احرار نيوز: وضعيت نامناسب مسير بي.آر.تي تبريز که از سال 86 آغاز شده و از ايستگاه راهآهن تا سهراهي وليعصر ادامه دارد از زمان ايجاد تا کنون انتقاد شهروندان تبريزي را به دنبال داشته و هر سال اين پروژه در دست بهسازي بوده و خواهد بود.
سالهاي زيادي است که در کشورهاي مختلف از روشهاي متفاوتي براي افزايش کيفيت و سرعت خدمات اتوبوسها استفاده ميشود روشهايي چون اختصاص خطوط ويژه و دادن اولويت به اتوبوس ميتوان گفت «BRT تلفيقي از همه روشهايي است که تاکنون براي افزايش سرعت اتوبوسها استفاده ميشد».
شايد به همين دليل است که اغلب مردم دنيا ترجيح ميدهند از همان واژه اتوبوس براي اشاره به اتوبوسهاي سيستمBRT استفاده کنند و تنها اين آمريکاي شماليها هستند که از واژهBRT استفاده ميکنند.
سيستم اتوبوسهاي پرسرعت نامش را از سيستم «حمل و نقل پرسرعت» وام گرفته است که در آن براي وسائل نقليه عمومي از خطوط ويژه استفاده ميشود و گاهي حتي تونلهاي ويژه براي حمل و نقل احداث ميکنند.
در اغلب کشورهاي جهان استفاده کنندگان از اتوبوس کساني هستند که از دريافت خدماتي با کيفيت پايين چندان آزرده نميشوند به همين دليل ميتوانند ايستگاههاي سرباز اتوبوس را تحمل کنند، اما در سيستمBRT اين رويکرد تغيير ميکند.
بي.آر.تي در کلانشهر تبريز هم زمان با تهران در سال 86 اجرا شد و با فاصله کمي از تهران خط شرق به غرب آن افتتاح شد اينکه افتخاري ديگر براي کلانشهر تبريز به عنوان نخستينهاي ايران کسب شد مايه خوشحالي است ولي متاسفانه وضعيت بي.آر.تي تبريز چند سال است که بسيار نامطلوب است و مسائل زيادي در بي.آر.تي تبريز بايد مورد توجه قرار ميگرفت که نگرفته است!
اما از همان روز اول ابتدا مسير بي.آر.تي تبريز با مشکل ايجاد صحيح و درست اتوبوسها مواجه شد با وجود اينکه مسئولان شهرداري تمام توان و طرحهاي خود را پياده کردهاند اما تا به امروز نتوانستهاند مسير يا خيابان حداقل صاف را براي تردد اين اتوبوسها ايجاد کنند که هميشه از سوي شهروندان مورد پرسش بوده است.
وضعيت نامناسب مسير اتوبوسهاي تندروي تبريز از ايستگاه راهآهن تا سهراهي وليعصر از زمان ايجاد اين مسير انتقاد شهروندان تبريزي را به دنبال داشته و جلوه بسيار نامناسبي را در اين کلانشهر ايجاد کرده است.
بتن غلتکي حلال مشکل مسير بي.آر.تي تبريز
معاون فني و عمراني شهرداري کلانشهر تبريز شهريور 93 گفت: براي نخستين بار با به کارگيري بتن غلتکي در مسير بي.آر.تي تبريز مشکل اين مسير براي هميشه حل ميشود.
عبداللهپور افزايش قيمت قير، هزينه بسيار بالاي آسفالت و جمع شدن آسفالت را از مشکلات مسير بي.آر.تي تبريز عنوان کرد و افزود: کم بودن عرض و تردد متعدد چرخهاي اتوبوس از نقاط ثابت به بارگذاري نقطهاي و خطي مسير بي.آر.تي تبريز باعث شد تا براي رفع مشکلات موجود از تکنولوژي جديدي استفاده کنيم.
وي ادامه داد: با توجه به مشکلات فراوان مسير از جمله ترافيک سنگين استفاده و به کارگيري بتن غلطکي در طول مسير بي.آر.تي به طول 20 کيلومتر توجيه اقتصادي بيشتري پيدا کرده و موجب صرفهجويي قابل توجهي نيز خواهد شد.
اجراي فناوري بتنغلتکي با اعتبار 50 ميليارد ريالي براي نخستين بار در ايران
شهردار تبريز گفت: اجراي فناوري بتن غتلکي در روسازي مسير 16 کيلومتري بي.آر.تي شهر تبريز براي نخستين بار در کشور آغاز شد.
