1394/05/27 - 10 : 44
کد خبر: 5316
از آرزو براي موهاي بچه‌هاي سرطاني تا روياي دخترکي براي رياست جمهوري
احرار نيوز: هزار هزار فرشته کوچک دعا در قالب نهمين جشنواره دست‌هاي کوچک دعا، آسمان شهر تبريز را از آرامش و معنويتي کودکانه آکنده بودند تا دعاي کودکان ايران زمين را «آمين» گويان به آسمان بلند خدا برسانند.

نسخه چاپيارسال به دوستان

 

 

به گزارش احرار نيوز، در آخرين روزهاي مردادماه گرم تبريز، تنديس فرشته گونه نهمين جشنواره دست‌هاي کوچک دعا، در دستان فرشتگان کوچکي قرار گرفت که تنها راه برآورده شدن حاجات خود را، بلند کردن دست به آسمان و طلب از خداي مهربان مي‌دانستند.

ثبت بيش از 54 هزار دعاي کودکانه در دبيرخانه نهمين جشنواره دست‌هاي کوچک دعا که در لحظه تحويل سال از دل پاک کودکان سرزمين ما و کودکان چند کشور همسايه گذشته، نشانگر اهميت و جايگاه ويژه گفت‌‌وگوي خودماني با خالق مهربان براي کودکان است؛ اتفاقي که با استمرار و هدايت در مسير صحيح مي‌تواند به ارتباطي صميمي با خدا منجر شده و در آتيه کودکان نيز نقش مهم و موثري ايفا کند.

اکنون اين جشنواره ديگر نهالي نوپا نيست و به علت کارکرد موفق و فضاي ارزشمندي که براي گروه سني کودک و نوجوان خلق نموده، سطح انتظارات را بسيار بالا برده و مخاطبان و بينندگان اين جشنواره هر دوره در انتظار خلاقيتي شگرف‌تر و جذاب‌تر از سوي تيم برگزاري هستند؛ به همين علت وظيفه‌اي که تيم برگزاري از داوران مراحل نخست و مياني و نهايي گرفته تا گروه برگزاري مراسم با آن روبه‌رو هستند بسيار خطير و سخت‌تر از گذشته شده است.

بايد توجه داشته باشيم دست‌هاي کوچک دعا به محملي براي بيان خواسته‌هاي کودکان تبديل شده است. کودکان درد دل‌ها و خواسته‌هاي روياگونه خود را به دست فرشتگان مي‌سپارند تا در اين جشنواره شاهد تحقق آن باشند. به اين ترتيب در هر دوره برگزاري بخشي از دعاهاي رسيده به دبيرخانه قابل برآورده شدن در زمان حال بوده و برخي از آنها با ايجاد حساسيت در ميان اقشار مختلف مردم، مي‌تواند در آينده‌اي نزديک حل شده و به کودکان بياموزند با تلاش فرد فرد ما، برکت خداوند شامل حال جامعه مي‌شود.

حرکت و صعود دعاهاي کودکان از مرحله درخواست کردن ساعت و دوچرخه و امثال آنها به مرحله طلب شفا براي اعضاي خانواده يا ديگران به ويژه آنچه در رابطه با دعاي عافيت براي کودکان مبتلا به سرطان اتفاق افتاده بدون شک از کارکردهاي موفق اين دوره از جشنواره دست‌هاي کوچک دعاست. به صورتي که دو دعا از مجموع پنج دعاي برتر، به شکلي با مقوله طلب شفا براي کودکان مبتلا به سرطان ارتباط داشت و به جز اين طبق گفته مسئولان برگزاري، اين دعاها به اشکال گوناگون به دبيرخانه جشنواره رسيده بود. اين امر نشان دهنده تاثير مثبت و سازنده دست‌هاي کوچک دعا براي بسط فرهنگ نوع دوستي در ميان کودکان و نوجوانان بوده و قابل ستايش است.

