1394/06/09 - 18 : 37
کد خبر: 5476
تيشه واردات بر ريشه دامداري/نژاد گاو سراب در ورطه نابودي
احرارنيوز:گاو سرابي از نژادهاي اصيل اين دام در ايران است که بر خلاف روزگاران خوش گذشته اکنون به دليل بي‌توجهي مسئولان در آستانه نابودي قرار دارد

مشدي حسن گاوي دارد که عاشق اوست، بيشتر از يک انسان معمولي دوستش دارد و همه اهالي روستا از علاقه وافر او به گاوش باخبر هستند اما از قضا روزي مشدي حسن به شهر مي رود و در غياب او گاوش به دلايل نامعلومي مي ميرد و اهالي گاو را به خاطر نديدن و ناراحت نشدن و در اصل شوکه نشدن مشدي حسن به چاه مي اندازند و مشدي حسن بعد از برگشت به طريقي مي فهمد که گاوش مرده اما از فرط علاقه اش به گاو، مرگ و نيستي او را باور نمي کند و آرام آرام خودش را به جاي گاو مي پندارد و به همه مي گويد من گاو مشدي حسنم نه مشدي حسن و اهالي نيز بخاطر اين روان پريشي به فکر درمان او مي افتند و هنگامي که هيچ يک از روش هاي درماني سنتي و حتي نذر و دعا کارساز نمي شود، به ناچار وي را براي مداوا به شهر مي برند اما مشدي حسن در ميانه راه از دست اهالي روستا فرار کرده و در دره اي سقوط مي کند و به سرنوشت گاو دچار مي شود...

بي گمان بسياري از ما اين جملات را که بر گرفته از داستان گاو نوشته غلامحسين ساعدي است، يا خوانده ايم يا فيلمي را که با همين عنوان توسط داريوش مهرجويي ساخته شده، ديده ايم و شايد پيام آن را درک کرده ايم و شايد هم مانند بسياري از امور روزمره با کمترين تاثير پذيري از موضوع مورد اشاره آن، مدتي بعد اين حکايت را فراموش کرده ايم اما بدون شک حکايت امروز دامداران منطقه سراب شباهت بسيار و نزديکي با حال و روز مشدي حسن دارد.

بي گمان اين دامداران بهتر از هر کسي مي توانند پيام و مفهوم اين داستان را برايمان بازگو کنند و از درد و رنج انسان هايي بگويند که تنها داشته هاي خود را ناخواسته از دست مي دهند و قبول اين نسيان و نيستي برايشان ممکن نيست چرا که گويي اينک فيلم و داستان گاو در حال تکرار و معني شدن عيني براي آنان است و اندک غفلتي مي تواند بهترين نژاد گاو کوهستان ايران را به سرنوشت گاو مشدي حسن دچار کند و آن را به چاه فراموشي و نيستي بيافکند.

گاو سرابي نژاد اصيل ايراني که با واردات بي رويه به حاشيه رانده شد

مشدي حسن قصه ما، منصور بياني دامداري است که خود را عاشق گاو هاي اصيل سرابي مي داند که براي ملاقاتش به سمت مرتع سرسبز دونيق در ?? کيلومتري شهرستان سراب رفتيم تا حال و روز اين دامدار و گاو دوست داشتني اش را به تصوير بکشيم تا شايد زنگ خطر و بيدار باشي براي برنامه ريزان باشد.

اين دامدار زحمت کش عاشقانه دو گاو اصيل سرابي را نشانمان مي دهد، در نگاه هاي عاشقانه او به اين دو گاو زرد رنگ روشن که از ويژگي هاي بارز گاو سرابي است، مي توان رگه هاي ممتد از حسرت و غم و نگراني را يافت، دست نوازشي بر پيکر گاوش مي کشد و افسوس مي خورد که ناملايمات روزگار و تبليغات دروغين موجب شده که اينک شمار گاوهاي اصيلش از ?? راس به چهار گاو محدود شود.

سياست واردات بي رويه به گاوهاي سرابي هم رحم نکرده و اينک عرصه بر بوميان منطقه و دامداراني که از اين نژاد نگهداري مي کنند، تنگ تر شده استسياست واردات به گاوهاي سرابي هم رحم نکرده و اينک عرصه بر بوميان منطقه و دامداراني که از اين نژاد نگهداري مي کنند، تنگ تر شده است.

