1394/06/12 - 10 : 7
کد خبر: 5513
تعطيلي توليد محتواي خبري و رواج کپي در روزنامه‌ها و نشريات مراغه
احرارنيوز: امروزه کپي کردن خبر و گزارش از خبرگزاري‌هاي و چاپ توسط نشريات و روزنامه‌هاي مراغه رواج پيدا کرده که ضروري است قانون مطبوعات در مراغه احياء شود.

امروزه يکي از سريع‌ترين راه براي اطلاع از اخبار روز و آنلاين، خبرگزاري‌هاي فعال کشور است که اگر مروري بر تعداد بازديد خبر توسط مردم از سايت‌هاي خبري بياندازيم متوجه مي‌شويم که مردم براي آگاهي از اخبار روز به پايگاه‌هاي خبري و خبرگزاري‌هاي معتبر کشور مراجعه مي‌کنند.

قبل از آغاز فعاليت خبرگزاري‌هاي مختلف در کشور، روزنامه‌هاي سراسري و محلي وظيفه اطلاع‌رساني خبرها را برعهده داشتند و مردم نيز استقبال خوبي از روزنامه‌ها داشتند، ولي امروزه به‌دليل رشد تکنولوژي و اهميت سرعت انتشار اخبار، روزنامه‌ها، به‌خصوص نشريات و روزنامه‌هاي محلي در شهرستان مراغه ديگر حال و هواي قديم خود را از دست داده‌اند.

وقتي روزنامه‌ها محل تبليغ مي‌شوند

اگر به دکه‌هاي روزنامه فروشي و مراکز توزيع روزنامه در مراغه مراجعه کنيم، عکس‌هاي تبليغاتي زيادي را در صفحه‌هاي اول  مشاهده مي‌کنيم که به نوعي  برخي روزنامه‌ها و نشريات اين شهرستان، رنگ و بوي تبليغاتي به‌خود گرفته است.

با توجه به درآمد خوب تبليغات در مراغه، صاحب امتيازان روزنامه‌ها و نشريات را وارد نوعي رقابت در جذب تبليغات جهت درج در روزنامه خود کرده است.

رايج شدن کپي خبر در نشريات و روزنامه‌هاي مراغه

يکي از اساسي‌ترين مشکلاتي که امروزه برخي نشريات و روزنامه‌هاي مراغه را فرا گرفته است، کپي خبر از خبرگزاري‌ها و چاپ در روزنامه‌ها و نشريات است.

در برخي موارد نيز غير از اين که خبر چاپ شده از خبرگزاري‌ها بوده، مسئولان نشريات و روزنامه‌ها بر خلاف قانون مطبوعات عمل کرده و منبع خبر را درج نمي‌کنند، اين در حالي است که در برخي موارد نيز خبر کپي شده را درمصاحبه با خبرنگار خود درج مي‌کنند.

حال با اين اوصاف که کپي خبر و مطالب از خبرگزاري‌هاي و منابع، بدون کسب اجازه و يا استفاده از آن بدون درج منبع اصلي در قانون مطبوعات غير قانوني است، چرا مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي با مشاهده اين تخلفات توسط روزنامه‌ها و نشريات در شهرستان برخورد نمي‌کنند، سوالي است که بايد به آن پاسخ دهند.

عدم همکاري روابط عمومي‌هاي ادارات با خبرنگاران در مراغه

يکي از مشکلات و چالش‌هاي خبرنگاران شهرستان مراغه عدم همکاري مسئولان روابط عمومي ادارات در موضوع توليد خبر با خبرنگاران مراغه است.

عدم همکاري مسئولان با خبرنگاران شهرستان در ارائه اخبار و مصاحبه، يکي ديگر از دلايل افت شديد توليد خبر و گزارش در اين شهرستان بوده که نياز است مسئولان امر نسبت به برطرف نمودن مشکلات خبرنگاران برنامه‌ريزي کنند.

يکي از راهکارهايي که در جهت برطرف کردن مشکلات خبرنگاران پيشنهاد مي‌شود، ايجاد کميته‌اي در فرمانداري‌ها جهت ايجاد بسترهاي مناسب و آموزش مسئولان روابط عمومي ادارات جهت همکاري با خبرنگاران است.

