1394/06/11 - 15 : 12
کد خبر: 5504
زيباکلام:
اقتصاد ايران ناکارآمد و فاسد است/ آمريکاستيزي از بين برود
احرار نيوز: استاد دانشکده حقوق تهران گفت: بنده معتقدم اقتصاد ايران اقتصادي ناکارآمد و فاسد است، چراکه اين اقتصاد دولتي بوده و وضعيت نامناسبي دارد.

به گزارش احرار نيوز به نقل از فارس، صادق زيباکلام شامگاه سه‌شنبه در همايش بايدها و نبايدهاي ايران پس از توافق هسته‌اي در برنامه پرسش و پاسخ برگزار شده با حضار اظهار کرد: ما اگر امروز از بايدها و نبايدها سخن به ميان مي آوريم بايد اصل اين موضوع را بدانيم که قرار بود بعد از توافق وين چه تغييراتي در کشور در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي به وجود بيايد و انتظار مردم از اين اوضاع و شرايط چگونه بوده است.

وي با بيان اينکه بايد در اين موضوع يک تعريف خاصي داشته باشيم که منظور از اين بايدها و نبايدها و چارچوب قالب آن چگونه تعريف و تبيين مي‌شود داشته باشيم و سپس مسئله را کنکاش کنيم، گفت: بر اساس آمارها امروز در کشور 6 ميليون بيکار داريم که بايد بدانيم به دنبال اين توافق هسته‌اي آيا وضعيت اشتغال بهبود مي‌يابد و مردم در زندگي خود آثاري از اين توافق را به شکل ملموس لمس مي‌کنند يا نه؟

استاد دانشکده حقوق تهران با بيان اينکه مخالفان توافق هسته‌اي و به اصطلاح دلواپسان هميشه مي‌خواهند اينگونه القا کنند که با اين توافق هسته‌اي ما در کشور به هيچ نتيجه‌اي دست پيدا نمي‌کنيم، افزود: ما مدعي آن نيستيم که با ايجاد روابط با آمريکا و غرب همه مشکلات ما يک شبه حل مي‌شود و ايران کويت و بهشت مي‌شود اما قطعا بايد بدانيم تمام بدبختي‌هاي ما نيز به خاطر فعاليت‌هاي هسته‌اي نبوده است که با توافق انجام شده اين بدبختي‌ها و ريشه بسياري از مشکلات برطرف شود.

زيباکلام ادامه داد: بنده معتقدم ريشه مشکلات اقتصادي ما در اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتي است و مادامي که اقتصاد ما دولتي بماند وضعمان به همين منوال است.

وي بيان کرد: بايد با مردم صادق باشيم و اميد واهي در آنها به وجود نياوريم چراکه ما اگر امروز 6 ميليون بيکار داريم نبايد انتظار و توقع ايجاد کنيم مشکلات بيکاران يک شبه حل مي‌شود.

استاد دانشکده حقوق تهران تصريح کرد: بنده تاکنون از زبان هيچ اصلاح‌طلب و طرفدار دولت نشنيديم که بگويم بعد از توافق هسته‌اي ايران بهشت مي‌شود بلکه هميشه بنده اين مثال را مي‌زنم که در يک مسابقه دو ايران در کنار ساير کشورها براي رقابت نياز به باز کردن بند از دست و پايش دارد تا خوب بدود و در شرايط مساوي بتواند رقابت کند اما اينکه در اين بين پيروز و برنده شود يا نه محتاج تلاش بيشتر است.

زيباکلام بيان کرد: در کنار اين امر بايد يقين داشته باشيم که از سال 84 مسئله هسته‌اي را به سمت بهره‌برداري‌هاي سياسي برده‌اند تا از آن به عنوان ابزار استکبارستيزي و آمريکاستيزي استفاده کنند.

وي با بيان اينکه در اين 12 سال که مسائل هسته‌اي ايران مطرح شده است به غير از دو سال فعاليت کج‌دار و مريض در دوران اصلاحات در هشت سال دوران احمدي‌نژاد و دو سال دولت روحاني کارها با روال و روش متفاوت به جلو رفته اس، گفت: در هشت سال دولت قبلي با نگاه و اغراض سياسي به مسئله هسته‌اي مي‌نگريستند.

استاد دانشکده حقوق تهران يادآور شد: در دولت گذشته به جاي آنکه مسائل هسته‌اي را به دور از نگاه سياسي پي بگيرند با نگاه سياسي ضربه‌اي به اين حوزه زدند که هنوز اصلاح آن سخت و دشوار به نظر مي‌رسيد به طوري که ما در پايان اين هشت سال فهميديم که دولت احمدي‌نژاد به بهانه هسته‌اي چه دروغ‌هايي را به اين ملت گفته است.