بياني دامدار با سابقه سرابي که سينه اش مالامال از درد بي توجهي و غفلت بود، ما را ميهمان کره خوش طعم و رنگ سراب مي کند که مدت ها بود در حکايت هاي گذشتگان  از طعم خوش آن شنيده بوديم تا يادآور شود شير پرچرب و کم توقعي غذايي و مقاومت سرسختانه در برابر شرايط سخت اقليمي منطقه از امتيازات نژاد برتر گاو کوهستاني سراب محسوب مي شود.

دامدار مضطرب و نگران وعده مي دهد که با اندک حمايتي مي تواند دکه عرضه بهترين کره ايران را در ورودي شهر داير کند و با نشان دادن گاوهاي غيربومي ساکن در منطقه، انگشت اتهام را به سمت مسئولان وقت نشانه مي رود و از بي مهري هاي آنان در قبال حمايت از داشته ارزشمند دامداران سرابي گله گذاري مي کند و شرط مي بندد که اگر ايستگاه حمايتي و پشتيباني گاو بومي، گاو نري در اختيار او قرار دهد، مي تواند شمار گاوهاي سراب را بيشتر کند.

منصور بياني چنان از برنده شدن گاوهايش در مسابقه انتخاب بهترين گاو نژاد سرابي سخن مي گويد که گويي در ميدان المپيک مدالي به گردن آويخته، براي اين دامدار ارزش برنده شدن گاوهايش بسيار زياد است و احياء مجدد مسابقه انتخاب بهترين گاو سرابي را که در سال هاي ?? تا ?? برگزار مي شد از مسئولان طلب مي کند.

در آن روزها هنوز اثري از نژادهاي گاو وارداتي چون هلندي نبود و گاو سرابي همچون فرمانروايي بي رقيب در دشت ها و مراتع منطقه مي خراميد و دامداران منطقه نيز به شکرانه وجود چنين نعمتي، نام سراب و لبنيات خوشگوار آن را بر زبان ها انداخته بودند اما اين روزگار خوش با شيوع تب واردات گاو تداومي نيافته است.

نگهداري ??? گاو نژاد سرابي در ايستگاه دامپروري سراب

نگهداري ??? گاو نژاد سرابي در ايستگاه دامپروري سراب و تحويل هر از چندگاه گاو نر به گله داران اقماري از تنها سياست هاي حمايتي دولت در اين خصوص استاکنون گاوهاي سرابي به مانند رعايايي در ميان خيل اين نژادهاي وارداتي گم شده اند و آرام آرام بواسطه اين بيماري ناخواسته و تحميلي به لبه پرت چاه فراموشي و نابودي نزديک تر و نزديک تر مي شوند و دامداراني چون منصور بياباني ما نيز مانند مشدي حسن با حسرت و دلي خون بار نظاره گر اين داستان تراژيک، البته اين بار در واقعيت و نه در خطوط کتاب هاي داستان و فريم هاي فيلم ها هستند.

ابراهيم فرقاني مدير جهاد کشاورزي منطقه نيز تنها نگهداري ??? گاو نژاد سرابي در ايستگاه دامپروري سراب و تحويل هر از چندگاه گاو نر به گله داران اقماري را از سياست هاي حمايتي دولت در اين خصوص عنوان کرده و در عين حال عدم برگزاري جشنواره انتخاب گاو برتر در سراب را که روزگاري از برنامه هاي پرمخاطب بوده و در برنامه کشاورزي سيماي استان نيز پخش مي شد، را به دستورالعمل وزراتي منع برگزاري همايش ها و جشنواره ها نسبت مي دهد.

 

به هرحال هر کشور و شهري به داشته هايش زنده است و به آنها افتخار مي کند و نژاد گاو سرابي نيز يکي از همين داشته هاي مهم کشور ماست که بايد مورد توجه همگان قرارگيرد حاصل جمع اين داشته ها همان توسعه خواهد بود که مدتهاست به دنبال آن هستيم.

به هرحال خدا کند سرنوشت دامداران ما با سرنوشت مشدي حسن يکي نشود و تا دير نشده با اعمال سياست هاي حمايتي اين نژاد برتر کشور را در داستان هاي گذشتگان جستجو نکنيم، احياي جشنواره انتخاب بهترين گاو سرابي، سياست تشويق و اعطاي تسهيلات به دامداران براي نگهداري اين گاو، مي تواند کره خوش طعم سراب را به برندي جهاني تبديل کند و شهرت مخدوش شده لبنيات سراب را بازگرداند.

خبرنگار: جواد عباس زاده

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 1

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.