صادق نجفي در حاشيه بازديد از مراحل اجراي اين طرح با اشاره به مزيتهاي اين سبک روسازي اظهار کرد: بتن غلتکي با برخورداري از ويژگيهاي خاص فيزيکي از قبيل استقامت بالا، رطوبتپذيري بسيار کم و تراکم فشرده ماندگاري به مراتب بيشتري از آسفالت خواهد داشت.
وي استفاده از اين سبک روسازي را از جديدترين فناوريهاي روسازي جهان خواند و گفت: با به کارگيري اين روش، معضل جمعشدن آسفالت که معمولاً در اثر ترمزهاي ناگهاني در ورودي ايستگاههاي بي.آر.تي به وجود ميآيد، رفع خواهد شد.
شايد بهتر باشد اعضاي شوراي شهر و شهرداري را به سفري رويايي و مجاني با اتوبوسهاي بي.آر.تي دعوت کنيم تا بيشتر و بهتر از وضعيت اين مسير و شهر آگاهي و اتفاقات در آن پيدا کنند.
حتماً اعضاي شورا و مديران شورا سوار اتوبوس يا بي.آر.تي نميشوند که مشکلات بي.آر.تي تبريز تمامي ندارد، اي کاش مسئولان شهري ما مشکلات شهر را خودشان لمس ميکردند.
قضاوت در اين مسئله را به مردم واگذار ميکنيم و تنها به يادآوري و عملکرد مديران مي پردازيم تا مردم خودشان به قضاوت بنشينند.
در اين قسمت به مقايسه ايستگاههاي بي آرتي در تهران، مشهد و تبريز ميپردازيم:
ايستگاههاي بي.آر.تي اصفهان
ايستگاه بي.آر.تي مشهد
ايستگاه بي.آر.تي تهران
ايستگاه بي.آر.تي تبريز
اما صادق نجفي شهردار تبريز در سال 91 از آغاز مراحل ساماندهي و بهسازي مسير اتوبوسهاي بي.آر.تي به عنوان شاهراه حياتي حمل و نقل درونشهري تبريز خبر داد و اتمام بهسازي آن را تا پايان سال 92 نويد داد.
وي تصريح کرده بود: اجراي طرح بهسازي و تعمير مسير بي.آر.تي از مبدأ اين خط در ميدان راهآهن و به صورت تدريجي و فاز به فاز به سمت ميدان بسيج انجام ميگيرد و در آن عمليات بهسازي شامل زيرسازي اساسي، آسفالتريزي مجدد و رفع و حذف ناهمواريها و پستي بلنديهايي که موجبات بروز مشکل و تداخل در امر جابهجايي مسافران درونشهري است، انجام ميشود.
شهردار تبريز با تاکيد بر اينکه به زودي و با اتمام مراحل بهسازي مسير بي.آر.تي، اين خط به محور رضايتمندي مردم تبديل ميشود، خاطرنشان کرده بود: علاوه بر اجراي طرح بهسازي و مناسبسازي تا پايان سال (1392) و با نصب 60 سايهبان مدرن، شيک و مجهز در ايستگاههاي اين مسير، بر زيباييهاي خط بي.آر.تي افزوده خواهد شد و از اين طريق آسايش و آرامش شهروندان نيز ارتقا مييابد.
پيش از اين نيز سعيد حاجيزاده سخنگوي شوراي شهر تبريز گفته بود: در طراحي ايستگاههاي جديد مسير بي.آر.تي عمدتاً به بحث زيبايي توجه کردهاند و فاکتور مهم رفاه، آسايش و راحتي شهروندان ناديده گرفته شده است.
جديدا هم مسئولان شهرداري تبريز از تضمين آسفالت پنج ساله خبر داده بودند اما با وجود اين همه اين موارد در اين چند سال، اين مشکلات نه تنها کم نشده بلکه هر روز شکلي جديد به خود ميگيرد.
با وجود همه اين مسائل اميدوارم اعضاي شوراي شهر تبريز و شهرداري تبريز حتي يک بار هم شده براي حفظ ابروي شهر تبريز مقابل مهمانان سوار اين مسير شده و مشکلات اين مسير پايان يابد.
تصاوير مسير بي.آر.تي تبريز که 10 شهريوراز مسير بي.آر.تي به تصوير کشيده است:
منبع: فارس