زيباکلام گفت: آنهايي که مسئله هسته‌اي را به مسئله سياسي و اقتصادي ايران رقم زده‌اند سخت در اشتباه بودند چراکه با طرح اين موضوع و مسائل دروغين آنها سعي مي‌کردند تا صورت مسئله را تغيير دهند در حالي که اصل دعوا و صورت مسئله در جاي ديگري بوده است.

به جز شعار در اين 36 سال هيچ کاري نکرديم / فقدان پاسخگويي در نظام ما تاسف‌انگيز است

استاد دانشکده حقوق تهران در ادامه سخنان خود با بيان اينکه سياست خارجي هر کشور به سياست داخلي آن گره خورده و هر گونه که ما در داخل رفتار کنيم انعکاسي از آن را در بيرون مي‌بينيم گفت: اگر سياست داخلي احمدي‌نژاد سياست آمريکاستيزي بود ما انعکاس آن را در ارتباط گرفتن با ونزوئلا و بوليوي به عنوان حياط خلوت آمريکا مشاهد مي‌کنيم که از نتايج اين سرمايه‌‌گذاري‌ها در آن کشورها تاکنون خبري نشده است.

زيباکلام ادامه داد: ما اگر خودمان را با کشور ترکيه و پيشرفت‌هاي آن مقايسه کنيم به اين نتيجه مي‌رسيم که بعد از 36 سال ترکيه بدون اينکه يک کپسول گاز يا بشکه نفتي بفروشد سالانه 150 ميليارد دلار صادرات دارد در حالي رقم صادراتي کشور ما کمتر از 40 ميليارد دلار است.

وي افزود: نه تنها ترک‌ها بلکه کشورهاي همچون مالزي، هند، برزيل و ... غوغايي از تحول و تحرک اقتصادي تجربه کرده‌اند، به طوري که هند امروز قدرت نخست صادرات نرم‌افزار است.

استاد دانشکده حقوق تهران با بيان اين ادعا که در نقطه مقابل ما در اين 36 سال تنها شعار داده‌ايم و دنبال اقتصاد توحيدي اسلامي و بعد هم اقتصاد مقاومتي بوديم، گفت: همه اين ادعاها در حد شعار باقي‌ مانده است.

زيباکلام عنوان کرد: رئيس جمهور سابق نه تنها به برنامه چشم‌انداز 20 ساله پايبند نبود بلکه مدعي ضعف زيرساخت‌ها در اجراي آن بود به طوري که اقتصاد کشور در دوران احمدي‌نژاد به کما رفت.

وي با يادآوري اينکه اقتصاد اين کشور به صورت بنيادين خراب شده و ما در اين دوران کشورمان را در اوج تب اقتصادي با شعارهايي کذايي مشاهده کرديم، يادآور شد: ما بايد واقع‌بينانه عمل کنيم و دست از شعار الگوي توسعه اسلامي و بومي برداريم و با کنار گذاشتن اين مهملات سعي کنيم تا در مسيري که ترکيه و مالزي در آن پا گذاشته‌اند گام بگذاريم و مسير توسعه را طي کنيم.

استاد دانشکده حقوق تهران خاطرنشان کرد: در کشور ما يکي از عناصري که مورد غفلت و فقدان واقعي قرار گرفته عدم پاسخگويي مسئولان در برابر مردم است که در نظام و حاکميت ما اين امر بي‌معنا است در حالي که در سنا و کنگره آمريکا ديديم که چگونه نمايندگان، جان‌ کري را به صلابه کشيدند.

زيباکلام اظهار کرد: در اين کشور در هشت سال حاکميت احمدي‌نژاد حتي يک نماينده مجلس به پا نخواست تا سئوال کند که درآمدهاي نفتي در اين کشور در کجا هزينه شده و با چه سياستي دولت قصد دارد تا از وضعيت اقتصادي به وجود آمده خلاصي پيدا کند.

مسئله هسته‌اي ايران را با مخ به باتلاق انداخته است

اين استاد دانشگاه مدعي شد که با مسئله هسته‌اي شاهد آن هستيم که کشورمان با سر به چاه و باتلاق افتاده و حتي جرثقيل نيز نمي‌تواند ما را از چاه بيرون بياورد.

زيباکلام هزينه ميلياردي را در دست يافتن به انرژي هسته‌اي غيرمنطقي و نادرست توصيف کرد و گفت: آيا ايرانيان خبر دارند که ما در رسيدن به دانش هسته‌اي چقدر هزينه پرداخت کرديم و تا چه ميزان بايد تاوان تحريم‌هاي اقتصادي را داد.

