1394/05/28 - 14 : 16
کد خبر: 5339
مجلس شوراي اسلامي
موافقت مجلس با کليات طرح ممنوعيت به‌کارگيري بازنشستگان
احرار نيوز:نمايندگان مردم در خانه ملت، کليات طرحي را به تصويب رساندند که براساس آن به‌کارگيري بازنشستگان در پست‌هاي دولتي ممنوع مي‌شود.


به گزارش خبرنگاراحرار نيوز به نقل از خبرگزاري خانه ملت، نمايندگان مردم در نشست علني امروز (چهارشنبه 28 مردادماه) مجلس شوراي اسلامي با کليات طرح ممنوعيت به‌کارگيري بازنشستگان با 171 رأي موافق، 26 رأي مخالف و 5 رأي ممتنع از مجموع 228 نماينده حاضر در صحن موافقت کردند.

هادي قوامي به‌عنوان مخالف اين طرح با بيان اينکه اين طرح سه مشکل اساسي دارد، گفت: مشکل اول اين است که به‌کارگيري افراد بازخريد شده ممنوع مي‌شود و ظرف مدت معيني بايد پست‌هاي خود را ترک کنند. اين افراد حاصل سال‌ها تجربه هستند و اين تجربه بايد مورد استفاده قرار گيرد. بايد از اين ظرفيت‌ها استفاده شود که اينها سرمايه‌هاي اجتماعي نظام هستند و بايد آنها را حفظ کرد.

وي با بيان اينکه موادي از اين طرح خلاف قانون اساسي است، تصريح کرد: در اين طرح آمده که نمايندگان بايد ظرف مدت 70 روز استعفا دهند که در زمان حاضر دوسوم نمايندگان بازنشسته هستند که بايد استعفا دهند. بايد از تمام ظرفيت‌هايي که در کشور وجود دارد استفاده شود و تا حد امکان بايد از امکانات موجود استفاده کنيم.

در ادامه سيد هادي حسيني در موافقت با طرح ممنوعيت به‌کارگيري بازنشستگان با اشاره به اينکه جوانان تحصيل‌کرده و فرهيخته کشور در شرايط کنوني بيکارند و چشم به دست پدران خود دارند، ادامه داد:‌ اين جفا در حق پدر و پسر، هر دو است که پدر بايد سال‌هاي پاياني عمر خود را که زمان استراحت او است، مشغول به کار باشد و فرزندش در حالي که داراي چابکي است بايد در خانه به صورت بيکار باشد.

اين نماينده مردم با بيان اينکه ظاهر آن زيباست که فرد صاحب تجربه در پست‌هاي مديريتي باشد، ‌افزود: اما اين يک آسيب جدي است چون در آينده جامعه از سرمايه اجتماعي خالي مي‌شود و ما بايد نيروي کار انساني متبحر از کشورهاي همسايه وارد کنيم.

وي با تاکيد بر آنکه عدم استفاده از جوانان به معناي عدم برخورداري از نوآوري است، گفت: زبان جامعه امروز را جوانان مي‌فهمند و با حضور آنان مي‌توان مشکلات اداري جامعه را برطرف کرد. جوانان امروز مي‌گويند، چطور زماني که صحبت از استبکارستيزي است، ما بايد حضور داشته باشيم، اما زماني که بحث اشتغال است، حضور ما پررنگ نيست.

نادر قاضي‌پور نماينده ديگري بود که به مخالفت با طرح مذکور پرداخت و گفت: ما اين قانون را قانون ضعيف‌کش مي‌دانيم، وقتي که براي آن يک استثنا آورده شده است، به مردم مي‌گوييم بازنشستگان را بيرون کرده و کار آنان را به جوانان مي‌دهيم در حالي که بحث مسئوليت است و به جوانان کار داده مي‌شود.