توجه به مقولاتي همچون محيط زيست، کمبود آب، مراقبت از حيوانات و البته دعا در حق پدر و مادر که جلوه‌اي زيبا از بي‌آلايشي کودکان است، دعاهاي برگزيده را به مجموعه‌اي ارزشمند از خواسته‌ها و آرزوهاي پاک کودکان تبديل کرده است.

گنجاندن بخشي براي دعاهاي آينده با عنوان ايران 1404 نيز توانسته بود جايگاه خوبي در نهمين جشنواره دست‌هاي کوچک دعا در ميان کودکان پيدا کند. اين بخش با رشد خلاقيت کودکان و افزايش سطح خواسته‌هاي آنان، به بزرگ‌ترها نشان داد کودکان آرزوهاي خوبي براي فرداي ميهنمان دارند. شايد يکي از متهورانه‌ترين دعاهاي رسيده به دبيرخانه در ادوار مختلف، دعاي سارا چاقري نوجوان اراکي بود که مي‌خواست در 10 سال آينده به عنوان اولين رئيس جمهور زن ايران مشغول به کار شود!

ارائه دعاها به زبان محلي منطقه زندگي کودک نيز رفته رفته جايگاه خود را بين شرکت کنندگان تثبيت کرده است و کودکان آنچه در عمق وجودشان جريان دارد را با همان کلمات با خدا در ميان گذاشته‌اند.

با اين وجود دست‌هاي کوچک دعا بايد مراقب حرکت کودکان بر روي لبه شمشيري از صداقت و مصلحت باشد و نگذارد کودکان فکر کنند مي‌توانند با گنجاندن جملاتي خاص و استفاده از عباراتي که در دوره‌هاي قبل حائز رتبه و مقام شده است، موفق به کسب تنديس جشنواره شده و نام خود را در جشنواره ثبت کنند. اين کار البته وظيفه تيم برگزاري و به خصوص داوران را بسيار سخت و سنگين کرده و بايد برنامه‌ريزي درستي براي رفع اين آسيب از جشنواره اتخاذ شود.

54 هزار دعاي کودکانه

حسن ميلاني رئيس حوزه هنري آذربايجان شرقي گفت: 54 هزار و 765 اثر شامل ادعيه کودکان از ايران و کشورهاي همسايه به دبيرخانه دائمي جشنواره دست‌هاي کوچک دعا ارسال شده بود.

حسن ميلاني افزود: آمار بالاي آثار رسيده به جشنواره حکايت از دربردارندگي اين جشنواره و فراگيري مفهوم دعا در ميان کودکان دارد و کودکان به واسطه اين جشنواره پيام‌دار تاثيرات معنوي دعا در کشور شده‌اند.

وي با اشاره به جايگاه دعا در فرهنگ‌ها، دين‌ها و آموزه‌هاي مختلف اظهار داشت: دعا زبان بين‌المللي است که برخاسته از نياز هر انساني به برقراري ارتباط با خالق يکتاست.      

وي افزود: دعاهاي رسيده نسبت به سال‌هاي قبل تفاوت عمده دارد به طوري که در دوره‌هاي قبلي اين جشنواره سمت و سوي دعاها از خواسته‌هاي فردي به سمت آرمان‌هاي اجتماعي، ديني و انساني گرايش داشته است ولي متاسفانه در دو دوره اخير اين جشنواره شاهد هستيم دعاها بيشتر مسائل و مشکلات خانوادگي بچه‌ها را شامل مي‌شود؛ مشکلاتي نظير اعتياد، طلاق، بيکاري، مشکلات مالي و اقتصادي و ... .

وي ادامه داد: دعاهاي اين جشنواره بعد از چند مرحله تفکيک و بررسي توسط هيئت داوران به مرحله نهايي رسيد و برگزيدگان در دو مرحله اصلي و ويژه انتخاب شدند.      

