1394/05/24 - 10 : 20
کد خبر: 5245
زنگ بي‌آبي در آذربايجان‌شرقي به صدا در آمد
احرار نيوز:مديرکل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري آذربايجان‌شرقي گفت: در حال حاضر 231 روستا با تانکر آبرساني مي‌شود که از اين تعداد 150 روستا به صورت کمکي بوده و مابقي يعني 81 روستا کاملا فاقد آب شرب بهداشتي هستند.

به گزارش احرار نيوز، ايرج مرندي با اشاره به بحران آب در کشور و به تبع آن در استان و بحث بحران آب شرب در روستاها، اظهار داشت: بحث بحران آب و خشکسالي بايد جدي گرفته شود و براي حفظ منابع آبي همه دهياري‌ها و شوراهاي اسلامي روستاها بايد در کنار دولت از منابع آبي حفاظت کنند.

وي با بيان اينکه نزديک به 80 درصد منابع آبي در بخش کشاورزي استفاده مي‌شود و تنها 20 درصد در صنعت و آب شرب استفاده مي‌شود، افزود: بايد با مديريت مصرف بهينه آب از طريق کاشت گونه‌هاي کم مصرف آبي و سيستم آبياري‌هاي مکانيزه و مدرن در بخش کشاورزي اين  آمار را کاهش دهيم تا بتوانيم در مصرف آب صرفه‌جويي کنيم.

مرندي با اشاره به اين که در اکثر کشورهاي توسعه يافته آب مصرفي و آب شرب از هم جدا شده‌اند، خاطرنشان کرد: براي نسل‌هاي بعدي نيز بايد براي استفاده از آب سالم ايجاد کنيم.

بيش از 2 هزار روستا داراي تاسيسات آبرساني هستند

مديرکل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري آذربايجان‌شرقي، در خصوص ميزان بهره‌مندي روستاهاي استان از تاسيسات آبرساني، تصريح کرد: از مجموع 3 هزار و 42 روستاي استان در حدود 2 هزار و 186 روستا داراي تاسيسات آبرساني بوده و به عبارتي 96.7 درصد جمعيت روستايي استان از اين مزيت بهره‌مند هستند.

بهره‌مندي 79 درصد جمعيت روستايي از آب شرب بهداشتي

وي با بيان اينکه داشتن تاسيسات آبرساني به معناي بهره‌مندي از آب شرب مطلوب نيست، در خصوص ميزان بهره‌مندي از شاخص آب پايدار، گفت: تنها 79 درصد جمعيت روستايي از آب شرب بهداشتي و پايدار بهره مند هستند.

آبرساني روستاهاي بالاي 20 خانوار با اختصاص اعتبار تا 2 سال آينده

مرندي در ادامه بيان کرد: از مجموع روستاهاي استان 117 روستاي بالاي 20 خانوار فاقد آب آشاميدني بهداشتي هستند که قرار است از اين تعداد، 38 روستا تا پايان هفته دولت سال‌جاري به بهره‌برداري برسد و مابقي روستاها در صورت تخصيص اعتبارات لازم در دو سال ديگر آينده به بهره‌برداري خواهند رسيد تا به اين ترتيب هيچ روستاي بالاي 20 خانواري فاقد آب آشاميدني بهداشتي باقي نماند.

231 روستا با تانکر آبرساني مي‌شود

وي با تاکيد بر مديريت مصرف بهينه آب و نهادينه کردن فرهنگ همدلي در روستاها، اضافه کرد: در حال حاضر 231 روستا با تانکر آبرساني مي‌شود که از اين تعداد 150 روستا به صورت کمکي بوده و مابقي يعني 81 روستا کاملا فاقد آب شرب بهداشتي هستند و از طريق تانکر آبرساني انجام مي‌شود که نشانگر وضعيت نامطلوب منابع آبي استان است.

بر روي موضوع فاضلاب روستايي به خوبي کار نشده است

مديرکل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري آذربايجان‌شرقي، در رابطه با بحث فاضلاب روستايي اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب روستايي بايد در خصوص فاضلاب هم طرح‌هايي ارائه و خدماتي ارائه دهند اما تا به امروز آن حالت دلخواه به دليل عدم توجه برنامه‌ريزان روستايي به موضوع فاضلاب روستايي و عدم تخصيص اعتبارات لازم به اين امر، به وجود نيامده است.

مطالعه طرح فاضلاب 52 روستا

وي افزود: البته با توجه به هماهنگي‌ها، مديران استاني کاملا آمادگي دارند تا در خصوص طرح‌هاي فاضلاب در روستاها کار کنند و حتي 52 روستا تا به امروز در رابطه با مديريت فاضلاب روستايي مورد مطالعه قرار گرفته که از اين تعداد 2 روستاي «کندوان» و «جانانلو» به بهره‌برداري رسيده و روستاي «ليقوان» و «بيرق» نيز در حال اجرا است.

مرندي، خاطر نشان کرد: دولت به تنهايي نمي‌تواند همه مشکلات را مديريت کرده و پيش ببرد و نيازمند همکاري و هماهنگي روستاييان است.

گزارش فارس حاکي است،97.5 درصد از منابع آبي جهان آب شور و غيرآشاميدني است و تنها  2.5 درصد از منابع آبي جهان شيرين است که 68.9 درصد آن به صورت توده يخ و يخبندان در يخچال‌هاي قطبي و يا پوشش دائمي برف انباشته و 30.8 درصد آن به صورت آب‌هاي زيرزمين بسيار عميق (تا 2000 متر) و کمتر از سه دهم درصد آن در درياچه‌هاي آب شيرين و رودخانه‌ها جريان دارد.

اگر تمام آب‌هاي جهان را يک سطل 100 ليتري در نظر بگيريم، ‌ميزان آب شيرين در دسترس تنها به ميزان يک قاشق چايخوري است.

متوسط سرانه آب تجديد شونده هر نفر در کشورمان يک هزار و 700 متر مکعب در سال است و اين در حالي است که اين رقم در آمريکا 8 هزار و 804 متر مکعب، در يونان 6 هزار و 998 متر مکعب، هلند 5 هزار و 736 مترمکعب، ژاپن 3 هزار و 383 متر مکعب و آلمان 2 هزار و 450متر مکعب است.

منابع آب تجديدشونده سهم سرانه هر نفر در کشور در 53 سال پيش را 6 هزار و 860 مترمکعب بود که اين سهم سرانه در حال حاضر 780 متر مکعب  بوده که در سال 1395 به يک هزار و 700 و در سال 1405 به يک هزار و 350 متر مکعب مي‌رسد.

سرانه آب قابل دسترس در سال براي هر نفر در جهان 7 هزار متر مکعب، در کشور ما يک هزار و 700، استاني در کشور يک هزار و 240 و حوزه درياچه اروميه 500 متر مکعب است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 3

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.