احرار نيوز: فرمانده انتظامي آذربايجانشرقي از افزايش تصادفات منجر به فوت در چهار ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: بايد به بحث تصادفات به عنوان يک پروژه ويژه نگاه کنيم که در غير اين صورت وضعيت به مراتب بدتر خواهد شد.
به گزارش احرار نيوز، محسن حسنخاني در مراسم توديع و معارفه فرماندهان پيشين و جديد پليس راه آذربايجانشرقي اظهار داشت: يکي از دشوارترين و پراسترسترين ماموريتهاي نيروي انتظامي متوجه پليس راه و پليس راهوار است که هر دم بايد منتظر اخبار ناراحتکنندهاي از کشته و مصدوم شدن شماري از هموطنان باشند.
وي افزود: مولفههاي مختلف تاثيرگذار در تصادفات شهري و جادهاي همواره رو به افزايش است؛ با اين حال شاهد کاهش آمار تلفات تصادفات در سطح کشور هستيم که نشاندهنده تلاشهاي شبانهروزي پرسنل پليس راه کشور است.
حسنخاني گفت: چند هفته پيش در تصادفي چند نفر جان خود را از دست دادند که اگرچه عامل انساني علت تصادف گزارش شد اما اگر خودرو استانداردهاي لازم را دارا بود اين خانواده جان خود را از دست نميدادند.
وي يادآور شد: براي کاهش آمار تلفات تصادفات تنها پليس راه مسئوليت ندارد بلکه همه مردم از رانندگان گرفته تا توليدکنندگان خودرو بايد احساس مسئوليت کنند.
به موازات توسعه راهها امکانات پليس راه افزايش نمييابد
فرمانده انتظامي آذربايجانشرقي اضافه کرد: در حوزه استان آذربايجانشرقي چند هزار کيلومتر راه وجود دارد و همواره شاهد توسعه راهها هستيم اما به موازات توسعه راهها امکانات پليس راه و تعداد نيروي انساني آنها افزايش نمييابد پس بايد بپرسيم پليس راه با تعداد نيروي انساني و امکانات محدودي که دارد چگونه به تنهايي ميتواند پاسخگوي تصادفات و تلفات باشد؟
اين مسئول خاطرنشان کرد: تعداد دوربينهاي کنترل سرعت در سطح استان محدود است و پرسنل پليس راهور هم تنها در روز ميتوانند سرعت رانندگان را کنترل کنند و براي اينکه کنترل سرعت در شب نيز ميسر باشد بايد تعداد دوربينها را افزايش دهيم تا آمار تلفات نيز به ميزان قابل توجهي کاهش يابد.
وي ابراز داشت: در چهار ماهه امسال در حوزه پليس راه 45 درصد بيشتر از سال گذشته به اعمال کنترل پرداختيم و در سطح کشور تنها استاني هستيم که قرارگاه مستقر کرديم و فشار مضاعفي به روي پرسنل تحميل شده اما با اين اقدامات نميتوانيم انتظار معجزه داشته باشيم.
بايد سهم سازمانها را در کنترل تصادفات مشخص کنيم
حسنخاني تاکيد کرد: ما بايد سهم سازمانها را در کنترل تصادفات مشخص کنيم تا عملکردها قابل اندازهگيري و ارزيابي کيفي و کمي باشد که در غير اين صورت نتيجه مطلوبي نخواهيم گرفت.
فرمانده انتظامي آذربايجانشرقي، 21 درصد تصادفات را به علت انحراف به چپ رانندگان در جادههاي کم عرض، 25 درصد به علت عجله و سرعت غيرمجاز و 20 درصد را نيز به دليل عدم توجه به جلو اعلام کرد.
وي گفت: اين مسائل را بايد به مردم گوشزد کنيم و پيگير رفع اشتباهات رانندگان باشيم.