وي با بيان اينکه ما در کشور به اندازه کافي قانون داشته اما نظارت نداريم، تصريح کرد: بايد نخبگان را حفظ کرد. در وزارت اطلاعات ما براي تشخيص جاسوسان به اين افراد نخبه نياز داريم و دولت براي امورات حساس خود بايد از نخبگان استفاده کند.

در ادامه سيد ناصر موسوي لارگاني در موافقت با طرح ممنوعيت به‌کارگيري بازنشستگان با بيان اينکه طرحي که در کميسيون اجتماعي اصلاح شده با طرح اوليه متفاوت است، بيان کرد:‌ اگر مديران را از پست‌هاي خود بردارند، از جوانان استفاده نمي‌کنند، چرا اين‌طور است؟ در زمان جنگ يک جوان 16 ساله فرمانده مي‌شد، چطور جوان امروزي با مدرک دکتري نمي‌تواند مدير يک اداره شود؟

وي با بيان اينکه اين شائبه که اين طرح سياسي است و شايد هدف از آن مخالفت با دولت بوده که اين طرح را ارائه داده‌اند، گفت: استدلال وزير آموزش و پرورش اين است که حقوق بازنشستگان کم است، براي اين کار ما بايد به حقوق بازنشستگان اضافه کنيم نه اينکه آنان را دوباره به کار بگيريم.

نماينده مردم فلاورجان در مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه برخي از مديران در صندوق‌هاي بازنشستگي حقوق‌هاي ميليوني مي‌گيرند، گفت: اين افراد بايد بروند و جوانان به جاي آنها به کار گرفته شوند، کساني که منصوبين مقام معظم رهبري هستند، از اين قاعده مستثني شوند. کسي که 35 سال مشغول به کار بوده، چطور مي‌تواند يک شاگرد ابتدايي را تحمل کند؟ يک نيروي جوان بايد جانشين آن شود.

محمدرضا پورابراهيمي نيز در مخالفت با طرح مذکور با بيان اينکه نفس کار بسيار پسنديده است و دليل مخالفت من با متني است که از کميسيون بيرون آمده است، افزود: اين طرح يک قانوني است که از دل يک قانون ديگر بيرون آمده و چرا ما نبايد همان قانون قبلي را اجرا کنيم و يک قانون جديد وضع کنيم. ما يکسري افراد را از اين طرح مستثني کرده‌ايم، پس براي چه مي‌خواهيم اين قانون را وضع کنيم.

نماينده مردم کرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه اين طرح چيز جديدي نيست، افزود: ما قرار است متني که قبلا وجود داشته و به دليل سوءمديريت اجرا نشده است را مجدداً به صورت قانون درآوريم.

وي با بيان اينکه اجازه دهيد اين طرح دوباره به کميسيون بازگردد، افزود: اصل موضوع در اين طرح جا افتاده و با برگشت به کميسيون مربوطه به طور اصلاح شده دوباره برمي‌گردد.

حميد رسايي نيز در موافقت با طرح مذکور با تاکيد بر اينکه ايرادات کميسيون را در بررسي جزئيات اصلاح مي‌کنيم، افزود: به‌کارگيري بازنشستگان خلاف اصل است و کم‌کم در دولت‌ها تبديل به اصل شده است. بسياري از اين بازنشستگان مديران دولت کارگزاران هستند و دوره مديريت آنها مربوطه به آن دولت است و با تکنولوژي روز آشنا نيستند.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه از اين مديران تنها براي مشاوره مي‌توان استفاده کرد، افزود: اين طرح براي رفع مشکل اشتغالزايي نيست، بلکه براي حل مشکل مديريت است. وزيري داريم که سن وي زياد است و نمي‌تواند وزارتخانه را اداره کند و معاونين خود را مسن‌تر از خود انتخاب کرده تا بتواند خود را جوان‌تر نشان دهد.

وي با بيان اينکه وزير نبايد کارتابلي باشد، ادامه داد: مديران کشور بايد چابک باشند تا بتوانند با رسيدگي به طرح‌ها در جريان عملياتي شدن آنها قرار گيرند

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 6

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.