خاموشي روزنامه‌ها و نشريات مراغه در توليد

طغرل طهماسبي، مسئول مطبوعات و رسانه‌هاي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم، اظهار داشت: با نگاهي گذرا در اين مورد مي‌‎توان به اين نتيجه‌‎ تأسّف‌‎بار رسيد که درصد توليد خبر و حتّي گزارش و مصاحبه در ميان نشريّات بسيار اندک است.

با وجود خبرگزاري‌‎ها در بسياري از شهرستان‌‎ها عملاً توليد خبر و گزارش در ميان نشريّات به خصوص نشريّات محلّي کم‌‎رنگ شده است و اين حاکي از عدم رعايت قانون مصنّف و نيز قانون مطبوعات است .

فعاليت 20 نشريه و روزنامه در مراغه

طهماسبي تصريح کرد: در حال حاضر تعداد 5 نشريّه‌‎ محلّي، 4 نمايندگي نشريّات سراسري، 7 سرپرستي نشريّات، 4 نماينده‌‎ خبري، به همراه خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (دفتر مراغه) مجوّز فعّاليّت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي داشته و در اين شهرستان مشغول فعّاليّت هستند.

فعاليت 25 خبرنگار رسمي در مراغه

مدير امور رسانه و مطبوعات ارشاد اسلامي مراغه افزود: با عنايت به اينکه خبرنگاران نشريّات ‌‌‎بايد جهت اخذ کارت خبرنگاري، عضو خانه‌‎ مطبوعات استان شده و در دوره‌‎هاي خبرنگاري برگزار شده در مرکز استان شرکت مي‌کردند، تا به‌حال چنين مهمّي تحقّق نيافت و اداره‌‎ فرهنگ و ارشاد اسلامي مراغه از چند سال پيش اقدام به برگزاري دوره‌‎هاي خبرنگاري کرد که پس از اتمام دوره، مدارک 25 خبرنگار را جهت اخذ کارت خبرنگاري به مراجع ذي‌‎ربط ارسال کرده است.

علت افت خبري در رسانه‌‎ها در زمينه توليد اخبار مراغه

طهماسبي تصريح کرد: عدم نگارش خبر توسّط خبرنگار و استفاده از خبرگزاري جهت درج خبر در نشريّه، بدون اعلام منبع خبر، و استفاده مستقيم از اخبار ارائه شده توسّط روابط عمومي‌‎ ادارات که در بسياري از موارد ناصواب و هدفمند است، نا آگاهي از اصول خبرنويسي و نداشتن علم کافي، از دلايل افت توليد محتواي خبري در رونامه‌ها و نشريات مراغه است.

گزارش از علي جعفرزاده

منبع:تسنيم

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 7

  آخرین اخبار
محدوديت هاي ترافيکي مراسم بدرقه شهدا در کلانشهر تبريز
روز چهارشنبه سراسر کشور تعطيل شد
مراحل پاياني امدادرساني به حادثه سقوط بالگرد رئيس جمهوري و انتقال پيکر شهدا
تراب محمدي سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
پيام تسليت اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهردار تبريز در پي شهادت رئيس‌جمهور و هيئت همراه رئيس جمهور
کليه ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي شهرستان تبريز فردا تعطيل است
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
بيانيه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
اجساد مطهر در حال انتقال به معراج شهداي تبريز است
بارندگي و مه تا فرداشب درمنطقه حادثه بالگرد رييس جمهور ادامه دارد
  پربازدیدترین اخبار
بيانيه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
مراحل پاياني امدادرساني به حادثه سقوط بالگرد رئيس جمهوري و انتقال پيکر شهدا
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
پيام تسليت اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهردار تبريز در پي شهادت رئيس‌جمهور و هيئت همراه رئيس جمهور
کليه ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي شهرستان تبريز فردا تعطيل است
فردا صبح پيکر شهدا در تبريز بدرقه مي شود/ اقامه نماز توسط رهبري
محدوديت هاي ترافيکي مراسم بدرقه شهدا در کلانشهر تبريز
روز چهارشنبه سراسر کشور تعطيل شد
تراب محمدي سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.