ميلاني ملاک گزينش دعاهاي کودکان را بيشتر تفاوت در طرز تفکر کودکان نسبت به يکديگر در بيان دعا و نيز به کار بردن خلاقيت در بيان دعا و نيز معنويتي که در دعاهاي کودکان مشهود بود، برشمرد.

رئيس حوزه هنري استان آذربايجان شرقي با بيان اينکه در دعاهاي رسيده به نهمين جشنواره سراسري دست‌هاي کوچک دعا شرايط و محيط در دعاها تاثير بسزايي دارد، مي‌گويد متاسفانه طي ساليان اخير بيشتر دعاهاي رسيده از اصل فانتزي بودن فاصله گرفته، به طوري که يکي از معيارهاي انتخاب دعا توسط هيئت داوران توجه به فانتزي بودن دعا است.

ميلاني خاطر نشان مي‌کند در بيشتر مواقع اسرار مگوي خانواده‌ها توسط کودکان در قالب دعاهايشان فاش شده و اين امر رسالت حوزه هنري استان را در امانت داري دعاها بسيار سنگين کرده است. و بر همين اساس از ارگان‌هاي همسو مي‌خواهيم تا ما را در آسيب شناسي دعاهاي رسيده ياري نمايند چرا که دعاها آيينه مسائل و مشکلات اجتماعي، اقتصادي، رواني و ... خانواده‌ها مي‌باشند.

وي در ادامه به بخش ويژه جشنواره فوق که همان چشم انداز ايران در افق 1404 يا همان ايران در سند چشم انداز مي‌باشد اشاره کرد و گفت: اگر چه بخش محدودي از دعاها به بخش ويژه تعلق داشت اما به نظر مي‌رسيد بچه‌ها در مورد بخش ويژه جشنواره توجيه نبودند و با وجود اينها حدود 3 هزار دعا در موضوع چشم انداز ايران در افق 1404 از اقصي نقاط کشور به جشنواره ارسال شده بود.

ميلاني گفت: همچنانکه گفته شد در اين جشنواره 54 هزار و 765 دعا از سراسر کشور در اين جشنواره شرکت کردند. اما با وجود اينکه امسال جشنواره نهم به صورت سراسري در ايران برگزار مي‌شود باز از کشورهاي افغانستان، آذربايجان و ازبکستان دعاهاي چشمگيري براي جشنواره ارسال شده بود.

دعاهاي پاک کودکان کار گزينش آثار را دشوار مي‌کند     

عضو هيئت داوران نهمين جشنواره سراسري دست‌هاي کوچک دعا مي‌گويد: اين جشنواره به ثبت دعاهاي پاک کودکان پرداخته و در مدت 9 دوره برگزاري جشنواره اثرات معنوي قابل توجهي داشته است.    

حجت‌الاسلام محمد اسماعيلي با اشاره به بيانيه هيئت داوران اين جشنواره گفت: مسئوليت سنگين انتخاب و داوري آثار به علت زيبايي آثار بر دوش هيئت داوران سنگيني مي‌کند.      

وي ادامه داد: هيئت داوران در دو مرحله اقدام به انتخاب و داوري آثار کرده است و در مرحله نخست 2 هزار اثر از ميان 54 هزار و 765 اثر انتخاب شده و در دو مرحله بعدي آثار منتخب به تعداد 23 اثر در بخش اصلي و 5 اثر در بخش ويژه انتخاب شد.

انعکاس مشکلات خانوادگي در مضامين دعاهاي کودکان نگران‌کننده است

دبير اجرايي نهمين جشنواره سراسري دست‌هاي کوچک دعا نيز در خصوص مضمون دعاهاي نهمين جشنواره دست‌هاي کوچک دعا گفت: موضوع بيشتر دعاي رسيده به دبيرخانه سلامتي براي امام عصر(عج) و ظهور قائم آل محمد(ص) در صدر دعاهاي رسيده قرار داشت.

