1394/05/22 - 8 : 19
کد خبر: 5222
جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران فرصتي براي معرفي هنرمندان
احرار نيوز: نهمين جشنواره سراسري تئاتر کوتاه ارسباران در شهرستان اهر با شرکت 51 گروه از 25 استان کشور از 24 تا 28 مرداد برگزار مي‎شود.

به گزارش احرار نيوز به نقل از فارس، آغازگر نمايش در ايران بدون شک و به يقين «ميرزا جعفر قراجه‎داغي» است که در عهد فتحعلي شاه قاجار با ترجمه

به همت نويسنده و هنرمند اين خطه، "قراجه‎داغي"، تئاتر از ناحيه قفقاز وارد ايران شد و توسعه آگاهي‌هاي فرهنگي و اجتماعي و روشنگري افکار مردم، مديون زحمات ميرزا جعفر قراجه‎داغي است.

به دنبال اين آغازگري و با راه‎اندازي گروه‌هاي تئاتر در شهرهاي مختلف ايران، بديهي است که در زادگاه ميرزا جعفر- يعني منطقه ارسباران- نيز چنين فعاليت‎هايي رخ داده است اما متاسفانه اسناد مکتوب از آن سال‌هاي ديرين به دست نيامده و تاکنون پيشينه تاريخ تئاتر در ارسباران به سال 1310 شمسي مي‌رسد و البته اين همه سال (84 سال) زمان اندکي نيست و قريب به يک قرن فعاليت هنري و تئاتري را تفسير مي‌کند.

نهمين جشنواره سراسري تئاتر کوتاه ارسباران با شرکت 51 گروه از 25 استان

بر اساس اين بنياد مستحکم و مستند است که امسال نيز نهمين جشنواره سراسري تئاتر کوتاه ارسباران در شهرستان اهر با شرکت 51 گروه از 25 استان کشور از 24 تا 28 مرداد برگزار مي‎شود.

اين جشنواره بزرگ فرصتي است تا چهره‌هاي برجسته هنر تئاتر ارسباران براي نسل جديد خصوصاً جوانان هنرمند شناسانده شود تا بدانند که در ادامه راه ميرزا جعفر قراجه‎داغي، هنرمندان شايسته ديگري صحنه‌هاي تئاتر را چگونه فعال و پرشور نگه‌داشتند.

ضمن بزرگداشت همة پيشکسوتان تئاتر ارسباران و با ارج‎گذاري به همه هنرمندان معاصر، در اينجا يکي از فعالان عرصه تئاتر ارسباران را معرفي مي‌کنيم.

دکتر علي‌اکبر بالاگر يکي از هنرمندان عرصه تئاتر در دهه 60 است که اکثر علاقمندان اين عرصه نقش‎هاي زيباي وي را در نمايشنامه‎هاي مختلف به خاطر دارند.

بالاگر، نويسنده و کارگردان نمايشنامه‌هاي محتکر، عصيان، ميراب، اسوه مقاومت، آسيابان و چند نمايشنامه ديگر بوده و در ده‎ها نمايش در حوزه دفاع مقدس، فرهنگي و اجتماعي ايفاي نقش کرده است.

وي عضو انجمن نمايش تبريز بوده و دوره‎هاي مختلف تخصصي بازيگري گريم و نمايش عروسکي را در موسسات معتبر هنري گذرانده و مدير روابط عمومي فيلم سينمايي مسافر غريب به کارگرداني يوسف جهادي و تهيه‎کنندگي ستاد آزادگان کشور را در کارنامه هنري خود دارد.

از تأليفات اين هنرمند ارسباراني مي‎توان به کتاب «عصيان» در قالب نمايشنامه، کتاب «قانون امور گمرکي و مناطق ويژه» و کتاب «مديريت کسب و کار در حوزه کارآفريني» اشاره کرد.

بالاگر داراي مدرک ليسانس جامعه‌شناسي، فوق ليسانس و دکتراي مديريت با گرايش مديريت استراتژيک است.

وي هم اکنون از مديران ارشد بانک ملت استان است که در سوابق اجرايي خود در حوزه اقتصادي و بانکي، عضويت در هيئت‌مديره، مدير‌کل منطقه ويژه اقتصادي تجاري سهلان، مدير امور شعب بانک توسعه تعاون آذربايجان‎شرقي، معاون اعتباري بانک توسعه تعاون، رئيس شعبات مختلف بانک ملت در استان و مشاور رئيس کميسيون اقتصادي را در کارنامه خود دارد.

وي همچنين يکي از فعالان فرهنگي– مطبوعاتي استان و حوزه چاپ و نشر و رسانه با سابقه بيش از 25 سال در اين زمينه است که در سوابق مطبوعاتي خود، رئيس انجمن مديران مسئول مطبوعات آذربايجان‌شرقي، نايب رئيس خانه مطبوعات استان، مدير مسئول نشريه بين‎المللي سيماي استاندارد و... را يدک مي‌کشد.

 وي در خصوص بحث فرهنگ و هنر منطقه در گفت‌‌وگو با فارس گفت: فرهنگ مجموعه‌اي از داشته‌ها، باورها و ارزش‎هاي يک جامعه است که در آن آداب و رسوم، زبان و ادبيات، هنر و مواردي از اين دست تجلي پيدا مي‌کند.

بالاگر افزود: ديار آذربايجان مهد تمدن و فرهنگ بوده که سرزمين ارسباران به عنوان نگيني ارزشمند بر تارک اين سرزمين مي‎درخشد. سرزمين ارسباران در آغوش خود هنرمندان و نخبگان فراواني را پرورانده که اوج تبلور آن در اشعار عارف و حکيم بزرگ ابوالقاسم نباتي به منصه ظهور رسيده است

وي گفت: از مفاخر ديگر علامه جعفري را داريم که به عنوان فيلسوف شرق در برابر ژان پل سارتر فيلسوف غرب با انديشه‎هاي ژرفش قد علم مي‎کند و همچنين ده‌ها نفر از فرهيختگان، انديشمندان و هنرمندان بزرگ ديروز و معاصر را داريم که همه را به مباهات وامي‎دارند.

بالاگر تاکيد کرد: امروز مسعود ده‎نمکي به عنوان يک فيلمساز و کارگردان رئاليسم افتخار ارسباراني بودن را بر سر دارد يا حسين محب‌اهري به عنوان يک بازيگر مهم تئاتر و سينما پسوند اهري بودن را به يدک مي‎کشد که همه اينها ناشي از درخشش فرهنگ و هنر در اين ديار و سرزمين هنرپرور است.

اضافه مي‌شود، ارسباران که امروز به واسطه جغرافيايي به چند شهرستان ريز و درشت (اهر، ورزقان، کليبر، هريس، خداآفرين و هوراند) تقسيم شده، هرکدام داراي قابليت‌هايي هستند که مانند يک پازل همديگر را تکميل مي‌کنند.

وظيفه مسئولان است که از اين قابليت‎ها به نحو احسن استفاده کرده و آنها را شکوفا کنند. امروزه "عاشيق‌هايي" که ترنم شور، نشاط و زندگي را به طرب مي‎نشينند، بيش از 90 درصد آنها زاده خاک پاک قره‌داغ هستند.

بنابراين برماست که اين گنجينه‎ها را ارج بنهيم و وجود آنها را مغتنم شماريم.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 5

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.