وي افزود: تاکنون هيچ کس حتي در مجلس نپرسيده است که براي ساخت فردو و نطنز و توليد اورانيوم کيلويي چقدر هزينه کرديم و در توليد برق از نيروگاه بوشهر ما به ازاي هر کيلووات چقدر هزينه پرداخت کرديم، در کشور پاسخگويي براي اين سئوالات نيست.

استاد دانشکده حقوق تهران گفت: بايد در نظام ما مسئولان پاسخگو باشند، چراکه وکيل‌الدوله و بله قربان‌گو در مجلس نمي‌خواهيم بلکه به آنهايي احتياج داريم که از حلقوم اين ملت فرياد بزنند.

موضوع فتنه را داغ نگه داشتند تا عده‌اي را رد صلاحيت کنند

استاد دانشکده حقوق تهران با بيان اينکه عده‌اي موضوع فتنه را بزرگ کرده و داغ نگه داشته‌اند تا عده‌اي را به همين بهانه رد صلاحيت کنند، افزود: اگر امروز 9 دي را گرامي مي‌دارند و براي يادبود آن مجلس مي‌گيرند به خاطر اين است که عده‌اي از طرح موضوع فتنه به نفع خود سود مي‌برند در حالي که همين افراد شيرازه کشور را به خاطر فعاليت‌هاي هسته‌اي و منافع خود به هم ريخته‌اند.

زيباکلام به هزينه‌هاي فوق‌العاده زياد در طول 12 سال روي مسئله هسته‌اي اشاره کرد و گفت: اگر اين مبلغ را روي منابع آب و خاک اين کشور سرمايه‌گذاري مي‌کردند مردم ايران امروز ثروتمندتر و غني‌تر بودند.

استاد دانشکده حقوق تهران تاکيد کرد: هر چند عده‌اي مي‌گويند اين کار سياست نظام بوده اما چرا بايد عده‌اي مسئله هسته‌اي را تابو قلمداد کرده و اجازه ندهند فردي جرات آن را داشته باشد که بگويد بالاي سر هسته‌اي ابرو است.

استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران اظهار کرد: قطعا براي آمريکا توافق هسته‌اي با ايران يک پيروزي چشم‌گير به شمار مي‌رود که اين پيروزي براي دموکرات‌ها، اوباما و کانديداهاي احتمالي رياست جمهوري آمريکا از اين جناح يک موفقيت و نقطه پيروزي به شمار مي‌رود.

وي افزود: ما نيز بعد از 36 سال با آمريکا به توافق رسيديم که اين هم براي ما يک امتياز محسوب مي‌شود اما بيشتر از ايران آمريکا از اين پيروزي در انتخابات آينده رياست جمهوري به ويژه نامزدهاي دموکرات‌ها از آن استفاده خواهد کرد.

زيباکلام با بيان اينکه در مذاکرات هسته‌اي به يک سمت منطقي‌تر و رفتار معقول حرکت کرده‌ايم، افزود: هر چند که اوباما و دموکرات‌ها در بحث سياست خارجي خودشان در منطقه خاورميانه نتوانستند به دستاوري خوب و مناسب در عراق سوريه و يمن دست پيدا کنند.

عراق، افغانستان و سوريه نقطه مشترک سياست خارجي ايران و آمريکا است

استاد دانشکده حقوق تهران ادامه داد: همان طوري که ايران نمي‌خواهد بعد از خروج ناتو از افغانستان، طالبان وارد اين کشور شود، آمريکا نيز چنين مسئله‌اي را دوست ندارد و ايران و آمريکا از اين جهت نخستين نقطه مشترک را به دست آوردند.

زيباکلام در ادامه بيان کرد: در مسئله ايران نيز همين که دموکرات‌ها بدون حمله نظامي به تاسيسات ايران توانستند با ايران در منطقه به توافق رسيده و به نقطه تعامل برسند براي آنها مثبت و موفقيت‌آميز است.

وي با بيان اينکه ما نيز در عبور از اين بحران و برخي از تهديدهاي هسته‌اي امروز به نقطه قابل اعتماد‌تري رسيده‌ايم، گفت: بنده به آينده توافق وين و تقويت روابط ايران با آمريکا خوشبين هستم، چراکه برگ برنده دست ماست و آمريکايي‌ها به ويژه دموکرات‌ها براي پيروزي در انتخابات پيش‌ رو از اين ابزار به عنوان مانور تبليغاتي استفاده مي‌کنند.

آمريکاستيزي از بين برود

استاد دانشکده حقوق تهران تصريح کرد: برخلاف آنهايي که مي‌گويند بايد رويه آمريکاستيزي همچنان باقي بماند اتفاقا بايد آمريکاستيزي از بين برود که عده‌اي همچنان نگران اين موضوع هستند در حالي که ما بايد با آمريکا بر سر مشترکات به توافق برسيم.