وحيد آقاکرمي ادامه داد: همچنين دعاهايي نظير توجه به مشکلات همنوعان، رفع مشکلات خانوادگي اعم از اقتصادي و اجتماعي، بيکاري، طلاق و اعتياد، و پايان جنگ و خونريزي در کشورهاي همسايه از ديگر مسائل مورد توجه کودکان در ادعيه‌هاي ارسالي خود براي اين دوره از جشنواره بود.

وي، حسين آذرنيا، سيدرضا علوي، شهرام خدايي، حسن زاهدي و زري عابديني و زهرا کوهي را داوران اوليه و مقدماتي نهمين جشنواره سراسري دست‌هاي کوچک دعا عنوان کرد و گفت: حضرت حجت‌الاسلام والمسلمين حاج آقا اسماعيلي، کمال شفيعي، ساسان ناطق، حسين سليمي‌باهر و عبدالمجيد باهر به عنوان داوران نهايي گزينش آثار با دبيرخانه نهمين جشنواره سراسري دست‌هاي کوچک دعا نهايت همکاري را در انتخاب آثار داشتند.

آقاکرمي ادامه داد: استان‌هاي آذربايجان‌شرقي، آذربايجان‌غربي، اراک، تهران و ايلام به ترتيب بيشترين دعاها را براي نهمين جشنواره سراسري دست‌هاي کوچک دعا ارسال کرده‌اند و از ساير استان‌ها نيز دعاهايي براي جشنواره فوق ارسال شده است.

وي همچنين خاطر نشان کرد: 65 درصد دعاهاي رسيده توسط دختران زير 12 سال و 45 درصد مابقي نيز توسط کودکان و نوجوانان پسر به اين جشنواره ارسال شده است.

ليست مقام آوران و برگزيدگان  نهمين جشنواره سراسري دست‌هاي کوچک دعا در بخش اصلي

در نهمين جشنواره سراسري دست‌هاي کوچک دعا از مقام آوران و برگزيدگان در بخش اصلي که شامل عرشيا مسلمي، مهدي معين، پريسا زارعي، تينا جمالي، امير حسين اشرفي، فاطمه منصوري، سوداکريمي، رکسانا نور بخش، محمد رضي‌پور، محمد امين خاوري، مهدي فرساد، علي نقي لو، سارينا جعفري ديل، نسترن اسمعيلي، فاطمه عبدلي، فرزاد برزگري، طنازقاسمي، نيما اصغر‌نژاد، آرش پور ابراهيمي، آيدا هاشم‌زاده وجدي، حامد نجفي، سيد مجتبي حسيني و فاطمه قلعه‌بان تجليل شد.

در اين جشنواره از مقام‌آوران بخش ويژه که به ايران آينده 1404 اختصاص داشت تجليل شد. در بخش فوق الهه رباني مهر، سارا چاقري، مائده فراهاني خرسندي، شيدا امير وردستيان و تارا فلاحي مورد تجليل قرار گرفتند. 

اين گزارش مي‌افزايد، دعاهاي عرشيا مسلمي، مهدي معين، پريسا زارعي، تينا جمالي و اميرحسين اشرفي که به عنوان مقام اول تا پنجم انتخاب شده‌اند به ترتيب در زير مي‌آيد:

*  از خدا مي‌خوام يه خونه داشته باشيم که حياطش بزرگ باشه تو حياطش مسجد باشه کنارش مشهد باشه.

*  خدا جونم من کرولال هستم و دعا مي‌کنم هيچ بچه‌اي مثل من نباشد.

*  خداجون، آرزو دارم تا که ابرو باشم و روي چشمان زيباي يک دخترسرطاني بنشينم تا خجالت نکشد اي خداي بخشنده آرزوي مرا برآورده مي‌کني؟

* خدايا همه جا علف زيادي برويان تا ببعي‌ها گرسنه نمانند.

