1394/05/25 - 18 : 12
کد خبر: 5285
گرماي بي‌سابقه اردبيل را فرا گرفت/ سبقت شهرها براي رکوردشکني
احرارنيوز:همزمان با روزهاي پاياني دومين ماه تابستان گرماي شديد و بي سابقه سراسر استان اردبيل را فرا گرفت تا طي امروز در برخي مناطق به بالاترين سطح خود در سال جاري برسد.

هواي خنک توام با طراوت و پاکي، وزش نسيم دائمي، بارش هاي مداوم باران و برف و در فصل زمستان سرماي شديد و يخبندان در يک کلام سردسير بودن از مهمترين ويژگي استان اردبيل در ذهن مردم ايران است.

اما انگار اين خصيصه ها حسادت گرما را برانگيخته و چند سالي است که شهروندان اين استان با هواي گرم و طاقت فرسا مواجه مي شوند، هوايي که بيشتر مردم اصلا عادتي به آن ندارند.

گرماي بي سابقه امسال نيز همچون سال هاي اخير خصيصه هاي اين استان را کمرنگ کرده و اردبيلي که به سردسيري در دنيا مشهور است، مانند استانهاي جنوبي در تب گرما مي سوزد.

همين چند روز پيش بود که شهرستان کوثر در جنوب استان اردبيل با 43 درجه رکورد شکني کرد، اما براساس پيش بيني ها قرار نيست اين آخرين رکورد امسال باشد، چراکه که امروز بناست که برخي شهرها به بالاترين دماي خود در سال جاري و سالهاي اخير دست يابند.

يک مقايسه ساده تائيدي براين پيش بيني است، اينکه مرکز استان تا ساعت 12 امروز و در قياس با ديروز شنبه طي همين ساعت 9 درجه افزايش دما داشته و هم اکنون به بيش از 37 درجه رسيده است. دمايي که همچنان رو به افزايش است و احتمالا به بيش از 40 درجه خواهد رسيد.

بگونه اي که ديروز مرکز مديريت بحران استان اردبيل شايد براي اولين بار در تاريخ اين استان نسبت به افزايش دما و خطرات ناشي از آن براي شهروندان هشدار داده و خواستار مراقبت جدي از حوادث احتمالي شده است.

اين مديريت با اشاره به اينکه امروز از ساعت 12 تا 17 بعد از ظهر گرما در اردبيل به اوج خود خواهد رسيد، از افزايش چهار الي شش درجه اي دماي هواي طي امروز در اکثر مناطق استان خبر داده است.

داستان افزايش دما در استان اردبيل از هفته هاي گذشته آغاز شده و به تناوب با افزايش و کاهش روبرو بوده است، موج جديد اين پديده نيز از دو روز پيش آغاز شده و ديروز و امروز به بالاترين سطح خود رسيده است. چنانچه شهرستان کوثر ديروز با 42 درجه گرم ترين شهر استان بوده است.

اين شهر طي مردادماه جاري نيز رکود بالاترين دماي هوا را زده بود و با 43 درجه بالاترين دماي هواي استان را در کارنامه امسال ثبت کرده بود. در کنار اين شهر شايد خلخال نيز امروز رکورد بالاترين دماي هوا را بشکند.

به گفته مديرکل هواشناسي استان ميزان دما در مناطق جنوبي استان و در شهرهاي کوثر و خلخال بين 40 تا 43 درجه، مناطق شمالي استان در شهرهاي پارس آباد، بيله سوار و گرمي بين 38 تا 41 درجه و در مناطق مرکزي استان اردبيل، سرعين، نمين و مشگين شهر بين 37 تا 40 درجه خواهد بود.

علي دولتي مهر تاکيد دارد که در بخش مرکزي استان تاکنون پنج شهر اردبيل، سرعين، نير، نمين و هير رکود گرما را زده اند و طي امروز نيز اکثر نقاط مرکزي و جنوبي استان اردبيل گرم ترين زمان خود را تجربه خواهند کرد.

رکورد اردبيل به عنوان مرکز استان اما از ابتداي تابستان تاکنون 40.2 درجه بوده است، اين اتفاق نيز در مردادماه جاري رخ داده، نکته جالب در اين خصوص اين است که افزايش دما توام وزش باد گرم و خشک بوده و شهروندان را به شدت کلافه کرده است،

با وجود افزايش دمي طي امروز در بيشتر مناطق استان اردبيل، برخلاف انتظار ميانگين دماي شهرستان پارس آباد به عنوان يکي از شهرهاي هميشه گرم استان طي ساعات اوليه امروز 28 درجه بوده است، يعني 10 درجه کمتر از اردبيل.

با وجود حاکم شدن گرماي شديد هوا طي روزهاي اخير بايد به اختلاف دمايي شهرهاي اين استان اشاره کرد، نکته اي که بسيار جالب است، همانطوريکه گفته شد ديروز شهرستان کوثر با 42 درجه گرم ترين شهر استان بوده اما در کنار اين فرودگاه اردبيل و شهرستان خلخال دماي متفاوتي را تجربه کرده اند، اين دو منطقه به ترتيب با 11 و 13 درجه خنگ ترين شهر هاي استان بوده اند.

اين اختلاف دماي 31 و 29 درجه اي نشان مي دهد که اين استان علاوه بر زمستان تغييرات دمايي بسيار زيادي را نيز در تابستان تجربه مي کند، بگونه اي که در زمستان وقتي برخي شهرهاي استان با دماي منفي 37 درجه و حتي بيشتر روبرو بوده اند، دماي هوا در شهرهاي شمالي استان از جمله پارس آباد و بيله سوار به مثبت 20 درجه رسيده تا اختلاف 57 درجه را شاهد باشيم.  

 

با تمام اين تفاسير اما خبر خوب اينکه از اواخر وقت امروز آرام آرام کاهش دما را در استان شاهد مي شويم، براين اساس فردا شهروندان استان با کاهش پنج درجه اي روبرو مي شوند و اين روند نزولي همچنان ادامه مي خواهد داشت تا مردمي که به گرما عادت ندارند نفس راحتي بکشند.

هم اکنون تردد در خيابان و معابر اين شهر تا حدودي قابل توجهي کاهش يافته و بيشتر شهرونداني که فعاليت هاي غير ضروري ندارند از تردد در سطح شهر خودداري مي کنند.

اين روزها بي شک در خاطره مردم اردبيل بويژه جوان ترها خواهد ماند تا در آينده همچون افراد مسن که تجربه بارش هاي سه متري برف را داشته و سالها از خاطرات سرما نوه هاي خود را سيراب کرده اند، براي فرزندان خود از گرمايي حرف بزنند که واقعا گرم و بي سابقه بود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 6

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.