زيباکلام افزود: اگر زماني در ساختن فردو، تاسيسات هسته‌اي، افزايش سانتريفيوژ‌ها، موضوع عراق، لبنان وسوريه با آمريکايي‌ها اختلاف داشتيم امروز همه اينها مي‌تواند نقطه توافق و تعامل ما باشد همان طوري که ما سر موضوع هسته‌اي با آمريکا توافق کرديم، مي‌توانيم در مسئله افغانستان و عراق جلوگيري از نفوذ داعش در منطقه، مسئله يمن و حتي سوريه با آمريکايي‌ها به يک نقطه مشترک برسيم.

وي ادامه داد: همان طوري که ما در عراق دوست نداريم دولت حيدر العبادي سقوط کند آمريکايي نيز دوست ندارند با سقوط اين دولت داعش بر سر کار بيايد.

اين استاد دانشگاه عنوان کرد: ما در يمن نيز با آمريکا اتفاق نظر داريم، چراکه يمن را خاستگاه القاعده مي‌دانيم و آمريکا نمي‌خواهد القاعده در اين کشور رشد کرده و بر سر کار بيايد به طوري که در يمن به يک وحدت استراتژي با آمريکا دست پيدا کرديم.

زيباکلام مدعي شد که در سوريه اسد رفتني است و اظهار کرد: ما با آمريکا به يک نقطه مشترکي رسيده‌ايم که اسد به مانند ديگر ديکتاتورهاي منطقه همچون صدام، قذافي و حسني مبارک بايد از حاکميت کنار رود، چراکه يک حاکم سفاک ديکتاتور و مخالف مردم است.

وي بيان کرد: با سقوط اسد هم ما و هم آمريکايي‌ها بر اين باورند که نبايد اجازه داد تا جبهه النصره و داعش بر سر کار بيايد.

زيباکلام با زير سئوال بردن محور مقاومت در منطقه گفت: اين اظهارات بي‌خود و شبيه علي گلابي است که عده‌اي آن را تکرار مي‌کنند در حالي که بايد بدانيم سوريه از بين رفتني است و اسد نيز در ماه‌هاي آينده از حاکميت ساقط خواهد شد.

استاد دانشکده حقوق تهران تصريح کرد: البته در کنار اين اشتراکات ما با آمريکايي‌ها سر مسئله حماس، اسرائيل، موضوع حقوق بشر و ... نکته افتراق داريم اما بايد اين اصل را بپذيريم که ديگر دوران آمريکاستيزي که عده‌اي سعي دارند همچنان بر آن دامن بزنند گذشته است.

زيباکلام مدعي شد که ما بايد به سمتي حرکت کنيم تا با آمريکا و ديگر کشورها نقطه تعاملي داشته باشيم و به جاي خصومت و دشمني به تقويت دوستي‌ها کمک کنيم.

احمدي‌نژاد بزرگترين توهين را به روساي جمهور جهان کرد

استاد دانشکده حقوق تهران در ادامه سخنان خود گفت: دولت‌ها بايد بر روي تعهدات خود پايبند باشند و با کنار رفتن دولتي و بر سرکار آمدن دولت جديد اين تعهدات نبايد تغييري پيدا کند و ما حتي بعد از انقلاب برخي تعهداتي را که شاه پذيرفته بود قبول کرده و آن را به انجام رسانديم.

زيباکلام با بيان اينکه تيم مذاکره‌کننده ما در حقيقت در بين 6 قدرت جهاني بيشتر با آمريکايي‌ها در حال مذاکره و تعامل بود، افزود: بقيه کشورها هر از چند گاهي خودي نشان مي‌دهند ولي اصل مذاکرات ايران با آمريکا بوده و انتخاب دولت روحاني اين فضا را فراهم کرد تا آمريکايي‌ها به اين نتيجه برسند که به جاي حمله به ايران با کشور ما کنار بيايند.

وي با بيان اينکه همان زماني که احمدي‌نژاد به روساي جمهور ديگر کشورها در سازمان ملل با سخنانش توهين کرد که بنده مي‌خواهم با ملت‌ها صبحت کنم، افزود: در دوران احمدي‌نژاد به جاي تعامل بيشتر بر تخاصم تکيه مي‌کردند و معلوم نبود جليلي با اشتون چه سخناني را رد و بدل مي‌کرد در حالي که جان‌ کري با ظريف بيش از 11.5 ساعت در کنار هم مي‌نشينند تا مسائل و مشکلات برطرف شود که چندين بار نيز کار به مرحله تار مو رسيده بود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 8

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.