1394/05/25 - 8 : 32
کد خبر: 5270
گزارش:
فصل برداشت انگور ملكان و نگراني‌هايي که براي تاکداران ايجاد شده است
احرار نيوز: کمتر از يك ماه ديگر فصل برداشت انگور از 11 هزار هكتار از باغات شهرستان ملكان آغاز مي شود و چند هزار خانوار شهري و روستايي در سه شهر و بيش از 80 روستاي منطقه از 15 شهريور تا 15 مهرماه حاصل دسترنج 9 ماهه خود را خواهند چيد.

به گزارش احرار نيوز به نقل از ايسنا، شغل اصلي و بزرگترين منبع درآمدي بيش از 80 درصد جمعيت ملكان تاكداري است و ساليانه بيش از 250 هزار تن انگور از حدود 11 هزار هكتار از باغات انگور اين شهرستان توليد مي شود كه 95 درصد آن به كشمش كاليفرني و تيزابي تبديل و به كشورهاي اروپايي و حاشيه خليج فارس صادر مي شود.

شهرستان ملكان كه به شهر الهه انگور مشهور است و شيريني 13 نوع انگور و همچنين كيفيت بالاي كشمش اين شهرستان در سطح كشور و حتي فراتر از مرزهاي كشور نيز زبانزد مي باشد، به لحاظ توليد 65 درصد انگور استان و هفت درصد انگور كشور مقام نخست در استان آذربايجان شرقي و مقام دوم در كشور را به خود اختصاص داده است.

با اين اوصاف متاسفانه به علت بي برنامگي و عدم بازار يابي به موقع دستگاه‌هاي متولي استان و شهرستان ملكان متاسفانه حاصل دسترنج تاكداران اين شهرستان مفت و مجاني به دست دلالان و واسطه هاي بومي و غيربومي مي افتد!

خريد تضميني انگور توسط جهادكشاورزي و تعاون روستايي و ساير دستگاه هاي مربوطه صورت نمي گيرد و هيچ نظارتي هم از سوي ادارات صنعت،معدن و تجارت و جهادكشاورزي ملكان در خصوص قيمت هاي خريداري شده در ميدان خشكبار و كشمش ملكان وجود ندارد و به گفته برخي از باغداران، از اين رو دلالان كشمش، باغداران زحمت كش را به قيمت هاي دلخواه که حتي کفاف هزينه هاي جانبي را هم نمي کند خريداري مي كنند!

اكثر باغداراني هم كه از طبقه محروم و ضعيف جامعه هستند به علت ديوني كه به بانك ها و بازار دارند بالاجبار مجبورند محصول و حاصل دسترنج يكساله خود را به قيمت هاي دلخواه دلالان بفروشند و به خانه برگردند.

مدير جهادكشاورزي ملكان در خصوص برنامه هاي اين اداره در زمينه بازاريابي گفت: فعلا جهادكشاورزي ملكان برنامه اي در خصوص بازاريابي ندارد ولي در صورتي كه قيمت كشمش پايين تر برود به روال سال گذشته از تجار روسيه جهت خريد انگور دعوت به عمل خواهيم آورد.

صيادي خريد تضميني انگور را يكي ديگر از برنامه هاي جهادكشاورزي ملكان اعلام كرد و گفت: در صورت افت بازار تلاش خواهيم كرد از طريق سازمان تعاون روستايي نيز جهت خريد تضميني اين محصول اقدام كنيم.

وي در خصوص نظارت بر بازار  خريد و فروش كشمش و سم و شيره هم اظهار كرد: در خصوص نظارت بر بازار و قيمت ها جهادكشاورزي دخالتي ندارد و اين مهم وظيفه اداره صنعت،معدن و تجارت مي باشد.

رئيس اداره صنعت،معدن و تجارت ملكان هم با انداختن وظيفه نظارت بر دوش جهادکشاورزي گفت:  البته اگر تخلفي صنفي صورت بگيرد اين اداره وارد عمل مي شود.

علي بيگ زاده در خصوص نظارت بر قيمت بازار سم فروشان نيز اظهار کرد: در صورت گرانفروشي اداره صنعت،معدن و تجارت ملكان برخورد شديدي خواهد كرد و شهروندان در صورت مشاهده گرانفروشي با شماره تلفن 124 تماس بگيرند.

رئيس اتحاديه خشكبار ملكان هم با بيان اينكه اين اتحاديه عملکرد و نظارتي در ميدان خشکبار ملکان ندارد، نظارت بر قيمت هاي خريد كشمش در ميدان را وظيفه اين اتحاديه ندانست و اظهار کرد: قيمت كشمش بر اساس كشش بازار و قيمت هاي جهاني و دلار تعيين مي شود.

غلامرضا عباسي افزود: به طور مثال قبل از عيد نوروز 94 هر كيلو كشمش را به قيمت 75 هزار ريال خريداري كرده ام ولي الان قيمت روز به 60 هزار ريال افت كرده است.

وي  از فعاليت 150 واحد خريد كشمش در ميدان خشكبار ملكان خبر داد و گفت: وجود و فعاليت اين ميدان به علت راه اندازي رقابت به نفع باغداران مي باشد چرا كه اگر اين ميدان نبود باغدار مجبور بود كشمش را به قيمت دلخواه صاحبان كارخانجات بفروشند.

عباسي، ارزش افزوده را يكي از مشكلات صاحبان كارخانجات سبزه پاك كني منطقه دانست و يادآور شد: به طور مثال براي 20 تن كشمش كه حدود 20 الي 30 ميليون ريال سود دارد بايد 160 ميليون ريال و بعضاً 180 ميليون ريال بابت ارزش افزوده پرداخت كرد كه اين باعث متضرر شدن صاحبان كارخانجات منطقه مي شود. 

آنچه از سخنان مسئولين برداشت مي شود اين است که امسال نيز همچون سال هاي گذشته، برنامه اي از سوي مسئولين مربوطه شهرستان ملکان جهت بازاريابي در سطح ملي و بين المللي و يا خريد تضميني محصول انگور و نيز نظارت بر خريد و فروش اين طلاي باارزش منطقه وجود ندارد .

به هر حال مردم زحمت کش و بخصوص باغداران ملکاني اميدوارند تا وقت باقيست دستگاه هاي متولي بخصوص فرمانداري، اداره جهادكشاورزي،اداره صنعت،معدن و تجارت و تعاون روستايي استان و شهرستان به فكر برنامه ريزي در خصوص بازاريابي در سطح ملي و بين المللي، خريد تضميني و نظارت بر قيمت هاي خريداري شده توسط صاحبان كارخانجات و دلالان باشند.

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 2

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.