1394/06/02 - 7 : 36
کد خبر: 5395
معاون بهبود توليدات دامي جهاد کشاورزي آذربايجان غربي:
آذربايجان غربي پيشتاز در تلقيح مصنوعي
احرار نيوز: معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان غربي گفت: آذربايجان غربي با دارا بودن بيش از 120 مامور تلقيح مصنوعي يکي از استانهاي پيشتاز کشور در اين خصوص به شمار مي رود.

به گزارش احرار نيوز: سيد فضل الله قريشي  با بيان اينکه سالانه بيش از 65 هزار مورد تلقيح مصنوعي در استان ثبت و انجام مي شود اظهارداشت: اين تعداد در بخش دام سنگين استان با استفاده از اسپرم منجمد نژاد هاي هلشتاين، سيمنتال، براون سويس و اسپرم منجمد گاوميش توليد در ايستگاه جبل اروميه انجام مي گيرد.

وي ادامه داد: در اين راستا سال گذشته 30 هزار دز اسپرم منجمد گاويش و بيش از 20 هزار دز اسپرم منجمد گاو سيمنتال در مرکز اصلاح نژاد گاوميش جبل اروميه توليد و به ساير استانهاي کشور توزيع شده که اين روند امسال نيز ادامه خواهد داشت.

قريشي با اعلام اينکه در حال حاضر آذربايجان غربي با شش واحد گاوميش داري صنعتي در استان يکي از قطب‌هاي مهم اين دام در کشور محسوب مي‌شود افزود: از مجموع گاوميش داري‌هاي سنتي و صنعتي استان سالانه 80 هزار تن شير توليد و روانه بازار مصرف مي‌شود که با صنعتي کردن پرورش اين دام شاهد افزايش قابل توجه شير به صورت کيفي خواهيم بود.

گاوميش داري در استان صنعتي مي شود

قريشي با اشاره به صنعتي شدن واحدهاي پرورش گاوميش در استان اعلام کرد: همچنين در سالجاري پشتيباني از نژادهاي دام سنگين و سبک بومي با توجه به وجود مراکز منحصر به فرد در استان، اصلاح نژادي گاوميش در ?? کيلومتري اروميه، ايستگاه گوسفند قزل در شهرستان مياندوآب و ايستگاه گوسفند ماکويي در شهرستان شوط از ساير برنامه‌هاي اين سازمان است.

وي بالا بودن ميزان چربي و ماده خشک بدون چربي در شير گاوميش‌هاي استان، وجود بسترهاي لازم براي رونق گرفتن صنايع تبديلي و امکان بهره مندي از ضايعات کشاورزي و امکان صادرات فراورده‌هاي آن به ويژه با در نظر گرفتن مرزي بودن استان از مهم‌ترين مزاياي آذربايجان غربي براي پرورش اين نوع دام عنوان کرد.

قريشي با اشاره به فعاليت مرکز اصلاح نژاد گاوميش شمال و شمال غرب کشور در اروميه گفت: اين مرکز با عنوان ايستگاه جبل با هدف حفظ و حراست ژنتيکي از اکوتيپ هاي برتر گاوميش کشور، شناسايي پتانسيل‌هاي ژنتيکي گاوميش کشور، اصلاح نژاد، بهبود و افزايش توليد با استفاده از تکنيک‌هاي تلقيح مصنوعي، راه اندازي شده است.

سومين ميدان دواب آذربايجان غربي در اروميه آماده بهره برداري شد

معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي در خصوص وضعيت ساماندهي ميدان دواب اروميه پاسخ داد: ميدان دواب اروميه به عنوان سومين ميدان صنعتي دام استان بعد از شهرستانهاي پيرانشهر و مياندوآب ساماندهي و آماده بهره برداري است.

قريشي با بيان اينکه اين ميدان با سرمايه گذاري شخصي و استفاده از ? ميليارد ريال تسهيلات از محل صندوق کشاورزي استان با ظرفيت ???? راس شامل دو هزار راس دام سبک و ??? راس دام سنگين آماده بهره برداري است افزود: با بهره برداري از اين طرح ظرفيت ميادين دام صنعتي استان به ???? راس افزايش مي يابد.

وي بر ضرورت حمايت از ميادين صنعتي دام در استان و برخورد جدي با ميادين دام سنتي در استان تاکيد کرد وگفت: با بهره برداري از اين مرکز شاهد ارتقاي سطح بهداشت، کنترل بيماريهاي دامي در استان و ساماندهي اصولي خريد و فروش دام در منطقه خواهيم بود.

گاوداري خانگي در سميرم

بزرگترين گاوداري شيري فري استال آذربايجان غربي در حال احداث است

معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي با اشاره به برنامه ها و اقدامات اين معاونت در سالجاري گفت: در حال حاضر گاوداري شيري فري استال دو هزار راسي در شهرستان سلماس در حال احداث است.

وي با اعلام اينکه اين گاوداري سومين واحد گاوداري شيري فري استال استان محسوب مي شود اظهارداشت: اين طرح با پيشرفت فيزيکي بالاي ?? درصد در حال اجراست که پيش بيني مي شود فاز اول اين طرح درسالجاري به اتمام برسد.

قريشي ادامه داد: با بهره برداري از اين مرکز به عنوان بزرگترين گاوداري شيري فري استال استان سالانه حدود 17 هزار تن به ظرفيت شير خام استان و 450 تن گوشت قرمز به ظرفيت گوشت قرمز توليدي استان افزوده شود.

معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي اين طرح داراي طرح توسعه به ظرفيت 10 هزار راس، ايجاد کارخانه فرآورده هاي لبني در فاز دوم و توليد شيرخشک در فاز سوم را داراست.

 21 واحد کارخانه توليد خوراک دام و طيور در آذربايجان غربي فعال است

وي در خصوص ظرفيت توليد خوراک انواع دام در آذربايجان غربي گفت: هم اکنون تعداد 21 واحد کارخانه توليد خوراک دام و طيور آذربايجان غربي با ظرفيت اسمي 869 هزارتن در سال فعال بوده که بايد ضمن افزايش ظرفيت توليد ظرفيتهاي بلا استفاده واحدهاي فعال نيز بکارگيري شود.

قريشي ظرفيت اسمي توليد دان طيور  309 هزار تن در سال، ظرفيت اسمي توليد خوراک دام 538 هزار تن و ظرفيت اسمي توليد خوراک آبزيان 22 هزار تن در سال عنوان کرد و گفت: با توجه به حرکت به سمت توليد دامهاي نو ترکيب، اصلاح سيستم دامپروري استان بايد براي افزايش ظرفيت توليد خوراک برنامه ريزي کرد.

وي در خصوص سطح کيفي محصولات واحدهاي توليد خوراک آذربايجان غربي عنوان کرد: کيفيت بالاي کنسانتره هاي توليدي کارخانجات خوراک دام و طيور و آبزيان آذربايجان غربي در حدي است که مازاد بر نياز مصرف داخلي، محصولات به کشورهاي همسايه از جمله عراق، گرجستان و آذربايجان صادر مي شود که براي افزايش ميزان صادرات تکميل زنجيره هاي توليد در بخش دام و طيور استان ضروري است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 7

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.