* من يک همکلاسي دارم که مو ندارد يک روز به او گفتم تو چرا مو نداري؟ گفت: من سرطان دارم و شيمي درماني مي‌شوم، براي همين نبايد مو داشته باشم. بعد گفت هر روز جلوي آيينه به خيال اينکه مو دارم شانه را در دست مي‌گيرم و در خيالم موهايم را شانه مي‌زنم. من در کنار سفره هفت سين در لحظه تحويل سال دستانم را بلند کردم و گفتم خدايا من از موهايم خجالت مي‌کشم که من مو دارم ولي دوستم ندارد خدايا از تو ميخواهم که او را شفا دهي تا دوباره مو داشته باشد و در واقعيت جلوي آينه موهايش را شانه بزند نه درخيالش خدايا خواهش ميکنم دوستم را شفا بده تا او هم مثل ما سالم و شاد باشد.

ليست برگزيدگان  نهمين جشنواره سراسري دست‌هاي کوچک دعا در بخش ويژه

همچنين دعاهاي الهه رباني‌مهر، سارا چاقري، مائده فراهاني خرسندي، شيدا امير وردستيان و تارا فلاحي که برگزيده بخش ويژه(ايران 1404) نهمين جشنواره دست‌هاي کوچک دعا مي باشند به ترتيب به قرار زير است:

* من فکر ميکنم ده سال ديگه اگه آب رو هدر بديم تموم بدن من ميشه شبيه کويرلوت، ديگه اکسيژن نيست، اما من اميدوارم به اميد 1404 پرآب، پراکسيژن و زيبا

*  خدايا دعا مي‌کنم 10سال ديگه رئيس جمهور بشوم و اولين رئيس جمهور زن ايران بشوم و تمام کشور را به عهده بگيرم و با کشورهاي خارجي متعهد شويم و ديگر جنگ و دعوا راه نگيرد و يک وزير مهربان و جنگجو خوب و باوقار من.

*  سلام خدا من دعا مي‌کنم در ايران آينده ديگر هيچ آدمي سيگار نکشد و همين طور به جاي ماشين‌ها و وسايلي که هوا را آلوده مي‌کنند از نيروي کار خود براي کشاورزي يا از دوچرخه براي جايي رفتن استفاده کنند تا هوا آلوده نشود و همينطور بچه‌ها به خاطر آلودگي هوا مبتلا به سرطان يا بيماري ويروسي نشوند.

* خدايا آرزو مي‌کنم در سال 1404 تو ايران کارمندها کارشون رو خوب انجام بدن که مامانم مجبور نشه با اون پادردش هي پله‌ها رو بالا و پايين کنه تا يه وام يک ميليوني بتونه بگيره، اي کاش تو اون زمان همه‌ي مردم ايران خونه داشته باشند که يکيشونم نصيب ما بشه.

*خداوندا باغ‌ها و درخت‌ها را پربارکن تا ميوه زياد داشته باشيم. زودتر مترو را در تبريز برگزار کن تا آلودگي هوا کم شود.

با تمام اين اوصاف و احوال و تعاريف، مراسم اختتاميه اين دوره البته داستان ديگري داشت...

دست‌هاي کوچک دعا به عنوان جشنواره‌اي که دوران کودکي خود را پشت سر گذاشته، با تجربه هشت دوره برگزاري، نهمين اختتاميه خود را در فضايي به جشن نشست که با وجود تلاش‌هاي صورت گرفته، رنگ و بوي کودکي در وجودش نمايان نبود. شايد به جز آيين اختتاميه مراسم دست‌هاي کوچک دعا که چند بار در سالن پتروشيمي تبريز برگزار شده، اين سالن هيچگاه حضور اين تعداد کودک مشتاق و پر انرژي و خانواده‌هايشان را تجربه نکرده باشد؛ با اين وجود غير از چند تصوير کارتوني از کودکان خندان و بنر اختتاميه که روي سن آبي رنگ مراسم قرار گرفته بودند، سالن برگزاري المان کودکانه ديگري براي تلطيف فضاي برنامه نداشت.

