1394/06/10 - 18 : 39
کد خبر: 5490
آذربايجان‌شرقي بازنده احياي درياچه اروميه است / آوارگي 4 ميليون نفر به دنبال خشکي درياچه اروميه
احرارنيوز:مجري طرح احياي درياچه اروميه گفت: آذربايجان‌شرقي بازنده احياي درياچه است چرا که احياي درياچه در برنامه مسئولان اجرايي جايگاهي ندارد و تصور مي‌کنند ستاد احيا منبعي است براي تامين کسري بودجه براي انجام کارهاي عادي!

عيسي کلانتري بعد از ظهر امروز در جلسه هم انديشي احياي درياچه اروميه اظهار داشت: 93 درصد خطرات ناشي از خشکي درياچه متوجه آذربايجان‌شرقي و تنها 7 درصد متوجه آذربايجان غربي است و ميزان  آبي که از آذربايجان‌شرقي بايد تامين شود 8 درصد و ميزان آبي که از طرف آذربايجان‌غربي بايد تامين شود 92 درصد است و با اين اوصاف تلاشي که مسئولان آذربايجان‌غربي انجام مي‌دهند بيشتر است.

* دولت در زمينه احيا جلوتر از ما آذربايجاني‌ها است

وي افزود: دولت در زمينه احيا جلوتر از ما آذربايجاني‌ها است و پرچم احيا را رئيس جمهور به دوش کشيده و متوليان آموزش و پرورش بايد با آگاه کردن مردم از حقوق شهروندي مسئولان را به حرکت بيشتر و موثرتر وادارند.

* ساليانه بيش از 2 ميليارد متر مکعب برداشت اضافي داشتيم

کلانتري با بيان اينکه ساليانه بيش از 2 ميليارد متر مکعب برداشت اضافي داشتيم که بايد اين جيره اضافي را به درياچه بازگردانيم؛ متذکر شد: يکي از تبعات خشکي درياچه اروميه بي خاصيت شدن زنبور عسل است که منجر به بي خاصيت شدن کشاورزي کل منطقه مي‌شود.

دبير ستاد ملي احياي درياچه اروميه خاطرنشان کرد: سال گذشته از وزارت نيرو درخواست کرديم 100 ميليون متر مکعب از سد بوکان به درياچه رهاسازي کنند، هنوز که هنوز است مقاومت مي‌کنند و سهم درياچه را نمي‌دهند.

اين مسئول با بيان اينکه کشورهايي که توسعه پايدار را قبول ندارند در همه چيز و همه جا به مشکل بر مي‌خورند، اذعان داشت: توسعه پايدار اقدامات اجرايي را بر اساس توجيه پذيري ارزيابي مي‌کند و براساس ضوابط توسعه پايدار هيچ برنامه‌اي نبايد اجرا شود که مشکلات اجتماعي پيش آورد و يا برخلاف محيط زيست باشد و به حقوق نسل‌هاي بعدي تعدي کند.

مجري طرح احياي درياچه اروميه افزود: درياچه اروميه که باعث پايداري تمدن شمال‌غرب کشور است در حال نابودي است و ما تنها کشوري هستيم که 85 درصد آب‌هاي تجديدپذير را برداشت کرده‌ايم.

* امروز با چاقوي جراحي به جاي جراحي آدم کشي مي‌کنيم

وي يادآور شد: 50 سال پيش در حد 25 درصد منابع تجديدپذير را هم مصرف نمي‌کرديم ولي امروز با چاقوي جراحي به جاي جراحي آدم کشي مي‌‌کنيم و ريشه تمدن 7 هزار ساله را به بهانه عدم وابستگي، افزايش توليد، حفظ امنيت ملي، تامين امنيت غذايي، حفظ استقلال، اقتدار ملي و ... از بين مي‌بريم.

دبير ستاد ملي احياي درياچه اروميه با اشاره به مصرف بالاي 150 درصدي منابع آبي تجديدپذير در خراسان رضوي و مصرف بيش از 100 درصدي در استان‌هايي مثل اصفهان، کرمان و فارس گفت: نمک درياچه اروميه شهرهاي اطراف را تهديد مي‌کند که اگر احيا نشود صدها ميليارد تومان بايد صرف نابساماني‌هاي متعدد اقتصادي و اجتماعي ناشي از آن شود.

* خشکي درياچه منجر به آوارگي 4 ميليون نفر خواهد شد

اين مسئول ابراز داشت: معضلات اجتماعي حاصل از مهاجرت يک و نيم ميليون نفر در زمان جنگ تحميلي هنوز که هنوز است در اذهان مردم باقي است و اگر درياچه خشک شود حدود 4ميليون نفر مجبور مي شوند خانه و کاشانه خود را رها کرده و  مهاجرت کنند و معلوم نيست اين تعداد کجا بايد بروند، چگونه بروند و چه مصيبت‌هايي به بار خواهد آمد.

کلانتري در ادامه صحبت‌هاي خود اعلام کرد: در 3 ماهه آخر سال گذشته حدود 450 ميليارد تومان بودجه براي احياي درياچه تخصيص يافت و اين درحالي است که کل بودجه عمراني استان آذربايجان‌شرقي به 300 ميليارد تومان هم نمي‌رسيد.

وي با بيان اينکه بين ستاد احيا و دولتي‌ها فاصله افتاده و کارهاي روزمره خود را بدون توجه به بحران حاضر انجام مي‌دهند؛ اضافه کرد: امسال يک هزار و 950 ميليارد تومان براي احيا تخصص دادند اما اگر نتوانيم مردم را به همکاري بطلبيم و مديران توجيه نشده باشند که بايد همه تلاش خود را انجام دهند راه به جايي نخواهيم برد.

* هر مديري که در مقابل احياي درياچه ايستادگي کند به رئيس جمهور گزارش مي‌دهم

مجري طرح احياي درياچه اروميه در پايان تاکيد کرد: درياچه قابليت احيا دارد اما اگر دولت، ملت، نرم افزار و سخت افزار دست در دست هم ندهند اين هدف تحقق نخواهد يافت و پس از اين هر مديري که در مقابل احياي درياچه اروميه ايستادگي کند به رئيس جمهور گزارش خواهم داد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 3

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.