1394/06/17 - 20 : 23
کد خبر: 5542
برگزاري نخستين جشنواره بين‌المللي نشان فرهنگي شهريار / چه کساني نشان شهريار دريافت مي‌کنند
احرارنيوز:مسئول موسسه مطالعاتي آذربايجان‌شناسي دانشگاه تبريز از برگزاري همايش پاسداشت ادبيات عاشورايي آذربايجان و جشنواره نشان فرهنگي شهريار در تبريز خبر داد.

، احمد فرشبافيان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بيان اينکه موسسه مطالعاتي آذربايجان شناسي دانشگاه تبريز از سال 86 تاسيس ولي به دلايل مختلف از جمله بي‌رغبتي روساي وقت تعطيل شد، اظهار داشت: دکتر محمدپور، رئيس جديد دانشگاه تبريز تاکيد داشتند اين مرکز مجددا احيا شود؛ بر همين اساس با تلاش‌هايي که صورت داديم موسسه از يک ارديبهشت سال 93 آغاز به کار کرد و اساسنامه آن تجديد شد و شوراي سياستگذاري و شوراي پژوهشي استارت خورد.

وي افزود: مهم‌ترين مسيري که مي‌تواند فرهنگ آذربايجان را زنده کند برخورد آکادميک با موضوع است و تا زماني که فعاليت‌هاي فرهنگي در حيطه آذربايجان پررنگ نشده و اقدامات اساسي صورت نگيرد، فرهنگ و تمدن آذربايجان زير علم گرداني‌هاي غيرمتخصصان پنهان مي‌ماند.

فرشبافيان گفت: در طول يک و نيم سال گذشته کارهاي مختلفي در اين ارتباط انجام داده‌ايم که اولين اقدام ما ايجاد ارتباط با مراکز علمي تحقيقاتي کشورهاي همسايه، قفقاز و حوزه آناتولي، آذربايجان، نخجوان بود تا در اين فضاي غبارآلود غيرفرهنگي جلوي رشد اقدامات غيرفرهنگي افراد غيرفرهنگي گرفته شود.

مسئول موسسه مطالعاتي آذربايجان‌شناسي دانشگاه تبريز از اعزام سه گروه از اساتيد دانشگاه تبريز به جمهوري آذربايجان براي ارتباط با مراکز علمي و تحقيقاتي و شخصيت‌هاي علمي آذربايجان و همچنين دو گروه علمي به کشور ترکيه خبر داد و گفت: براي اينکه بتوانيم برنامه‌ها را عملياتي کنيم نشست‌هاي تخصصي فضولي‌شناسي، مولوي‌شناسي و دو نشست تخصصي در باکو و ترکيه در حوزه تاريخ و ادبيات برگزار کرده‌ايم.

وي خاطرنشان کرد: براي برقراري ارتباط بيشتر بين دانشجويان کشورهاي هدف با دانشجويان دانشگاه تبريز تاکنون 3 دوره دانش‌افزايي کشورهاي جمهوري آذربايجان و ترکيه را برگزار کرده‌ايم و امسال يک دوره مفصل دانش‌افزايي ديگر براي اين دو کشور برگزار خواهيم کرد.

فرشبافيان اعلام کرد: تاکنون با ايجاد ارتباطات موثر في مابين يک سري طرح‌هاي تحقيقاتي مشترک بين اساتيد کشورها آغاز کرده‌ايم و 6 طرح در دست بررسي داريم تا به يک نقطه مشترک برسيم.

مسئول موسسه مطالعاتي آذربايجان‌شناسي دانشگاه تبريز با بيان اينکه اگر دانشجويان ارشد و دکتري در رشته‌هاي تاريخ و تمدن، فرهنگ و تمدن، معماري و هنر و جغرافياي آذربايجان پايان‌نامه‌هاي خود را در مورد فرهنگ آذربايجان موضوع‌يابي کنند و مورد تاييد قرار گيرد بودجه تحقيقاتي پايان نامه را تمام و کمال ارائه خواهيم کرد؛ افزود: در اين ارتباط 4 پايان‌نامه دريافت کرده‌ايم که با تکميل شدن اين پايان‌نامه‌ها به صورت کتاب چاپ خواهند شد.

وي توضيح داد: در طول 6 ماه آينده چند برنامه جدي در فايل برنامه‌ها داريم که اولين آنها برگزاري نخستين جشنواره بين‌المللي نشان فرهنگي شهريار است.

فرشبافيان اذعان داشت: در حوزه ادبيات، تاريخ و تمدن آذربايجان کارهايي انجام مي‌گيرد اما افرادي که کارهاي نابي انجام مي‌دهند شناسايي نمي‌شوند که در قالب جشنواره نشان فرهنگي شهريار مي‌خواهيم به اين هدف دست يابيم و در طول 8 ماه گذشته شخصيت‌هاي برجسته‌اي را در آذربايجان، ايران و ترکيه شناسايي کرده‌ايم.

مسئول موسسه مطالعاتي آذربايجان‌شناسي دانشگاه تبريز يادآور شد: تاکنون 84 اثر به دبيرخانه جشنواره رسيده که از اين تعداد 8 اثر انتخاب شده است و نشان فرهنگي شهريار را به 5 نفر اعطاء خواهيم کرد که 2 نفر از آذربايجان، 2 نفر از ترکيه و يک نفر از ايران برگزيده شده‌اند و در کنار اين‌ها آثار 3 نفر هم مورد تشويق قرار مي‌گيرند که با تقديم تنديس و لوح سپاس مورد تقدير قرار خواهند گرفت.

وي اضافه کرد: اين جشنواره با حضور حدود 30 نفر از اساتيد خارجي و سفرا و رايزن‌هاي فرهنگي ايران در کشورهاي همسايه و بيش از 200 نفر از اساتيد فرهنگي ايران برگزار مي‌شود.

فرشبافيان اعلام کرد: بيشترين آثار دريافتي از جمهوري آذربايجان و ايران است و 32 اثر از آذربايجان و 30 اثر از ايران و مابقي از ترکيه و نخجوان بوده است.

مسئول مرکز مطالعات و تحقيقات آذربايجان‌شناسي دانشگاه تبريز خاطرنشان کرد: نخستين جشنواره بين‌المللي نشان فرهنگي شهريار 24 شهريور سال جاري در دانشگاه تبريز برگزار مي‌شود.

وي  با بيان اينکه برنامه بعدي ما همايش پاسداشت ادبيات عاشورايي آذربايجان است که در آستانه اربعين برگزار خواهد شد گفت:  هدف از برگزاري اين همايش اين است که محققان، مداحان و شاعران ادبيات عاشورايي آذربايجان را در کشورهاي جمهوري آذربايجان، ترکيه، گرجستان و نخجوان شناسايي و آثارشان جمع‌آوري شده و در آستانه اربعين مورد تجليل قرار گيرند.

مسئول موسسه مطالعاتي آذربايجان‌شناسي دانشگاه تبريز ادامه داد: از ديگر برنامه‌هاي ما اعزام تيم‌هاي فرهنگي دانشجويي براي بازديد از کشورهاي همسايه براي ارتباط علمي و فرهنگي است که از تا پايان اسفند انجام مي‌گيرد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 6

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.