1394/05/24 - 15 : 52
کد خبر: 5256
کلانتري اعلام کرد:
احياي درياچه اروميه تا8 سال ديگر/ تصويب اعتبار 2 هزار ميلياردي
احرارنيوز:دبير ستاد احياي درياچه اروميه با تشريح عمليات احياي اين درياچه، گفت: اميدوار هستيم با انجام تمامي اين عمليات، بتوانيم تا سال 1402 سطح آب درياچه را به تراز اکولوژيکي آن برسانيم.

عيسي کلانتري با بيان اينکه عمليات اجرايي احياي درياچه از زمستان گذشته آغاز شده است، اظهارداشت: در سه ماهه پاياني سال گذشته حدود 450ميليارد تومان براي درياچه هزينه شده، ضمن اينکه براي امسال حدود 1950 ميليارد تومان اعتبار تصويب شده است.

وي با بيان اينکه7 ماه است که عمليات اجرايي احياي درياچه آغاز شده است، افزود: تقريبا در همه بخش‌ها با توجه به مصوبه دولت که شامل راهکارهاي 26 گانه است، عمليات اجرايي به شکل موازي آغاز شده است.

کلانتري با بيان اينکه دو سال اول برنامه، تثبيت وضعيت سال قبل درياچه است، گفت: به ثمر نشستن عمليات اجرايي طول مي‌کشد. به عنوان مثال، انتقال آب رودخانه زاب به درياچه که حدود 4هزار ميليارد تومان هزينه دارد، از سال 1398 نتيجه خواهد داد، ضمن اينکه انتقال پساب‌هاي شهرهاي تبريز، اروميه و ديگر شهرها که از سال گذشته آغاز شده است، از سال آينده به تدريج به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وي با اشاره به اينکه کاهش مصرف آب کشاورزي از امسال آغاز شده و تا 5سال ديگر ادامه خواهد يافت، افزود: اميدوار هستيم عمليات اجرايي اتصال رودخانه‌ها به پيکره اصلي درياچه شهريور ماه امسال به پايان برسد تا رودخانه‌ها وارد پيکره اصلي شوند و خارج از آن تبخير نشوند.

دبير ستاد احياي درياچه اروميه با بيان اينکه اقدامات اجتماعي و فرهنگي براي صرفه‌جويي در مصرف آب که استانداري‌ها دنبال مي‌کنند، حدود 7? ماه است که آغاز شده است و به شکل دائمي ادامه خواهد يافت، اضافه کرد: عمليات کاهش تبخير و تعرق و جلوگيري از بروز ريزگردها توسط سازمان جنگل‌ها و محيط زيست از طر مختلف بيولوژيکي و مکانيکي، کشت گياهان مقاوم به شوري آغاز شده و کماکان ادامه دارد.

کلانتري افزود: امسال عمليات سد سيلوه به پايان مي‌رسد و حدود150 تا 200 ميليون مترمکعب آب جديد وارد درياچه خواهد شد، ضمن اينکه برخورد با چاه‌هاي بدون مجوز در حاشيه رودخانه‌ها که آب رودخانه‌ها را برداشت مي‌کنند، توسط سازمان‌هاي آب منطقه‌اي استان‌ها شروع شده است و اميدوار هستيم تا 2 سال آينده به نتيجه برسد.

دبير ستاد احياي درياچه اروميه ادامه داد: اميدوار هستيم با انجام تمامي اين عمليات طبق برنامه بتوانيم تا سال 1402 سطح آب درياچه را به تراز اکولوژيکي آن برسانيم. 

کلانتري افزود: مطالعات مربوط به احياي درياچه با همکاري کارشناسان ايراني و خارجي انجام شد. اروپايي‌ها، آمريکايي‌ها، استراليايي‌ها و ايراني‌ها با همکاري يکديگر اين کار را انجام دادند.

وي گفت: کارشناسان خارجي حدود 70نفر بودند که با همکاري 550تا 600 کارشناس ايراني اين کار را به سرانجام رساندند، ضمن اينکه اقدام مذکور با محوريت دانشگاه شريف و با همکاري دانشگاه‌هاي اروميه، تبريز، اميرکبير و تهران انجام شد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 3

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.