اجراي نه چندان جذاب مجري مدعو برنامه که با پوششي غيررسمي پشت تريبون حضور داشت و فضاي غيرکودکانه‌اي که روي سن مراسم اتفاق افتاد، موجب شد تا بخشي از جذابيت‌هاي ذاتي اين آيين مغفول بماند. شايد تنها حضور کودکانه در اجراي موسيقي عاشيقي دو نوازنده خردسال نمود يافته بود که به نظر نگارنده کافي نبوده و نتوانست اشتياق کودکان حاضر در سالن را پاسخگو باشد.

تمام تلاش مجري برنامه براي ايجاد فضايي شادتر و کودکانه‌تر به خاطر عدم برقراري رابطه با فضاي مراسمي کودکانه و معنوي، تقريبا با شکست مواجه شده و ظرفيت استفاده از کودکان در برگزاري اختتاميه به چند بخش کوتاه و رساندن هدايا به اهداکنندگان منحصر شده بود.

شايد مراسم اختتاميه بسيار باشکوه‌تر برگزار مي‌شد اگر تعدادي از کودکان و نوجوانان براي اجراي بخش‌هاي مختلف روي سن حضور مي‌يافتند و يا از يک مجري تواناي نوجوان براي روايت آنچه بر دعاهاي کودکان رفته بهره گرفته مي‌شد.

براساس اين گزارش، نياز شديد مراسم در لحظات اهداي جوايز نفرات برتر به يک موسيقي در خور شأن و متناسب با فضاي جلسه، موجب شد هيجان و فضاي آييني ملي و معنوي به حدي که شايسته تلاش برگزار کنندگان است، رخ ننمايد و برگزيدگان در ميان تشويق‌هاي نامنظم حاضراني که دلشان مي‌خواست فرزندشان برنده جايزه شده باشد، روي سن رفته و هداياي خود را دريافت نمايند.

بي‌شک ماه‌ها تلاش مستمر ده‌ها نفر از همکاران وابسته و پيوسته حوزه هنري تبريز از مديريت تا کارشناسان و همچنين تيم‌هاي مختلف داوري، مراسمي باشکوه تر را طلب مي‌کرد. شايد اينگونه خستگي از تن اين افراد که زمان بسياري براي انتخاب دعاهاي برتر و تلاش براي برآورده کردن برخي دعاها را انجام داده بودند، در مي‌رفت و با انرژي بيشتر به انجام برنامه‌هاي آتي در جهت اعتلاي نام شهرمان و خدمت به فرهنگ سرزمينمان مي‌پرداختند.

انتظار مي‌رود جشنواره با 9 دوره برگزاري و ورود به دوران بلوغ خود در اجراي طرحي کشوري، از مرحله آزمون و خطا دور شده باشد؛ در صورتي که اين جشنواره جذاب و محبوب، هنوز نتوانسته شکلي مشخص براي انتخاب دعاهاي برتر و همچنين برگزاري آيين اختتاميه که شايد از مهم‌ترين و اثرگذارترين بخش‌هاي جشنواره است، بيابد و بر اساس آن، جايگاه حقيقي خود را به عنوان برنامه‌اي معنوي و کودکانه تثبيت کند.

***

نبايد فراموش کنيم که امروز دست‌هاي کوچک دعا به محلي براي گفتگوي کودکان با خداوند تبديل شده است و اين معنويت بايد به شکل دست نخورده و بدون دخالت بزرگ‌ترها با همان سادگي و صفاي زلال کودکانه باقي بماند. دعاهاي دست‌هاي کوچک دعا، مجموعه‌اي پيچيده و در عين حال ساده از خواسته‌ها، درد دل‌ها، نيازها، ترس‌ها، آرزوها و تمايلات دروني کودکان سرزمين ماست، افرادي که آينده ‌فرداي کشورمان را با همين دستان کوچک خواهند ساخت. آنها را در اين راه ياري رسانيم...

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 5

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.