريم پور چمچالي

28159

20

يگن

بي‌بي مقدم اينچه‌برون

38017

90

رضا

کريمي قلعه بابا خاني

17248

21

کريم

پور تقي راستگو مقدم

28159

91

احمد

کفاش

13077

22

فرهاد

پيرزاده

48113

92

علي اکبر

کلافه

18248

23

وجيه الله

تقالي

17248

93

حسن

گلشني

13053

24

معين

تقوي کويتاني

30028

94

اسماعيل

گندابي

19033

25

ابوالقاسم

توراني

 

95

عباس

گودرزي

29013

26

اسماعيل

جعفري

24010

96

احمد

لطفي

 

27

حسين

جعفري

40011

97

عباس

لطفي

24010

28

سعيد

جعفري

17665

98

محمد ظاهر

ماروسي

19033

29

سيد جلال

جلال زاده

19372

99

 

مجهول الهويه

 

30

عبد الصمد

جمشيد نژاد

24016

100

 

مجهول الهويه

 

31

رجب علي

جمعه ارباني

19289

101

 

مجهول الهويه

 

32

علي حسين

چشم دهام

40011

102

 

مجهول الهويه

 

33

محمد

چوبدار

39009

103

 

مجهول الهويه

 

34

علي اکبر

حسيني

19289

104

 

مجهول الهويه

38017

35

حسين

حياتي

24037

105

 

مجهول الهويه

 

36

قيصر علي

حيدري

 

106

 

مجهول الهويه

 

37

عبد الصمد

خاني

19033

107

 

مجهول الهويه

 

38

خديجه

خرمايي

38036

108

 

مجهول الهويه

 

39

شکرالله

خشخويي

13077

109

حسين

محمدي

24016

40

محمد

خندان

24037

110

ابراهيم

محمدي

19033

41

غلام رضا

خورسند

28159

111

غلام رضا

محمودي

40011

42

محمد سعيد

دانش طلب

19373

112

نور محمد

مختوم نژاد

38017

43

يکن

دردي لکه

38017

113

عزت الله

مدادي

28159

44

علي اکبر

دلير

39009

114

عبد الستار

ممکن رود

 

45

مالک

دهقان خياوي

10003

115

نعمت الله

منصوري

24037

46

علي اکبر

ذبيح زاده پاشا

30028

116

مصطفي

موسوي

29012

47

عبد الله

رادپور

12012

117

داوود

موسوي

17775

48

علي

رازاني

29012

118

علي اصغر

مهرآبادي

19289

49

محمد

راکعي

24019

119

ابراهيم

ميان آبادي

19389

50

علي

رجبي محمد آباد

19289

120

حسين

مير مرتضوي

 

51

عبدالقادر

رحکن رودي

 

121

علي حسين

ميرترابي

 

52

قاسم

رحماني

24037

122

هادي

ميرزايي

19373

53

قنبر

رحماني تولي

39010

123

اسکندر

ناصري

24016

54

عبد الستار

رحمکن سوري

 

124

اسماعيل

نجفي

21011

55

سيد احمد

رحيمي

40011

125

مرادعلي

نصر اللهي

29013

56

محمد حسين

رمضاني سياه خلکي

28159

126

علي رضا

نظربرومند

24037

57

سيد مرتضي

رييس زاده

13077

127

رجب

نعمتي

24037

58

قربانعلي

سالاري

30028

128

جواد

نمازي مکي

19029

59

حسين

سبور ابراهيمي

19373

129

فراحم

نوري نوران

10003

60

حسين

سبياني

39010

130

علي محمد

يحيي پور

28159

61

محمد مهدي

سلحشور

30028

131

ابوبکر

يوسفي

12012

62

حسن

سليماني درچه

13077

 

 

 

 

63

محمد رضا

سليمانيان درچه

19029

 

 

 

 

64

شهريار

شادمندخانه

19373

 

 

 

 

65

غلامعلي

شاهين

19029

 

 

 

 

66

عباسعلي

شکري

40011

 

 

 

 

67

علي اکبر

شهرآباد

19029

 

 

 

 

68

عبد الستار

شينور نصاري

20306

 

 

 

 

69

ابراهيم

صادقي واسکسي

30278

 

 

 

 

70

غلامرضا

طاهري

40011

 

 

 

 

 


 

 

 

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 2

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
سد نهند تبريز سرريز شد
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.